Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
165661/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aidossa Demokratiassa se menisi niin. Hyvin valistuneessa Totalitarismissakin se menisi niin.

Eli jäljelle jää se huonoin, eli huonosti valistuneessa totalitarismissa laumasuojaajat saa pilata kaikkien, myös tukahduttajien, elämän.

Toinen maailmansota päättyi atomipommeihin.

Mihinköhän koronasota?

Voidaan toivoa niin, että saisimme olla kerrallaan yhdessä suuressa tapahtumassa, tässä koronavirus epidemiassa, ettei nurkan takaa tule tulivuorta, joka sotkee koko maailman, tai liikkumista kaipaavaa mannerlaattaa, joka aiheuttaa voimakkaita maanjäristyksiä ja suurta tuhoa.

Koronavirus aiheuttaa kyllä väistämättä poliittisia levottomuuksia ja vallanvaihdoksia, nostaa toisia pinnalle ja pudottaa toiset jalustoiltaan. Koronavirus tekee monista asunnottomia ja köyhiä, toisilta se vie leivän pöydästä. Tuhoaa monia yrityksiä ja monia perheitä. Koronavirus kyllä voitetaan, mutta kaikki siitä seurannut on jo toinen juttu. Näyttäisi siltä, että Suomi pääsee tästä monia muita maita helpommin, vaikka joutuu vielä kokemaan vaikeita asioita, joihin verrattuna kaikki tähänastinen on ollut vähäistä.

Vierailija
165662/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama virhe tehtiin myös Vaasassa. Ulkomaalaiset eivät ole niin kurinalaisia kuin suomalaiset, ne on täällä käytännössä lomalla.

Vaihdot olisi voinut siirtää vuodella eteenpäin eikä mitään vahinkoa olisi tapahtunut.

Ja opiskelijat ovat selvästi rikkoneet suosituksia, ainoa oikea ratkaisu on lähettää nämä 150 henkilöä takaisin kotiin kesken vaihdon.

Onko tilastoa mistä noita tulee.

Ja muuten niille oli varattu karanteeniajan

sapuskat huoneeseen.

Veronmaksaja hoi, aktivoidu.

Ihan älytöntä, että nyt pidetään huolta kaiken maailman vaihto-oppilaista ja tuontityöntekijöistä kuinka heidän elämänsä ja arkensa ei vaan saisi häiriintyä millään tavalla tästä pandemiasta, eikä varsinkaan rajoituksista ja siksi rajojen pitää olla auki ja kaiken mennä kuten aina ennenkin.

Samaan aikaan voidaan kuitenkin rajoittaa suomalaisten arkea ja elämää kaikenlaisilla rajoituksilla jotka on kaiken lisäksi täydellisen turhia ja tehottomia, kun tämä ulkomailta tullut porukka saa mellestää mielensä mukaan eikä näille ole määrätty minkäänlaista pakkokaranteenia. Tosin etenkin näiden vaihtareiden maahanpääsy olisi pitänyt estää kokonaan koska opiskelu jos mikä onnistuu etänä myös sieltä kotimaasta. Etänähän nuo opiskelee nyt täälläkin joten mitään syytä fyysiselle Suomessa olemiselle ei edes ole.

Tuikitarpeellisen tuontityövoiman valvotun pakkokaranteenin taas maksaa luonnollisesti työnantaja ja sen jälkeen työntekijä pysyy täällä eikä käy kotona edes kerran kuukaudessa. Mikään omaehtoinen karanteeni heijastinliivi päällä ei riitä, koska näillä ei ole halua sen vapaaehtoisen karanteenin noudattamiseen vaan sitten lietsutaan ruokakaupoissa ja kuppiloissa.

Vapaaehtoisuus ylipäätään ei toimi ja näitä pehmeitä keinoja on nyt jo ihan tarpeeksi kauan kokeiltu joten nyt pitää ottaa erilainen asenne ihan hallitusta myöten tämän viruksen tukahduttamiseen.

Hybridikään kun ei toimi yhtään sen paremmin kuin vapaaehtoisuus joten siitäkin on luovuttava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
165663/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä asetettu 1000 karanteeniin. Kuis silleen? 

