Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sikke puoliseiskassa, Suomessa syödään liikaa lihaa.

Vierailija
27.01.2020 |

Huomaa että jokainen joka hiemankin ymmärtää ravinnosta, tajuaa lihavuuden ja liian lihan kulutuksen olevan yhteydessä toisiinsa. Se myöskin saastuttaa turhaan, jos sitä syödään yli tarpeen.
Pelkästään epäterveellistä syodä paljon lihaa päivittäin ja useaan otteeseen.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha ei lihota. Liha ja monipuolinen salaatti. Esim kalkkuna.

Vierailija
22/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten lihan syönti on euroopan keskikastia, mutta pohjaismaat ja espanja ovat kuitenkin kärkipäässä edustettuina tuossa liiallisessa kulutuksessa jota nykyään koko euroopassa harjoitetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittänyt vähentää lihansyöntiä ja kokeillut kaikenlaista sen tilalla. Esimerkiksi noita jonkun mainitsemia falafelpyöryköitä ja myös härkistä, soijatuotteita, sekä esim. nyhtökauraa. Mutta ne vaan maistuu niin pahalle ja joku tökkii. Papujen koostumusta en voi sietää, vaikka olen niitäkin jossain ruoassa kokeillut, josko se koostumus ei olisi niin huomiota herättävää. Ei vaan onnistu. Oikeastaan ainoa tuote joka ns. lihan tilalla menee, on kananmunat ja raejuustoa käytän myös proteiininlähteenä. Punaisen lihan määrään olen kuitenkin pyrkinyt kiinnittämään huomiota, eli syön sitten broileria vähän useammin ja pari kertaa viikossa kalaa.

Vierailija
24/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa proteiinin saanti on yleensä runsasta: proteiinia saadaan noin 100 g päivässä. Ylimääräinen proteiini ei kuitenkaan muutu lihaskudokseksi, vaan se varastoidaan elimistöön rasvana.

Vierailija
25/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä oli, aamulla leikkeleitä, lounaalla liharuokaa, illalla liharuokaa. Siinä ylittyy kaikki todellinen tarve ja se on kuin mikäkin riippuvuus. Sitä myös puolustellaan kuten riippuvainen tekee nähden siinä valheellisesti vain hyviä puolia eikä totuutta saa sanoa tai asiasta saa täälläkään keskustella. Palstalla varmasti yleisin ehdotus tämän päivän ruokaan kysyttäessä on broileria tai jauhelihaa. 

Tuosta ei välttämättä tule edes 100 g päivässä! Leivän päälle keittokinkkusiivu, lihakeitossa pääosin muuta kuin lihaa ja illalla broilerkastiketta, jossa on mukana kasviksia tms. Viikossa saisi suositusten mukaan syödä noin 500 g kypsää lihaa ja harva syö sitä yhtenä päivänä.

Vierailija
26/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, katsoin sen perjantaina, puhui täyttä asiaa. Onhan se ihan naurettavaa millanen pakkomielle lihasta suomalaisille tullut, ihmiset ei enää edes osaa ajatella mitään suuhunpantavaa, ellei suupalassa ole lihaa. Ihme ettei jäätelönkin päällä ole jauhelihaa ripoteltu. Hyi saatana.

Kun kala ja kasvikset on paljon parempaakin. Lihaakin voisi tosiaan kohtuudella syödä, eikä joka aterialla joka päivä., Edes lihansyöjät ei syö lihaa päivittäin, siis petoeläimet, mutta suomalainen verää kaksin käsin joka aterialla.

Vewgaanitkin tosiaan voisi hyvin olla sekasyöjiä, jos lihaa tuotettaisi vähän ja se olisi niin kallista, että sitä syötäisiin erittäin vähän. Kuten ennenmuinoinkin on tehty.

Hyvä huomio sekin, että esim Italialaisessa ruuassa ei ole koskaan ollut liha pääosassa, vaan kasvikset, liha on niissä vain toisinaan lisukkeena. Ja ihmiset on terveempiä ja ilosempia.

Italiassa syödään enemmän lihaa kuin Suomessa. Miksi siis valehtelet?

Vierailija
27/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luulee että se liika tulisi korvata jollain muulla proteiinilla ei vaan sen saantia tulisi vähentää. Suomessa nautitaan ihan liikaa proteiinia oli se sitten missä muodossa hyvänsä. 

Vierailija
28/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sota-aikanakin syötiin liikaa lihaa kun pula-aika ja kasvisruoka ja lihankorvike buumi vain enteilee lihan saatavuutta tulevaisuudessa ja vielä lempeästi kulutusta saada alas.

Vierailija
29/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yrittänyt vähentää lihansyöntiä ja kokeillut kaikenlaista sen tilalla. Esimerkiksi noita jonkun mainitsemia falafelpyöryköitä ja myös härkistä, soijatuotteita, sekä esim. nyhtökauraa. Mutta ne vaan maistuu niin pahalle ja joku tökkii. Papujen koostumusta en voi sietää, vaikka olen niitäkin jossain ruoassa kokeillut, josko se koostumus ei olisi niin huomiota herättävää. Ei vaan onnistu. Oikeastaan ainoa tuote joka ns. lihan tilalla menee, on kananmunat ja raejuustoa käytän myös proteiininlähteenä. Punaisen lihan määrään olen kuitenkin pyrkinyt kiinnittämään huomiota, eli syön sitten broileria vähän useammin ja pari kertaa viikossa kalaa.

Lisäksi nuo luettelemasi ruuat on todella prosessoituja eli ei välttämättä edes hyvää ruokavalion kannalta. Parempi syödä kaura kaurana eikä jauhettuna, paahdettuna, kuumennettuna, maustettuna, rouhittuna, tiivistettynä ja kaulittuna tuotteena.

Vierailija
30/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvispata haudutettuna öljyssä tai kermassa. Kaloreita!

Vai syökö kasvissyöjä vedessä keitettyjä vihanneksia pikku suolalla?

Vierailija
31/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut luulee että se liika tulisi korvata jollain muulla proteiinilla ei vaan sen saantia tulisi vähentää. Suomessa nautitaan ihan liikaa proteiinia oli se sitten missä muodossa hyvänsä. 

Se on tätä lapsellista vastakkainasettelua. Kun joku sanoo ääneen että liiasta on vain haittaa alkaa kiukuttelu. 

Vierailija
32/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tajuaa lihavuuden ja liian lihan kulutuksen olevan yhteydessä toisiinsa"

Ihan tutkimusten mukaan on todettu lihavuuden ja liiallisen syömisen olevan yhteydessä toisiinsa. Ihan turha nostaa liha tikun nokkaan, kun ongelma on ylensyönti. Liikakilot aika usein tulevat sokeria ja rasvaa sisältävistä herkuista, ei niinkään lihasta.

Vierailija
33/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi nuo luettelemasi ruuat on todella prosessoituja eli ei välttämättä edes hyvää ruokavalion kannalta. Parempi syödä kaura kaurana eikä jauhettuna, paahdettuna, kuumennettuna, maustettuna, rouhittuna, tiivistettynä ja kaulittuna tuotteena.

Falafel ei kyllä ole kovinkaan prosessoitua. Aika näppärästi tulee kikherneistä. Se on hyvää, mutta vaatii kaveriksi hyvät kastikkeet.

Eri

Vierailija
34/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syödään Euroopan toiseksi vähiten lihaa ja silti suomalaiset keikkuvat ylipaino- ja sairaustilastojen kärjessä. Voit siis lopettaa typerän propagandasi.

Mistähän tuon revit? Ehkä varsinaista lihaa ei syödä niin paljon kuin jossain itä-Euroopassa, mutta jatkuvasti mussutetaan jauhelihaa, makkaraa ja leikkeleitä.

Etsi itse tilasto, johon luotat. Kaikkien tilastojen mukaan itä-euroopassa ja myös Suomessa syödään vähemmän lihaa kuin esim. välimerellisissä Italiassa ja Espanjassa.

Vierailija
35/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kaipailee sota- aikaa. Joku tolkku!

Vierailija
36/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto silloin tällöin on hyvää

Ei falafel.

Vierailija
37/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syödään Euroopan toiseksi vähiten lihaa ja silti suomalaiset keikkuvat ylipaino- ja sairaustilastojen kärjessä. Voit siis lopettaa typerän propagandasi.

Mistähän tuon revit? Ehkä varsinaista lihaa ei syödä niin paljon kuin jossain itä-Euroopassa, mutta jatkuvasti mussutetaan jauhelihaa, makkaraa ja leikkeleitä.

Etsi itse tilasto, johon luotat. Kaikkien tilastojen mukaan itä-euroopassa ja myös Suomessa syödään vähemmän lihaa kuin esim. välimerellisissä Italiassa ja Espanjassa.

Paitsi kereikassa.

Italia ja Suomi on suht samoissa kulutuksissa ja kolmen kärki euroopassa on espanja portugali ja tanska. 

Siltikin Suomessa ja Italiassa syödään puolet liikaa että siinä olisi mitään järkeä. 

Vierailija
38/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa proteiinin saanti on yleensä runsasta: proteiinia saadaan noin 100 g päivässä. Ylimääräinen proteiini ei kuitenkaan muutu lihaskudokseksi, vaan se varastoidaan elimistöön rasvana.

Mikä uutinen! Oletko lukenut myös nämä uutiset?

Ylimääräiset hiilihydraatit varastoidaan elimistöön rasvana.

Ylimääräinen rasva varastoidaan elimistöön rasvana.

Vierailija
39/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä uutinen! Oletko lukenut myös nämä uutiset?

Ylimääräiset hiilihydraatit varastoidaan elimistöön rasvana.

Ylimääräinen rasva varastoidaan elimistöön rasvana.

Kannattaa siis varmistaa että lautasella on tarpeeksi kasviksia. 

Vierailija
40/52 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makkarat ja leikkeleet eivät ole lihaa, vaikka ne lihaa sisältävätkin.