näinkö mielivaltaista mielisairaiden hoito on jopa Suomessa?!??!
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/hannu_salminen_on_o…
Koska en halunnut kokemusta toista kertaa, karkasin. Kiipesin sairaalan aidan yli. Jäin pian kiinni ja lääke annettiin minulle väkisin pistoksena: sama määrä ja sama vaikutus.
Koska panin vastaan, minut eristettiin tyhjään huoneeseen viikoksi. Pian karkasin taas.
Yhdessä sairaalassa saatetaan eristää potilaita 70 kertaa vuodessa, toisessa viisi. Minusta ero selittyy enemmän hoitokulttuurilla kuin sillä, millaisia potilaita sairaaloissa on.
Kolmenkymmenen vuoden aikana olen ollut kuuden sairaalan suljetulla osastolla. Toiminnassa on valtavia eroja.
Yhdessä käytettiin paljon psykoterapiaa mutta ei lääkkeitä.
Toisessa paikassa käytössä oli yhteisömalli, jossa pakkohoitoon ei turvauduttu lainkaan. Potilaat osallistuivat hoidon suunnitteluun eikä rajaa potilaan ja hoitajan välillä korostettu. Söimme yhdessä, ja myös potilailla oli oikeus nauttia kaksi lasillista viiniä ruuan kanssa.
Kolmannesta paikasta tyttöystäväni löysi minut zombieksi lääkittynä.
Kommentit (54)
mulla on sellainen teoria, että koska a1 osastolle tuodaan aina ne tapaukset jotka ovat riivattuja ja lääketieteellisesti muka psykoosissa, no riivaajat pompii siellä sit potilaasta toiseen ja saavat aikaan sen että hoitajatkin jotuvat riivaajien vaikutuksen alle ja muuttuvat väkivaltaisiksi, koska hekin ovat riivattuja
LääkäriTane kirjoitti:
mulla on sellainen teoria, että koska a1 osastolle tuodaan aina ne tapaukset jotka ovat riivattuja ja lääketieteellisesti muka psykoosissa, no riivaajat pompii siellä sit potilaasta toiseen ja saavat aikaan sen että hoitajatkin jotuvat riivaajien vaikutuksen alle ja muuttuvat väkivaltaisiksi, koska hekin ovat riivattuja
Sinä olet esimerkki ihmisestä jota on lääkitty paljon ja pidetty erossa yhteiskunnasta, tsemppiä..
LääkäriTane kirjoitti:
nioin mullekin kävi. kun jouduin riivattuna osastolle niin demonit voimistuivat entisestään ja sanoivat että "täältä sä et pääse koko ikänäsi pois"- ne siis halusi vangita mut sinne kuten Raamattukin sanoo
Matt. 18:34
Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa.
Ap. t. 16:23
Ja kun olivat heitä paljon pieksättäneet, heittivät he heidät vankeuteen ja käskivät vanginvartijan tarkasti vartioida heitä.
mutta pääsin silti pois eli valheen henget yritti tuhota minut täysin ja toimivat lääkärien ja hoitajien kautta siellä osastossa
eräs ystäväni kertoi kuinka tapasi kerran yökerhossa mielisairaalan lääkärin, naisen joka ehdotti sitten seksiä mutta kaverini päätti ettei halua moisen kanssa olla kun tämä koko illan pilkkasi ja nauroi potilailleen, kuinka "hulluja nämä ovat"
kuulemma on tuo nainen itsekkin menettänyt nykyään järkensä, mutta on kotihoiidossa kun ei uskalla mennä osastolle
Intiassa ja Pakistanissa sekä Afganistanissa mielisairaiden eli riivattujen hoito on sentään inhimillisempää, heille ei pumpata lääkkeitä päähän eikä eristetä jonnekin sisälle vankilaan, sen sijaan heille laitetaan kyllä kylän keskelle maahan jalkakahleet kiinni maahan ettteivät pääse riehumaan, olen nähnyt ihan livenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatria pitäisi kieltää. Se ei ole lääketiedettä, koko homma joutaisi neurologian alle. Persoonallisuushäiriöiset ja sadistit hakeutuvat alalle (laitoksiin) töihin - normaali ihminen ei pysty moisiin tekoihin toista ihmistä kohtaa. Homma on inhimillisyyden valeverholla peiteltyä holokaustia.
Tää on niin totta. Kummasti syömishäiriöpuolelle pesiytyvät ne, joilla itsellään on ongelmia ruoan kanssa. Ja se kostetaan potilaille. Sama pätee psykiatriaan, olen (valitettavasti) tavannut siellä työskenteleviä sairaanhoitajia joilla ei tod. ole kaikki muumit laaksossa tai sitten kotona menee huonosti ja mihinkäs sen kiukun paremmin voisi purkaa kuin puolustuskyvyttömiin potilaisiin.
Ei tietekään kaikki hoitsut, mutta...
Tästähän tehtiin aikoinaan koe; puolet vangeiksi, puolet vartijoiksi. Koe jouduttiin keskeyttämään koska vartijoita esittäneistä tuli niin brutaaleja ja vallanhimoisia. Veikkaan, että samaa on näissä mt-puolen työntekijöissä. Se "hullu" ei ole heille enää ihminen vaan kyykytettävä ja komenneltava olio.
Itse asiassa Philip Zimbardon vankilakoetta ei pidetä enää luotettavana tutkimuksena. Zimbardo nimittäin ohjeisti vartijoita tietynlaiseen käytökseen ja moitti niitä, jotka eivät olleet tarpeeksi ankaria vankeja kohtaan. Vankilakoe uusittiinkiin jossain kohtaa, ja tulokset olivat täysin erilaisia. Googlamalla löytyy lisää jos kiinnostaa.
T. Oli pakko sanoa, kun vankilakokeeseen viitataan niin usein tällaisissa keskusteluissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa näistä jutuista on kyllä niin muinaisia. Esim. eristyksessä on tarkat säännöt sen suhteen kuinka kauan saa eristää. Ja eristyshuoneiden yhteydessä tulee lain mukaan olla WC tilat eli nämä astioihin tarpeiden tekemiset on joko historiaa tai valhetta. Eristyshuoneissa pidetään vain minimiaika ihmisiä.
Ja tuo yksi joka toteaa että kaikille syötetään Ketipinoria. Miten ihmeessä tämä henkilö olisi päässyt käsiksi kaikkien osaston potilaiden lääkelistoihin? Tuo on arvailua. Toisekseen, mitä vikaa Ketipinorissa on sairaalalääkkeenä? Se on hyvä, mieto lääke monelle moneen eri vaivaan pienellä annoksella ja isommalla annoksella toimiva esim kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Vai järkyttyisittekö samalla lailla jos reumaosastolla saisi kortisoni?
Onhan sitä lakeja ja sääntöjä. Oletko itse henkilökohtaisesti valvomassa että niitä noudatetaan? Niinpä. Missään ei ole niin helppo henkilökunnan kiertää määräyksiä kuin psykiatrisella osastolla, sillä kukapa niitä hulluja uskoisi.
Toisekseen, luuletko etteivät potilaat puhu keskenään? Ketipinor ei _todellakaan_ ole mikään "hyvä, mieto lääke" vaan pysyvästi aivokemiaa muuttava myrkky. Söisitkö itse lääkettä mitä et tarvitse vain siksi, että joku käskee aka pakottaa?
Ei ole mikään pakko uskoa, mutta mielestäni ihmiset, jotka eivät ole sitä osastop*skaa kokeneet, voisivat pitää mielipiteensä ominaan. Minä uskon jokaisen täällä kirjoitetun tarinan, koska olen itse kokenut sen hlvetin.
Kaikki mielialalääkkeet muuttavat aivokemiaa ja niin on tarkoituskin. Ketipinor on tehokas mm. kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Itselläni se on auttanut paljon.