Onneksi karanteeni on vain suositus - ei velvoita mihinkään.

Torilla tavataan.

Vierailija
165664/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/coronavirus-south-ko…

Vanha artikkeli mutta havainnolliset grafiikat siitä miten pienestä voi lähteä lumipallo liikkeelle ilman mitään muunnoksiakin.

Suomessa on suhtauduttu hyvin kevyesti koronavirukseen, ikään kuin oletettu ettei se mihinkään leviä. Brittimuunnoksesta voi sanoa, että se ainakin leviää. Kauppa jonka henkilökunnan jäsenellä on tartunta, pitäisi sulkea muutamaksi päiväksi, mutta sellaista harvoin tapahtuu. Kaupan puhdistaminen voi hieman auttaa, mutta sitä ei voida tehdä niin, että kaikki virukset kuolisivat.

Vierailija
165665/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tauti on jyllannut keväästä ja suurpiirtein 655 kuollutta, ikäihmisiä jotka ovat jo hauraita ja kuolevat milloin vaan.  Elämä on syntymistä, kuolemista ja elämistä siinä välillä. Jokaisen matkamme päättyy, emme tietää voi, tavalla tai toisella. 

Juuri näin. Mä olen ollut lähes eristäytynyt iäkkäiden vanhempieni vuoksi. Heillä on nyt ensimmäinen rokoteaika ensi viikolla ja parin viikon päästä tulee toinen rokote. Sen jälkeen mun eristäytymiseni loppuu, koska voin sekä huolehtia vanhemmistani että elää kuten normaalit ihmiset. Tätä olen odottanut kohta vuoden. 

Onneksi olkoon! Ihan samat fiilikset, kun vanhemmat saa rokotukset niin voi huokaista.

Rokote antaa täyden suojan muutaman (4) viikon kuluttua. Sen ajan saisi olla varovainen.

https://www.turku.fi/koronarokotus-ukk

"Kuinka nopeasti rokote alkaa vaikuttamaan ja kuinka pitkään suoja kestää?

Elimistön puolustusjärjestelmä aktivoituu heti rokotuksen jälkeen. Koronarokotteita annetaan kaksi annosta. Rokotteiden suojateho on ollut noin 50 prosenttia juuri ennen toisen annoksen antamista eli 3-4 viikon kuluttua ensimmäisen annoksen antamisesta. Toinen annos siis tarvitaan, jotta suojateho on mahdollisimman vahva ja pitkäkestoinen.

Vielä ei tiedetä varmasti, kuinka pitkään rokotteen antama suoja kestää tai kuinka hyvin koronarokotteet estävät viruksen tarttumista ihmisestä toiseen. Tieto tarkentuu tutkimusten edetessä."

https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/3292661

"3. Kuinka nopeasti koronarokote antaa suojan tautia vastaan?

HN: Lähetti-RNA- eli mRNA-rokotteilla (jollainen Pfizerin ja Biontechin rokote on) jo kahden viikon kuluttua suoja on noin 50 prosenttia ja siitä eteenpäin se kasvaa niin, että jo ennen toisen annoksen antamista se on noin 90 prosenttia.

Kunnat järjestävät covid-19-rokotukset parhaaksi katsomallaan tavalla.

VP: Tutkimuksissa hyvä suoja on osoitettu 1–2 viikkoa toisen rokoteannoksen jälkeen. Siitäkin on alustavaa näyttöä, että jo noin kaksi viikkoa ensimmäisen annoksen jälkeen alkaa olla suojaa."

Sen jälkeenkin kannattaisi olla varovainen, ihan siltä varalta että joko ne iäkkäät vanhemmat tai itse kuuluu siihen muutaman prosentin ryhmään jolle suojaa ei syystä tai toisesta muodostu.

Mä olen puhunut tästä asiasta useaan kertaan vanhempieni (94 v ja 92 v). kanssa. He ovat olleet äärettömän kiitollisia, kun mä olen käytännöllisesti katsoen eristäytynyt yhteiskunnasta heidän vuokseen jo kohta vuoden ajan. Eivät he multa sitä pyytäneet, tein sen vaan rakkaudesta vanhempiani kohtaan. Mulla on pian vuoden vaje omien lasteni tapaamisesta. Koska he eivät ole voineet eristäytyä. Olen tavannut vain vanhempiani ja pitänyt vanhemmistani huolta. Joku toinen olisi varmaan jättänyt vanhempansa yhteiskunnan hoidettavaksi. Pitäneet hyväksyttävänä sitä, että viruslingoissa vapaa-aikaansa viettäneet hoitajat ravaisivat vanhempiensa luona. Mä en halunnut sellaista. Mulla on kotihoidossa työskenteleviä kavereita, jotka vapaapäivinään viettää aikaansa baareissa ja jotka reissaavat ympäri Suomea. Tänäänkin oli yhdellä kaverillani Facebookissa iloinen päivitys Leviltä ja baarista siellä. Miksi haluaisin, että tällainen ihminen kävisi huolehtimassa mun rakkaista vanhemmistani? 

Kun mun vanhempani nyt saavat rokotteet, he ihan itse haluavat ottaa sen pienen riskin, että rokotuksista huolimatta saisivat tartunnan ja taudin vakavan muodon. Eivät enää halua, että minä elän eristyksissä enkä voi heidän vuokseen tavata edes omia lapsiani. Vanhempani ovat sitä mieltä, että olen tehnyt heidän eteensä jo enemmän kuin tarpeeksi. Haluavat muuten rokotukset saatuaan itsekin jo tavata lapsenlapsiaan. 

Vierailija
165666/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itävallan kansainvälisen hiihdonopettajien kurssin saldona 76 koronatapausta, lähes puolella osallistuneista tartunta

https://www.derstandard.at/story/2000123651218/fast-jeder-zweite-skileh…

Vierailija
165667/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ovat sitten lähes kaikki puheenjohtajat räpylä ylhäällä A-talkissa vaatimassa rajoille pakkotestausta kun se jo alkaa olla myöhäistä.

Jo viimeistään tammikuun alussa olisi pitänyt olla rajat kiinni pakkotestauksella ja pakkokaranteeneilla.

Lisäksi eduskunnalla ja valtioneuvostolla on ollut vuosi aikaa hieroa koronavalmiuteen liittyvää lainsäädäntöä joten ei tämä tilanne mikään yllätys ole että koronan takia ollaan taas ajautumassa liemeen, tällä kertaa muuntovirusten muodossa.

Suomalaiset poliitikot ovat vätyksiä.

Vierailija
165668/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007769380.html

Jumbon Prisman työntekijöillä Vantaalla ilmeni rypäs korona­tartuntoja – tapauksiin liittyy epäily muunto­viruksesta

Jumbon Prisman toiminta jatkuu normaalisti terveysviranomaisen päätöksellä.

Jumbon Prisman toiminta voi viranomaisen päätöksellä jatkua normaalisti. Kaupassa nyt työskentelevät henkilöt eivät ole olleet kontaktissa sairastuneiden kanssa.

Vierailija
165669/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tähän koronaan tulee yksikin olennainen uusi variantti per vuosi, niin me ollaan kyllä niin hävitty tää peli.

Ihmiskunta ei tätä virusta rokota sukupuuttoon siinä tapauksessa ollenkaan (vaikkei niin kyllä olisi käynyt ilman mutaatioitakaan). Tämä on meidän, lastemme ja lastenlastemme uusi riesa nyt. Erakot pärjää parhaiten on uusi normaali.

Vierailija
165670/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tauti on jyllannut keväästä ja suurpiirtein 655 kuollutta, ikäihmisiä jotka ovat jo hauraita ja kuolevat milloin vaan.  Elämä on syntymistä, kuolemista ja elämistä siinä välillä. Jokaisen matkamme päättyy, emme tietää voi, tavalla tai toisella. 

Juuri näin. Mä olen ollut lähes eristäytynyt iäkkäiden vanhempieni vuoksi. Heillä on nyt ensimmäinen rokoteaika ensi viikolla ja parin viikon päästä tulee toinen rokote. Sen jälkeen mun eristäytymiseni loppuu, koska voin sekä huolehtia vanhemmistani että elää kuten normaalit ihmiset. Tätä olen odottanut kohta vuoden. 

Onneksi olkoon! Ihan samat fiilikset, kun vanhemmat saa rokotukset niin voi huokaista.

Rokote antaa täyden suojan muutaman (4) viikon kuluttua. Sen ajan saisi olla varovainen.

https://www.turku.fi/koronarokotus-ukk

"Kuinka nopeasti rokote alkaa vaikuttamaan ja kuinka pitkään suoja kestää?

Elimistön puolustusjärjestelmä aktivoituu heti rokotuksen jälkeen. Koronarokotteita annetaan kaksi annosta. Rokotteiden suojateho on ollut noin 50 prosenttia juuri ennen toisen annoksen antamista eli 3-4 viikon kuluttua ensimmäisen annoksen antamisesta. Toinen annos siis tarvitaan, jotta suojateho on mahdollisimman vahva ja pitkäkestoinen.

Vielä ei tiedetä varmasti, kuinka pitkään rokotteen antama suoja kestää tai kuinka hyvin koronarokotteet estävät viruksen tarttumista ihmisestä toiseen. Tieto tarkentuu tutkimusten edetessä."

https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/3292661

"3. Kuinka nopeasti koronarokote antaa suojan tautia vastaan?

HN: Lähetti-RNA- eli mRNA-rokotteilla (jollainen Pfizerin ja Biontechin rokote on) jo kahden viikon kuluttua suoja on noin 50 prosenttia ja siitä eteenpäin se kasvaa niin, että jo ennen toisen annoksen antamista se on noin 90 prosenttia.

Kunnat järjestävät covid-19-rokotukset parhaaksi katsomallaan tavalla.

VP: Tutkimuksissa hyvä suoja on osoitettu 1–2 viikkoa toisen rokoteannoksen jälkeen. Siitäkin on alustavaa näyttöä, että jo noin kaksi viikkoa ensimmäisen annoksen jälkeen alkaa olla suojaa."

Sen jälkeenkin kannattaisi olla varovainen, ihan siltä varalta että joko ne iäkkäät vanhemmat tai itse kuuluu siihen muutaman prosentin ryhmään jolle suojaa ei syystä tai toisesta muodostu.

Mä olen puhunut tästä asiasta useaan kertaan vanhempieni (94 v ja 92 v). kanssa. He ovat olleet äärettömän kiitollisia, kun mä olen käytännöllisesti katsoen eristäytynyt yhteiskunnasta heidän vuokseen jo kohta vuoden ajan. Eivät he multa sitä pyytäneet, tein sen vaan rakkaudesta vanhempiani kohtaan. Mulla on pian vuoden vaje omien lasteni tapaamisesta. Koska he eivät ole voineet eristäytyä. Olen tavannut vain vanhempiani ja pitänyt vanhemmistani huolta. Joku toinen olisi varmaan jättänyt vanhempansa yhteiskunnan hoidettavaksi. Pitäneet hyväksyttävänä sitä, että viruslingoissa vapaa-aikaansa viettäneet hoitajat ravaisivat vanhempiensa luona. Mä en halunnut sellaista. Mulla on kotihoidossa työskenteleviä kavereita, jotka vapaapäivinään viettää aikaansa baareissa ja jotka reissaavat ympäri Suomea. Tänäänkin oli yhdellä kaverillani Facebookissa iloinen päivitys Leviltä ja baarista siellä. Miksi haluaisin, että tällainen ihminen kävisi huolehtimassa mun rakkaista vanhemmistani? 

Kun mun vanhempani nyt saavat rokotteet, he ihan itse haluavat ottaa sen pienen riskin, että rokotuksista huolimatta saisivat tartunnan ja taudin vakavan muodon. Eivät enää halua, että minä elän eristyksissä enkä voi heidän vuokseen tavata edes omia lapsiani. Vanhempani ovat sitä mieltä, että olen tehnyt heidän eteensä jo enemmän kuin tarpeeksi. Haluavat muuten rokotukset saatuaan itsekin jo tavata lapsenlapsiaan. 

