Kun räkä lentää ja hiki kiehuu: RAJUIN INFLUESSA/FLUNSSAKOKEMUKSESI?
Kertokaapas onko teillä ollut joskus oikein todella rankka flunssa tai influenssa?
Kommentit (36)
30 vuotta sitten, olin ollut ilalla töiden jälkeen yksillä, kun mies ja lapset olivat pois kotoa.
Palatessani kotiin aloin saamaan vilunväristyksiä, en silloin vielä mitannut kuumetta. Olo oli tosi outo, vaikka olin pari tuntia sitten istunut baarissa.
Seuraavana päivänä kuumetta liki 40 vilua ja hikoilua vuorotellen, tätä muutaman päivän sitten kuumetta vähemmän.
Menin hurjan heikkoon kuntoon töistä pois pari viikkoa.
Aloitin kuntoutumisen pienillä lenkeillä.
Mikä outoa tuon jälkeen en ole juurikaan ollut edes flunssaa, nuhaakin ollut hyvin harvoin.
Tässä ketjussa muutkin tuollaista ihmetelleet saikohan siitä jonkun immuniteetin..
Minullakin se oli Influenssa, flunssassa pystyy sentään katsomaan leffaa tms mutta Influenssassa todellakaan ei! Kun kuume nousi tärisin holtittomasti, sänky heilui kuin Manaajassa konsanaan ja hampaat löivät loukkua vaikka olin kahden täkin alla, jokaista lihasta särki luihin asti, kuume nousi neljäänkymmeneen asteeseen, en kyennyt juomaan tai syömään, pissasin sänkyyn kun en jaksanut nousta ja mennä vessaan. Vaikka se järjetön kuume laski parissa päivässä, olin heikkona monta päivää ja sain jälkitautina poskiontelo-tulehdukset. Flunssasta en ole koskaan saanut jälkitauteja!
Joskus opiskeluaikana oli semmoinen sairaus, jossa koko keho oli kipeänä ja jossa pystyi pari- kolme päivää vain makaamaan. Jos nousi ylös, alkoi helevetinmoinnen pääkipu, niin että oli pakko laskeutua makuulle.
Influenssa on siitä jännä, että kun flunssan tuntee hiljalleen voimistuvan kehossaan (oonkohan mä tulossa kipeäksi?) niin influenssan kanssa sitä on voinut hetkeä aikaisemmin istua baarissa tai kahvilassa kuten parissa täällä kerrotussa tarinassa. Ja sitten ihmettelee että miten mulla on yht`äkkiä näin kipeä olo?
Olin työmatkalla ja yövyin kaverin luona. Kurkussa tuntui pieni kipeä piste ja valkkari maistui pahalle, mutta ihan normaali meininki muuten. Seuraavana päivänä kaveri tuli kysymään aionko herätä ollenkaan, olin nukkunut iltapäivään ja täysin kuollut, kuumetta oli 41. Viisi päivää olin käytännössä tajuttomana 40-asteen kuumeessa kaverin sohvalla, välillä konttasin vessaan, lihas- ja päänsärky oli järkyttävä. Kurkku oli niin kipeä etten voinut juoda pisaraakaan, kuola vaan valui suupielestä. Kuudentena päivänä kuumetta oli vain 38 ja sain raahattua itseni parin sadan kilsan päähän kotiin. Seuraavan viikon olin vielä nukuin, sitten palasin töihin ja viikon päästä olinkin jälkitautina tulirokossa, joka oli vähintään yhtä paha kuin itse influenssa.
Tuo oli lintuinfluenssaa, testeillä todettiin. Vedin Tamifluta, mutta todennäköisesti turhaan. En enää yhtään ihmettele että tuossa taudissa voi henki mennä. Rokotuksia en ole ottanut ennen tuota, enkä sen jälkeen. Ja kaveri ei muuten sairastunut.
Miesystävällä oli viime vuonna itse asiassa melko tarkalleen näihin aikoihin jokin ihan kamala lähes pari viikkoa kestänyt tauti/kohtaus. Ikinä ei tainnut selvitä, mikä se tarkalleen oli vaikka kävimme kyllä päivystyksessäkin. Oireita oli ainakin monta päivää kestänyt kuumeilu, kuume sahasi ylös ja alas. Oli kovia kipuja, pahimpana ihan sietämätön päänsärky jonka vuoksi joutui pitämään tyynyä silmillä kun oli valonarkuutta, sen lisäksi jotain muitakin migreenin oireita. Vatsa oli välillä aivan sekaisin, välillä niin kovalla ettei mitään tullut ulos. Oksenteli myös. Särkylääkkeet eivät meinanneet auttaa. Lihakset aivan jumissa, sai jotain lihasrelaksanttejakin muistaakseni. Tulehdusarvot taisivat myös olla hieman koholla.
Pari vuotta sitten iski matkoilta tullessa niin kova flunssa, että luulin kuolevani. Normaalit kuumeoireet ja velttous, heikkous, tärinä, hikoilu jne. Silmistä valui vihreää limaa, joka liimasi luomet kiinni. Pää tuntui räjähtävän siihen paikkaan. 5 päivää kesti pahin mutta voimien palautuminen ennalleen kesti toista kuukautta.
Olo oli ihan normaali kun vietiin miehen kanssa lapsi mummolaan ja lähdettiin asuntonäyttöön, näyttö meni hyvin mutta pois lähtiessä alkoi huimata, tuntui että maa keinui ja kotiin päästyä iski pääsärky joka paheni kun liikutin päätä, luulin saaneeni aivoverenvuodon. Ja sitten kuume humahtikin kolmeysiin.
