Miten laihat voivat syödä keksin tai suklaan lihoamatta?
Miksi ylipainoisen pitäisi sitten elää 1200 kalorialla?
Jos oot ylipainoinen, onko niin ettet voi enää koskaan syödä tällaista?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 42v, 172 cm, 62 kg, kolme lasta. Kuuntelin just eilen yleareenasta kuinka siellä joku suomalainen lihavuustutkija, olikohan etunimi Kirsi kertoi ihailtavan kansantajuisesti miksi jotkut ovat lihavia ja jotkut eivät.
Kuulemma maailmassa on vain muutama SATA ihmistä, jooden geenistö on sellainen että kroppa lihoo pienestäkin kalorimäärästä. Mutta että se mikä lihavia ihmisiä oikeasti lihottaa on erilailla toimiva ruokahalunsäätelysysteemi. Kuulemma lihavilla on vaikeuksia saada kylläisyyden tunne ruokailun aikana. Lisäksi kertoi, että jos lihavan laittaa pitämään ruokapöiväkirjaa vaikkei ole dieetillä, niin lihava automaattisesti korjaa päiväkirjanpidon aikana ruokailuaan parempaan suuntaan, koska häpeä. Hoikilla ihmisillä tällaista ilmiötä ei ole. Nää on ihan tieteellisesti tutkittuja juttuja. Ruokapäiväkirjaa käytetään paljon lihavuuden hoidossa.
Jos peilaana asioita itseeni, niin totean, että minulla on hyvä ruokahalunsäätelysysteemi. Aamuisin minun tekee mieli aamupalaa. Lounasaikaan lounasta, iltapäivällä jäätelöä, päivällisaikaan päivällistä. Annokseni esim lounaalla on isoja, mutta onpa paljon salaattiakin. Töissä on jatkuva hedelmätarjoilu, syön välipalaksi nälän ylllättäessä vaikka kaksi mandariinia ja pam!, jaksan vielä tunnin lounaaseen. Koskaan, siis ikinä, en syö pussillista karkkia, suklaalevya, jätskipakettia kerralla. Vältän superkaloripommeja kuten makkaraperunat,munkit, viinerit. Joskus, tyyliin kerran kuussa voin ottaa sellaisenkin. Tähän vielä lisättäköön, että olen innokas kävelijä: noin 25-30km/viikko. Kaloreita tulen polttaneeksi myös isoa omakotitaloa ympäri ravatessa ja lasten hommia hoitaessa. Mies kun huitelee maailmalla työhommissaan 😱 Istumatyötä tekevänä teen töissä taukojumppaa usein, vessassa kyykkyjä, portaikossa kevyttä porrastreeniä. Juu, olen aika aktiivinen 😇
Hanna
Niin? Mikä viestisi pointti oli? Lihavat valehtelevat, mutta sinä olet hyvä ihminen ja kyykkäät töissä vessassa...?
Siinä selvitys miksi jotkut on lihavia ja miksi minä hoikka. Olen hoikka koska syön oikein ja liikun oikein. Teininä meinasin lihoa, mutten liikkunut enkä syönyt oikein.
Hanna
Ps. olen muuten lenkillä juuri nytAnsaitsisit jonkun palkinnon kyllä tuosta oivalluksesta! 😱 että.. sitä lihoo jos syö liikaa ja... urheilu kuluttaa kaloreita?!?
https://areena.yle.fi/1-4543335?utm_medium=social&utm_campaign=areena-i…
siitä kuuntelemaan
hanna
Et ymmärrä edes sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 42v, 172 cm, 62 kg, kolme lasta. Kuuntelin just eilen yleareenasta kuinka siellä joku suomalainen lihavuustutkija, olikohan etunimi Kirsi kertoi ihailtavan kansantajuisesti miksi jotkut ovat lihavia ja jotkut eivät.
Kuulemma maailmassa on vain muutama SATA ihmistä, jooden geenistö on sellainen että kroppa lihoo pienestäkin kalorimäärästä. Mutta että se mikä lihavia ihmisiä oikeasti lihottaa on erilailla toimiva ruokahalunsäätelysysteemi. Kuulemma lihavilla on vaikeuksia saada kylläisyyden tunne ruokailun aikana. Lisäksi kertoi, että jos lihavan laittaa pitämään ruokapöiväkirjaa vaikkei ole dieetillä, niin lihava automaattisesti korjaa päiväkirjanpidon aikana ruokailuaan parempaan suuntaan, koska häpeä. Hoikilla ihmisillä tällaista ilmiötä ei ole. Nää on ihan tieteellisesti tutkittuja juttuja. Ruokapäiväkirjaa käytetään paljon lihavuuden hoidossa.
