Lapsen motorinen levottomuus hermostuttaa
Juuri 2 täyttänyt lapseni on sellainen, että hän hyppii, pomppii, huitoo ja heiluu koko ajan ja joka sekunti. Tuolissa ei pysty istumaan edes pientä hetkeä ilman että heiluu ja huitoo aivan tauotta koko ajan. Leikkiessä saattaa vain pyöriä ja pyöriä ja huitoa ja heitellä leluja. Neuvolan mukaan ei ole huolestuttavaa, koska lapsi pystyy kuitenkin halutessaan keskittymään hyvin ja istumaan rauhallisesti paikoillaa, sanovat että on temperamenttikysymys eikä mitään adhd-tyyppistä. Tämän kyllä uskon ja itsekin olen samaa mieltä. Mutta ongelma on se, että en meinaa jaksaa itse lapsen tauotonta pyörimistä ja huitomista. En ole pystynyt syömään ruokaa yli puoleen vuoteen kertaakaan niin, että joku (=lapsi) heiluu ja huitoo aivan tauotta vieressä. Sama koskee kotitöiden ym. tekemistä, lapsi on siinä minulla mukana auttamassa, mutta vain huitoo, heiluu, pyörii ja heittää tavaroita kuin joku duracellpupux1000.
Tämä voi kuulostaa hassulta ongelmalta, mutta en pysty itse yhtään keskittymään enkä rauhoittumaan kun joku heiluu ja pyörii ja huitoo kuin väkkärä metrin päässä aivan koko ajan. Olen itse jatkuvassa kovassa stressitilassa asian vuoksi. Neuvokaa joku jolla on samanlainen lapsi.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
EI auta muu kuin alkaa popsimaan SSRI..
Auttaako ne oikeasti? Kun ilmeisesti osasyy ongelmaani on oma lievä aistiyliherkkyyteni. Vähentääkö ne ssri sitä? Ap
Osta sille tasapainotyyny tuolille.
Yritän vielä kuvailla oloani, jos joku osaisi kommentoida: kun lapsi on rauhassa ja huitomatta, olen itse rauhallinen normaali itseni. Mutta kun hän tauotta huitoo, pomppii ja pyörii vieressäni, niin minua alkaa fyysisesti sattua. Koko kehoni jännittyy tuskaisesta olosta, käteni tärisee, tuntuu kuin joku kirkuisi suoraan korvaan ja vetelisi kynsillä pitkin ihoa. Se on todella hirveä sietämätön olo. Kivun tapainen. Ap
Jospa lapsi menisi hoitoon ja sinä töihin aika aikaisessa vaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Yritän vielä kuvailla oloani, jos joku osaisi kommentoida: kun lapsi on rauhassa ja huitomatta, olen itse rauhallinen normaali itseni. Mutta kun hän tauotta huitoo, pomppii ja pyörii vieressäni, niin minua alkaa fyysisesti sattua. Koko kehoni jännittyy tuskaisesta olosta, käteni tärisee, tuntuu kuin joku kirkuisi suoraan korvaan ja vetelisi kynsillä pitkin ihoa. Se on todella hirveä sietämätön olo. Kivun tapainen. Ap
Sun pitää alkaa työstämään tuota oloa. En usko, että lapsen käytökseen pystyt vaikuttamaan vielä pitkään, pitkään aikaan. Mulla on hyvin saman tyylinen lapsi, olen huomannut, että lapsi ei kauheasti tiedosta omaa liikkumistaan ja häsläämistään.
En usko, että voin lapsestani poistaa tätä ominaisuutta eli tasapainotyynyt ja valjaat ja sellaiset ei oikein ratkaise ongelmaa. Kun ongelma ei ole vain syödessä vaan missä vain. Esim. kun käyn vessassa niin lapsi tulee sinne mukaan, istuu siihen vessan lattialle ja oli leluja tai ei niin huitoo siinäkin koko ajan ja pyörii välillä osuen jalkoihini. Minun on ihan oikeasti vaikea jopa pissata niin, että joku huitoo ja pyörii tauotta koko ajan samalla jaloissani, kun minulle tulee siitä niin tuskainen olo. Ne keinot ja neuvot, jotka tässä hyödyttäisi, olisi varmaan minuun kohdistuvia eikä lapseen. Ap
Olisiko mahdollista, että lapsi menisi päiväkotiin joinain päivinä? Siellä olisi enemmän osaamista arvioimaan lapsen tuen tarvetta. Neuvolassa on helppo vähätellä ongelmia. Mitä vähemmän ongelmia, sitä vähemmän hommia heille.
Vierailija kirjoitti:
Tai te joilla ei ole lapsia: kuvitelkaa, että miehenne tekisi yli puoli vuotta joka aterialla teille näin: kun istut syömässä niin mies olisi siinä vieressä ja tauotto pyörisi ympäri ja huitoisi ympyrää käsillään ja koko ajan samalla myös pomppisi ylös alas omalla tuolillaan. Hän ei tekisi sitä tahallaan eikä ärsyttääkseen vaan temperamenttinsa vuoksi vain olisi sellainen. Ja jos haluaisit hänen kanssa asua ja olla niin on pakko oppia stä sietämään. Mikä auttaa siinä rauhoittumaan itse? Ap
Narsistimiehet voi oikeastikin koheltaa kiusantekomielessa, ja ohje on vaan lopettaa suhde. Lapsen veisin liikuntaharrastuksiin.
Päiväkotia suosittelen. Ei ole kummankaan etu, että palat loppuun. Päiväkodissa lapsi pääsee purkamaan energiaa ja sinä saat tauon ikiliikkujasta.
Plus että 2-vuotiaat nauttivat ikätovereidensa kanssa touhuamisesta!
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista, että lapsi menisi päiväkotiin joinain päivinä? Siellä olisi enemmän osaamista arvioimaan lapsen tuen tarvetta. Neuvolassa on helppo vähätellä ongelmia. Mitä vähemmän ongelmia, sitä vähemmän hommia heille.
En usko, että neuvola vähättelee. Uskon täysin, että kyseessä on vain lapsen temperamentti. Olen lukenut sekä suomalaisilta että ulkomaisilta lääkärisivuilta hyvin paljon lasten adhd-ym. -tyyppisistä ongelmista, ja minusta tämä ei ole yhtään sellaista.
En voi laittaa lasta joinakin päivinä päiväkotiin, koska menetän siinä tuet eikä meillä ole sellaiseen varaa. Eli kun palaan työelämään, niin lapsi joutuu olemaan siellä päiväkodissa sitten täysipäiväisesti. Minulla ei ole työpaikkaa, koska määräaikaisuus päättyi raskausaikana, joten joudun vieläpä menemään sitten johonkin uuteen työhön tekemään 37-tuntista viikkoa heti (meidän alalla ei ole osa-aikatöitä tarjolla). Ap
Vierailija kirjoitti:
En usko, että voin lapsestani poistaa tätä ominaisuutta eli tasapainotyynyt ja valjaat ja sellaiset ei oikein ratkaise ongelmaa. Kun ongelma ei ole vain syödessä vaan missä vain. Esim. kun käyn vessassa niin lapsi tulee sinne mukaan, istuu siihen vessan lattialle ja oli leluja tai ei niin huitoo siinäkin koko ajan ja pyörii välillä osuen jalkoihini. Minun on ihan oikeasti vaikea jopa pissata niin, että joku huitoo ja pyörii tauotta koko ajan samalla jaloissani, kun minulle tulee siitä niin tuskainen olo. Ne keinot ja neuvot, jotka tässä hyödyttäisi, olisi varmaan minuun kohdistuvia eikä lapseen. Ap
Puuttuuko lapselta kuri ja rajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai te joilla ei ole lapsia: kuvitelkaa, että miehenne tekisi yli puoli vuotta joka aterialla teille näin: kun istut syömässä niin mies olisi siinä vieressä ja tauotto pyörisi ympäri ja huitoisi ympyrää käsillään ja koko ajan samalla myös pomppisi ylös alas omalla tuolillaan. Hän ei tekisi sitä tahallaan eikä ärsyttääkseen vaan temperamenttinsa vuoksi vain olisi sellainen. Ja jos haluaisit hänen kanssa asua ja olla niin on pakko oppia stä sietämään. Mikä auttaa siinä rauhoittumaan itse? Ap
Narsistimiehet voi oikeastikin koheltaa kiusantekomielessa, ja ohje on vaan lopettaa suhde. Lapsen veisin liikuntaharrastuksiin.
Lapsi täytti juuri 2. Hän ei osaa vielä edes juosta eikä kiivetä, vain kävellä. Mitä liikuntaharrastusta hänelle suosittelet? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää alkaa työstämään tuota oloa. En usko, että lapsen käytökseen pystyt vaikuttamaan vielä pitkään, pitkään aikaan. Mulla on hyvin saman tyylinen lapsi, olen huomannut, että lapsi ei kauheasti tiedosta omaa liikkumistaan ja häsläämistään.
Ei sitä aikuisenakaan noin vaan muuteta. Mulla on parisuhteessa vähän vastaavanlainen tilanne: hytkytän eri ruumiinosia ihan huomaamatta ja olen lisäksi joskus aika kovaääninen, ja mies taas on herkkä häiriintymään sellaisista. Ei sille oikein voi muuta kuin että molemmat joustaa ja tasapainottelee asian kanssa. Kun en tosiaan välttämättä itse edes huomaa sitä että taas jalka hytkyy, tai vaikka huomaisinkin niin sen lopettaminen vaatii paljon keskittymistä ja tietoista asian ajattelemista, samoin kuin volyymin säätäminen siitä mitä se luonnostaan ja automaattisesti on. En ole muuten yhtään ADHD-tyyppinen ihminen, mulla on hyvä keskittymiskyky ja saan paljon asioita aikaiseksi, osaan istua paikallani enkä lapsenakaan ole kaivannut mitään erityistä energian purkua vaan oikeastaan viihtynyt enemmän rauhallisemmissa leikeissä mutta monesti joku ruumiinosa heiluen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö oikeasti kuvittelet, että pienen lapsen motorinen levottomuus johtuisi kurin puutteesta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että neuvola vähättelee. Uskon täysin, että kyseessä on vain lapsen temperamentti. Olen lukenut sekä suomalaisilta että ulkomaisilta lääkärisivuilta hyvin paljon lasten adhd-ym. -tyyppisistä ongelmista, ja minusta tämä ei ole yhtään sellaista.
En voi laittaa lasta joinakin päivinä päiväkotiin, koska menetän siinä tuet eikä meillä ole sellaiseen varaa. Eli kun palaan työelämään, niin lapsi joutuu olemaan siellä päiväkodissa sitten täysipäiväisesti. Minulla ei ole työpaikkaa, koska määräaikaisuus päättyi raskausaikana, joten joudun vieläpä menemään sitten johonkin uuteen työhön tekemään 37-tuntista viikkoa heti (meidän alalla ei ole osa-aikatöitä tarjolla). Ap
Kerhoon, tai muualle sitten parina päivänä viikossa? Pääasia, että poistutte lapsesi kanssa jonnekin, missä on muita lapsia ja aikuisia! Selvästi kaipaatte molemmat ikätovereidenne seuraa.
Lapselle painoliivi (toimii samaan tapaan ihanan rauhoittavasti kuin painopeitot). Sinulle välillä vapaata lapsen hoidosta, jotta hermostosi voi levätä.
Ominaisuutesi ei häviä koskaan, elämänne pitää järjestää sellaiseksi, että pysyt järjissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerhoon, tai muualle sitten parina päivänä viikossa? Pääasia, että poistutte lapsesi kanssa jonnekin, missä on muita lapsia ja aikuisia! Selvästi kaipaatte molemmat ikätovereidenne seuraa.
Tietenkin käymme paikoissa, joissa on muita aikuisia ja lapsia. Olemme aina käyneet. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö oikeasti kuvittelet, että pienen lapsen motorinen levottomuus johtuisi kurin puutteesta?
Ap
Vie lapsi lääkäriin.
Toivotaan etta on ohimeneva vaihe
EI auta muu kuin alkaa popsimaan SSRI..