Voiko työantaja pistää työntekijän istumaan ikkunattomaan huoneeseen tekemään töitä 8h/ päivässä 5x viikossa? Jos siis semmonen normi toimistotyö
Osa työntekijöistä saa ikkunallisen huoneen ja yksi pistetään rakennuksen keskellä olevaan ikkunattomaan huoneeseen?
Pitääkö työntekijällä olla oikeus ikkunaan, jos siis työ on sellaista, että siellä vastaanotetaan asiakkaita.
Kommentit (35)
Olin tuollaisessa yli 20 v. Lasiovi käytävälle. Tosin ei sieltäkään ulos nähnyt. Ei haitannut, meillä oli paljon töitä mutta hyvä työilmapiiri.
Joillakin oli ikkunallinen huone, mutta en huomannut olla kateellinen. Istuivat kaihtimet kiinni koska ikkunat olivat vilkkaalle jalkakäytävälle.
Tietysti voi. Niin kauan kun työnkuvasi ei ole katsella ikkunasta ulos tai pestä ikkunoita, et tarvitse ikkunaa yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä (pankissa) ole ikkunoita vastaanottokopeissa ja hyvin niissä pärjää sen 7,5 h. Kyllähän se ikkuna toki mukava olisi, mutta kun ei ole.
Pankin vastaanottokopeissa on ne isot ikkunat käytävälle, josta näkee ulkoa sisään ja sisältä ulos. Päivänvalo myös tulee tiloihin niistä ikkunoista. Nyt puhutaan ihan umpinaisesta tilasta
Tuo konttori, jossa istun, on ainakin rakennettu niin täyteen koppeja, myös ikkunoita vasten, ettei päivänvalo pääse kyllä päiviämme pilaamaan.
Mä istun avokonttorissa ja sillä puolella käytävää jossa einole ikkunaa. Vaihtaisin heti jos saisin huoneen, ikkunattomankin
Mitä sillä ikkunalla on fokusta? Että voit katsella pihalle ja olla tekemättä töitä?
Toki ikkuna kiva on mutta ei mikään edellytys.
Työpaikalla tällaista asiaa ajatellaan lähinnä työturvallisuuden kannalta ja puhutaan ilmanvaihdosta ja riittävästä valaistuksesta. Ikkunaa ei ole pakko olla.
Mutta tosiaan, asuinhuoneessa on ikkuna oltava ja sen kokokin määrätty suhteessa asuinhuoneen kokoon. Ikkunan valoaukon pinta-alan on oltava vähintään 1/10 asuinhuoneen pinta-alasta.
Voi kuule pistää vaikka maan alle.
Ap:n kannattaa olla tyytyväinen siitä, että on oma koppi. Nykytyöelämässä on enimmäkseen avokonttoreita ja monitiloja.
Työhuone saa olla ikkunaton. Mutta lämpötilan pitää olla tietyissä rajoissa ja ilmanvaihdon kunnossa.
😂😂Tämä on niin hauska. Tulee ihan mieleen yksi entinen työpaikka ja sen eräs tiimi, jonka jäseniä "aina sorrettiin"=heitä komennettiin tekemään töitä. Voisin kuvitella, että nuo samat tädit nostaisivat ison porun, jos eivät saisi ikkunaa.
Kannattaa työpaikkaa hakiessaan pyytää nähdä tuleva työpisteensä ennen työsopparin allekirjoitusta.
Tosiaan luksusta on oma huone.
No, Aina voi vaihtaa duuniakin. Ilmeisesti tympii jos on aikaa valittaa epäoleellisuuksista.
Jos teet talvella täyttä työpäivää 5 päivää viikossa. Heräät pimeänä aamuna töihin ja lähdet pimeänä iltana kotiin, näet monta kuukautta päivänvalon viikonloppuisin. Kyse ei ole pelkästään työhyvinvoinnista, vaan ihan vaan terveydestä pimeässä peräpohjolassa, jossa valoa on vähän.
Ei tarvitse tuijottaa ikkunasta ulos tekemättä työtä. Päivänvalo ja auringon riittävä säteily tuo terveyttä, ihan päätteellä työskennellessäkin.
Ilmanvaihto pitäisi olla kunnossa, mutta ikkunaton voi työhuone olla ihan hyvin. Itsellä ollut useinkin. Ei mulla nyt ole edes työhuonetta, avokonttorissa on ikkunat mutta mulla on selkä niihin päin.
Olen työskennellyt yli 20 vuotta tilassa, jossa ei ole ikkunoita ja lämpötila on suurimman osan vuodesta merkittävästi alempi kuin ulkolämpötila. Silti olen pärjännyt oikein hyvin.