Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
18061/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te muut palstalaiset olette miettineet oman ja perheen karanteenin järjestämisen esim. ansiotyön kannalta? Aika harvalla on kuitenkaan mahdollisuutta tehdä etänä töitä.

Eiköhän ne työnantajat tarjoa etätöitä jotka pystyvät. Kiinassa oli kasvanut etätyö koronan takia. Jokainen voisi työnantajaltaan pyytää selvitystä onko mahdollista järjestää.

Eiköhän aika harva meistä ole sen tason toimihenkilöitä, jotka voivat etätöidä. Moni palvelualalla tai tehdastyössä oleva ei voi jäädä kotiin. Samoin kuljetusliikennettä ei voi pysäyttää mikäli meinataan vaikka maitoa saada kauppoihin. Ne lehmäthän eivät lopeta lypsämistä, broilerit kasvamista, kanat munimista. Maitoa ei voi kaataa maahankan tai se pilaa sen. Pyörien on pyörittävä pakosti jollain tasolla ja siinä kyllä näkee oman työnsä tärkeyden, jos voi jäädä pariksi viikkoa kotiin "etätöihin".

Ulkomaan kauppaa tekevissä yrityksissä laakereille jääminen olisi myrkkyä, mikäli tulisi saada lähetyksiä hoidettua niitä odottaviin maihin, joissa ei ole karanteenia. Siinä voivat asiakkaat jopa kaikota, jos ei tavaraa lähde. Karanteeni olisi kuin lakko ja lakkoja koko ajan parjataan, mutta nyt sitten se työelämän seisauttaminen olisikin hyvä juttu?

Työntekijöiden tärkeysjärjestys tulee muuttumaan. Tärkeimpiä hoitajat, lääkärit, sairaankuljettajat, armeija, poliisi, siivoojat, maatalous, ruuantuotanto... Paluu perusasioiden ääreen.

Se tekee ihan hyvää monelle huomata miten turhanpäiväinen ratas onkaan tässä koneistossa. Aivan sama voiko joku graafikko tehdä etätöitä, kun ne tekee sitä muutenkin, jos asiakkaat ei voi ostaa siltä töitä siksi, että ihmiset eivät voi ostaa heidän tuotteitaan koska karanteeni.

Maslown tarvehierarkia ei taida olla tuttu juttu? Ensimmäisenä tulevat perusasiat ja vasta sitten kulttuurin, itsensä toteuttamisen ja estetiikan tarpeet. Itse en haluaisi elää yhteiskunnassa ilman kulttuuria, taidetta, musiikkia, kaunista arkkitehtuuria, elokuvia- ainakaan siten, että se olisi normaalitila. Silloin ei olisi kirjoja, ei elokuvia, ei tv-sarjoja, ei kuvataidetta, ei kauniita huonekaluja, ei tapahtumia eikä konsertteja. Ei ravintolaillallisia, ei juhlia, ei festivaaleja, ei mitään. Käynti jollain pienellä muuttotappiokunnalla voisi tehdä monelle hyvää, koska siellä on saatavilla vain perusasiat: ruokakauppa, terveyskeskus ja hanasta tulee vesi sekä pistokkeista sähkö. Silti sellainen ei monen mielestä ole elämisen arvoista elämää, vaan moni kaipaa muuta ja siksi lähtee pois.

Poikkeustilanteet määrittelevät prioriteetit uusiksi, mutta tällainen toisten töiden turhaksi leimaaminen ja ilkkuminen on aika pikkusieluista.

Itse ilkut muuttotappiopaikkakuntia. Kyllä niidenkin asukkailla on mm kirjoja, elokuvia, TV-sarjoja, kuvataidetta, juhlia ja muutakin kulttuuria.

Oletpa itse pikkusieluinen snobi.

Niin on, ja veikkaan että vieläpä joku p*skantärkeä graafikko jonka mielestäsi oma ammatti on tärkeämpi kuin lähihoitaja, puheterapeutti, kätilö, hlökoht. avustaja, tmv.

Näinpä. Jos epidemia pyyhkii kartalta 20% väestöstä, ei graafikon tai muunkaan luovan alan hommat siinä hyödyllisempien joukossa.

Aika sairasta, että täällä on vuoroin hekumoitu perussairauden ja vanhusten poismenolla. Ja nyt sitten päästään myös eroon graafikoista ja luovan alan ammattilaisista. Aika mahtava juttu tämä coronavirus, kun nyt jokainen saa vapaasti ilakoida ja paukutella omia henkseleitään ihan kamalilla jutuilla ja toivoa toisille pahaa koko sydämensä kyllyydestä ja vapaasti ilmaista vihaa.

Ei kannata välittää. Jotkut ihmiset ovat tuollaisia, että projisoivat kaikki ongelmat aina muihin. Ajatellaan, että paha koskettaa aina muita, ei itseä ja kaikki on vain muiden syytä. Korona tulee ja tappaa, kiinalaisia siellä kaukana, koska ovat niin kelvottomia, saasteisia jne ja jos se tulis suomeen niin ainakaan minä en voi kuolla, vaan ekana vanhukset ja sairaat ja työttömät, ylipainoiset, luovat ja kaikki muut, jotka on erilaisia kuin itse ja siten vääränlaisia. Se on joidenkin tapa käsitellä myös pelkoa. En minä, vaan muut. Minä olen parempi. Tai jos olenkin huono ja paha ja tiedän sen, niin "mikäpä sen pahan tappais"?

Mutta yksikään meistä ei voi päättää keneen se iskee.

Vierailija
18062/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys!!!!

Onko liikkeellä sellaista (normi-) influenssaa/flunssaa joka alkaa pelkällä yskällä? (Tämä ei ole vitsi) lapsella alkoi 3pvää sitten yskä, ei tukkoista nenää, ei räkäisyyttä, pelkkä yskä. Illalla nosti kuumeen ja nyt ollut 38-39* kuumeessa sen kolmisen päivää. Edelleen ei nuhaa. Itsellä alkoi yskä eilen, ja nyt alkaa nostella lämpöä. Itsellänikään ei ole nuhaa, ainoastaan henkitorvessa inhottava tunne ja yskä.

Viime vkolla olin hetkellisesti tekemisissä henkilön kanssa, joka vielä toipilaana tuli toimittamaan erästä asiaa kanssani. Hän kertoi olleensa viimeiset pari vkoa todella huonossa kunnossa, kova kuume ja tauti alkanut nimenomaan pelkällä kuuumeella, ei nuhaa. Hän ollut kokoustamassa ennen sairastumista kiinalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Oli käynyt lääkärissä jossa sanottu että koronaa ei testata, vaikka oli pyytänyt, ja kotiin toipumaan.

Itseäni mietityttää kovasti, jyllääkö tämä korona todellisuudessa jo Suomessakin, mutta virallisesti ei, ihan vaan koska ei testata?!? En tiedä. Mutta koskaan ei ole ollut flunssaa, jossa ainoastaan yskä. Yleensä yskä tulee jälkitautina räkätaudin jälkeen. Enkä nyt ole panikoimassa mitään tai kuskaamassa lasta tai itseäni mihinkään tutkimuksiin ellei mene olo todella huonoksi, lähinnä vain mietin että onko tällaista flunssaa muualla liikkeellä?

Meillä on koko perhe ollut taudissa, joka alkoi kovalla yskällä, muutaman päivän päästä nousi kuume (ei niin kova kuin influenssassa) ja nyt taas kuume on laskenut, mutta kovaa yskää jatkunut yli 2 viikkoa. Nuhaa ei juurikaan, pientä niiskutusta.

Ihan olen tavalliseksi flunssaksi tulkinnut kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18063/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt voi laittaa jo itämään esikasvatus vihanneksia. Voi laittaa salaatteja, yrttejö yms. Itämään. Kesällä kannattaa kasvattaa salaatit itse, ovat puhtaita. Parvekkeelle, yms. Ämpäriin multaa ja siemeniä vaan. Vihanneskrassi on helppo ja kasvaa lautasella ruokapöydällä. Siitä leivän päälle. Rucola, jäävuori salaatti yms. Ovat herkullisia itsekasvatettuina. Viilipurkit, jugurttipurkit multaa täyteen ja kasvamaan vaan. Kotiruokaa. Jokainen saa ne kasvamaan, kursseja eikä päättötodistuksia siihen ei tarvita. Ja mielikin tulee iloiseksi, kun näkee kevään ja kasvun ihmeen.

Ja muuta et tarvitsekaan,rucolaa purkillinen päivässä.

On iso kotivara jo hankittuna (vettä, jauhoja, kuiva aineita, proteiinit pakkasessa/purkeissa), maidot, vihannekset ja marjat pakkasessa/purkeissa, näkkileipää yms... Hengityssuojaimet, kumikäsineet, lääkkeet yms. Mutta kuitenkin olen miettinyt tuota salaatti puolta. Kun niitä ei voi desifioida, jos virus leviää. Ja jos virus leviää, niin en kyllä uskalla ostaa salaatteja kaupasta. Mutta siis kasvattaa voi itse. Haen tänään siemeniä, niitä myydään kaupoissa jo, kevät siemenet ovat tulleet.

Vierailija
18064/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL tutkii vain jos on oireet ja on oleskellut Kiinassa tai labrakokeella varmistetun taudinkantajan lähellä.

Itse matkustan jatkuvasti Italiassa. Taas ensi viikolla sinne lennot. Voun aivan hyvin saada Italiassa tartunnan ja tuoda taudin mukanani mutta Suomessa en pääse edes tutkimuksiin.

THLllä on pää taas tapansa mukaan puskissa. Miten tähän meidän terveyslaitokseen saataisiin lisää valveutuneisuutta ja proaktiivisuutta. Tai ainakin tiedotettaisiin perustelut laitoksen passiivisuudesta hämmentyneilke kansalaisille. Hyssyttelyllä, pyhällä hengelläkö ja tuurilla siellä tästä uskotaan selvittävän?

Mitä siinä uikutat? Jää sinne Italiaan, tartuttaja, kun siellä pitää jatkuvasti rampata.

Vierailija
18065/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys!!!!

Onko liikkeellä sellaista (normi-) influenssaa/flunssaa joka alkaa pelkällä yskällä? (Tämä ei ole vitsi) lapsella alkoi 3pvää sitten yskä, ei tukkoista nenää, ei räkäisyyttä, pelkkä yskä. Illalla nosti kuumeen ja nyt ollut 38-39* kuumeessa sen kolmisen päivää. Edelleen ei nuhaa. Itsellä alkoi yskä eilen, ja nyt alkaa nostella lämpöä. Itsellänikään ei ole nuhaa, ainoastaan henkitorvessa inhottava tunne ja yskä.

Viime vkolla olin hetkellisesti tekemisissä henkilön kanssa, joka vielä toipilaana tuli toimittamaan erästä asiaa kanssani. Hän kertoi olleensa viimeiset pari vkoa todella huonossa kunnossa, kova kuume ja tauti alkanut nimenomaan pelkällä kuuumeella, ei nuhaa. Hän ollut kokoustamassa ennen sairastumista kiinalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Oli käynyt lääkärissä jossa sanottu että koronaa ei testata, vaikka oli pyytänyt, ja kotiin toipumaan.

Itseäni mietityttää kovasti, jyllääkö tämä korona todellisuudessa jo Suomessakin, mutta virallisesti ei, ihan vaan koska ei testata?!? En tiedä. Mutta koskaan ei ole ollut flunssaa, jossa ainoastaan yskä. Yleensä yskä tulee jälkitautina räkätaudin jälkeen. Enkä nyt ole panikoimassa mitään tai kuskaamassa lasta tai itseäni mihinkään tutkimuksiin ellei mene olo todella huonoksi, lähinnä vain mietin että onko tällaista flunssaa muualla liikkeellä?

Missä päin? Esim Pirkanmaalla kouluissa kävi kiinalaisia koululaisia noin viikkoa sitten. Osa Wuhanin läheltä. Oli sekin sattuma näin kun korona alkoi just levitä.

Itse olin työterveydessä, jossa aasialainen yski kuivaa yskää ilman niistelyä. Kävi vain hoitajalla, siinä kättelevät.

Vierailija
18066/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt voi laittaa jo itämään esikasvatus vihanneksia. Voi laittaa salaatteja, yrttejö yms. Itämään. Kesällä kannattaa kasvattaa salaatit itse, ovat puhtaita. Parvekkeelle, yms. Ämpäriin multaa ja siemeniä vaan. Vihanneskrassi on helppo ja kasvaa lautasella ruokapöydällä. Siitä leivän päälle. Rucola, jäävuori salaatti yms. Ovat herkullisia itsekasvatettuina. Viilipurkit, jugurttipurkit multaa täyteen ja kasvamaan vaan. Kotiruokaa. Jokainen saa ne kasvamaan, kursseja eikä päättötodistuksia siihen ei tarvita. Ja mielikin tulee iloiseksi, kun näkee kevään ja kasvun ihmeen.

