Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

näinkö mielivaltaista mielisairaiden hoito on jopa Suomessa?!??!

maniavaihejopäällätässäkuussa
29.01.2020 |

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/hannu_salminen_on_o…

Koska en halunnut kokemusta toista kertaa, karkasin. Kiipesin sairaalan aidan yli. Jäin pian kiinni ja lääke annettiin minulle väkisin pistoksena: sama määrä ja sama vaikutus.

Koska panin vastaan, minut eristettiin tyhjään huoneeseen viikoksi. Pian karkasin taas.

Yhdessä sairaalassa saatetaan eristää potilaita 70 kertaa vuodessa, toisessa viisi. Minusta ero selittyy enemmän hoitokulttuurilla kuin sillä, millaisia potilaita sairaaloissa on.

Kolmenkymmenen vuoden aikana olen ollut kuuden sairaalan suljetulla osastolla. Toiminnassa on valtavia eroja.

Yhdessä käytettiin paljon psykoterapiaa mutta ei lääkkeitä.

Toisessa paikassa käytössä oli yhteisömalli, jossa pakkohoitoon ei turvauduttu lainkaan. Potilaat osallistuivat hoidon suunnitteluun eikä rajaa potilaan ja hoitajan välillä korostettu. Söimme yhdessä, ja myös potilailla oli oikeus nauttia kaksi lasillista viiniä ruuan kanssa.

Kolmannesta paikasta tyttöystäväni löysi minut zombieksi lääkittynä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ON ihan sairasta touhua. Paras ystäväni joutui hullujen huoneelle ahdistuksen ja masennuksen vuoksi(pahat lapsuuden traumat). Kävin moikkaamassa häntä siellä pari kertaa.

Kaikille Ketipinoria, väkisin. Siis ihan kaikille, aivan sama miksi olit siellä. Ystäväni joutui erityiseen kolmeksi päiväksi koska ei tahtonut syödä lääkkeitä, oli siis "hankala". Ei päässyt edes vessaan, teki tarpeensa ruoka-astioihin.
Suljetulla osastolla olen käynyt kerran, koska exäni oli tehnyt minusta ilmoituksen, että olen muka itsetuhoinen. Poliisit tuli hakemaan.

Luojan kiitos pääsin pois, koska paikalla ollut lääkäri tunsi minut.

Se paikka todella oli helv tin esikartano. Seinään tuijottavia zombeja täynnä, kaikki ovet lukossa, isoja korstoja vahtimassa jokaista liikettäsi. Pelkäsin ihan mielettömästi.

Eli jos joskus haluat olla ilkeä jollekin, ilmoita vaan häkeen, että kyseinen henkilö on itsetuhoinen. Saa kytät peräänsä. On muuten pirun hankala koittaa selittää, ettet ole hullu, jos hoitohenkilökunta päättää toisin.

Tervetuloa Suomeen.

Jep jep, ja lehmät lentää. Ehkä 30 vuotta sitten ja silloinkin jos on ollut mt-ongelmia. Pitkään aikaan ei edes ne oikeasti itsetuhoiset pääse osastolle. Korkeintaan pitävät yön yli tarkkailussa ja aamulla heittävät pihalle.

En ole tuo lainaamasi, mutta tiedän, että tuo on täyttä faktaa. Anna nimesi ja paikkakunta niin hankin sut osastolle. Eri asia kauanko joudut siellä olemaan, mutta ainakin vielä kolme vuotta sitten lääkärit kirjoitti pakkohoitolähetteitä ihan ilmoituksen perusteella heti kun kytät toi paikalle, edes tapaamatta potilasta.

Muistaako kukaan muuten sitä moottorisahajonglöörin tapausta? Ihan loistava esimerkki siitä, miten vaikea osastolta on päästä pois kun sut kerran on hulluksi leimattu.

Vierailija
22/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata uskoa. Terv psykiatrinen sh.

Entä noi vammaisiin kohdistuvat jutut, mitä on luettu lehdistä ja osa on ollut jopa käräjäoikeudessa.

Mieleen muistuu vuoden parin takainen juttu Itä-Suomessa, missä hoitajat saivat tuomion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feministit kuuluisivat kyllä suljetulle osastolle. Jospa se miesviha katoaisi siellä.

Sun varmaan kannattaisi selvittää mitä feminismi tarkoittaa.

Ohis.

