Kun räkä lentää ja hiki kiehuu: RAJUIN INFLUESSA/FLUNSSAKOKEMUKSESI?
Kertokaapas onko teillä ollut joskus oikein todella rankka flunssa tai influenssa?
Kommentit (36)
Sikaflunssa oli aika kova, viikon kohdalla alkoi epäilyttää että en parane ollenkaan.
Loppuperhe ei sairastunut, oli niistä rokotuksista jotain hyötyäkin.
Viime vuoden flunssa joka kesti 1½kk. Nuhaa ei ollut mutta järkyttävä yskä ja hengitysvaikeuksia. Kortisonia tuli vedettyä tabletteina ja jauheena keuhkoihin. Lämpöä oli joka päivä 37,8. Antibioottia en saanut vaan otin valtuudet omiin nimiini. Oli jäänyt käyttämättä 1 antibioottikuuri ja käytin sen. Alkoi olo helpottamaan jo kahden päivän päästä tästä atb aloituksesta.
Elämäni eka ja toivottavasti vika Influenssa! Jätin lapset kotiin miehen kanssa ja menin ystäväni seuraksi shoppailemaan, kaupungilla ihmettelin että miten ei latte oikein maistu ja viluttaa. Kotona olo sitten pahenikin hetkessä, siis todellakin hetkessä (noin 30 min kotiin saapumisesta) todella kuumeiseksi. Mittasin lämmön ja lukema oli 40c minkä lisäksi iski järkyttävä halvaannuttava päänsärky, en voinut uskoa että hetkeä aikaisemmin olin ollut HenkkaMaukan sovituskopissa! Siinä missä flunssa tulee hiipien, tuo iski kuin salama kirkkaalta taivaalta. Seuraavana päivänä kuume laski "vain" kolmekasiin mutta olin silti todella sairas ja se päänsärky... mikään Burana ei auttanut. Valuin räkää ja tärisin kolmen peiton alla, välillä konttasin vessaan ja mies toi mehua etten kuivuisi. Sitten sairastui mies, kuume nousi keskellä yötä ja aamulla piti hälyttää äitini meille kun emme pystyneet kumpikaan hoitamaan lapsia. Muistan miten nuorempi, tuolloin 1v6kk tuli makuuhuoneeseen ja laski pään viereeni patjalle, siltin tytön poskea ja kuiskasin että kyllä äiti sinusta yhä tykkää mutta äiti vaan jaksa. Olin 2 viikkoa makuuhuoneen vanki ja lopulta mies pakotti päivystykseen jossa todettiin molemmin puolinen poskinontelotulehdus, keuhkoputkentulehdus ja munuaisiin nouseva virtsatietulehdus, minulla oli ollut virtsiksiä ennenkin mutta tällä kertaa olin niin sairas etten kyennyt tunnistamaan oireita. Lääkäri totesi että oli hyvä kun tulin sillä kohta olisin ollut tehohoidossa ja sain ab-kuurin, jolla olo koheni nopeasti.
Mies pääsi vähemmällä, päänsärky kesti hänellä vain yhden yön kuten korkea kuumepiikkikin ja oli nopeasti minua toimintakykyisempi. En tiedä miksi tauti oli minulla pahempi, mutta niin sairas en ole ikinä ollut! Onneksi lapset säästyi moiselta helvetiltä.
En tiedä oliko influenssaa vai rajua flunssaa, mutta kerran olin veto täysin poissa 2 viikkoa. Oli tosi huono ja hutera olo, makasin sängyn pohjalla ja lähinnä nukuin tuon ajan. Kuumetta, päänsärkyä, lihaskipuja, kauhea nuha, silmät vuosivat jne. Normaalisti flunssan iskiessä olen edes jollain lailla toimintakykyinen, vaikka flunssaoireita onkin. Tuolloin en kyllä ollut.
Influensa joka iski ollessani silloisen poikakaverin luona hesassa 2012 asuin mikkelissä. Heräsin päänsärkyyn ja luulin että migreeni mutta lääke ei auttanut veti vaan tokkuraan, junassa iski vilunväreet ja koko kroppaa särki olin pyörtyä ravintolavaunuun. Luulin kuitenkin että mulla on migeeni JA flunssa. Menin mikkelissä sairaalaan ne sanoi että influensa ja käski kotiin , soitin veljelle että käy mulle kaupassa.
Otin muuten influensa rokoteen tuon jälkeen !
Voisitte sitten kertoa myös että mikä influenssa oli ja millä testillä varmistettu.
Muuten ei voi sanoa sen olleen influenssaa.
Pikkulapsena honkongilainen influenssa, joka täytti lähimmän sairaalan. Minä, pikkuveli ja isä maattiin siksi kolme vuorokautta yli 40 asteen kuumeessa lähes tajuttomina kotona. Äiti hoiti.
Maailmanlaajuisesti siihen kuoli 700 000 - 1 000 000 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Voisitte sitten kertoa myös että mikä influenssa oli ja millä testillä varmistettu.
Besserwisser 😂 Suurimmalla osalla potilaista influenssaa ei varmisteta millään testillä, joten saat ihan rauhassa sanoa ettemme ole sairastaneet influenssaa.
Jos kliikknen oirekuva on riittävän voimakas: korkea kuume, lihaskivut, kurkkukipu, muut ylähengitystieoireet niin on todennäköistä että kyse ei ole tavan nuhakuumeesta vaan influenssasta. Nuhakuumeessa kuume ei huitele päiväkausia 40:ssä lihaskipuineen kuten influenssassa. Testin tekeminen on useimmiten turhaa koska hoito on sama ellei haluta käyttää Tamifluta syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mies ja lapsi sairastuivat ensin, kävivät lääkärissä. Diagnoosi influenssa. Sairastuin viimeisenä tautiin ja olipahan helvetillinen. Eiköhän liene ollut sama tauti minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuule lääkäri nauraa pas""sen naurun jos menet vaatimaan influenssatestiä! Korkea kuume, kovat lihaskivut ja päänsärky niin se on influenssa, ei tarvita mitään kokeita.
Hiton kova flunssa Lapissa autiotuvalla, lihaksia särki ja päätä särki ja silmät ja nenä valui solkenaan...
Minulla oli varmasti influenssa eräänä jouluna kun olin 20v. Kova kuume ja joka ikistä lihasta, luuta ja niveltä särki. Pystyin juuri ja juuri hengittämään . Makasin vessan lattialla ja meinasin kuolla kun piti yrjötäkin välillä. Meinasin tukehtua, pää haljeta ja sydän hakkasi niin että luulin saavani sydärit. Silloin luulin että minulla on flunssa ja ykätauti samaan aikaan mutta myöhemmin tajusin että sehän oli influenssa. Voimat oli niin pois että vain makasin ja hengitin.
Olikohan vuonna 96 kun otin ekan kerran infulenssa piikin.Viikon olin niin kipee että aattelin että miten ihmeessä tästä selvii.Kuume liki 40 monta päivää kauhee päänsärky,lihaskivut jne...
Ei oo sen jälkeen ollu.
Noin 30 v sitten alakoulussa iski tauti joka nosti kuumeen lähelle 40, pisti hourailemaan ja vuoteen omaksi pariksi viikoksi. Sen jälkeen ei ole ollut 1-2 päivän lievää kuumetta kummempia juttuja. Mies samanlainen, paitsi hänen sairastumisensa osui armeija-aikaan, lapset välttäneet näin ikävät taudin tähän mennessä (14 ja 16 v).
