Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Meillä on häkkivarastossa yx Korona. Pelattiin sitä joskus aikoinaan usein. Pitäskö se desinfioida
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SUOMALAISIA KYYDISSÄ
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/89b6bade-e34f-4eea-92a2-db55e5adfa92
Kyllä nyt laitetaan arvatenkin yksilön etu väärin perustein yhteiskunnan edun edelle. Selvästikään näitä suomalaisia ei ole mitään aikeita laittaa karanteeniin. Olisi jo pian täälläkin mielenosoituksen paikka! Miksi ihmeessä ei voida kertoa, että tulee x määrä henkilöitä ja laitetaan karanteeniin paikkaan, jota ei kerrota? Varmaan siksi, että toimet eivät kestä päivänvaloa!
Samaa epäilen. Eli nyt tulee suomalaisia suoraan Wuhanista. Ei kerrota karanteenista, koska karanteenia ei ole?
Määrää ei kerrota, koska heitä on paljon?
Olisko tässä ihan vähän rauhoittavaa tietoa? Jos mun enkun taidolla osasin oikein tulkita..eli tarttuu helpommin mutta kuitenkin kuolleisuusprosentit on pienemmät koska tosiaan monet sairastaa vain pienillä oireilla eikä siis päädy tilastoihin. Itselläni on perussairaus ja ikääkin jo yli 40v että kyllä tää vähän silti pelottaa.
It found that the novel coronavirus is more contagious than the related viruses which cause SARS and MERS. While the resulting disease, Covid-19, is not as fatal on a case-by-case basis, its greater spread has already led to more deaths than its related coronaviruses.
The new study examined data from 72,314 patients, 44,672 of which were confirmed cases of the virus (61.8%), along with 10,567 clinically diagnosed cases (14.6%) and 16,186 suspected cases (22.4%). An additional 889 cases examined did not show any symptoms.
"Clinically diagnosed cases," are patients who demonstrate all the symptoms of Covid-19 but have either not been able to get a test or are believed to have falsely tested negative.
Of the 44,672 confirmed cases, the Chinese CDC said there were 1,023 deaths, a crude mortality rate of 2.3%, which is in line with other studies and projections. By comparison, SARS had a mortality rate of 9.6% during the 2003 outbreak, while MERS has a case fatality of 35%. Seasonal influenza, which is highly contagious and effects tens of millions of people, has a mortality rate of around 0.1%, according to the most recent estimates from the US Centers for Disease Control.
International experts have cautioned that early numbers may not tell the whole story. Case fatality rates may come down as officials discover milder cases who don't seek medical care.
"My sense and the sense of many of my colleagues, is that the ultimate case fatality rate ... is less than 2%," Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute for Allergy and Infectious Diseases, told CNN's Jim Sciutto on "New Day" Tuesday. "What is likely not getting counted is a large number of people who are either asymptomatic or minimally symptomatic, so the denominator of your equation is likely much much larger."
https://edition.cnn.com/2020/02/19/health/coronavirus-china-sars-mers-i…
"Le Parisien-lehden mukaan lennon odotetaan saapuvan Pariisin Charles de Gaulle-lentokentälle noin 10.30 Ranskan aikaa. Lennolla on lehden tietojen mukaan 28 ranskalaista ja 36 muun maan kansalaista. Matkustajat viedään karanteeniin kahden viikon ajaksi Normandiaan Normandy Garden-lomakylään. Matkaan on otettu vain henkilöitä, joilla ei ole todettu olevan oireita."
Miksi ei testata ennen kuin päästetään vapauteen?
Pahimmassa tapauksessa Suomessa 1-2kk sisään voisi olla influenssakausi pahimmillaan, koronavirusepidemia sekä sairaanhoitajien ja lähihoitajien työtaistelutoimet: ylityökielto ja vuoronvaihtokielto.
Onko täällä siitä jo keskusteltu? Kuinkahan paljon väsyneitä, minimimitoitettuja ja palkkaansa tyytymättömiä hoitajia kiinnostaa omaa henkeänsä uhata koronavirus kohortointiosastoilla? Kun ei ole vanhoissa sairaaloissa tarpeeksi kunnon eristyshuoneita nytkään. Itselläni ainakin jaksaminen jo koetuksella viimeiset pari vuotta. Saatanpa minäkin linnoittautua kotiin jos Suomessa epidemia iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja HUS alueella infektio-osastolla. Meillä on kyllä ollut paljon puhetta ja perehdytystä koronaan varautumisen suhteen. Se on totta, että tehohoitoa ei ole Suomessa ylen määrin, mutta noin muutoin minulla on sellainen olo, että täällä tehdään ammattitaidolla kaikki mitä voidaan ja toimintaohjeet ovat selkeät.