Vierailija
24/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä. Asianosaiset (ex-potilaat) kertoo mitä sylki/harhat suuhun tuo. Ihan sama meno kuin noissa lasku-ryhmissä. En usko pätkääkään.

Mikä on laskuryhmä?

Viekö sairaus mielestäsi ihmisen luotettavuuden 100%? On eri asia onko osastolla esim. masennuksen, psykoosin tai manian vuoksi tms. Luokitteletko kaikki mielenterveysongelmaiset täysin on/off-tyyppisesti?

Vierailija
25/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itsekin jouduin aikoinaan useastikin suljetulle kun oli vaikea elämäntilanne. Luojan kiitos en enää niitä pillereitä vedä, ne tuhoavat ihmisen. Itselläni ainakin on parempi olo 20kg kevyempänä ja kun järki kulkee "hieman" nopeammin. Jumittavana zombina sä olet todellakin työkyvytön. Eikö pahaan oloon todella saa muuta apua? Olen nähnyt todella pahoja ihmiskohtaloita näiden pillereiden takia (tarkoitan ylisuurta neuroleptiannosta). Sitten sua kohdellaankin kuin se outous johtuisi mielisairaudesta. Vallankäyttöä oli myös paljon, oli paras olla ystävällinen ja mielinkielin. Minusta sen ei pitäisi vaikuttaa päätökseen pääsetkö vapaaksi. Jopa kuolintapauksista olen kuullut.. Nyt onneksi olen vapaa diagnooseista enkä kyllä ihan helpolla lähde hakemaan psykiatreilta apua kun voin paremmin ilman. Tämä on vain oma kokemukseni enkä esim. skitsofreniapotilaita suosittele lääkkeitään lopettamaan, puhun YLIlääkitsemisestä, esim tarvitseeko ahdistukseen todella samoja lääkkeitä kuin vakaviin mielenterveyshäiriöihin? Ainakaan niin moni vaikka annostus on (joskus) eri ...

Vierailija
26/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo itsekin jouduin aikoinaan useastikin suljetulle kun oli vaikea elämäntilanne. Luojan kiitos en enää niitä pillereitä vedä, ne tuhoavat ihmisen. Itselläni ainakin on parempi olo 20kg kevyempänä ja kun järki kulkee "hieman" nopeammin. Jumittavana zombina sä olet todellakin työkyvytön. Eikö pahaan oloon todella saa muuta apua? Olen nähnyt todella pahoja ihmiskohtaloita näiden pillereiden takia (tarkoitan ylisuurta neuroleptiannosta). Sitten sua kohdellaankin kuin se outous johtuisi mielisairaudesta. Vallankäyttöä oli myös paljon, oli paras olla ystävällinen ja mielinkielin. Minusta sen ei pitäisi vaikuttaa päätökseen pääsetkö vapaaksi. Jopa kuolintapauksista olen kuullut.. Nyt onneksi olen vapaa diagnooseista enkä kyllä ihan helpolla lähde hakemaan psykiatreilta apua kun voin paremmin ilman. Tämä on vain oma kokemukseni enkä esim. skitsofreniapotilaita suosittele lääkkeitään lopettamaan, puhun YLIlääkitsemisestä, esim tarvitseeko ahdistukseen todella samoja lääkkeitä kuin vakaviin mielenterveyshäiriöihin? Ainakaan niin moni vaikka annostus on (joskus) eri ...

Täysin samaa mieltä. Suomessa mentaliteetti on lääkkeitä, lääkkeitä, lääkkeitä, vaikket osastolle olisi menossakaan. Omien ja tuttujeni kokemusten perusteella en enää edes hae apua pahaan masennukseeni. Sinnittelen itsekseni, halutessani lääkitsen itseäni alkoholilla tai kannabiksella, en mitenkään päivittäin. Lenkkeilen, käyn elokuvissa, leikin koirani kanssa. Näen ystäviä kun jaksan. Makaan sängyssä ja tuijotan seinää kun en jaksa.

Voin nyt paljon paremmin kuin lääkezombina ja täysin turhan psykiatrin kanssa keskustellessa. Hulluksihan sitä leimataan jos olet itkuinen ja ahdistunut. Osastolle en edes suostunut nähtyäni sen paikan. Vieläkin menee kylmät väreet kun sitä miettii.