Influenssa ei ole mikään flunssa vaan vakava tartuntatauti, joka Suomessakin tappaa terveitä nuoria. Mutta ilmeisesti tähän ketjuun saa osallistua influenssala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitte sitten kertoa myös että mikä influenssa oli ja millä testillä varmistettu.
Muuten ei voi sanoa sen olleen influenssaa.
Besserwisser 😂 Suurimmalla osalla potilaista influenssaa ei varmisteta millään testillä, joten saat ihan rauhassa sanoa ettemme ole sairastaneet influenssaa.
Jos kliikknen oirekuva on riittävän voimakas: korkea kuume, lihaskivut, kurkkukipu, muut ylähengitystieoireet niin on todennäköistä että kyse ei ole tavan nuhakuumeesta vaan influenssasta. Nuhakuumeessa kuume ei huitele päiväkausia 40:ssä lihaskipuineen kuten influenssassa. Testin tekeminen on useimmiten turhaa koska hoito on sama ellei haluta käyttää Tamifluta syystä tai toisesta.
Flunssasta ja oikeasta influenssasta ei voi edes puhua samana päivänä. Influenssaan liittyy erittäin nopeasti nouseva kova kuume, joka jatkuu kaksi viikkoa. Hyväkuntoinenkin ihminen menee todella heikoksi ja kuoleman riskikin on melkoinen. Influenssasta seuraa lähes aina jälkitauteja, joista keuhkokuume on hengenvaarallinen.
Influenssa romuttaa potilaan vastustuskyvyn ja liikuntakyvyttömyys johtaa keuhkojen huonoon tuulettumiseen ja sitä kautta olosuhteet keuhkokuumeelle ovat otolliset.
Comparative community burden and severity of seasonal and pandemic influenza: results of the Flu Watch cohort study
Influenssa voi olla myös täysin oireetin.
"suggesting most influenza infections are asymptomatic."
Tämän kevään influenssa. Pahimpana päivänä heräsin ja menin suihkuun, mutta en jaksanut seistä joten istuin siinä suihkun lattialla veden virratessa. Laitoin vaatteet päälle, keitin teepannullisen, ja kaaduin sohvalle. En jaksanut nousta enää ylös viemään teepannua takaisin ja nukuin 5 tunnin päiväunet, siis heti yöunien jälkeen. Kuumetta oli 40 astetta kun heräsin mittaamaan sen. Viikko meni näissä merkeissä.
Minulla oli marras/joulukuun vaihteessa 2019, elämäni hirvein tauti. Kävin ottamassa influenssa rokotteen iltapäivällä ja seuraavana aamuna herätessäni, olin uskomattoman kipeä. Nenästä tuli paksua, keltaista, paksua limaa, niin paljon, että talouspaperirulla kului päivässä. Sitten alkoi keuhkoja särkemään, lima meni keuhkoihin. Sitkeätä limaa keuhkoissa, öisin en voinut olla makuulla, kun tuntui, että en saa henkeä. Kävelin ympäri asuntoa öisin, yritin rykiä limoja keuhkoista pois. 3vk. kesti, ennenkuin limat alkoivat irtoamaan. Kuukausi sen jälkeen räin limoja pois, kunnes helpotti.
Minulla on ollut niin monta flunssaa, rajua ja lievää, että olen julistanut itseni jo jonkinlaiseksi alan ammattilaiseksi. Syyksi veikkaan sitä, että olin lapsena ylisuojeltu, enkä oikein päässyt rymyämään maassa tai laittamaan multaa suuhun. Liian hygieeniset olot eivät varmaan kasvattaneet vastustuskykyä tarpeeksi. Muistan, että mononukleoosit olivat lapsena ja esiteini-iässä aika pahoja: yli 40- asteen kuume monta päivää, eikä meinannut alentua. Kaulan alaiset rauhaset olivat aivan turvonneet, ja olo muutenkin valtavan hutera. Sittemmin aikuisena muistan muitakin flunssia, jotka todellisuudessa olivat kyllä varmasti influenssia (en mennyt lääkäriin): yli 40- asteen kuume, kurkkukipu, valtavasti limaa, hirveä päänsärky, oksentelua, ruokahaluttomuutta, jne. Yleiskunto ei ole koskaan kuitenkaan flunssien tai influenssien jälkeen jäänyt heikoksi, vaan palautunut heti. PAITSI. Verenmyrkytys. Sen jälkeen oltiin vuosi heikossa hapessa. Peskää pienetkin haavat hyvin, ihmiset.
Joskus ala-asteella kun en osannut vielä niistää ekalla luokalla, ja sitä räkää vaa solkenaan valu.. Hyi. Kun tulin kotiin niin sitte opeteltiin niistämään. Seuraavana päivänä niistin kymmeniä kertoja koulupäivän aikana. Muistan edelleen vaikka oon jo 30v
Muutama vuosi sitten paha molemminpuolinen keuhkokuume vei sairaalaan kahdeksi viikoksi. Silloinen poikaystävä oli luonani kylässä ja illalla alkoi hirveä palelu joka paheni yöllä niin pahaksi, että tärisin tulikuumana peittojen alla. Seuraavana päivänä menin vanhemmilleni kylään ja yskin niin pahasti, etten saanut lausetta loppuun sanottua. Äiti pakotti lähtemään päivystykseen ja epäilivät keuhkoputkentulehdusta, mutta keuhkokuumehan se oli. Yskin keuhkojani pihalle sen ainakin neljä viikkoa, joista kaksi meni sairaalavuoteessa. Ruokahalu aivan tiessään, laihduin useita kiloja tuon taudin aikana. Kävelykin oli vaikeaa ja kuljin osan ajasta pyörätuolilla kun olin niin heikkona, etteivät jalat meinanneet kantaa. Hyi, se oli ihan hirveää!