Jos ei osallistu lakkoon, saako silti samat edut kuin lakkoilijat?
Jos ei halua osallistua lakkoon töissä, niin eikö sitten saa lopuksi mitään mitä lakkoilijat saa? Esim kikytunnit pois tai palkankorotus? Epäreilua jos näin.
Kommentit (40)
Valitettavasti saat samat edut, osallistut lakkoon tai et, ja kuulut liittoon tai et. Toiset osallistuu työtaistelutoimiin ja sinä nautit vaan hyödyistä...
Liitto lakkoilee, jottei edut heikkene. Kuulut liittoon, etkä halua että edut heikkenee. Ei kuulosta loogiselta. Jos et lakkoile, on se viesti siitä ettei sinua kiinnosta heikkeneekö edut vai ei. Se ansiosidinnainen, jonka säilyttämiseksi liitto taistelee, kelpaa sinulle taatusti. Entä jos kukaan ei taistelisi ja se etu otettaisiin pois? Ylipäänsä, miksi kuulut littoon?
Vierailija kirjoitti:
Liitto lakkoilee, jottei edut heikkene. Kuulut liittoon, etkä halua että edut heikkenee. Ei kuulosta loogiselta. Jos et lakkoile, on se viesti siitä ettei sinua kiinnosta heikkeneekö edut vai ei. Se ansiosidinnainen, jonka säilyttämiseksi liitto taistelee, kelpaa sinulle taatusti. Entä jos kukaan ei taistelisi ja se etu otettaisiin pois? Ylipäänsä, miksi kuulut littoon?
Kuulun liittoon, koska jäsenmaksua maksamalla saa ansiosidonnaista jos työt loppuu. Kuten about kaikki. En tiennyt että liittoon kuulumisessa on jotain sääntöjä.
Miksi sinun pitää saada rusinat pullasta? Muiden kustannuksella!?
Liittoon ei tarvitse kuulua,jos haluaa kuulua työttömyyskassaan.
Mikset ole ytk:ssa vaan liitossa? Et tiennyt liiton säännöistä? Että nimi vaan heilahti paperiin katsomatta mitä liittoon kuuluminen tarkoittaa. Ok.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että lakko on työtaistelutoimi, jolla neuvotellaan myös tämän liittoon kuulumattoman eduista ja työehtosopimuksesta yms. ja myös liittoon kuulumattomien pitäisi osallistua lakkoon. Tai sitten kieltäytyä työtaistelutoimin saavutetuista neuvottelutuloksista (kikyn mahd. poistuminen, palkankorotukset jne.) ja tyytyä siihen, mitä työnantaja sattuu tarjoamaan.
Tai toisaalta, voihan sitä itse ihan omin päin yrittää neuvotella itselleen ihan omat, paremmat edut.
Erittäin lyhytnäköistä mennä töihin lakon aikana. Liitto kuitenkin neuvottelee työehdot ja palkat työnantajan kanssa. Rikkurit aihauttaa myös muiden palkan alennukset sekä ehtojen heikentämiset.
En kuulu liittoon koska hinta on kallis suhteessa hyötyyn enkä pidä ammattiliittojen naimakaupoista poliittisten puolueiden kanssa.
Mitä teit koulun yhteiskuntaopin tunnilla?
Tiedätkö, mikä on TES? Sellainen on lähes joka alalla. Kun työnantaja palkkaa työntekijöitä, hän ei saa sopia sen alan TES:siä huonommista ehdoista (minimipalkka, kiky, vuosilomat jne). Hän ei myöskään saa tehdä sitä vanhojen työntekijöiden kanssa kesken kaiken.
Siispä kun alallesi tulee uusi TES, se koskee ihan kaikkia työntekijöitä. Myös sinua. Eikä työnantaja saa edes kysyä, kuuluuko työntekijä ammattiliittoon. Nykyinen tylnantajasi tietysti näkee, oletko lakossa, mutta siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että lakko on työtaistelutoimi, jolla neuvotellaan myös tämän liittoon kuulumattoman eduista ja työehtosopimuksesta yms. ja myös liittoon kuulumattomien pitäisi osallistua lakkoon. Tai sitten kieltäytyä työtaistelutoimin saavutetuista neuvottelutuloksista (kikyn mahd. poistuminen, palkankorotukset jne.) ja tyytyä siihen, mitä työnantaja sattuu tarjoamaan.
Tai toisaalta, voihan sitä itse ihan omin päin yrittää neuvotella itselleen ihan omat, paremmat edut.
Työnantaja ei saa tehdä TESsiä huonompaa sopimusta edes työntekijän suostumuksella.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu liittoon koska hinta on kallis suhteessa hyötyyn enkä pidä ammattiliittojen naimakaupoista poliittisten puolueiden kanssa.
Sun saama palkka on liittojen neuvottelema. Voisit tehdä 5 eurolla tunti ilman liittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei saa tehdä TESsiä huonompaa sopimusta edes työntekijän suostumuksella.
No ei tietenkään TES:iä huonompaa sopimusta, mutta sen minimin? Moni taitaa kuitenkin esim. saada palkkaa enemmän, kuin mikä on TES:n minimi... Ja toisaalta, on olemassa joitakin aloja, joilla ei ole TES:iä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun saama palkka on liittojen neuvottelema. Voisit tehdä 5 eurolla tunti ilman liittoja.
Olen eri vastaaja. Mutta en ole kuulunut liittoon tavallaan juuri tuosta syystä, että palkka on liittojen neuvottelema (tosin oikeasti se on parempi, mutta minimitaso siis olisi tuo). Omalla alallani palkat on ihan tarpeeksi hyvät, enkä halua ylläpitää palkkakilpailua eri toimialojen välillä. Soisin, että matalapalkka-aloille maksettaisiin paremmin, mutta oman alani liittoon kuulumalla en sitä voi edistää.
Olen kyllä miettinyt liittyä, jos pystyisin edes vähän vaikuttamaan siihen, millaisia asioita liitto ajaisi. Meillä olisi työelämässä muut kysymykset palkkaa tärkeämpiä.
Noin muuten arvostan kyllä ammattiliittojen aikaansaannoksia yleensä, mutta minusta työelämään pitäisi pyrkiä vaikuttamaan ennen muuta lainsäädännöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun liittoon, koska jäsenmaksua maksamalla saa ansiosidonnaista jos työt loppuu. Kuten about kaikki. En tiennyt että liittoon kuulumisessa on jotain sääntöjä.
1. ansiosidonnaista saadakseen ei tarvitse olla liiton jäsen, riittää että on työttömyyskassan jäsen.
2. kaikilla yhdistyksillä on SÄÄNNÖT joita on sitoutunut noudattamaan jos olet yhdistyksen jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Syysi kuulua liittoon =?
Kannatan kultuuria jossa työnteko on se ensisijainen tapa saada elantoa.
Tämän takia oikeastaan.
Jos liitto ajaisi perustuloa, niin en välttämättä sitten. Näen että liitto on oikeistoa.
Palkan maksaa työnantaja, jolle ei edes kuulu, kuka on liitossa ja kuka ei. Kaikki saavat siis samat edut. Liitto ei maksa ansiosidonnaista, joten pelkkä kassajäsenyys oikeuttaa ihan samaan ansiosidonnaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvottelin palkkani ihan itse kuten tähänkin asti.
Siis kuulut liittoon, miksi? Edut kelpaa, mutta tehkööt muut sen mitä se vaatii? Kuulostaa siipeilyltä.