Vierailija
27/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Suomessa mentaliteetti on lääkkeitä, lääkkeitä, lääkkeitä, vaikket osastolle olisi menossakaan. Omien ja tuttujeni kokemusten perusteella en enää edes hae apua pahaan masennukseeni. Sinnittelen itsekseni, halutessani lääkitsen itseäni alkoholilla tai kannabiksella, en mitenkään päivittäin. Lenkkeilen, käyn elokuvissa, leikin koirani kanssa. Näen ystäviä kun jaksan. Makaan sängyssä ja tuijotan seinää kun en jaksa.

Voin nyt paljon paremmin kuin lääkezombina ja täysin turhan psykiatrin kanssa keskustellessa. Hulluksihan sitä leimataan jos olet itkuinen ja ahdistunut. Osastolle en edes suostunut nähtyäni sen paikan. Vieläkin menee kylmät väreet kun sitä miettii.

Mitä näit siellä?

Vierailija
28/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini meinasi kuolla Ketipinoriin hän sai hengenahdistusta,sydämentykytyksiä ja erittäin huonon olon.

Noista kauhein oli hengenahdistus kun hän oli vähällä tukehtua.

Vierailija
29/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä narskuhoitajia- ja lääkäreitä on nimenomaan psykiatrian ja vanhustyön puolella. Potilaat ovat huonokuntoisia eivätkä kykene puolustamaan oikeuksiaan. Jopa sairaat lapset ovat jämäkämpiä ja sinne ei narsisti uskaltaisi hakeutua töihin. 

Vierailija
30/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatria pitäisi kieltää. Se ei ole lääketiedettä, koko homma joutaisi neurologian alle. Persoonallisuushäiriöiset ja sadistit hakeutuvat alalle (laitoksiin) töihin - normaali ihminen ei pysty moisiin tekoihin toista ihmistä kohtaa. Homma on inhimillisyyden valeverholla peiteltyä holokaustia.

Vierailija
31/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mielisairaat", "hullujenhuone". Joopa joo.

Viimeksimainittua käytti mt-ongelmainen exänikin.

Vierailija
32/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupittaalla kuritetaan epämieluisia "ihmisiä" joiden ajatusmaailma ei ole hyväksyttävää. Friikit ojennukseen piikein ja sitein. Kannatan siirtymistä humanistiseen psykiatriaan, muttemme tule näkemään sitä elinaikanamme

Vierailija
33/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen pöpi-invaasio tänne on nyt iskenyt 😳

Vierailija
34/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on että joutuu tappelemaan lääkäreiden kanssa perustulosta eli kuntoutustuesta.

Jotkut perkeleet eivät myönnä sitä ja silloin ilman läheisiä on todella suuri vaara joutua kodittomaksi kun elämänhallinta alkaa rakoilla. Olen pari kertaa järkyttynyt millaisia arvoja osa lääkäreistä edustaa.

Ovat meidän verorahoilla töissä, mutta eivät hoida työtään. Vittuilevat vain.

Aina myönnetään lääkkeitä kun lääkäri vaihtuu kokeillaan uutta.

Niillä on ihan oma kynäkin jossa lukee lääkkeen nimi. Julkeita kettuja.

Sponsorin kynä saatana.

Ongelma on se että ei pääse hoitoon ja ei saa edes perustuloa alle että voi alkaa kuntoutua kun mieli pettää.

Lääkäreissä on suurin ongelma ja byrokratiassa. Joskus kestää vähän liian kauan että päätökset saadaan kelasta ulos.

Vierailija
36/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatria pitäisi kieltää. Se ei ole lääketiedettä, koko homma joutaisi neurologian alle. Persoonallisuushäiriöiset ja sadistit hakeutuvat alalle (laitoksiin) töihin - normaali ihminen ei pysty moisiin tekoihin toista ihmistä kohtaa. Homma on inhimillisyyden valeverholla peiteltyä holokaustia.

Tää on niin totta. Kummasti syömishäiriöpuolelle pesiytyvät ne, joilla itsellään on ongelmia ruoan kanssa. Ja se kostetaan potilaille. Sama pätee psykiatriaan, olen (valitettavasti) tavannut siellä työskenteleviä sairaanhoitajia joilla ei tod. ole kaikki muumit laaksossa tai sitten kotona menee huonosti ja mihinkäs sen kiukun paremmin voisi purkaa kuin puolustuskyvyttömiin potilaisiin.

Ei tietekään kaikki hoitsut, mutta...

