Huomasin, että YTK:n ammattiliiton jäsenmaksut ovat noin kolme kertaa pienemmän, kuin JHL:ssä. Kokemuksia?
Olen niin kyllästynyt maksamaan JHL:n suuria jässäreitä, onko siis kellään kokemusta tästä YTK:sta?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ytkn oikeusapu on vain 10000 asti eivätkä he hoida palkkakiistoja.
Ytkn on työnantajien perustama, liittojen kassat taas liitojen. Ja mitä ammattiliitot tekevät: hoitaa esim. TESsit ja siihen liittyvät asiat.
Toki voi itse hoitaa työnantajan kanssa loma-asiat, -rahat, vanhempainvapaat yms
Eli siitä vaan neuvottelemaan 😉
Mitä neuvottelemista lomissa ja vanhempainvapaissa on, kun molemmat perustuvat lakiin?
Eipä ne sinne lakiin itsestään ilmestyneet..
Ja Tessissä voidaan määritellä että ta maksaa vaikkapa 3kk liksaa kun jää äityisvapaalle laissa sitä ei ole....
Tes on AINA parempi kuin laki. Siksi se on TyöEhtoSopimus...Nykyiset tessit ovat jotain vanhan ajan työelämän peruja ja ehdoiltaan aika huonoja. Koska joka tapauksessa valtaosan joutuu itse sopimaan, niin samalla itse neuvottelisi koko ehdot itse. En oikeasti näe mitään järkeä koko ay-touhussa, jäädyttää vaan koko työelämää.
Jokainen voi jo nyt neuvotella itselleen palkan ja edut, mikään ei kiellä parempaa palkkaa, lomia ja etuja kuin on työehtosopimuksessa. Sehän on vain minimi. Vai haluatko poistaa sen minimin?
Niin, koska joka tapauksessa joutuu, niin en todellakaan kaipaa sitä liittoa sotkemaan ja soheltamaan, saati, että maksaisin tyhjästä.
Liitto johon siskoni kuului lähti takavuosina tukemaan liiton rahoilla mieleistään pressaehdokasta. Maksajilta ei kysytty halukkuutta olla mukana. Tämä tällainen pitää minut ulkona liitoista ja ytk ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ytk on kallis kassa.
7,6e/kk.
Esim PAM kynii kympin jo 2000e kk-tuloista.
Sisältääkö kymppi pelkästään palvelualojen työttömyyskassan taksan?
Joo.
Oho, paljonkos pamin liitto + kassamaksut on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ytk on kallis kassa.
7,6e/kk.
Esim PAM kynii kympin jo 2000e kk-tuloista.
Sisältääkö kymppi pelkästään palvelualojen työttömyyskassan taksan?
Joo.
Oho, paljonkos pamin liitto + kassamaksut on?
Ihan liikaa hyötyyn nähden.
Vierailija kirjoitti:
Ytkn on työnantajien perustama, liittojen kassat taas liitojen. Ja mitä ammattiliitot tekevät: hoitaa esim. TESsit ja siihen liittyvät asiat.
Toki voi itse hoitaa työnantajan kanssa loma-asiat, -rahat, vanhempainvapaat yms
Vaihdoin viime vuoden alussa työpaikkaa. 2000 egee lisää kuussa, ns edut ja kolme viikkoa kesälomaa palkallisesti. Ihan itse neuvottelemalla.
Joten: mihin tarvitsen liiton munattomis prossaneuvottelujoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punikki taas heräs. Paljonko meni palkasta vaalitukea vassareille. Siinä on syy miksi en ikinä liiton maksuja maksa.
Sama täällä. Demareiden ja vasemmistoliiton tukemiseen menee ne rahat ja loput ammattiliittojen pomojen leveään elämään ja laillistetttuun kiinteistöbisnesten veronkiertoon kojamo koijauksineen. Erotkaa vaan ammattiliitoista kuten nyt monet paperityöläiset on tehneet niin että saadaan niiden jäsenyydet sille tasolle että voidaan perustellusti ottaa "yleishyödyllisten yhdistysten" status ottaa niiltä pois ja laittaa liitot verolle kuten kuuluiskin. Helposti saatais liitoilta kerättyä miljardi veroja vuodessa joilla makseltais sairaanhoitajien palkkoja ja vahusten hoitajamitoitukset kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punikki taas heräs. Paljonko meni palkasta vaalitukea vassareille. Siinä on syy miksi en ikinä liiton maksuja maksa.
