Huomasin, että YTK:n ammattiliiton jäsenmaksut ovat noin kolme kertaa pienemmän, kuin JHL:ssä. Kokemuksia?
Olen niin kyllästynyt maksamaan JHL:n suuria jässäreitä, onko siis kellään kokemusta tästä YTK:sta?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
93 euroa oli YTKn vuosimaksu, jonka juuri maksoin. Olen ollut jäsen vuosia ja olen saanut ansiosidonnaista, ei mitään valittamista.
Sama täällä.
Palvelu (neuvonta, maksut, asiakaspalvelu,jne) pelaa kokonaisvaltaisesti, ystävällisesti ja nopeasti.
En vaihda.
Suosittelen lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Ytk on kallis kassa.
7,6e/kk.
Esim PAM kynii kympin jo 2000e kk-tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ytk ei ole ammattiliitto, vaan työttömyyskassa.
Okei, ihan kummin päin vaan, mutta miten se eroaa ammattiliitoista?
Auttakaa tietämätöntä tyhmää tyttöä, pliis!
Kassasta saat kassan palvelut, eli työttömyyskorvaukset jos on aihetta. Mut jos sut laittomasti irtisanotaan niin vain liitto auttaa. Itseasiassa liito on myös kassa.
Liito on myös kassa?
Työttömyyskassa ja ammattiliitto ovat erillisiä aina. Se on lakisääteinen asia.Erillinen se maksukin on, siis liiton jäsenet maksavat jäsenmaksua + työttömyysturvamaksua. Se on eritelty. Mutta käsittääkseni ammattiliiton työttömyyskassaan voi kuulua vain liiton jäsenet. Eiköhän se laillinen järjestely ole, muutenhan olisi syntynyt iso poru jo aikaa sitten.
Jos ei halua ammattiliiton jäseneksi liittyä, mutta haluaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan, niin sitten YTK on ratkaisu.
Ammattiliitolla ei ole kassaa. Kassaan liittyminen on mahdollista kenelle tahansa jolle kassan säännöt sallivat jäsenyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ytk on kallis kassa.
7,6e/kk.
Sisältääkö kymppi pelkästään palvelualojen työttömyyskassan taksan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ytk on kallis kassa.
7,6e/kk.
Sisältääkö kymppi pelkästään palvelualojen työttömyyskassan taksan?
Joo.
Maksan itse JATTK:n kassalle 72e/vuosi. Työpaikan luottamushenkilöt ovat aivan munattomia, enkä halua sellaista toimintaa tukea millään tavalla.
Ytkn oikeusapu on vain 10000 asti eivätkä he hoida palkkakiistoja.
Ytkn on työnantajien perustama, liittojen kassat taas liitojen. Ja mitä ammattiliitot tekevät: hoitaa esim. TESsit ja siihen liittyvät asiat.
Toki voi itse hoitaa työnantajan kanssa loma-asiat, -rahat, vanhempainvapaat yms
Eli siitä vaan neuvottelemaan 😉
Vierailija kirjoitti:
Ytkn on työnantajien perustama, liittojen kassat taas liitojen. Ja mitä ammattiliitot tekevät: hoitaa esim. TESsit ja siihen liittyvät asiat.
Toki voi itse hoitaa työnantajan kanssa loma-asiat, -rahat, vanhempainvapaat yms
Punikki taas heräs. Paljonko meni palkasta vaalitukea vassareille. Siinä on syy miksi en ikinä liiton maksuja maksa.
Vierailija kirjoitti:
Koska kuuluin liittoon, sain viime vuonna entiseltä työnantajalta korvausta vähän yli 60 000 e. Laiton irtisanominen.
No ei noihin korvauksiin liiton jäsenyys liitty, ihan saman olisit saanut ilman liittoakin.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ihan itse on työpaikkaa vaihtaessa joutunut neuvottelemaan lomat, etätyötä, liukuvat työajat, palkat ja muut oikeasti tärkeät asiat ja ihan hyvin on aina onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä neuvottelemista lomissa ja vanhempainvapaissa on, kun molemmat perustuvat lakiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kuuluin liittoon, sain viime vuonna entiseltä työnantajalta korvausta vähän yli 60 000 e. Laiton irtisanominen.
No ei noihin korvauksiin liiton jäsenyys liitty, ihan saman olisit saanut ilman liittoakin.