Tästähän tehtiin aikoinaan koe; puolet vangeiksi, puolet vartijoiksi. Koe jouduttiin keskeyttämään koska vartijoita esittäneistä tuli niin brutaaleja ja vallanhimoisia. Veikkaan, että samaa on näissä mt-puolen työntekijöissä. Se "hullu" ei ole heille enää ihminen vaan kyykytettävä ja komenneltava olio.

Vierailija
37/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä uudestaan, toivottavasti linkki nyt oikein

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Turun_kaupunginsairaalan_väärinkäytökset

Vierailija
38/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä uudestaan, toivottavasti linkki nyt oikein

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Turun_kaupunginsairaalan_väärinkäytökset

Ei taida linkkaus nyt onnistua, mutta tuolla osoitteella löytyy oikeudessakin tutkittua faktaa ihmisten kohtelusta.

Vierailija
39/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas on kognitioltaan henkilökunnan veroinen tullessaan hoitoon. Jos ajatukset eivät palvele yhteiskuntaa, piikitetään lääkettä joka heikentää potilaan ajattelua ja tekee vastaanottavaisen. Tällöin muut ihmiset voivat manipuloida ajatusmaailmaasi parempaan suuntaan. Tarkoituksena on yhteinen hyvä, vaikka potilaan ihmisarvo viedään

Vierailija
40/54 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ON ihan sairasta touhua. Paras ystäväni joutui hullujen huoneelle ahdistuksen ja masennuksen vuoksi(pahat lapsuuden traumat). Kävin moikkaamassa häntä siellä pari kertaa.

Kaikille Ketipinoria, väkisin. Siis ihan kaikille, aivan sama miksi olit siellä. Ystäväni joutui erityiseen kolmeksi päiväksi koska ei tahtonut syödä lääkkeitä, oli siis "hankala". Ei päässyt edes vessaan, teki tarpeensa ruoka-astioihin.

Suljetulla osastolla olen käynyt kerran, koska exäni oli tehnyt minusta ilmoituksen, että olen muka itsetuhoinen. Poliisit tuli hakemaan.

Luojan kiitos pääsin pois, koska paikalla ollut lääkäri tunsi minut.

Se paikka todella oli helv tin esikartano. Seinään tuijottavia zombeja täynnä, kaikki ovet lukossa, isoja korstoja vahtimassa jokaista liikettäsi. Pelkäsin ihan mielettömästi.

Eli jos joskus haluat olla ilkeä jollekin, ilmoita vaan häkeen, että kyseinen henkilö on itsetuhoinen. Saa kytät peräänsä. On muuten pirun hankala koittaa selittää, ettet ole hullu, jos hoitohenkilökunta päättää toisin.

Tervetuloa Suomeen.

mut heitettiin sinen a1 osastolle koska olin paastonnut itseni 43 kiloiseksi ja paasto vedellä kesti 40 päivää, viikko kasviskwitto ja 33 päivää päälle ja olin täynnä demoneita ja psykoosia, mutta päätin etten syö niitä lääkkeitä se oli serogelia kai, kerran pari pakottivat syömään ja siitä vasta pää sekaisin meni, täysin yvyttömäksi toimia muuta kuin maata sängyllä. eräskin nainen käveli siellä osastolla kädet pystyssä ja silmävalkuaiset taaksekääntyneenä alasti, ja hoitajat joskus aina yritti saada sen takas vaatteisiin

1,5 kk sitä helvettiä kesti, mutta päätin etten syö lääkkeitä ja syljin ne aina ruokailussa maitolasiin tai kielen alle ja vessaan ja sama illalla kielen alle ja vessaan

osa hoitajista kai tajuskin sen mutta ei ne sit puuttuneet siihen. se että olen mies, mulle ei hoitajat uskaltaneet vittuilla liikaa, sit pois ja olisin saanut hullun eläkepaperit envaan ottanut mehi 6 kk kunnes järki taas palasi

niin ja osastolla lihoin yli 30 kg kuukaudessa eli 43 kilosta 65 kiloiseksi, pituus 168 cm, en edes siis läskittynyt vaan palasin normaaliksi ja aloin taas urheilemaan jossain vaiheessa, olin  muutaman vuoden päästä jopa huippukunnossa ja pari vuotta ala asteen opettajanakin, no sitten alkoi kalja maistumaan ja se on eri tarina se taas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän