Huomasin, että YTK:n ammattiliiton jäsenmaksut ovat noin kolme kertaa pienemmän, kuin JHL:ssä. Kokemuksia?
Olen niin kyllästynyt maksamaan JHL:n suuria jässäreitä, onko siis kellään kokemusta tästä YTK:sta?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ytk ei ole ammattiliitto, vaan työttömyyskassa.
Okei, ihan kummin päin vaan, mutta miten se eroaa ammattiliitoista?
Auttakaa tietämätöntä tyhmää tyttöä, pliis!
Liitosta saat apua työsuhteeseen liittyvissä epäselvyyksissä - jos saat. Tiedän esimerkiksi kiusattuja, joita liitto ei ole voinut tai halunnut auttaa. Työttömyyskassasta saat ansiosidonnaisen tyttömyysturvan ollessasi työttömänä.
työpaikkakiusaustapauksissa auttaa ensisijaisesti työsuojeluvaltuutettu, joka ei ole sidoksissa liittoon. Liitto tulee mukaan (ja kannattaa pitää mukana prosessissa) jos asiasta joudutaan menemään oikeuteen.
Siinä vaiheessa kun työsuojeluvaltuutettu, luottamusmies tai työsuojeluilmoitus eivät ole parantaneet tilannetta, liitossakaan ei ihmeemmin kiinnosta. Se on oikeasti ihan arpapeliä, mitä apua liitosta sattuu saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskassa on se, johon kerätäään varoja työttömyyden varalle. Usein almmattiliitot ovat kytkeytyneet johonkin tällaiseen, oma liittoni esim KoKo:n eli aiempaan IAET-kassaan. YTN (eli Jukolan kassa) on työnantajien ylläpitämä kassa, johon silmäön lumeeksi on hankittu jotain muitakin etuja.
Ammattiliitot kuuluvat kolmikataan ja ovat tälläkin hetkellä neuvottelemassa työnantajien kanssa työehtosopimuksista. Näissä työehtosopimuksissa on määrätty työsuhteen ehdot esimerkiksi irtisanomisajat, joillakin aloilla palkkaukset, palkan korotukset. Nyt tällä hetkellä tapellaan esimerkiksi kesälomien pituuksista, kiky-tunneista, lomarahoista....
Ammattiliitoista saa jäsenet palveluja alasta riippuen, esimerkiksi erilaisia kursseja, tapahtumia, edunvalvontaa esimerkiksi lakimies- ja oikeusapuna. Meillä saa myös pyytää neuvoja asianajajalta henkilökohtaiseen elämään, kuten sopimusriitoihin (itse olen kysynyt kun vuokranantajalla ja minulla oli vähän näkemyseroja). Meillä tehdään myös palkkatutkimusta ja annetaan palkkaneuvontaa, halutessaan saa myös uraneuvontaa, sain hyviä vinkkejä työnhakuun ja ammattilainen kommentoi CV:ni perusteella millaiiin töihin minun kannattaisi hakea.
Meillä on myös kattavat vakuutukset, esimerkiksi vapaa-ajalle on jatkuvasti voimassa oleva tapaturma ja matkavakuutus.
Liitot on pelkkää rahastusta ja pelkkä iso vitsi. Liittoa ei todellakaan kiinnosta yhdenkään työntekijän auttaminen tippaakaan, eikä ne myöskään sitä tee.
YTK:n jäsen 2000-luvun alusta eikä tulisi pieneen mieleenikään maksella jäsenmaksuja yhteenkään liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liitosta saat apua työsuhteeseen liittyvissä epäselvyyksissä - jos saat. Tiedän esimerkiksi kiusattuja, joita liitto ei ole voinut tai halunnut auttaa. Työttömyyskassasta saat ansiosidonnaisen tyttömyysturvan ollessasi työttömänä.
työpaikkakiusaustapauksissa auttaa ensisijaisesti työsuojeluvaltuutettu, joka ei ole sidoksissa liittoon. Liitto tulee mukaan (ja kannattaa pitää mukana prosessissa) jos asiasta joudutaan menemään oikeuteen.
Siinä vaiheessa kun työsuojeluvaltuutettu, luottamusmies tai työsuojeluilmoitus eivät ole parantaneet tilannetta, liitossakaan ei ihmeemmin kiinnosta. Se on oikeasti ihan arpapeliä, mitä apua liitosta sattuu saamaan.
Ei ole ainakaan meidämn liitossa. Luottamusmies on linkissä liittoon, joten se korttihan on jo käytetty. Onko ollut todisteita kiusaamisesta tai onko asia jo keskusteltu? Yleensä kiusaamistapauksia ei viedä eteenpäin, jos ei ole mitään todisteita tai todistajia asialle, raastuvassa se tarkoittaa häviötä
Vierailija kirjoitti:
Liitot on pelkkää rahastusta ja pelkkä iso vitsi. Liittoa ei todellakaan kiinnosta yhdenkään työntekijän auttaminen tippaakaan, eikä ne myöskään sitä tee.
YTK:n jäsen 2000-luvun alusta eikä tulisi pieneen mieleenikään maksella jäsenmaksuja yhteenkään liittoon.
Mä oon saanut paljon palveluita liitosta, oon kyllä miesvaltaisella alalla,. Ei työnantaja järjestä mulle sellasiia kursseja, joita saan sieltä. maksaisi itse kustannuttena tuhansia euroja vuodessa, liiton maksu on pientä siihen hyötyyn verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Koska kuuluin liittoon, sain viime vuonna entiseltä työnantajalta korvausta vähän yli 60 000 e. Laiton irtisanominen.
