näinkö mielivaltaista mielisairaiden hoito on jopa Suomessa?!??!
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/hannu_salminen_on_o…
Koska en halunnut kokemusta toista kertaa, karkasin. Kiipesin sairaalan aidan yli. Jäin pian kiinni ja lääke annettiin minulle väkisin pistoksena: sama määrä ja sama vaikutus.
Koska panin vastaan, minut eristettiin tyhjään huoneeseen viikoksi. Pian karkasin taas.
Yhdessä sairaalassa saatetaan eristää potilaita 70 kertaa vuodessa, toisessa viisi. Minusta ero selittyy enemmän hoitokulttuurilla kuin sillä, millaisia potilaita sairaaloissa on.
Kolmenkymmenen vuoden aikana olen ollut kuuden sairaalan suljetulla osastolla. Toiminnassa on valtavia eroja.
Yhdessä käytettiin paljon psykoterapiaa mutta ei lääkkeitä.
Toisessa paikassa käytössä oli yhteisömalli, jossa pakkohoitoon ei turvauduttu lainkaan. Potilaat osallistuivat hoidon suunnitteluun eikä rajaa potilaan ja hoitajan välillä korostettu. Söimme yhdessä, ja myös potilailla oli oikeus nauttia kaksi lasillista viiniä ruuan kanssa.
Kolmannesta paikasta tyttöystäväni löysi minut zombieksi lääkittynä.
Kommentit (54)
Mä oon ollut vaan yhdessä, mun mielestä oli mukava paikka paria hoitajaa lukuunottamatta (raahasi minut ripulissa hierontaan, onneks fyssarillakin oli järkee, ettei oo mukava olla hierottavana jos ripulittaa, joten juteltiin se aika)kun taas kaverini mielestä se oli pska paikka.
kupittaalla hoitajat pakkorokotti naisen joka väähän valitti hoitajille, vietiin huoneeseen ja piikki pylllyyn, sen jälkeen ei naista enää näkynytkäään. itse sanoin hoitajilel että ei ois pitänyt koskaan edes syntyä maan päälle niin veivät eristysselliin päiväksi
mielivakktaista ihmisgen rääkkäystä ja kaikki ihan ssekaisin niin demoneista kuin lääkkeistä eikä mitään virikettä kuin televisio ja ruoka
Taas näitä. Asianosaiset (ex-potilaat) kertoo mitä sylki/harhat suuhun tuo. Ihan sama meno kuin noissa lasku-ryhmissä. En usko pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä. Asianosaiset (ex-potilaat) kertoo mitä sylki/harhat suuhun tuo. Ihan sama meno kuin noissa lasku-ryhmissä. En usko pätkääkään.
en niin dorka,, suosittelen menemään itse kokeeksi katsomaan a1 osastolle sitä hullluutta varsinkin Kupittaaalle. Kaverini sanoi että hän menee mieluummin takas vankilaan kuin mielisairaalaan
Se ON ihan sairasta touhua. Paras ystäväni joutui hullujen huoneelle ahdistuksen ja masennuksen vuoksi(pahat lapsuuden traumat). Kävin moikkaamassa häntä siellä pari kertaa.
Kaikille Ketipinoria, väkisin. Siis ihan kaikille, aivan sama miksi olit siellä. Ystäväni joutui erityiseen kolmeksi päiväksi koska ei tahtonut syödä lääkkeitä, oli siis "hankala". Ei päässyt edes vessaan, teki tarpeensa ruoka-astioihin.
Suljetulla osastolla olen käynyt kerran, koska exäni oli tehnyt minusta ilmoituksen, että olen muka itsetuhoinen. Poliisit tuli hakemaan.
Luojan kiitos pääsin pois, koska paikalla ollut lääkäri tunsi minut.
Se paikka todella oli helv tin esikartano. Seinään tuijottavia zombeja täynnä, kaikki ovet lukossa, isoja korstoja vahtimassa jokaista liikettäsi. Pelkäsin ihan mielettömästi.
Eli jos joskus haluat olla ilkeä jollekin, ilmoita vaan häkeen, että kyseinen henkilö on itsetuhoinen. Saa kytät peräänsä. On muuten pirun hankala koittaa selittää, ettet ole hullu, jos hoitohenkilökunta päättää toisin.
Tervetuloa Suomeen.
Ei kannata uskoa. Terv psykiatrinen sh.
Varmaan vanhuksia hoidetaan joissain paikoissa kohta näin - voitto ja tulos on se tärkein!
