Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulosotto ja elatukset

Vierailija
28.01.2020 |

Mies lakkasi maksamasta elareita (ei kirjallista sopimusta), koska meni muutamia tuhansia ulosottoon. Olemme olleet lapsen kanssa ilman elareita nyt puolisen vuotta emmekä kelastakaan aa haettua, kun mies jätti saapumasta paikalle, että olisimme edes jonkinlaisen sopimuksen saaneet laadittua.
Ulosottoasuat ja velkajutut yleensäkään eivät ole minulle millään tavalla tuttuja, hoidan raha-asiat aina hyvin. Miehellä niissä ollut aiemminkin ongelmia eikä ole ensimmäinen kerta, kun ulosotossa suuria summia (minun mielestäni) rahaa.
Nyt kuulin, että ulosotossa otetaan huomioon, jos velallisella huollettavia lapsia, joista maksaa elareita. Eli elareiden maksukyky pitäisi säilyä, vaikka osa palkasta menisi ulosottoon. Yritin lueskella, mutta en saanut selkoa. Saako ulosotto automaattisesti tietoonsa tiedon lapsesta ja tekee automaattisesti laskut sen mukaan vai pitääkö erikseen ilmoittaa, että on lapsi, jotta ottavat huomioon?
Eli olisiko miehen pitänyt ilmoittaa sinne, että hänellä lapsi, josta maksaa elareita, jotta palkasta ei viettäisi niin paljon? Mietin olemmeko me kituutelleet pojan kanssa puoli vuotta, koska mies ei hoida hommiaan..

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas oiva esimerkki siitä, että se sopimus pitää tehdä. Nyt saat elarit ainoastaan oikeuden kautta, jos mies ei vapaaehtoisesti maksa tai laadi sopimusta.

Vierailija
2/10 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ainakaan palstalla selviä tai etene

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuteen. Saat takautuvasti.

Vierailija
4/10 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuteen olen jo menossa, mutta selvisi vasta tänään tuo ulosoton suojaosuusjuttu. Mies sanoi ettei voi maksaa ja minä tollo uskoin ja lakimies sanoi (en silloin tiennyt tätä ja osannut kysyä), että jos olen sanonut miehelle ok, ei tarvitse maksaa niin en voi periä takautuvasti. Miehen puheiden perusteella ymmärsin, että tulee elämään kädestä suuhun, mutta hänen perheeltään olen kuullut, että käy kyläilemässä uuden naisensa kanssa uusissa merkkivaatteissa, joihin ei ennen todellakaan varaa. Danoin vaan, että lastenvalvojalle mennään, että saadaan rahaa, mutta ei silloin saapunut paikalle. Ap

Vierailija
5/10 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infoa kenelläkään?

Vierailija
6/10 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sopimus elareiden maksamisesta, ja etenkin sellaisten tyyppien kanssa, jotka eivät talouttaan hallitse.

Vierailija
7/10 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sopimus elareiden maksamisesta, ja etenkin sellaisten tyyppien kanssa, jotka eivät talouttaan hallitse.

Eiköhän ap sen ole tajunnut. Taisi kysyä neuvoa johonkin aivan muuhun.

Itse en osaa auttaa, kysy lakimieheltä.

Vierailija
8/10 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotossa otetaan huomioon elatusmaksut. Sopimuksia on käsittääkseni erilaisia, esim. yhdellä tuttavallani on kaksi lasta, joista maksaa molemmista 150€/kk. Ulosotossa tämä otetaan huomioon niin, että miehen ulosmitattavista tuloista vähennetään tuo 300€. Tähän tietysti pitää olla sopimus, joten jos mies ei ole tullut lastenvalvojalle, sitten pikimmiten yhteys lakimieheen. Elatusmaksuasioissa hakijana on lapsi, joten sulla ei ole taloudellista riskiä, vaikka haet elatusmaksuja oikeuden kautta. Elatusmaksua määriteltäessä miehen ulosottovelkaa ei oteta huomioon elatusmaksua vähentävänä tekijänä.

Jos mies ei oikeuden päätöksen jälkeenkään maksa elatusmaksua, sen voi hakea kelalta (tällöin pitää olla koko kuukausi maksamatta yhtään, esim. jos mies on maksanut 20€, se katsotaan niin, että asia on hoidossa..) tai suoraan ulosotosta. Elatusmaksut ulosmitataan ensimmäisenä, vasta sitten muut velat. Tsemppiä ja ota yhteyttä lakimieheen!

Vierailija
9/10 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksut vähennetään ulosoton osuudesta. Eli ulosottoon tilitetään sen verran vähemmän, mitä elatusmaksua maksaa.

t. Ulosotossa oleva etävanhempi

Vierailija
10/10 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voihan olla, että mies on ilmoittanut ulosottoon, että hänellä on yksi lapsi ja toimittavat vähennykset sen mukaan.. vaikka ei todellisuudessa maksakaan mitään. Mutta suosittelen kaikille elatusmaksusopimusta, se on lapsen parhaaksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi