Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryhmätyöhaastattelu

Vierailija
27.01.2020 |

Kokemuksia? Tämä on ensimmäinen kerta kun minut on kutsuttu ryhmätyöhaastatteluun ja haluaisin vinkkejä, miten valmistautua. Olen sosiaalisesti lahjakas, iloinen ja ystävällinen tapaus mutta pelkään meneväni aivan lukkoon, jos minun täytyy esitellä itseäni porukalle aivan tuntemattomia ihmisiä ja pyrkiä samalla tekemään vaikutus. Ilmeisesti tuolta porukasta sitten valikoituu vain osa, jotka pääsevät vielä yksilöhaastatteluun esimiestä tapaamaan? Millaisetkohan ihmiset sieltä parhaiten valikoituvat, mitä kannattaisi muistaa sanoa tai tuoda esille? Jännittää. Niin ja kyseessä on kaupan ala, myyjän pesti.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka opiskelisit 'oikeaa' toimintamallia etukäteen, niin kyllä se sinun luonteesi tuolta paistaa läpi.

Ja sosiaalinen ihminen ei mene lukkoon tuntemattomille esittäytymisestä. Jos sinun pitäisi luennoida täysin oudosta aiheesta 5 min, niin siinä kohdalla pieni änkytys voi olla ihan hyväksyttävää. Eiköhän se myyjän homma ole mennä juttelemaan tuntemattomille, vai meinasitko myydä vain kavereillesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka opiskelisit 'oikeaa' toimintamallia etukäteen, niin kyllä se sinun luonteesi tuolta paistaa läpi.

Ja sosiaalinen ihminen ei mene lukkoon tuntemattomille esittäytymisestä. Jos sinun pitäisi luennoida täysin oudosta aiheesta 5 min, niin siinä kohdalla pieni änkytys voi olla ihan hyväksyttävää. Eiköhän se myyjän homma ole mennä juttelemaan tuntemattomille, vai meinasitko myydä vain kavereillesi?

Totta kai se sosiaalisesti lahjakaskin voi olla jännittynyt ja mennä lukkoon tuollaisessa tilanteessa, sehän on ihan inhimillistä hyvänen aika. Ei ryhmähaastattelu ole kuitenkaan sama asia kuin olla siellä kassalla, paine on varmasti ihan erilainen ja tilanne ns luonnottomampi. 

Vierailija
4/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin työnantajalle aika tehokas tapa säästää aikaa. Itse en lähtisi moiseen mukaan. Jos eivät käsittele minua sen verran yksilönä ettei minulle varata aikaa niin saa olla.

Vierailija
5/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti minua jännittää vaikka sosiaalisesti lahjakas olenkin. Jännitän usein uusia tilanteita ja ihmisiä siitä huolimatta, että nautin ihmisten seurasta. Jos tapaan uusia ihmisiä, vaikkapa puolison kavereita keitä en ole ennen tavannut, jännitän ensimmäiset viisi-kymmenen minuuttia ennen kuin jännitys laskee ja sitten osaan olla täysin oma itseni. En usko että on kovin montaa ihmistä jota ei uudet tilanteet ja ihmiset jännittäisi, etenkin jos tietää että pitää tehdä vaikutus muihin. Olen ollut aiemminkin kaupassa kassalla töissä ja juurikin sosiaalisia taitojani ja asiakaspalveluani kehuttiin, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun menisin ryhmähaastatteluun ja se jännittää, kun en yhtään tiedä mitä on edessä. Ap

Vierailija
6/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmähaastattelu vai ryhmätyöhaastattelu? Jälkimmäisestä ei mitään tietoa, en ole kuullutkaan. 

Itse pääsin haastatteluun ja multa kysyttiin, että sopiiko mulle tulla ryhmähaastatteluun. vastasin tietenkin myöntävästi. Odotin koko ajan, että milloin ne muut hakijat tulee, mutta mä olinki ainoa haastateltava ja haastattelijoita oli kolme. Ilmeisesti se ryhmä tarkoitti noita useampaa haastattelijaa. Siinä oli kyseessä siis isomman firman taloushallinto ja haastattelijat edusti omia osastojaan, reskontra, kirjanpito ja joku vielä, en muista. 

Vierailija
7/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä; uskon siis juurikin luonteeni puolesta olevani sopiva tuohon työhön, onhan minulla aikaisempaakin kokemusta asiakaspalvelusta ja sain runsaasti kehuja. Minua jännittää se, että iso ryhmä asettaisi sen verran paineita, että juurikin tuo todellinen luonteeni ei pääsisi tarpeeksi esille. Olen sosiaalisesti lahjakas mutta en esimerkiksi sellainen, joka puhuu muiden päälle, en osaa olla röyhkeä. Siksi mietinkin, että pärjäävätköhän ne toisten päälle jyräävät moottoriturvat parhaiten noissa ryhmähaastattelutilanteissa. Kaipasin vinkkejä, miten valmistautua vaikka tietysti koskaan ei voi 100% olla valmis. Ap

Vierailija
8/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan jännität. Ne ei halua sinne parasta työntekijää vaan parhaan kaverin.