Liitosta saa oikeusapua ilmaiseksi. Jos on pelkkä oikeusturvavakuutus joutuu itse maksamaan lakimiehen palkkiot. Ja jälkikäteen hakemaan rahoja vakuutusyhtiöltä. Jos pitää oikeuteen mennä, korvausten katto tulee jo vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liitosta saa oikeusapua ilmaiseksi. Jos on pelkkä oikeusturvavakuutus joutuu itse maksamaan lakimiehen palkkiot. Ja jälkikäteen hakemaan rahoja vakuutusyhtiöltä. Jos pitää oikeuteen mennä, korvausten katto tulee jo vastaan.
Ja kun tapauksen voittaa, maksaa vastapuoli kulut. Eivät liitotkaan suostu toivottomia tapauksia viemään oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä neuvottelemista lomissa ja vanhempainvapaissa on, kun molemmat perustuvat lakiin?
Eipä ne sinne lakiin itsestään ilmestyneet..
Ja Tessissä voidaan määritellä että ta maksaa vaikkapa 3kk liksaa kun jää äityisvapaalle laissa sitä ei ole....
Tes on AINA parempi kuin laki. Siksi se on TyöEhtoSopimus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ilmaiseksi saa. Se maksaa monta sataa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ytk ei ole ammattiliitto, vaan työttömyyskassa.
Okei, ihan kummin päin vaan, mutta miten se eroaa ammattiliitoista?
Auttakaa tietämätöntä tyhmää tyttöä, pliis!
Kassasta saat kassan palvelut, eli työttömyyskorvaukset jos on aihetta. Mut jos sut laittomasti irtisanotaan niin vain liitto auttaa. Itseasiassa liito on myös kassa.
Liito on myös kassa?
Työttömyyskassa ja ammattiliitto ovat erillisiä aina. Se on lakisääteinen asia.Erillinen se maksukin on, siis liiton jäsenet maksavat jäsenmaksua + työttömyysturvamaksua. Se on eritelty. Mutta käsittääkseni ammattiliiton työttömyyskassaan voi kuulua vain liiton jäsenet. Eiköhän se laillinen järjestely ole, muutenhan olisi syntynyt iso poru jo aikaa sitten.
Jos ei halua ammattiliiton jäseneksi liittyä, mutta haluaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan, niin sitten YTK on ratkaisu.
Muuten oikein, mutta ihan jokaiseen kassaan voi liittyä ilman liittojäsenyyttä. Lakisääteinen asia tämäkin. Kaikki kassat on myös velvoitettu asiasta neuvomaan esim. nettisivuillaan. Kokeile ja hämmästy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTK:lla näkyy olevan vain 110 euroa/vuosi ja kaikenlaisia etujakin vielä päälle.
Eli jos palkkasi on pienempi kuin 2777 euroa / kk, niin JHL:n kassa on halvempi. Huomatkaa että kassan jäsenyys ei edellytä liiton jäsenyyttä.
Itseasiassa YTK kassa on vain92e/vuosi.
Tuo 110e on täysjäsenyys eli kassan lisäksi yhdistys.
Paljonko siis JHL kassajäsenyys on?
Ohis
Mietin samaa, eli paljonko JHL: ssa maksaa pelkkä kassan jäsenyys? YTK:ssa on aika kallis vuosimaksu. Monessa muussa kassassa on halvempi. Yleensä ihmiset eivät vain tiedä sitä, että voivat usein kuulua myös pelkästään kassaan. Kannattaa kysyä tätä omasta työttömyyskassasta. Liitothan eivät tietenkään tätä mainosta, ja kaikki sataa YTK:n laariin, vaikka oma kassa voisi olla paljon halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Tessissä voidaan määritellä että ta maksaa vaikkapa 3kk liksaa kun jää äityisvapaalle laissa sitä ei ole....
Tes on AINA parempi kuin laki. Siksi se on TyöEhtoSopimus...
Nykyiset tessit ovat jotain vanhan ajan työelämän peruja ja ehdoiltaan aika huonoja. Koska joka tapauksessa valtaosan joutuu itse sopimaan, niin samalla itse neuvottelisi koko ehdot itse. En oikeasti näe mitään järkeä koko ay-touhussa, jäädyttää vaan koko työelämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tes on AINA parempi kuin laki. Siksi se on TyöEhtoSopimus...Nykyiset tessit ovat jotain vanhan ajan työelämän peruja ja ehdoiltaan aika huonoja. Koska joka tapauksessa valtaosan joutuu itse sopimaan, niin samalla itse neuvottelisi koko ehdot itse. En oikeasti näe mitään järkeä koko ay-touhussa, jäädyttää vaan koko työelämää.
Jokainen voi jo nyt neuvotella itselleen palkan ja edut, mikään ei kiellä parempaa palkkaa, lomia ja etuja kuin on työehtosopimuksessa. Sehän on vain minimi. Vai haluatko poistaa sen minimin?
Ytk on kallis kassa.