Miten toimitaan, kun sairaalapaikat eivät riitä läheskään.
Siis tarkoitan kysyä, että pystytäänkö kaikkia silti hoitamaan hyvin?
No, se riippuu täysin kuinka suuri määrä sairastuneita tulee kerralla. Perustason hoitoa pystytään järjestämään ja jonkinlainen eristyskin uudelleenjärjestelyin varsin isoille massoille. Suojavarusteita on hyvin varastossa (tottakai niissäkin raja tulee vastaan). Mutta esim hengityskoneista luonnollisesti tulee pulaa, jos oikein pahasti epidemia iskee.
Silloin joudutaan priorisoimaan. Onneksi lääkärit päättävät näistä. Itse en pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on melko lailla sattumaa minne tuo virus pomppii. Ihmiset liikkuvat modernissa maailmassa, tavalla tai toisella, ja taudit kulkevat siinä mukana.
Vaikka mitä kieltoja laitettaisiin, matkailijoita, työmatkalaisia, komennuksella olevia jne suomalaisiakin on ja on ollut maailmalla lyhyempiä ja pidempiä pätkiä ja kukin palaa kun palaa. Osa lähtenyt liikkeelle jo ennenkuin koronasta kukaan tiesi mitään.
Ei Suomi voi kansalaisiltaan sulkea rajoja, koska mitään rajoituksia lähteä ei ole ollut tai kehoituksia hankkiutua heti takaisin. Eikä ole muillakaan mailla, omat on pakko ottaa vaikka muutamat maat ovatkin laittaneet karanteeneja. Valtaosa kuitenkaan ei.
Thaimaan matkalaiset tulee kohta "hiihtolomilta". Joskus maaliskuun alkupäivinä selviää tuleeko korona jonkun mukana.
Eipä taida selvitä ellei käy lomallaan myös Kiinassa.
Luulen, että Suomessa ei testata ihmisiä jotta vältyttäisiin paniikilta. Sairastuneet saavat oireenmukaista hoitoa eikä koronaa ole kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja HUS alueella infektio-osastolla. Meillä on kyllä ollut paljon puhetta ja perehdytystä koronaan varautumisen suhteen. Se on totta, että tehohoitoa ei ole Suomessa ylen määrin, mutta noin muutoin minulla on sellainen olo, että täällä tehdään ammattitaidolla kaikki mitä voidaan ja toimintaohjeet ovat selkeät.
Varmasti teidän osastolla asiat osataan hoitaa. Ongelma on se kapasiteetti, voi olla että teidän osaston kaltaisia paikkoja tarvittaisiin satakertaisesti.
Tottakai näin on. Kapasiteetti on rajoitettua ihan jos on paha influenssavuosi. Mutta halusin kuitenkin kertoa, kun täälläkin niin kovasti puhutaan siitä, ettei kukaan varaudu. Kyllä infektio-osastoilla ainakin varaudutaan ja ohjeistetaan, ja jatkuvasti kun tulee uutta tietoa, ohjeita myös täsmennetään.
Tällaisen viestin jo luonnostelin stm:lle:
Nyt olisi todella kiire toimia ja lopettaa koronavirukseen liittyvä salailu, joka lähinnä huolestuttaa onko Suomen päättäjillä nyt oikein järki mukana tartuntojen torjunnassa. Ei kai hyvänen aika niitä Wuhanista evakuoitavia suomalaisia päästetä levittämään mahdollista tartuntaa, vaan henkilöt laitetaan karanteeniin? Siksikö kansalaisille ei kerrota menettelystä asian suhteen, kun jätetään selvästikin oma virkamiesvelvollisuus toteuttamatta? Muissa valtioissa tähän koronavirukseen suhtaudutaan asiaan kuuluvalla vakavuudella, mutta Suomessa tunnutaan ihan hankkivan epidemiaa. Kansalaisilla on oikeus siihen, että terveytemme turvataan!”