Jos peilaana asioita itseeni, niin totean, että minulla on hyvä ruokahalunsäätelysysteemi. Aamuisin minun tekee mieli aamupalaa. Lounasaikaan lounasta, iltapäivällä jäätelöä, päivällisaikaan päivällistä. Annokseni esim lounaalla on isoja, mutta onpa paljon salaattiakin. Töissä on jatkuva hedelmätarjoilu, syön välipalaksi nälän ylllättäessä vaikka kaksi mandariinia ja pam!, jaksan vielä tunnin lounaaseen. Koskaan, siis ikinä, en syö pussillista karkkia, suklaalevya, jätskipakettia kerralla. Vältän superkaloripommeja kuten makkaraperunat,munkit, viinerit. Joskus, tyyliin kerran kuussa voin ottaa sellaisenkin. Tähän vielä lisättäköön, että olen innokas kävelijä: noin 25-30km/viikko. Kaloreita tulen polttaneeksi myös isoa omakotitaloa ympäri ravatessa ja lasten hommia hoitaessa. Mies kun huitelee maailmalla työhommissaan 😱 Istumatyötä tekevänä teen töissä taukojumppaa usein, vessassa kyykkyjä, portaikossa kevyttä porrastreeniä. Juu, olen aika aktiivinen 😇
Hanna
Niin? Mikä viestisi pointti oli? Lihavat valehtelevat, mutta sinä olet hyvä ihminen ja kyykkäät töissä vessassa...?
Siinä selvitys miksi jotkut on lihavia ja miksi minä hoikka. Olen hoikka koska syön oikein ja liikun oikein. Teininä meinasin lihoa, mutten liikkunut enkä syönyt oikein.
Hanna
Ps. olen muuten lenkillä juuri nytAnsaitsisit jonkun palkinnon kyllä tuosta oivalluksesta! 😱 että.. sitä lihoo jos syö liikaa ja... urheilu kuluttaa kaloreita?!?
siitä kuuntelemaan
hannaEt ymmärrä edes sarkasmia.
Sarkasmi on useimmiten niiden käyttämää, jotka eivät pysty mitään uutta tuomaan keskusteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanna
Hanna
Ps. olen muuten lenkillä juuri nyt
Hyvä Hanna! Tehokas lenkki sulla.
Koska ne ei tunge niitä kaksin käsin suuhun kuin viimeisellä aterialla.
Minä olen hoikka ja luulen sen johtuvan geeniperimästä.
Kekseja ja suklaata kyllä kuluu... ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanna
Hanna
siitä kuuntelemaan
hannaEt ymmärrä edes sarkasmia.
Sarkasmi on useimmiten niiden käyttämää, jotka eivät pysty mitään uutta tuomaan keskusteluun
Sarkasmi on toisinaan sen osoittamista että koko keskustelu on täysin turha. ”Vesi on märkää” puhutaanko seuraavaksi siitä?
Typerä aloitus, mitä tahansa voi syödä lihomatta, oli sitten painoindeksi mikä tahansa. Oleellista on olla syömättä enempää kuin kuluttaa. Ylimääräinen energia lihottaa, ylipainoiset vaan eivät ole kontrolloineet syömistään.
Eilenkin söin puolikkaan Jaffa-keksipaketin ja BMI:ni on 21.
Se jippo on siinä ettei syö enemmän kaloreita päivän aikana kuin kuluttaa. Eikä tuossa puolikkaassa keksipaketissakaan ole kuin n. 700kcal. Itselläni lepokulutus on n. 1700 eli tuohon saa vielä mahtumaan 1000kcal edestä proteiinia, kasviksia, kuituja ja muuta hauskaa.
Näin voi mässäillä eikä liho gramman grammaa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Eilenkin söin puolikkaan Jaffa-keksipaketin ja BMI:ni on 21.
Se jippo on siinä ettei syö enemmän kaloreita päivän aikana kuin kuluttaa. Eikä tuossa puolikkaassa keksipaketissakaan ole kuin n. 700kcal. Itselläni lepokulutus on n. 1700 eli tuohon saa vielä mahtumaan 1000kcal edestä proteiinia, kasviksia, kuituja ja muuta hauskaa.
Näin voi mässäillä eikä liho gramman grammaa. Suosittelen.
Juuri näin. Olen itsekin monesti aamun ja aamupäivän syömättä mitään, eli 0 kcal kertynyt. Syön lämpimän ruuan ja iltapalaksi voi syödä kokonaisen keksipaketin tai suklaalevyn. Kaloreita ei lopulta kerry edes erityisen paljon, koska on suurimman osan vuorokaudesta ollut syömättä mitään. Ja hoikka olen. Ei ehkä se terveellisin tyyli elää, mutta ei ole lihavuuskaan, joten en murehdi turhia syömisistäni.
Ihmisillä on erilaisia aineenvaihduntoja ja myös erilaisia tottumuksia aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen. Joillakin menee syömiset, nukkumiset ja liikunta päin prinkkalaa, joka aiheuttaa lihavuutta.
Ei se ole yhdestä keksistä kiinni vaan monesta tekijästä.
Ja on myös eroa siinä syökö yhden keksin kuukaudessa vai yhden keksin päivässä.
Lihavilla, lihovilla ja lihonneilla voi tulla ehkä harhakäsitys laihojen syömiskäyttäytymisestä.
Nimittäin, otan pullaa, keksiä, jäätelöä yms kun tarjotaan. Saatan otaa ns reilustikin kalorimäärältään kaikenlaisia herkkuja. Oma BMI on 19, eli olen varsin hoikka. Kotona en kuitenkaan syö mitään herkkuja. Kyse ei ole kieltäytymisestä, vaan siitä että niitä ei tee mieli niin paljon, että ne kaikki tulisi syödyksi. Mulle siis maistuu esim keksit, mutta söisin paketista vain pari ja loput menisi vanhaksi. Esim tässä mun työpöydällä on jouluna saatu suklaalevy ja olen päässyt juuri puoliväliin.
Eli kotisyöminen ja sosiaalinen syöminen eroavat minulla huisisti toisistaan. Tarjoiluissa on tosiaan se kiva puoli, että tarjolla on usein useampaa sorttimenttiä ja voi ottaa jokaista vähän. Ja sitten onkin hetkeksi makeakiintiö täynnä. Ja muutoinkin oikeasti suurinta herkkua ei ole makeat tai suolaiset jutut. Juuri ostin hyvää inkivääriteetä, jolla eilen illalla herkuttelin. Ilman sokeria, ihan vain tee teenä.
Miten ihminen voi olla osoamatta äidinkieltään ja vailla taitoa kirjoittuaa tavallisia sanoja oikein?
Eikö järki juoksua?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilaisia aineenvaihduntoja ja myös erilaisia tottumuksia aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen. Joillakin menee syömiset, nukkumiset ja liikunta päin prinkkalaa, joka aiheuttaa lihavuutta.
Ja on myös eroa siinä syökö yhden keksin kuukaudessa vai yhden keksin päivässä.
Aineenvaihdunta ja geenit ovat tekosyitä, jos otetaan kaksi naista jotka painavat esim. 90kg ja ovat 170-senttisiä, molemmilla tulee olemaan kalorienkulutus lepotilassa lähes identtinen (geneettisen heittelyn takia korkeintaan joku 20-30kcal ero).
Jokaikinen ihminen voi laihtua syömällä vähemmän. Laihtua voi jopa syömällä suklaata ja sipsejä kunhan kalorien määrä pidetään riittävän alhaalla.
Yhtään kenenkään ei pitäisi sinnitellä alle 1500 kalorilla.
Vierailija kirjoitti:
1300 kcal saa jo 5 ateriaa päivään! Kyllä pitäisi riittää tavalliselle naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on myös eroa siinä syökö yhden keksin kuukaudessa vai yhden keksin päivässä.Aineenvaihdunta ja geenit ovat tekosyitä, jos otetaan kaksi naista jotka painavat esim. 90kg ja ovat 170-senttisiä, molemmilla tulee olemaan kalorienkulutus lepotilassa lähes identtinen (geneettisen heittelyn takia korkeintaan joku 20-30kcal ero).
Jokaikinen ihminen voi laihtua syömällä vähemmän. Laihtua voi jopa syömällä suklaata ja sipsejä kunhan kalorien määrä pidetään riittävän alhaalla.
Jep. Katsoin juuri tuon kohutun dokumentin ”totuus ylipainosta” joka piti todistaa että geenit määräävät kuka on lihava, eikä siihen voisi vaikuttaa... käteen jäi että on olemassa geenejä jotka altistavat ylipainolle, mutta loppupeleissä kyse on kuitenkin siitä mitä syö ja miten paljon sekä lihavat luulevat syövänsä vähemmän kuin oikeasti syövät.
Itse olen aina ollut hoikka ja herkuttelen lähes päivittäin. En tosin syö paketillista keksejä tai suklaalevyä, mutta aika usein keksin pari tai pienen suklaapatukan. Liikun kyllä paljon ja muu ruokavalio on terveellinen että johtunee varmaan siitä.
Minä olen 50-kiloinen ja herkuttelen kyllä jotenkin melkein joka päivä. Kyse on määristä. Joskus syön suklaapatukan, joskus muutaman keksin. Mulla on joitain kavereita jotka hotkaisevat kerrallaan koko suklaalevyn tai ison sipsipussin, tai litran paketin jäätelöä. Näkyyhän se sitten heidän ulkonäössään mutta syyn tietävät toki itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1300 kcal saa jo 5 ateriaa päivään! Kyllä pitäisi riittää tavalliselle naiselle.
Ja sitten ihmetellään napostelun/makeanhimoa ja sitä, miksi kilot tulee dieetin jälkeen takaisin.
siitä kuuntelemaan
hanna