Tomaatti on helppoa kasvattaa myös. Pinaatti myös ja super terveellistä. Jos on vähän enemmän tilaa laittaa joku säkki viljelyyn, perunaa ja porkkanaa.

Vierailija
18067/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys!!!!

Missä päin? Esim Pirkanmaalla kouluissa kävi kiinalaisia koululaisia noin viikkoa sitten. Osa Wuhanin läheltä. Oli sekin sattuma näin kun korona alkoi just levitä.

Itse olin työterveydessä, jossa aasialainen yski kuivaa yskää ilman niistelyä. Kävi vain hoitajalla, siinä kättelevät.

Noin 4 viikkoa sitten.

Vierailija
18068/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kauppaan kriisissä kirjoitti:

No niin kauppalista.

Pakkaseen makkaraa, lihaa, ranskiksia, juureksia, herneitä, kalapuikkoja, yms. Pakastettavaa.

Kuivakaappiin näkkäri, kuivaleipää, sämpyläjauhoa, kuivahiivaa, hedelmiä säilykkeissä, makaroni, Italia pata, hernekeittoa, lihakeitto säilykkeissä kastikkeita, kissan ruokaa, jauho, maitojauhe, vitamiinit, särkylääkkeet, muroja, mysliä, popcornia,. KAHVIA. Heräteostoksia

Ihan hirveä ruokavalio teillä. Kannattaa todellakin varata purkkivitamiineja ja kunnolla.

Kotivarassa on yleensä otettava huomioon säilyvyys ja valmistettavuus sellaisessa tilanteessa, jossa varaston täydentäminen on vaikeaa, kuten epidemiatapauksessa olisi (on karanteenissa, ruoan jakeluketjussa on katkoksia) tai odotettettavissa on veden tai sähkön jakelukatkoksia (ei todennäköistä tässä tapauksessa).

Itse en varaisi esimerkiksi lihasäilykkeitä tai purkkihernekeittoa, mutta kalasäilykkeet kyllä kuuluvat kotivaraani, koska niitä käytän silloin tällöin muutenkin ruoanvalmistuksessa. Lisäksi minulla on pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, suklaata, pastaa, tomaattisäilykkeitä ja papuja. Hätätilannetta tuskin kestää (toivottavasti) niin kauan että tuollainen ruoka aiheuttaisi mitään pikällistä terveyshaittaa.

Vierailija
18069/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon Suomessa on jo koronaa? Italian viime päivien tartuntojen alkulähteiksi epäiltyjä ei olisi Suomessa edes testattu. 38-vuotias mies joka tapasi Kiinasta tulleen tuttunsa. 38-vuotiasta ei olisi testattu koska ei ole itse käynyt Kiinassa. Ja Kiina-tuttua ei olisi testattu koska oireeton.

Siinä vaiheessa kun Suomessa tajutaan koronan olemassaolo maassamme se on todennäköisesti levinnyt jo laajalle.

Vierailija
18071/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tomaatti on helppoa kasvattaa myös. Pinaatti myös ja super terveellistä. Jos on vähän enemmän tilaa laittaa joku säkki viljelyyn, perunaa ja porkkanaa.

Joo ihan saakelin nopeesti alkaa tulla tomaatteja! Varsinkin kypsiä 😆

Vierailija
18072/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Kokeilen tomaattia sitten myös.

Pikkutomaatteja.

Vierailija
18073/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italian suuri virhe oli olla laittamatta Kiinasta tulleita karanteeniin. Silti Suomessa ei vieläkään karanteeneja.

Vierailija
18074/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten löytäisin sen Yle puhe-kanavalla olevan koronavirusjutun areenasta?

En löydä ainakaan sanoilla Yle puhe koronavirus.

17.2. Maamme-kirja (Roman Schatzin ohjelma)

Vierailija
18075/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tässä nopeasta nyt puhuttu, vaan että on helppoa ja loppukesästä saa sitten satoa hyvin. Ei mikään Suomen olosuhteissa kovin nopeaa ole, salaatti nyt lähinnä, mutta siinä on ravintoarvot aika olemattomat.

Vierailija
18076/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon Suomessa on jo koronaa? Italian viime päivien tartuntojen alkulähteiksi epäiltyjä ei olisi Suomessa edes testattu. 38-vuotias mies joka tapasi Kiinasta tulleen tuttunsa. 38-vuotiasta ei olisi testattu koska ei ole itse käynyt Kiinassa. Ja Kiina-tuttua ei olisi testattu koska oireeton.