Sähköposti on kirjaamo@stm.fi
Laittakaa joku eteenpäin, kun itse en rohkene :( Tai joku muu vastaava viesti. Mitä muita vaikuttamiskeinoja voisi kansalaisilla olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt miten paljon Kiinassa ja Aasiassa on ihmisiä. Jos noita lukuja suhteuttaa Suomen väkilukuun. Niin täällä olisi samassa tilanteessa sairastunut muutama kymmenen ja kuollut ehkä yksi neljäsosa ihminen.
Tuo Iran vähän huolestuttaa. 18 tapausta, 4 kuollutta.
Olitko huolissasi myös Intiasta? Siellä 3 tapausta joista kaikki parantuneet. Mietippä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi todella kiire toimia ja lopettaa koronavirukseen liittyvä salailu, joka lähinnä huolestuttaa onko Suomen päättäjillä nyt oikein järki mukana tartuntojen torjunnassa. Ei kai hyvänen aika niitä Wuhanista evakuoitavia suomalaisia päästetä levittämään mahdollista tartuntaa, vaan henkilöt laitetaan karanteeniin? Siksikö kansalaisille ei kerrota menettelystä asian suhteen, kun jätetään selvästikin oma virkamiesvelvollisuus toteuttamatta? Muissa valtioissa tähän koronavirukseen suhtaudutaan asiaan kuuluvalla vakavuudella, mutta Suomessa tunnutaan ihan hankkivan epidemiaa. Kansalaisilla on oikeus siihen, että terveytemme turvataan!”
Laittakaa joku eteenpäin, kun itse en rohkene :( Tai joku muu vastaava viesti. Mitä muita vaikuttamiskeinoja voisi kansalaisilla olla?
Laita ihan itse vaan verbaalinen oksennuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se riippuu täysin kuinka suuri määrä sairastuneita tulee kerralla. Perustason hoitoa pystytään järjestämään ja jonkinlainen eristyskin uudelleenjärjestelyin varsin isoille massoille. Suojavarusteita on hyvin varastossa (tottakai niissäkin raja tulee vastaan). Mutta esim hengityskoneista luonnollisesti tulee pulaa, jos oikein pahasti epidemia iskee.
Silloin joudutaan priorisoimaan. Onneksi lääkärit päättävät näistä. Itse en pystyisi.
Hengityskoneiden pitäisi mennä saapumisjärjestyksessä. Muu on epäreilua.
Jos tulee suuri määrä korona sairaiksi epäiltyjä, miten estetään, etteivät muut sairaalan potilaat saa sitä. Wuhanissa han tämä oli ongelma.
Onko twatauspakkauksia Suomessa riittävästi.
Osaatko sanoa, miksei nilöä testailla jo nyt ihmisiä, joilla on sopivat oireet.
CNN:n mukaan Etelä-Korean toinen kuollut oli 1965 syntynyt nainen. Ensimmäisellä kuolleella oli krooninen keuhkosairaus ja hän oli ollut pidempään sairaalahoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos virus leviää nopeasti ja vakavasti sairaita paljon samaan aikaan, ei taida kaikki saada parhainta mahdollista hoitoa. Se asia on vain hyväksyttävä. Edes tehohoidolla ei kaikkia voida pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette ole esim Vietnamin kimpussa samalla tavalla kuin vaikkapa Thaimaan? Kiinalaisturisteja sielläkin liikkuu paljon, eikä aikoihin ole varmistettu uusia tartuntoja. Suomalaisiakin paljon siellä talvilomailemassa.
Aika emotionaalinen kommentti sinulta jostakin syystä. Laittaisitko sinä siis ystävällisesti löytämäsi uutislinkit Vietnamista tänne palstalle, kiitos. Olen laittanut joitakin mutten löydä enempää tuoretta tietoa sieltä.
P.S. Ymmärrän turhautumisesi, mutta esim. Israelin linjaukset eivät ole palstalaisten vika, eikä myöskään Intian matkustusvaroitus koskien Thaimaata. Don't shoot the messenger please.
En tarkoittanut Israelin kieltoja, vaan ylipäätään kuinka juuri Thaimaan matkaajat ovat ylintä saastaa ja juuri Thaimaassa lukuja muka salaillaan.
Enkä itse siis ole edes matkoilla tai lähdössä. Mietin vaan miksi juuri Thaimaa on päätynyt mammojen hampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä, mutta lähetä sinä se itse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen 200 tehopaikkaa menee jo kansanedustajille... kansalaiset kuolkoon kotonaan medborgare.