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse uskoa mitään. Pidä vaan turpasi kiinni ja anna ihmisten käyttää sananvapauttaan, mikä jopa osastolla olleilla edelleen on. Jos se sinua ärsyttää, niin mieti miksi. Aina voi yrittää teilata toisen kokemukset väittämällä niitä harhoiksi. Astutaanko nyt psykiatrin vai hoitajan varpaille, kun kalikka kalahti.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä taas. Sinulta ei ole kysytty mitään.
"Mielisairaat", "hullujenhuone". Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tietenkään. Mitäpä sinä tai kollegasi myöntäisitte.
T. Ennemmin vuodeksi vankilaan kuin kuukaudeksi osastolle. Siellä sitä ihminen vasta sekoaakin.
Varmasti on hyviäkin paikkoja, toivottavasti jopa suurin osa. Kupittaa on kuitenkin ihan sairas, ja todella toivon, että jokainen siellä työskentelevä joutuu vielä vastuuseen teoistaan. Minulla on ollut useita asiakkaita sieltä, ja yhdelläkään ei ole ollut hyvää kerrottavaa. Terveisin ihmisoikeusjuristi.
Ne on hirveitä paikkoja. Siellä yleensä traumatisoituu lisää, mutta mihinkään ei voi valittaa. Kuka nyt hullua uskoisi. Kaikki palaute laitetaan harhojen/sairaudentunnottomuuden piikkiin. Potilailla ei ole ihmisoikeuksia.
Anoreksian takia psykiatrisessa sairaalassa ollut kirjoittaa.
Olen ollut itäsuomalaisessa ja helsinkiläisessä sairaalassa suljetulla osastolla. En ole koskaan ollut niin alipainoinen että olisin ollut letkuissa, mutta painoindeksi oli pahimmillaan 13,5. Tuolloin olin helsinkiläisessä sairaalassa.
Itä-Suomessa mua on kohdeltu hyvin, vaikkakin omahoitajani oli minun silmiini täysi psykopaatti. Hänen ja lääkärini välillä oli jokin yhteys, ja lääkäri kirjoitti papereihin että potilas on osastolla ”manipuloiva, asiaton ja vetoava”. Olin ihan kiltti nuori nainen, jolla oli syömishäiriö, ja tuo merkintä tuli ikään kuin oletuksesta, että sellaisiahan kaikki anorektikot ovat. Toki aivan sama mitä siellä papereissa lukee, mutta jäi traumat tuosta omahoitajasta.
Helsingissä oli ruokana kasvissosekeittoa. Painoin tuolloin 34 kiloa, ja kasvissosekeitto oli makuuni niin hyvää ja minulla oli niin ”hyvä päivä”, että pyysin lisää. Sairaanhoitaja siihen: ”istu ja odota, katotaan riittäkö” vaikka kaikki olivat jo saaneet ruokansa.
En saanut lisää keittoa.
Osa näistä jutuista on kyllä niin muinaisia. Esim. eristyksessä on tarkat säännöt sen suhteen kuinka kauan saa eristää. Ja eristyshuoneiden yhteydessä tulee lain mukaan olla WC tilat eli nämä astioihin tarpeiden tekemiset on joko historiaa tai valhetta. Eristyshuoneissa pidetään vain minimiaika ihmisiä.
Ja tuo yksi joka toteaa että kaikille syötetään Ketipinoria. Miten ihmeessä tämä henkilö olisi päässyt käsiksi kaikkien osaston potilaiden lääkelistoihin? Tuo on arvailua. Toisekseen, mitä vikaa Ketipinorissa on sairaalalääkkeenä? Se on hyvä, mieto lääke monelle moneen eri vaivaan pienellä annoksella ja isommalla annoksella toimiva esim kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Vai järkyttyisittekö samalla lailla jos reumaosastolla saisi kortisoni?
Vierailija kirjoitti:
Osa näistä jutuista on kyllä niin muinaisia. Esim. eristyksessä on tarkat säännöt sen suhteen kuinka kauan saa eristää. Ja eristyshuoneiden yhteydessä tulee lain mukaan olla WC tilat eli nämä astioihin tarpeiden tekemiset on joko historiaa tai valhetta. Eristyshuoneissa pidetään vain minimiaika ihmisiä.
Ja tuo yksi joka toteaa että kaikille syötetään Ketipinoria. Miten ihmeessä tämä henkilö olisi päässyt käsiksi kaikkien osaston potilaiden lääkelistoihin? Tuo on arvailua. Toisekseen, mitä vikaa Ketipinorissa on sairaalalääkkeenä? Se on hyvä, mieto lääke monelle moneen eri vaivaan pienellä annoksella ja isommalla annoksella toimiva esim kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Vai järkyttyisittekö samalla lailla jos reumaosastolla saisi kortisoni?