Korvauksen saa myös liittoon kuulumaton. YTK:n oikeusturvavakuutus kattaa lakimiehen palvelut ainakin laittomaan irtisanomiseen liittyvissä riitatilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan meidämn liitossa. Luottamusmies on linkissä liittoon, joten se korttihan on jo käytetty. Onko ollut todisteita kiusaamisesta tai onko asia jo keskusteltu? Yleensä kiusaamistapauksia ei viedä eteenpäin, jos ei ole mitään todisteita tai todistajia asialle, raastuvassa se tarkoittaa häviötä
Kyllä ne asiat on keskusteltu ja todisteet on kiistattomat. Pointtini on se, että liitosta saa apua jos saa, mitään takuuta avusta jäsenyys ei anna.
Työttömyyskorvaus maksetaan 95 prosenttisesti verovaroista muutenkin, joten ansiosidonnainen pitäisi kuulua kaikille ilman mitään kassoihin kuulumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassasta saat kassan palvelut, eli työttömyyskorvaukset jos on aihetta. Mut jos sut laittomasti irtisanotaan niin vain liitto auttaa. Itseasiassa liito on myös kassa.
Liito on myös kassa?
Työttömyyskassa ja ammattiliitto ovat erillisiä aina. Se on lakisääteinen asia.
Mitä tarkoittaa kolme kertaa pienempi?
Ymmärrän mitä tarkoittaa kolme kertaa suurempi. Siinä luku kerrotaan kolmella.
Mutta miten voi olla kolme kertaa pienempi? Sehän menee jo negatiiviseksi.
Vai yritätkö puhua kolmasosasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka miten, kun ei ole ammattiliitto. Se on työttömyyskassa. Google auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassasta saat kassan palvelut, eli työttömyyskorvaukset jos on aihetta. Mut jos sut laittomasti irtisanotaan niin vain liitto auttaa. Itseasiassa liito on myös kassa.
Siinä on taas ay-propaganda osunut maaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liito on myös kassa?
Työttömyyskassa ja ammattiliitto ovat erillisiä aina. Se on lakisääteinen asia.
Erillinen se maksukin on, siis liiton jäsenet maksavat jäsenmaksua + työttömyysturvamaksua. Se on eritelty. Mutta käsittääkseni ammattiliiton työttömyyskassaan voi kuulua vain liiton jäsenet. Eiköhän se laillinen järjestely ole, muutenhan olisi syntynyt iso poru jo aikaa sitten.
Jos ei halua ammattiliiton jäseneksi liittyä, mutta haluaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan, niin sitten YTK on ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienissä firmoissa ongelmallista kun pomo on työsuojeluvaltuutettu, eikä luottamusmiestäkään ole.
ohis
Jos PAM jatkaa kikyä, olen jo päättänyt erota siitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en minäkään enää kuulu liittoon, kun työnantajakin on järjestäytymätön.
Mutta kyllä ne ammattiliitot neuvottelevat työehdoista ja palkankorotuksista. Ja käsittääkseni parasta aikaakin ajavat lisää palkkaa monille aloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan olla kannattavaa vaihtaa tähän - ainakin rahansäästöä pitäisi tulla aika tavalla, tuskin mitään huonoa?
No sillä lailla huonoa, että jos kohtaat ongelmia työsuhteessasi, et tuolta mitään apua saa. Mistä nyt kukin haluaa säästää.
No nyt on väärää tietoa liikkeellä. Olen ollut YTK- kassan jäsen v. 1998. Sitä kautta olen saanut ansiosidonnaista päivärahaa aivan norm. tapaan ja useampaan otteeseen. YTK on työttömyyskassa ja tänä vuonna ainakin minulle maksu on 92.00 euroa ja lisäpalveluna saa otettua YTK-yhdistyksen jäsenyyden hinta 18.00 euroa vuosi. Siihen sis. lakisääteisiä neuvonta ja tukipalveluita työsuhteiden ongelmatilanteisiin. Katso ihan itse : www.ytk.fi
Voin suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan vain liitto ole ainoa taho auttamaan, mutta liitot antavat ymmärtää jotta näin on.
Ytk ja työsuojelu on oikeasti kattavat yhdessä, niin kannattaa miettiä haluaako elättää näitä liiton huippupalkoilla olevia isomahaisia öykläreitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTK:lla näkyy olevan vain 110 euroa/vuosi ja kaikenlaisia etujakin vielä päälle.
Eli jos palkkasi on pienempi kuin 2777 euroa / kk, niin JHL:n kassa on halvempi. Huomatkaa että kassan jäsenyys ei edellytä liiton jäsenyyttä.
Itseasiassa YTK kassa on vain92e/vuosi.
Tuo 110e on täysjäsenyys eli kassan lisäksi yhdistys.
Paljonko siis JHL kassajäsenyys on?
Ohis
Kyllähän uo prosessit aina kestävät, varsinkin jos toinenosapuoli tahallaan vitkuttelee.
Liitosta saa hyvää lakiapua, varsinkin kun monesti nämä lakiasiat eivät mene silleen "maalaisjärjellä". Lakimiehet osasivat ainakin minulle kertoa miten asioita oikeasti käsitellään, ja vaikka tuntuii itsestä ettö se on hyvin kaukana todellisuudesta, niin minkä sminä sille mahdan (tai edes se lakimies) kun homma on muotoutunut tietyllä tavalla. Antoi kuitenkin hyviä neuvoja miten itse toimia ja esimerkiksi milalista tietoa kannattaa itse yrittää kerätä ja tallentaa, jos tarve sitä vaatii. Näihin keksutseluihin ei olisi itsellä ollut koskaan varaa ilman liiton jäsenyyttä, jos riita olisi paisunut työnantajan kanssa, olisin ollut ku-sessa ilman liittoa ja asianajajan apua.