Hei, se on ihan okei, kunhan kaikki tiedostavat riskit. Kommenttini oli oikeastaan enemmänkin yleisen tason huomio. Kaikkea hyvää sinulle ja vanhemmillesi <3

Vierailija
165671/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkkumaassa otetaan käyttöön karanteeni hotellit, matkivat erästä saarimaata

https://www.unilad.co.uk/news/boris-johnson-announces-travellers-will-q…

Boris Johnson Announces Travellers Will Quarantine In Government-Funded Hotels For 10 Days

Prime Minister Boris Johnson has announced that travellers will be required to quarantine in government-funded hotels for 10 days upon their return to the UK.

During his announcement this afternoon, January 27, the prime minister stated that UK residents returning to the country will be provided with ‘government-funded accommodation’, where they will be expected to isolate for 10 days.

Vierailija
165672/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tähän koronaan tulee yksikin olennainen uusi variantti per vuosi, niin me ollaan kyllä niin hävitty tää peli.

Ihmiskunta ei tätä virusta rokota sukupuuttoon siinä tapauksessa ollenkaan (vaikkei niin kyllä olisi käynyt ilman mutaatioitakaan). Tämä on meidän, lastemme ja lastenlastemme uusi riesa nyt. Erakot pärjää parhaiten on uusi normaali.

Yhden tiedemiehen twitter-ketjussa arveltiin, että varianttien määrän kasvu korreloi tartuntamäärien kasvun kanssa siten, että tartuntamäärien tuplaantuessa myös varianttien määrä tuplaantuisi tähän tahtiin: 

Let me finish off 2021. These are new virulent strains 2->6 (now)->12 (1 april 2021)->24 (1 june 2021) -> 48 (1 august 2021) -> 96 (1 Oct 2021) -> 192 (1 Dec 2021) https://twitter.com/justgeorgeous2/status/1353029661765197824

Vierailija
165673/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://salmartingano.com/2020/05/the-1918-spanish-flu-only-the-vaccina…

VAIN ROKOTETUT KUOLIVAT Espanjan tautiin. 1918.

Paljonkos meillä täällä Suomessa rokotettiin ja millä rokotteella? Entäs Inarissa?

Nyt on kyllä taas niin kritiikittä nielty höpöjutut koukkuineen painoineen että sääliksi käy.

Jotkut ajansiirtoavarasuusrokottajat on olleet asialla espanjantaudissa, koska ensimmäisiä influenssarokotteita kehittettiin vasta 1940-luvulla.

Vierailija
165674/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden tiedemiehen twitter-ketjussa arveltiin, että varianttien määrän kasvu korreloi tartuntamäärien kasvun kanssa siten, että tartuntamäärien tuplaantuessa myös varianttien määrä tuplaantuisi tähän tahtiin: 

Let me finish off 2021. These are new virulent strains 2->6 (now)->12 (1 april 2021)->24 (1 june 2021) -> 48 (1 august 2021) -> 96 (1 Oct 2021) -> 192 (1 Dec 2021) https://twitter.com/justgeorgeous2/status/1353029661765197824

Ihan noinhan se ei kyllä toimi kun se elinkelpoisin variantti tuppaa syrjäyttämään muut. Satoja mutaatioitahan on jo tiedossa, mutta niistä yleistynyt on vain muutama.

Vierailija
165675/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://salmartingano.com/2020/05/the-1918-spanish-flu-only-the-vaccina…

VAIN ROKOTETUT KUOLIVAT Espanjan tautiin. 1918.

Paljonkos meillä täällä Suomessa rokotettiin ja millä rokotteella? Entäs Inarissa?

Nyt on kyllä taas niin kritiikittä nielty höpöjutut koukkuineen painoineen että sääliksi käy.

Jotkut ajansiirtoavarasuusrokottajat on olleet asialla espanjantaudissa, koska ensimmäisiä influenssarokotteita kehittettiin vasta 1940-luvulla.

Äläpä nyt pilaa hyvää hörhöilyä tosiasioilla.

Vierailija
165676/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Israelissa on ilmeisesti yksimielisyys siitä, että ilman lapsien rokottamista ei mahdollista laumasuojaa pystytä saavuttamaan 

Dr. David Greenberg, head of pediatrics at Soroka, BeerSheba Univ Medical Center, Israel and member of the Health Ministry's vaccinations committee "We noticed increased infection among children- till children are vaccinated, we won't reach herd immunity, it's our consensus"

https://twitter.com/itosettiMD_MBA/status/1354790426411233285

Vierailija
165677/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos olisi pitänyt nuorena olla pyörimättä baareissa vuoden ajan, olisin todella mennyt pitkin seiniä."

Johan on v.ddu.

Tukahduttamisen jälkeen tätäkään keskustelua ei tarvisi edes käydä.

Vierailija
165678/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on sota EU:n ja Britannian välillä rokotteiden vuoksi.

Vierailija
165679/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurua ja riemua, mutta oman vaarin hautajaisissa on kyyneliä ja itkua

https://www.kaleva.fi/lasten-paluu-liikuntaharrastusten-pariin-taytti-o…

Lasten paluu lii­kun­ta­har­ras­tus­ten pariin täytti Ou­lu­hal­lin nau­rul­la ja rie­mul­la – "On tun­tu­nut siltä, että lapset ovat jou­tu­neet mak­sa­maan ai­kuis­ten vir­heis­tä"

Vaikka ulkona on yhtä pimeää kuin keskitalvella tapaa olla, Ouluhallissa lapset säteilevät kuin aurinko.

Kuivasjärven Auran yleisurheilukoulu jatkui maanantai-iltana noin kahden kuukauden tauon jälkeen. Juoksuradalla säntäilevät lapset nauravat ja iloitsevat kuin autuaan tietämättöminä keskustelusta, jota heidän harrastustensa ympärillä on käyty viime viikkoina ympäri Suomea.

Ai säkö tiedät, että näiden lasten omat vaarit nyt kuolee lasten ilon jälkeen? Miten joku voi olla noin katkera siitä, että muut ihmiset yrittää elää koronastakin huolimatta, että suoltaa päivästä toiseen näitä naurettavan ylidramatisoituja syyllistäviä tekstejä.

Samaa ihmettelin. Meillä ei suvun lapset tapaa nyt lainkaan isovanhempiaan, joten ei ole pelkoa, että tartuttaisivat sen paremmin mummejaan kuin vaarejaankaan. Lapsiperheet elävät nyt ihan "eri planeetalla" kuin isovanhemmat tai isoisovanhemmat. 

Ihan harhaa että elävät "eri planeetalla". Lohdullinen ajatus toki. Sun muksu voi tartuttaa naapurin Niilon, jonka äiti on hoitajana vanhempasi hoitokodissa.  Halutessaan voi keksiä ihan niin pitkän ketjun kuin haluaa joka päätyy lopulta sinne vanhainkotiin. Pointti on siinä että niitä tartuntoja ei pystytä mitenkään eristämään pelkästään lapsiin (ainakaan ennen kuin kaikki muut on rokotettu) joten mitä enemmän lapsilla on koronaa, sitä enemmän sitä päätyy myös vanhainkoteihin, se on väistämätöntä. Ei hoitokotitartunnat tyhjästä ilmesty ja harva niistä mummoista ja papoista kävi keväällä Alpeilla skimbaamassa.

Niin näitä syyllistäviä näennäissyy- ja seurausketjuja vois jatkaa loputtomiin, mutta kun fakta on, että ketjuja ei enää pysty jäljittämään johonkin tiettyyn ryhmään, jota te saisitte heittää kivellä. Se voi olla vaikka te itse, vaikka kuinka varoisitte. Ei korona oikeuta tällaiseen lasten syyllistämiseen sen enempää kuin influenssakaan ennen. Toinen vastaava aihe on etäkoulu. Kyllä hitto vieköön lapsilla pitää olla ikätovereita, joita saa koulusta ja harrastuksista. Lapsuus ja nuoruus ovat lyhyitä vaiheita, joihin kuuluu tarpeelliset sosiaaliset riitit. Ehtivät sitten aikuisina olla yhtä happamia kuin te. Keskittykää juottoloihin, bilettäjiin, virolaisiin... mutta antakaa jo lasten olla rauhassa.

Ei tässä ole syyllistämisestä tai happamuudesta kyse vaan tartuntojen minimoimisesta. Vähän surkuhupaisaa myös vedota siihen että ei pystytä jäljittämään kun se nimenomaan on se syy miksi ihan niitä kaikkia epidemiaa ruokkivia sosiaalisia kokoontumisia pitäisi vähentää. Jos pystyttäisiin jäljittämään ja katkaisemaan ketjut, rajoituksia tarvittaisiin vähemmän, myös niille sinun mussukoillesi. Nyt ei pystytä koska tartuntoja on liikaa ja ne eivät ainakaan vähene sillä että lasten (ja juottoloiden, bilettäjie, virolaisten...) annetaan levittää virusta vapaasti. 

Olen täysin eri mieltä. Aikuisten pitää nyt uhrautua, jopa vanhusten, jotta lapset saavat elää normaaliia elämää. Te olette kieltämässä lähtökohtaisesti ihan kaiken, miettimättä, onko jokin toiminta arvokkaampaa säilyttää kuin toinen mahdollinen tartunnan lähde. Se on typerää hysteriaa. Minusta tässä ketjussa on enimmäkseen vain joko avoimesti lapsivihamielisiä kommentteja tai riskejä ja faktoja vääristeleviä itkuvirsiä, joissa mukamas ollaan huolissaan lapsista.

Johan tästä lasten syrjäytymisestä ja muusta surkeudesta, kuten rahan ja  harrastusten puutteesta ja pahoinvoinnista ja mielenterveyshäiriöistä on vuosia valistettu. Varmaan kaikki tulee taikaiskusta kuntoon, kunhan koronarajoitukset poistuvat. Kouluihin tulee rauha, eikä ketään kiusata ja kaikki oppivat lukemaan ja laskemaan yhtä hyvin.

Vierailija
165680/176779 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaita on ainakin normiaikana todella laajalta alueelta ja samoin on tietysti ihan hurjasti henkilökuntaa (ei siis pelkkiä prismalaisia) jotka sitten hakee evästä ja kahvimaitoa ym noista alakerran marketeista.

Kauppakeskuksen henkilökunnan lisäksi on tavarantoimittajia jotka kulkee samoissa huoltokäytävissä, toki siis noilla isoilla marketeilla on omat laiturinsa ym mutta tuolla kun on sellainen +100 muutakin myymälää ja ravintolaa eikä ne prismalaisetkaan ole vangittuina omiin tiloihinsa.

Lisäksi Flamingo hotelleineen, ruokaravintoloineen ja kylpylöineen on samassa kompleksissa tien toisella puolen. Leffateatteri on vissiin kiinni, mutta miten lie nuo muut palvelut.

Veromiehen koulussa (on siis ihan tuossa vieressä) on todettu myös tartuntoja. Tuo jumbo kun on esim kartanonkoskelaisille se lähin lähikauppa.

Sitten voisi sanoa, että pelkästään tuo yksi suuri kauppakeskus riittäisi suuremmankin epidemian aikaansaattamiseen, brittimuunnoksen avulla. Voi kai jo hieman odottaa, että sieltä löytyy lisää tartuntoja lähipäivinä.

https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/coronavirus-south-ko…

Vanha artikkeli mutta havainnolliset grafiikat siitä miten pienestä voi lähteä lumipallo liikkeelle ilman mitään muunnoksiakin.

Tässä voi tosiaan käydä vielä niinkin, että kun aluksi THL oli vähätteli näitä muunnoksia tartuntariskeineen eikä ollut niistä kovinkaan halukas tiedottamaan niin pian THL suorastaan toivoo löytävänsä näitä muunnoksia, jotta pääse kertomaan kuinka tartuntatilanne huononi yllättäen ja ihan napsvaan näiden muunnosten leviämisen takia.

Se kun olisi muunnoksiakin ikävämpi juttu, että nämä megaleviämiset olisikin ihan vaan tylsää tavisversiota, joka nyt alkoi käyttäytyä täälläkin ihan samoin vaikka Italiassa joka tuli heheh, yllätetyksi ihan housut kintuissa..

Ketju on lukittu.