Onhan sitä lakeja ja sääntöjä. Oletko itse henkilökohtaisesti valvomassa että niitä noudatetaan? Niinpä. Missään ei ole niin helppo henkilökunnan kiertää määräyksiä kuin psykiatrisella osastolla, sillä kukapa niitä hulluja uskoisi.
Toisekseen, luuletko etteivät potilaat puhu keskenään? Ketipinor ei _todellakaan_ ole mikään "hyvä, mieto lääke" vaan pysyvästi aivokemiaa muuttava myrkky. Söisitkö itse lääkettä mitä et tarvitse vain siksi, että joku käskee aka pakottaa?
Ei ole mikään pakko uskoa, mutta mielestäni ihmiset, jotka eivät ole sitä osastop*skaa kokeneet, voisivat pitää mielipiteensä ominaan. Minä uskon jokaisen täällä kirjoitetun tarinan, koska olen itse kokenut sen hlvetin.
Vierailija kirjoitti:
Se ON ihan sairasta touhua. Paras ystäväni joutui hullujen huoneelle ahdistuksen ja masennuksen vuoksi(pahat lapsuuden traumat). Kävin moikkaamassa häntä siellä pari kertaa.
Kaikille Ketipinoria, väkisin. Siis ihan kaikille, aivan sama miksi olit siellä. Ystäväni joutui erityiseen kolmeksi päiväksi koska ei tahtonut syödä lääkkeitä, oli siis "hankala". Ei päässyt edes vessaan, teki tarpeensa ruoka-astioihin.
Suljetulla osastolla olen käynyt kerran, koska exäni oli tehnyt minusta ilmoituksen, että olen muka itsetuhoinen. Poliisit tuli hakemaan.
Luojan kiitos pääsin pois, koska paikalla ollut lääkäri tunsi minut.
Se paikka todella oli helv tin esikartano. Seinään tuijottavia zombeja täynnä, kaikki ovet lukossa, isoja korstoja vahtimassa jokaista liikettäsi. Pelkäsin ihan mielettömästi.
Eli jos joskus haluat olla ilkeä jollekin, ilmoita vaan häkeen, että kyseinen henkilö on itsetuhoinen. Saa kytät peräänsä. On muuten pirun hankala koittaa selittää, ettet ole hullu, jos hoitohenkilökunta päättää toisin.
Tervetuloa Suomeen.
Jep jep, ja lehmät lentää. Ehkä 30 vuotta sitten ja silloinkin jos on ollut mt-ongelmia. Pitkään aikaan ei edes ne oikeasti itsetuhoiset pääse osastolle. Korkeintaan pitävät yön yli tarkkailussa ja aamulla heittävät pihalle.
Mielureilla on omanlaisensa lasit päässä joilla katsovat potilaita. He tarkkailevat lasien takaa ja kirjaavat ylös liikkumisesi ja tekemisesi. Luulisi, että hoitopaikassa saisi hoitoa eli keskustelua. Ei nämä paikat ole sitä varten.
Jokainen voi miettiä miten ehkä reagoisi, jos joutuisi yllättäen lukkojen taakse, pitäisi syödä lääkkeitä jotka tekevät olon huonoksi, kukaan ei selittäisi miksi on siellä ja näkisi ympärillään vain lääkittyjä potilaita ja paskantärkeitä hoitajia joilla on muka jatkuva kiire jonnekin.
Nuo hoitajathan lähinnä kirjaavat ylös asioita, jotta lääkäri voi vetää siitä johtopäätöksensä eli keksiä diagnoosin. Sitten vain odotellaan, että potilas hiljenee ja rauhoittuu lääkkeiden avulla tai sitten oppii feikkaamaan tietynlaista, niin hänet voidaan päästää ulos. Mikään päänsisäinen ongelma ei parane. Ne ongelmat on hoidettava eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ketipinor meinasi pilata elämäni. Ei ole mikä vain "mieto" lääke.
kyllä, 1990 luvulla kun tätini joutui aina välillä sairaalaan, hän ahdistuksessaan lauloi virsiä itselleen siellä ja koki paikan helvetin esikartanoksi. hoitajat sulkivat hänet laulamisen takia eristysselliin vuorokaudeksi siteissä tuoliin ja sanoivat että "katotaan vieläköö mummoa laulattaa"
hän sai tästä veriset haavat käsiin ja vei asian oikeuteen, sai korvaukset väärästä hoidosta