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli varmasti influenssa eräänä jouluna kun olin 20v. Kova kuume ja joka ikistä lihasta, luuta ja niveltä särki. Pystyin juuri ja juuri hengittämään . Makasin vessan lattialla ja meinasin kuolla kun piti yrjötäkin välillä. Meinasin tukehtua, pää haljeta ja sydän hakkasi niin että luulin saavani sydärit. Silloin luulin että minulla on flunssa ja ykätauti samaan aikaan mutta myöhemmin tajusin että sehän oli influenssa. Voimat oli niin pois että vain makasin ja hengitin.
Mullakin alkoi influenssa oksentelulla, sitten alkoi raajoja särkemään, kurkkua koskemaan ja kuume nousi. Olo oli niin heikko, etten kyennyt kuin makaamaan sängyssä muutaman päivän, kun normiflunssassa pystyn kyllä selailemaan nettiä, katsomaan telkkaria ym. Kuume laski, muttei poistunut kokonaan ja lisäksi sain silmätulehduksen jälkitaudiksi, niin oli pakko lopulta mennä lääkäriin. Ruokahalu hävisi mulla kokonaan, mitä ei ole tapahtunut koskaan sitä ennen tai jälkeen. Muistan, kuinka vaikeaa oli väkisin yrittää nieleskellä jotain. Myös yleiskunto oli tuon taudin seurauksena pitkään melko huono.
Influenssa n.17v sitten. Ensin 41 asteen kuume kolme päivää ( laski toki hetkittäin) ja sen jälkeen noin 38 kuume 8 päivää eli yhteensä 11 päivää kuumeessa. Sen jälkeen lekuriin ja antibiootit korva-ja poskiontelotulehdukseen. Tuossa oli aivan järjetön lihassärky, pääkipu ja se, kun kuume nousi ja tuli kylmä niin että hampaat löi loukkua.
Yhtä aikaa kipeänä neljä lasta, joista nuorin tuolloin 8kk. Yritäpä siinä sitten kipeänä hoitaa yhtä kipeää parkuvaa vauvaa, joka halusi olla vain ja ainoastaan äidin sylissä.
Isommilla veri valui jatkuvasti nenästä kun kuume nousi korkealle.
Kaksi lapsista sai antibiootit korvatulehdukseen.
Oli kyllä sellainen tauti, että ei voi samana päivänä mistään flunssasta puhua. Turha kai sanoakaan, että rokotukset on tuon jälkeen kiltisti otettu. Ei ole sairastuttu ainakaan vielä kyseiseen tautiin uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Besserwisser 😂 Suurimmalla osalla potilaista influenssaa ei varmisteta millään testillä, joten saat ihan rauhassa sanoa ettemme ole sairastaneet influenssaa.
Jos kliikknen oirekuva on riittävän voimakas: korkea kuume, lihaskivut, kurkkukipu, muut ylähengitystieoireet niin on todennäköistä että kyse ei ole tavan nuhakuumeesta vaan influenssasta. Nuhakuumeessa kuume ei huitele päiväkausia 40:ssä lihaskipuineen kuten influenssassa. Testin tekeminen on useimmiten turhaa koska hoito on sama ellei haluta käyttää Tamifluta syystä tai toisesta.
No ehe ehe. Kun se "tavallinen nuhakuumekkin" voi olla influenssaa. Influenssa kun voi olla oireeton, lieväoireinen tai kuumeeton.
Vierailija kirjoitti:
Rv 12 influenssa (mikä kanta nyt olikaan),viikon täysin vuodepotilaana, kuumetta 39-40 monta päivää, lihaskivut ja ylähengitystieoireet. Seuraava viikkokin täysin veto poissa vaikka kuume laski. Sen jälkeen ole aina ottanut rokotteen enkä ole kertaakaan siihen sairastunut.
Kävikö lapselle kuinkaan?
Rv 12 influenssa (mikä kanta nyt olikaan),viikon täysin vuodepotilaana, kuumetta 39-40 monta päivää, lihaskivut ja ylähengitystieoireet. Seuraava viikkokin täysin veto poissa vaikka kuume laski. Sen jälkeen ole aina ottanut rokotteen enkä ole kertaakaan siihen sairastunut.