Hengityskoneiden pitäisi mennä saapumisjärjestyksessä. Muu on epäreilua.
Jos tulee suuri määrä korona sairaiksi epäiltyjä, miten estetään, etteivät muut sairaalan potilaat saa sitä. Wuhanissa han tämä oli ongelma.
Onko twatauspakkauksia Suomessa riittävästi.
Osaatko sanoa, miksei nilöä testailla jo nyt ihmisiä, joilla on sopivat oireet.
Vierailija kirjoitti:
CNN: BREAKIN NEWS 48 uutta tartuntaa lisää Etelä-Koreassa. Yhteensä siellä 204 tartuntaa. Tartunnat liki tuplaantuivat yhdessä päivässä.
Siellä aloitetaan nyt varmaankin rajummat vastatoimet.
Paikallinen lääkäriliitto kritisoi siellä parisen viikkoa sitten sitä, että matkustusrajoitukset olivat liian löysiä ja että kansallisen valmistautumisen taso on liian vähäinen. Testejä ei oltu aina tehty potilaille, jotka olisivat oireiden pohjalta voineet olla potentiaalisia sairastuneita. Paikallisen tason lääkärit ovat olleet huonosti informoituja siitä, missä mennään. Kuulostaako jotenkin tutulta?
Ao. linkissä kyseinen nyt jo aika osuvaksi profetiaksi osoittautunut juttu kokonaisuudessaan.
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200209000253&np=8&mp=1
"“Right now, the tally of confirmed patients is under 30, which is still manageable,” he said. “There are only about 260 negative-pressure isolation rooms nationwide. Once we fail to block the spread in communities, there won’t be enough to accommodate all patients.”
Choi said the initial response by the disease control centers allowed potential cases of suspected patients to escape its watch.
“State health centers and the Korea Centers for Disease Control and Prevention hotline 1339 has turned down requests for testing if people have not visited high risk areas of China,” he said. “That was part of the disease control centers’ orders until Thursday.”
At the 120 or so state-designated treatment centers, patients reporting suspicions of infections struggled to get tested from lack of testing kits, he said.
He also pointed out that although a consultative committee comprising medical professionals and public health officials was set up in end-January, the government did little to communicate the situation with doctors.
“We find out about what’s going on belatedly through the media -- including whether there is an additional patient,” he said, adding such lack of communication was frustrating to the doctors at the field who are in direct contact with patients.
"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette ole esim Vietnamin kimpussa samalla tavalla kuin vaikkapa Thaimaan? Kiinalaisturisteja sielläkin liikkuu paljon, eikä aikoihin ole varmistettu uusia tartuntoja. Suomalaisiakin paljon siellä talvilomailemassa.
Aika emotionaalinen kommentti sinulta jostakin syystä. Laittaisitko sinä siis ystävällisesti löytämäsi uutislinkit Vietnamista tänne palstalle, kiitos. Olen laittanut joitakin mutten löydä enempää tuoretta tietoa sieltä.
P.S. Ymmärrän turhautumisesi, mutta esim. Israelin linjaukset eivät ole palstalaisten vika, eikä myöskään Intian matkustusvaroitus koskien Thaimaata. Don't shoot the messenger please.
En tarkoittanut Israelin kieltoja, vaan ylipäätään kuinka juuri Thaimaan matkaajat ovat ylintä saastaa ja juuri Thaimaassa lukuja muka salaillaan.
Enkä itse siis ole edes matkoilla tai lähdössä. Mietin vaan miksi juuri Thaimaa on päätynyt mammojen hampaisiin.
Fakta nyt kuitenkin on se, että Thaimaa on maailmalla enemmän suurennuslasin alla tällä hetkellä kuin Vietnam. Kysy vaikka Israelin tai Intian viranomaisilta, miksi he puhuvat Thaimaasta eivätkä Vietnamista varoituksissaan. Sinun vertailusi suomalaisten matkailijoiden määristä Etelä-Aasian maissa ei hirveästi paina näissä päätöksissä valitettavasti. Israelilaisiakin matkailee sekä Vietnamissa että Thaimaassa, mutta tämä ei vaikuta Israelin päätökseen käännyttää Israelista pois vain Thaimaan tulijat.