15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä
Suurissa valtamerialuksissa käytettävä halpa bunkkeriöljy, käytännössä likaisin mahdollinen polttoaine, sisältää kuitenkin jopa 3 500 kertaa enemmän rikkiä kuin henkilöautoihin tankattava diesel.
Vaikka modernit rahtialukset ovat hyvin polttoainetehokkaita eikä rikki ole varsinaisesti ilmastonmuutosta nopeuttava tekijä samaan tapaan kuin hiilidioksidi, myrkky on myrkkyä. Bunkkeriöljyä käyttää noin 80 prosenttia aluksista, mutta monissa uusissa rahtilaivoissa käytetään nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, jota pidetään toistaiseksi ympäristöystävällisimpänä vaihtoehtona.
Muun muassa suomalaisomisteisella Containerships-yhtiöllä on pian Euroopan ensimmäinen nesteytetyllä maakaasulla kulkeva konttilaiva.
Mainos
Laivaliikenne tuottaa koko maailman CO2-päästöistä kaksi prosenttia
Laivaliikenne muodostaa 13 prosenttia koko maailman rikkioksidipäästöistä ja 15 prosenttia typpioksidipäästöistä. Hiilidioksidipäästöistä se synnyttää 2 prosenttia, eikä se ole osa kasvihuonekaasujen vähentämiseen tähtäävää Pariisin ilmastosopimusta.
Vuonna 2020 laivojen rikkipäästöjä pyritään leikkaamaan bunkkeriöljyllä, jossa on rikkiä "vain" 500-kertaisesti autoissa käytettävään dieseliin verrattuna.
Economist kertoo, että 15 suurinta rahtilaivaa tuottavat ene
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15-suurinta-rahtilaivaa-tuottaa-yht…