Sama täällä. Demareiden ja vasemmistoliiton tukemiseen menee ne rahat ja loput ammattiliittojen pomojen leveään elämään ja laillistetttuun kiinteistöbisnesten veronkiertoon kojamo koijauksineen. Erotkaa vaan ammattiliitoista kuten nyt monet paperityöläiset on tehneet niin että saadaan niiden jäsenyydet sille tasolle että voidaan perustellusti ottaa "yleishyödyllisten yhdistysten" status ottaa niiltä pois ja laittaa liitot verolle kuten kuuluiskin. Helposti saatais liitoilta kerättyä miljardi veroja vuodessa joilla makseltais sairaanhoitajien palkkoja ja vahusten hoitajamitoitukset kuntoon.
Meinaat että jokainen hoitaja saa palkankorotukset omin voimin?
Ammattiliiton jäsenmaksut saa vähentää verotuksessa, mitä väliä sillä on, paljonko se maksaa? Ei minulle ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliiton jäsenmaksut saa vähentää verotuksessa, mitä väliä sillä on, paljonko se maksaa? Ei minulle ainakaan.
Et siis ymmärrä mikä on verovähennys. Vai luulitko että jos maksat liiton maksuja 500e vuodessa saat sen veroissa takaisin. No et tosiaan saa. Käytäppä googlea ja ota selvää
Maksoin YTK:lle jäsenmaksuja ainakin 20 vuotta. Sitten tuli erimielisyyttä työnantajan kanssa ihan selvästä palkkaan liittyvästä tessiin kirjatusta pykälästä. Otin yhteyttä ytk:hon, josta kerrottiin, että tämmöistä apua ei saa. Oma vika, kun en ollut asiaa tarkistanut. YTK on pelkkä kassa, mitään apua ei mihinkään muuhun asiaan saa, siksi tietysti halpa. Pikkuisen harhaan johtavaa markkinointia niillä on ollut. Liityin oikeaan liittoon, kalliimpi, mutta edut moninkertaiset. Pelkästään lakimieheltä saatava apu on maksanut itsensä takaisin.
Muista, että kassan jäsenenä sinua ei pakoteta työllisyyden kuntakokeilussa kunnan asiakkaaksi toukokuusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ytk ei ole ammattiliitto, vaan työttömyyskassa.
Okei, ihan kummin päin vaan, mutta miten se eroaa ammattiliitoista?
Auttakaa tietämätöntä tyhmää tyttöä, pliis!
Liitosta saat apua työsuhteeseen liittyvissä epäselvyyksissä - jos saat. Tiedän esimerkiksi kiusattuja, joita liitto ei ole voinut tai halunnut auttaa. Työttömyyskassasta saat ansiosidonnaisen tyttömyysturvan ollessasi työttömänä.
työpaikkakiusaustapauksissa auttaa ensisijaisesti työsuojeluvaltuutettu, joka ei ole sidoksissa liittoon. Liitto tulee mukaan (ja kannattaa pitää mukana prosessissa) jos asiasta joudutaan menemään oikeuteen.
Siinä vaiheessa kun työsuojeluvaltuutettu, luottamusmies tai työsuojeluilmoitus eivät ole parantaneet tilannetta, liitossakaan ei ihmeemmin kiinnosta. Se on oikeasti ihan arpapeliä, mitä apua liitosta sattuu saamaan.
Ei ole ainakaan meidämn liitossa. Luottamusmies on linkissä liittoon, joten se korttihan on jo käytetty. Onko ollut todisteita kiusaamisesta tai onko asia jo keskusteltu? Yleensä kiusaamistapauksia ei viedä eteenpäin, jos ei ole mitään todisteita tai todistajia asialle, raastuvassa se tarkoittaa häviötä
Kyllä ne asiat on keskusteltu ja todisteet on kiistattomat. Pointtini on se, että liitosta saa apua jos saa, mitään takuuta avusta jäsenyys ei anna.
Se, että sinun mielestäsi todisteet ovat kiistattomat, ei tarkoita, että oikeuskäytännössä katsottaisiin samoin. Se ei ole minkään liiton tai näiden toimijoiden vika, jos keissi on menestysmahdollisuuksia vailla.
Liitoissa ei ole mitään järkeä suurimmalle osalle työntekijöistä. Kuinka monella oikeasti tulee olemaan ongelmia työnantajan kanssa ja vielä sellaisia, että siitä liitosta olisi jotain hyötyä ongelman selvittelyssä? Saman rahan saat mistä tahansa työttömyyskassasta. Itse olen JATTK:in jäsen ja maksan työttömyysturvasta vain 6 euroa kuussa. Miettikääpä paljonko säästö on vuosikymmenessä.
Ei tarvi ainakaan lakkoon osallistua kun ei kuulu liittoon. Saa änkyrät lakkoilla ihan keskenään
Vierailija kirjoitti:
Liitoissa ei ole mitään järkeä suurimmalle osalle työntekijöistä. Kuinka monella oikeasti tulee olemaan ongelmia työnantajan kanssa ja vielä sellaisia, että siitä liitosta olisi jotain hyötyä ongelman selvittelyssä? Saman rahan saat mistä tahansa työttömyyskassasta. Itse olen JATTK:in jäsen ja maksan työttömyysturvasta vain 6 euroa kuussa. Miettikääpä paljonko säästö on vuosikymmenessä.
No, tilanteet eivät ole itse asiassa kovinkaan harvinaisia. Ymmärrän toki ajattelutavan, että eihän itselle voi käydä näin. Mutta on valitettavasti paljon työnantajia, jotka eivät kaikissa tilanteissa tai ylipäätään osaa/halua toimia kunnon työnantajan tavoin. Näitä ongelmatapauksia pyritään liitoissa myös suitsimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset maksavat järkyttäviä summia vakuutusmaksuistakin toivoen, etteivät ikinä joudu siihen tilanteeseen, että niille olisi oikeasti käyttöä. Maksavat tietysti myös mielenrauhasta, ja kylläpä v*tuttaisi, jos tarpeen tullen ei vakuutusta olisikaan. Itse en pidä liiton jäsenmaksua suurena näiden muidenkin maksujen ohella, joita mahdollisesti "turhaan" maksaa.
Itse kuulun ytk:hon, koska työttömyyskassan jäsenyys riittää mulle. Ytk:sta saa parinkympin lisämaksulla jotain muitakin palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset maksavat järkyttäviä summia vakuutusmaksuistakin toivoen, etteivät ikinä joudu siihen tilanteeseen, että niille olisi oikeasti käyttöä. Maksavat tietysti myös mielenrauhasta, ja kylläpä v*tuttaisi, jos tarpeen tullen ei vakuutusta olisikaan. Itse en pidä liiton jäsenmaksua suurena näiden muidenkin maksujen ohella, joita mahdollisesti "turhaan" maksaa.
Riippuu paljon työnantajasta. Olen itse kunnalla töissä ja mahdotonta kuvitella, että kunta alkaisi toimimaan laittomasti. Siksi en myöskään tarvitse muuta kuin työttömyysturvan.
Minulla, työpaikkani tomihenkilöidenluottamusmiehellä, on ollut vaikeaa seurata kun ilman perusteita irtisanottu ihminen yrittää YTK puhelinavun neuvoilla pelastaa työpaikkaansa.
On huvittavaa, että YTK jonka työnantajat ovat perustaneet murtamaan ammattiliittoja auttaisi työntekijää työnantajia vastaan. Näin naivi ajattelu saa ihan säälimään.
Niin kauan kun suurin osa kuuluu liittoihin voi järjestelmässä "vapaamatkustaa" ja nauttia eduista niistä maksamatta. Kun liittojen voima saadaan murrettua, kuten on jo osoittain tapahtunut, tulee selväksi miksi ne aikoinaan perustettiin.
Kuinka moni oikeasti luulee että työelämässä vastaan tulee joku "kohtuuden raja" palkkojen alentamisessa, KiKy tunneissa tai muissa oikeuksien vähentämisessä? Jälleen ihan naivia.
Työelämä on tältä osin neuvottelua. Kuka saa osansa voitoista ja millaisen osuuden. Historiaa ja nykyhetkeä tutkimalla voitte katsoa kuka tässä kisassa on ja on ollut voitolla.
Btw, YTK ei ole edes halvin työttömyyskassa. Itse työskentelen kassassa, jonka jäsenmaksu on ollut monta vuotta pienempi kuin ytk:lla. Jos ainoa kriteeri on hinta ja haluaa vain työttömyysturvan, kannattaa tehdä oikeaa vertailua, eikä vain haksahtaa mainostukseen!