Vierailija
9/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin työnantajalle aika tehokas tapa säästää aikaa. Itse en lähtisi moiseen mukaan. Jos eivät käsittele minua sen verran yksilönä ettei minulle varata aikaa niin saa olla.

Luultavasti juurikin aikaa säästääkseen nuo ryhmähaastattelut ovat. Ainoa keino näissä tapauksissa päästä haastateltavaksi henkilökohtaisesti on läpäistä ensin ryhmähaastattelu, antaa itsestään sen verran hyvä kuva että tulee valikoiduksi jatkoon. 

Vierailija
10/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole oma itsesi. Tuo esille aiempaa kokemustasi alalta ja hymyile paljon.

Vierailija
11/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmähaastattelu vai ryhmätyöhaastattelu? Jälkimmäisestä ei mitään tietoa, en ole kuullutkaan. 

Itse pääsin haastatteluun ja multa kysyttiin, että sopiiko mulle tulla ryhmähaastatteluun. vastasin tietenkin myöntävästi. Odotin koko ajan, että milloin ne muut hakijat tulee, mutta mä olinki ainoa haastateltava ja haastattelijoita oli kolme. Ilmeisesti se ryhmä tarkoitti noita useampaa haastattelijaa. Siinä oli kyseessä siis isomman firman taloushallinto ja haastattelijat edusti omia osastojaan, reskontra, kirjanpito ja joku vielä, en muista. 

Kutsussa luki, että tervetuloa ryhmähaastatteluun. Ilmeisesti siis paikalla olisin minä ja sitten muut jotka ovat kutsun ottaneet vastaan ja tuota samaa työpaikkaa hakeneet. Jostain joskus kuulin, että tuohon saattaa sisältyä joitakin ryhmätöitä joita muiden hakijoiden kanssa tehdään. Aikaa kuulemma pitäisi varata kahdesta kolmeen tuntia. Ap 

Vierailija
12/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi, tuohan on hieno hetki, kun jokainen kysyy ihan omista aiheistaan ihan ristiin! Ensin vastaat asiakaspalvelua koskevaan kysymykseen, kesken vastauksen kysytään kassanhoidosta, ja heti perään sukupuolitasa-arvosta, sitten kaulahuivin käytöstä pitkähiaisen paidan kanssa, jne, jne... :-) Muista hymyillä.

Vierailija
13/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut monissa ryhmähaastatteluissa, mutta en ole tainnut koskaan päästä sellaisesta jatkoon. En siis voi auttaa siinä, miten sellaisessa pärjäisi, mutta voin kertoa, mitä niissä tapahtuu!

Tyypillisin ryhmähaastattelutilanne on se, että halutaan säästää aikaa esim. kesätyörekryn yhteydessä, kun hakijoita on paljon. Tällöin ryhmähaastattelussa on yleensä lyhyt yritysesittely ja käytännön tietoa työstä, ja lisäksi muutamia kysymyksiä joihin vastataan vuorotellen. Siis hyvin samanlainen kuin tavallinen yksilöhaastattelu, mutta enemmän väkeä paikalla, ja vähemmän puhumista kun kaikkien pitää ehtiä vastata lyhyessä ajassa.

Sitten näkee myös sitä, että ryhmää hyödynnetään jonkinlaisten yhteistyötaitojen arviointiin. Tällöin ryhmälle voidaan antaa jokin tehtävä, johon pitää luoda yhteinen vastaus. Haastattelijat sitten tarkkailevat toimintaa. Tässä on se ongelma, että haastattelijat eivät useinkaan ole mitään psykologeja, jotka oikeasti osaisivat analysoida vuorovaikutusta niin että siitä olisi jotain hyötyä. En tiedä millaista työskentelytyyliä noissa sitten haetaan - kuvittelisin, että pitäisi olla toimeen tarttuva ja idearikas, mutta kuunnella muita eikä jyrätä. Sitä ainakin sanotaan, että näissä tilanteissa olisi hyvä välillä viitata johonkin mitä joku muu on sanonut, eli osoittaa kuuntelevansa. Ja ryhmätehtävissä kysyä sellaisen mielipidettä, joka on ollut hiljaa. Mutta tiedä häntä, enpä ainakaan itse ole noissa koskaan onnistunut...

Vierailija
14/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran ryhmätyöhaastattelussa, tosin kyseessä oli ihan eri ala kuin aloittajalla. Kyse oli kesätyöpaikasta ja sain paikan. En ole järin sosiaalinen ja jännitin tilannetta aika paljon etukäteen. Olin vahvoilla sen takia, että mulla oli koulutusta ja kokemusta ko. alalta paljon enemmän kuin muilla ja se näkyi haastattelutilanteessa. Toisin sanoen osasin vastata hyvin ja muiden vastauksista paistoi juuri se kokemattomuus ja tietämättömyys. Haastattelutilanne sisälsi perus haastattelemista ja yhden ryhmätehtävän. Meillä ei ollut enää mitään yksilöhaastatteluja ryhmähaastattelun jälkeen eli valinta tehtiin pelkästään ryhmähaastattelun perusteella, mutta kyse olikin "vain" kesätyöpaikasta. Haastattelijoita oli yhteensä kolme ja meitä haastateltavia muistaakseni kuusi.