Siinä vaiheessa kun Suomessa tajutaan koronan olemassaolo maassamme se on todennäköisesti levinnyt jo laajalle.

Kiinalainen henkilö, joka ruokaili Unilevirillä työssä olevan italialaisen kanssa, on koronatestattu ja tulos negatiivinen. Kuitenkin uutisissa on ollut, että testatuilla ihmisillä on tullut sekä negatiivisia että positiivisia tukoksia Kiinassa. Näin ollen testi voi olla epäluotettava ja virus voi käyttäytyä niin, ettei se ilmene esim.alkuvaiheessa testeissä.

Vierailija
18077/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kauppaan kriisissä kirjoitti:

No niin kauppalista.

Pakkaseen makkaraa, lihaa, ranskiksia, juureksia, herneitä, kalapuikkoja, yms. Pakastettavaa.

Kuivakaappiin näkkäri, kuivaleipää, sämpyläjauhoa, kuivahiivaa, hedelmiä säilykkeissä, makaroni, Italia pata, hernekeittoa, lihakeitto säilykkeissä kastikkeita, kissan ruokaa, jauho, maitojauhe, vitamiinit, särkylääkkeet, muroja, mysliä, popcornia,. KAHVIA. Heräteostoksia

Ihan hirveä ruokavalio teillä. Kannattaa todellakin varata purkkivitamiineja ja kunnolla.

Kotivarassa on yleensä otettava huomioon säilyvyys ja valmistettavuus sellaisessa tilanteessa, jossa varaston täydentäminen on vaikeaa, kuten epidemiatapauksessa olisi (on karanteenissa, ruoan jakeluketjussa on katkoksia) tai odotettettavissa on veden tai sähkön jakelukatkoksia (ei todennäköistä tässä tapauksessa).

Itse en varaisi esimerkiksi lihasäilykkeitä tai purkkihernekeittoa, mutta kalasäilykkeet kyllä kuuluvat kotivaraani, koska niitä käytän silloin tällöin muutenkin ruoanvalmistuksessa. Lisäksi minulla on pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, suklaata, pastaa, tomaattisäilykkeitä ja papuja. Hätätilannetta tuskin kestää (toivottavasti) niin kauan että tuollainen ruoka aiheuttaisi mitään pikällistä terveyshaittaa.

Mieluummin sinne pakkaseen oikeaa kalaa eikä kalapuikkoja. Lisäksi kaikki juurekset ja vihannekset puuttui listasta täysin, niitäkin saa pakasteina vaikka minkälaisia jos ei tuoreina saa säilymään. Liha, kala, munat(!), kasvikset ja juurekset pitäisi olla pääosassa ja vain sitten höysteeksi jotain hernaria ja makaronia ja näkkäriä. Ei toisinpäin.

Vierailija
18078/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italian suuri virhe oli olla laittamatta Kiinasta tulleita karanteeniin. Silti Suomessa ei vieläkään karanteeneja.

Ihmettelen hieman WHO:n syyllistämistä Italiaa kohtaan tässä asiassa. Ei kai missään muussakaan maassa ole säännönmukaisesti eristetty karanteeniin jokaista Kiinassa käynyttä oli hän sitten kiinalainen tai ulkomaalainen?! Etenkin tammikuussa, kun virusta vielä jotenkin vähäteltiin, ehti matkustaa miljoonia ihmisiä Kiinan ja muun maailman välillä ja pitkän itämisajan vuoksi, jopa 24 vrk, osa tapauksista ilmeni vasta helmikuun puolella.

Vierailija
18079/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kiinan palannut nainen, joka sairasti tai sairastaa koronaa, kertoi olleensa Suomessa oireiden alkaessa. Siitä on tässä ketjussa. Tietääkö joku tarkemmin, missä tämä koronaa sairastava Suomen turisti nyt on?

Vierailija
18080/176779 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tomayatti on helppoa kasvattaa myös. Pinaatti myös ja super terveellistä. Jos on vähän enemmän tilaa laittaa joku säkki viljelyyn, perunaa ja porkkanaa.

No ei tässä nopeasta nyt puhuttu, vaan että on helppoa ja loppukesästä saa sitten satoa hyvin. Ei mikään Suomen olosuhteissa kovin nopeaa ole, salaatti nyt lähinnä, mutta siinä on ravintoarvot aika olemattomat.

Kanattaisko siis keskittyä varaamaan ravitsevaa ruokaa eikä jotain heiniä?

Ketju on lukittu.