Lääkekeskeistä ja diagnoosikeskeistä hoito on. Suljetulla osastolla tuntui, että monet niiden käytännöt on enemmän hoitajien työn helpotusta kuin potilasta varten. Hoito voi jopa traumatisoida ja viedä loputkin rippeet luottamuksesta ihmisiin. Lääkkeiden haitoista saisi vielä oman stoorinsa aikaiseksi, mutta en edes aloita.. Pitkän taistelun jälkeen sai sitten apua, mikä ei ollut lääkekeskeistä ja olen omaan tilanteeseen siltä osin tyytyväinen.
ApostoliChinaman kirjoitti:
Intiassa ja Pakistanissa sekä Afganistanissa mielisairaiden eli riivattujen hoito on sentään inhimillisempää, heille ei pumpata lääkkeitä päähän eikä eristetä jonnekin sisälle vankilaan, sen sijaan heille laitetaan kyllä kylän keskelle maahan jalkakahleet kiinni maahan ettteivät pääse riehumaan, olen nähnyt ihan livenä
Suomessa laitettiin ennen "hullut" kettingillä aitan seinään kiinni. Siitä tuli nimitys seinähullu.
Jossain Afrikassa psykoosin kokeneesta tulee tietäjä tai shamaani. Kehitysmaissa ei juuri skitsofreniaa esiinny, koska siellä ei käytetä lääkkeitä hoidossa. Länsimaissa diagnosoidaan ja lääkitään kaikki mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa näistä jutuista on kyllä niin muinaisia. Esim. eristyksessä on tarkat säännöt sen suhteen kuinka kauan saa eristää. Ja eristyshuoneiden yhteydessä tulee lain mukaan olla WC tilat eli nämä astioihin tarpeiden tekemiset on joko historiaa tai valhetta. Eristyshuoneissa pidetään vain minimiaika ihmisiä.
Ja tuo yksi joka toteaa että kaikille syötetään Ketipinoria. Miten ihmeessä tämä henkilö olisi päässyt käsiksi kaikkien osaston potilaiden lääkelistoihin? Tuo on arvailua. Toisekseen, mitä vikaa Ketipinorissa on sairaalalääkkeenä? Se on hyvä, mieto lääke monelle moneen eri vaivaan pienellä annoksella ja isommalla annoksella toimiva esim kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Vai järkyttyisittekö samalla lailla jos reumaosastolla saisi kortisoni?
Minulla ketipinor meinasi pilata elämäni. Ei ole mikä vain "mieto" lääke.
Millä tavalla?
Skimppasvind kirjoitti:
eräs ystäväni kertoi kuinka tapasi kerran yökerhossa mielisairaalan lääkärin, naisen joka ehdotti sitten seksiä mutta kaverini päätti ettei halua moisen kanssa olla kun tämä koko illan pilkkasi ja nauroi potilailleen, kuinka "hulluja nämä ovat"
kuulemma on tuo nainen itsekkin menettänyt nykyään järkensä, mutta on kotihoiidossa kun ei uskalla mennä osastolle
Minäkin tunsin psykiatrin jolla oli paha päihdeongelma. Lopulta lopetti itsensä.
ViimeinenKabbalanVoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ON ihan sairasta touhua. Paras ystäväni joutui hullujen huoneelle ahdistuksen ja masennuksen vuoksi(pahat lapsuuden traumat). Kävin moikkaamassa häntä siellä pari kertaa.
Kaikille Ketipinoria, väkisin. Siis ihan kaikille, aivan sama miksi olit siellä. Ystäväni joutui erityiseen kolmeksi päiväksi koska ei tahtonut syödä lääkkeitä, oli siis "hankala". Ei päässyt edes vessaan, teki tarpeensa ruoka-astioihin.
Suljetulla osastolla olen käynyt kerran, koska exäni oli tehnyt minusta ilmoituksen, että olen muka itsetuhoinen. Poliisit tuli hakemaan.
Luojan kiitos pääsin pois, koska paikalla ollut lääkäri tunsi minut.
Se paikka todella oli helv tin esikartano. Seinään tuijottavia zombeja täynnä, kaikki ovet lukossa, isoja korstoja vahtimassa jokaista liikettäsi. Pelkäsin ihan mielettömästi.
Eli jos joskus haluat olla ilkeä jollekin, ilmoita vaan häkeen, että kyseinen henkilö on itsetuhoinen. Saa kytät peräänsä. On muuten pirun hankala koittaa selittää, ettet ole hullu, jos hoitohenkilökunta päättää toisin.
Tervetuloa Suomeen.mut heitettiin sinen a1 osastolle koska olin paastonnut itseni 43 kiloiseksi ja paasto vedellä kesti 40 päivää, viikko kasviskwitto ja 33 päivää päälle ja olin täynnä demoneita ja psykoosia, mutta päätin etten syö niitä lääkkeitä se oli serogelia kai, kerran pari pakottivat syömään ja siitä vasta pää sekaisin meni, täysin yvyttömäksi toimia muuta kuin maata sängyllä. eräskin nainen käveli siellä osastolla kädet pystyssä ja silmävalkuaiset taaksekääntyneenä alasti, ja hoitajat joskus aina yritti saada sen takas vaatteisiin
1,5 kk sitä helvettiä kesti, mutta päätin etten syö lääkkeitä ja syljin ne aina ruokailussa maitolasiin tai kielen alle ja vessaan ja sama illalla kielen alle ja vessaan
osa hoitajista kai tajuskin sen mutta ei ne sit puuttuneet siihen. se että olen mies, mulle ei hoitajat uskaltaneet vittuilla liikaa, sit pois ja olisin saanut hullun eläkepaperit envaan ottanut mehi 6 kk kunnes järki taas palasi
niin ja osastolla lihoin yli 30 kg kuukaudessa eli 43 kilosta 65 kiloiseksi, pituus 168 cm, en edes siis läskittynyt vaan palasin normaaliksi ja aloin taas urheilemaan jossain vaiheessa, olin muutaman vuoden päästä jopa huippukunnossa ja pari vuotta ala asteen opettajanakin, no sitten alkoi kalja maistumaan ja se on eri tarina se taas
Kyllä ne tuon kielenalusjutun siellä tietää.
Mun kaveri teki myös tuota. Mutta sitten alettiin antaa pistoksia.
Vierailija kirjoitti:
Skimppasvind kirjoitti:
Minäkin tunsin psykiatrin jolla oli paha päihdeongelma. Lopulta lopetti itsensä.
Mulla on samanlainen kaveri kuin tuolla ensiksi lainatulla tekstillä. Ainoa ero vaan, että ei taatusti bongannut keltään seksiä.
Muuten ihan sama tapaus
noin se menee, ihan samanlaista pakkovaltaa kuin Kiinassa kristittyjä kohtaan, a1 osasto on VANKILA
jouduin sinne juhannuksena joskus 20 v sitten. keskellä hellettä. ulos et saa mennä kuin vartijan kanssa 1 t päivässä, kaikki ei edes mene ulos. läääkäriä tapaat kerran kuussa, se kun voi olla lomalla, se katsoo vähän raporttteja ja päättää kohtalosi: eli voit ola osastolla vaikka kuukausia, ei ne välitä hevonpaskaa
ainoa virike: ruoka 5 kertaa päivässä, kävelet ymyprää, katsot tvta tai luet kopissasi kirjoja, kopissa jossa on ikkunat kiinni ja raudoitetut kuin vankilassa ja jonka jaat sellitoverisi kanssa tai sit nukut isommassa huoneessa 10 muun hullun kanssa.
vankilassa sentään saat oman sellin saat urheilla opiskella ja tehdä työtä ja ulkoilla, tuolla et saa ja jos valitat tulee piikki pyllyyn ja nukkumaan