Mun vinkit ryhmätyöhaastatteluun:

- Älä ole heti suuna päänä vastaamassa, vaan anna myös muiden puhua. Toisaalta älä myöskään jää sivusta seuraajan rooliin, vaan ole aktiivinen. 

- Tuo esille työpaikan kannalta relevantteja asioita (koulutus, aiempi työkokemus jne.), äläkä lörpöttele jonninjoutavia. Ryhmähaastattelu on järjestetty luultavasti ajan säästämiseksi. 

- Ole oma itsesi. Feikki käytös paistaa läpi. 

- Muitakin jännittää ja se on luonnollista. Tee vaikka jokin rentoutusharjoitus ennen haastattelua.

Vierailija
15/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut itse kahdenlaisiin ryhmähaastatteluihin: sellaisiin, joissa haastattelija kysyi kaikilta vuorollaan (ihan siedettävä tilanne) ja sellaisiin, joissa se vastasi, joka ensin ehti (aivan painajaismaista). Kannattaa varautua molempiin tapoihin. Kysymykset voivat olla ihan samoja kuin yksilöhaastattelussa, Googlella löytää, mutta niitä kannattaa etukäteen pohtia tavallista enemmän, jotta ei vastaa sitten aivan samoja juttuja kuin vieruskaveri. Omat esimerkit aikaisemmista töistä on hyviä tapoja erottua muista.

Varmasti työnantaja säästää aikaa ryhmähaastatteluilla, mutta toinen juttu, mitä ne testaavat, on hakijoiden käyttäytyminen ryhmätilanteissa. Kannattaa siis mielikuvaharjoitella: jos edellinen haastateltava sanoo noin, miten jatkan siitä eli osoitan kuunnelleeni. On myös hyvä miettiä, millaista ryhmäpelaajaa työnantaja voisi arvostaa. Hyvä yleisohje lienee olla aktiivinen, mutta ei suuna päänä koko aikaa; kuunnella toisia, mutta ei antaa muiden puhua niin ettei itse saa sanottua mitään.

Jos tiedät rentoutuvasi yleensä siinä noin viidessä minuutissa, anna itsellesi alussa aikaa: puheenvuoroja toisille, nyökkäilyjä, katsekontakteja. Sen jälkeen voit sitten antaa oman suullisen panoksesi.

Tsemppiä!

Vierailija
16/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ryhmähaastattelussa, jossa jokainen vuorollaan vastaa kysymyksiin. Isoimpana haasteena on keksiä yksilöllisiä vastauksia, ettei sano samaa kuin edelliset. Kaikki on aina iloisia, sosiaalisia ja ahkeria. Monipuolisemmat vastaukset antavat paremman kuvan. Lisäksi on ryhmähaastatteluita, joissa kiinnostus on erityisesti ryhmädynamiikassa ja siinä millaisia rooleja kukakin ottaa. Kannattaa olla oma itsensä ja huomioida muita. Et voi ikinä tietää etukäteen etsiikö työnantaja röyhkeää myyjää vai sellaista joka on kärsivällinen, ymmärtävä ja asiakaspalveluhenkinen. Sinä myyt siellä itseäsi ja persoonaasi ja se riittää. Toki erittäin ujon on hyvä tsempata ja ottaa itselleen suunvuoro, ettei jää tyystin hiljaiseksk mutta se voit olla myös sinä, joka kysyt olisiko tällä jotain kommenttia aiheeseen.

Vierailija
17/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan paljon keskimäärin porukkaa noissa ryhmähaastatteluissa yleensä on? 

Vierailija
18/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiseen huippuvirkaan haet kun haastattelun esiastekin kestää monta tuntia?

Itse pääsin vaatimattomampaa hommaan miljoonaluokan projektien vetäjäksi, haastattelu kesti 10min, vartin verran sen jälkeen juotiin kahvia ja naurettiin ihan muille kuin työasioille.

Vierailija
19/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37, mitä "matalampitasoinen" työ sitä vaativammat haastattelut. Tämän olen itse huomannut ja olen siivooja. Meillä on työpaikkaani kunnalle 3-vaiheiset haastattelut. En päässyt jatkokierrokselle ryhmähaastattelusta, vaikka olin tehnyt siinä vaiheessa 6 vuotta sijaisuuksia kyseisessä työpaikassa ja minulla on alan koulutus. Siitä kuulustelusta oli rentous kaukana.

Vierailija
20/22 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui helv...itse jättäisin menemättä sinne nöyryytettäväksi. En edes haluaisi työskennellä paikassa, jossa tulevia työntekijöitä kyykytetään jollain ryhmähaastattelulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän