Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Senegal on arvioitu 36 maan keskinäisessä vertailussa, jossa myös Suomi on mukana, Uuden Seelannin jälkeen toiseksi parhaiten koronatoimissaan onnistuneeksi maaksi
COVID-19 test results come back within 24 hours – or even faster. Hotels have been transformed into quarantine units. Scientists are racing to develop a cutting-edge, low-cost ventilator.
Senegal, a west African country with a fragile health care system, a scarcity of hospital beds and about seven doctors for every 100,000 people. Senegal, with a population of 16 million, has tackled COVID-19 aggressively. More than six months into the pandemic, the country has about 14,000 cases and 284 deaths.
"You see Senegal moving out on all fronts: following science, acting quickly, working the communication side of the equation, and then thinking about innovation," said Judd Devermont, director of the Africa program at the Center for Strategic and International Studies, a nonpartisan foreign policy think tank.
Senegal's quiet success is due to a combination of quick action, clear communication and its experience during the 2014 Ebola outbreak.
When the country had its first positive case, President Macky Sall immediately imposed a curfew and restricted travel between Senegal’s 14 regions. The country ramped up testing capacity quickly, creating mobile labs that can return results within 24 hours – or as quickly as two hours in some cases, Bousso said. Sall’s government also made a dramatic promise: Every person who tested positive would have a treatment bed, whether they had symptoms or not. That kept patients away from home, where they might transmit the virus to family members. “We saw at the beginning that if you do that, we can very rapidly stop the transmission,” Bousso said. "Your level of preparedness is incredibly important, and the resource base that you have is important," Devermont said. "But leadership trumps all of that. ... And I think Macky Sall and his government have shown extraordinary leadership."
https://eu.usatoday.com/story/news/world/2020/09/06/covid-19-why-senega…
Vierailija kirjoitti:
Vaasan kaupungissa on ollut eilen ja tänään nolla tartuntaa (lähde:Ilkka-Pohjalainen). Niin se epidemia rajoituksilla tukahtuu.
Edelleen rajoituksia voimassa. Koululaiset palasivat kouluun, ilmeisesti opetushallituksen tahdon mukaisesti. Mutta yläkouluissa ollaan maskit päässä, kaupunki kustantaa kaksi päivässä, toinen ruokailun jälkeen. Toisen asteen oppilaitokset palaavat lähiopetukseen ensi viikolla. Korkeakoulut vielä etänä.Kaupoissa ollaan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta maskit päässä.
Näyttää toimivan.
Eikä Vaasa ole edes saari.
Tämä on ihan todella ihana ja rohkaiseva asia <3 Kyllä me pystytään tää selättämään, kun vaan nyt toimitaan fiksusti!
Vierailija kirjoitti:
Koronaan kuollut vaan alle 400.
Saadaan olla kiitollisia ettei ole nollaa perässä!
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11605429
Kun korona iski, normaali sairaudenhoito mullistui: Pari miljoonaa hoitokäyntiä jäi väliin – Nyt kasassa on jo miljardin hoitovelka ja ennätysjonot
”Jos koronavirus on seurassamme useita vuosia tai jossain muodossa jopa pysyvästi, se tarkoittaa, että nykyisiä toimintatapojamme pitää muuttaa. Tärkeysjärjestystä terveydenhuollossa on mietittävä uudestaan. Se voi myös tarkoittaa suostumista useampiin koronakuolemiin kuin nyt, Ryynänen sanoo.”
Tehokkaalla rajavalvonnalla tämäkin olisi estetty. Marin ajaa Suomen kyllä täystuhoon strategiallaan.
Jos korona on keskuudessamme vuosia, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tiukka rajavalvonta on ainoa keino, jolla yhteiskunta voi toimia normaalisti.
Suomessa on puhuttu maskigatesta, mutta sitä merkkittävämpi tutkimuksen kohde olisi koulu valehtelu koulujen turvallisuudesta ja siitä ettei lapsi saa koronavirustartuntaa eikä varsinkaan levitä tartuntaa, väitteitä jotka kaikki on osoitettu valheiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/mask-weari…
Uuden tutkimuksen mukaan maskivastaisuus kytkeytyy persoonallisuushäiriöön. Eipä kyllä yllätä. Tuntemani maskivastaiset ovatkin aika tapauksia.
Tai ihan vaan esim sydämen vajaatoimintaan.
En nyt viitannut tässä riskiryhmäläisiin tai ihmisiin jotka eivät voi terveydentilan puolesta maskia käyttää. Tiedät varmasti itsekkin että tämän ryhmän rinnalla kulkee iso joukko ihan vain puhtaasti asennevammaisia ja viittasin linkilläni lähinnä heihin.
Kyllä mutta et sinä tiedä kuka maskittomista vastaantulijoista on ilman maskia terveydellisistä syistä, kuka asenteen takia.
Minusta on vaarallista julistaa täällä tai missään muuallakaan tuollaista sanomaa, että maskittomuus = persoonallisuushäiriö.
Ihan terveitä eivät ole ne maskillisetkaan, jotka katsovat asiakseen huomautella maskittomia asiasta. Minulle on tänä syksynä jo useampikin ihminen huomauttanut, että ”sinulla ei ole maskia”. Joku hyvinkin aggressiivisesti, toinen ystävällisemmin.
Meillä on tappava tauti keskuudessamme. Jos et voi pitää maskia, niin toivottavasti ainakin tajuat pitää riittävää väliä muihin ja minimoit kaiken liikkumisen ihmisten parissa. Silloin ei kenenkään tarvitse huomautella. Jos maskittomat yrittävät tulla lähelleni niin kyllä minä kehotan heitä siirtymään kauemmaksi. Siitä on kenenkään turha loukkaantua.
Toivottavasti sinä ymmärrät ettei maskisi estä sinua saamasta tartuntaa.
Siksi haluankin maskittomien pysyvän kaukana. Minun maskini suojaa sinua, sinun maskisi suojaa minua. Jos siis käytät sitä.
Mua hämmästyttää joidenkin ihmisten lähes fanaattinen luottamus kasvomaskeihin, vaikka maskipakkomaissa koronavirus leviää lujaa vauhtia edelleenkin.
Se ”fanaattinen luottamus maskeihin” on vain sinun mielikuvituksessasi. Meille muille maskit ovat vain yksi lisäkeino koronan leviämisen rajoittamiseen muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on puhuttu maskigatesta, mutta sitä merkkittävämpi tutkimuksen kohde olisi koulu valehtelu koulujen turvallisuudesta ja siitä ettei lapsi saa koronavirustartuntaa eikä varsinkaan levitä tartuntaa, väitteitä jotka kaikki on osoitettu valheiksi.
No eivät nyt vaan näytä kovin helposti saavan tartuntoja. Eikä vaan näköjään kouluissa niitä jatkotartuntoja kovin ole tullut.
Olen töissä koulussa ja näin se nyt vaan onneksi näyttää toistaiseksi ainakin olevan.
Meidän koulussa ollut kaksi tartuntaa. Toinen opettajalla. Toinen siivoojalla. Ei jatkotartuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät nyt vaan näytä kovin helposti saavan tartuntoja. Eikä vaan näköjään kouluissa niitä jatkotartuntoja kovin ole tullut.
Olen töissä koulussa ja näin se nyt vaan onneksi näyttää toistaiseksi ainakin olevan.Meidän koulussa ollut kaksi tartuntaa. Toinen opettajalla. Toinen siivoojalla. Ei jatkotartuntoja.
Erehdynkö pahasti, jos arvelen että tuo koulu ei ole pääkaupunkiseudulla ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekin lohdullista, kun tuonne katsoo, niin näkee että kaikki kuolleet ovat 50 vuotta täyttäneitä ja sitä vanhempia ?
https://experience.arcgis.com/experience/d40b2aaf08be4b9c8ec38de30b714f…
Kuolemat ikäryhmittäin
On se vaan niin upeeta, että näistä asioista tiedotetaan näin luotettavasti ja selkeästi.
Mitä nyt vähän unohdellaan, noita nuorempia kuolleita, mutta sattuuhan sitä.
Ja yli kuukauden hengissäkituuttelulla positiivisesta testituloksesta et ole koronakuollut
Aivan, vaikka itse tietäisit olevasi kuollut koronaan, mutta kun siihen on mennyt yli 30 vuorokautta, sitä ei vaan lasketa. Eli ei pääsisi tilastoon.
Mistä sitä itse tietää mihin sitä kuolee? 🤔
Kiinnostaisi kyllä tietää näistä Suomessa koronaan kuolleista nuorista, koska ainoa paikka jossa niihin olen törmännyt on tämä ketju.
THL:n mukaan koronaan on kuollut Suomessa 2-8 kpl 20-39 vuotiaita (tarkkaa lukua eivät ilmoita).
Kuka on Suomen kallein mies? Vapaavuori, Järvinen vai Salminen?
Vierailija kirjoitti:
Vaasan kaupungissa on ollut eilen ja tänään nolla tartuntaa (lähde:Ilkka-Pohjalainen). Niin se epidemia rajoituksilla tukahtuu.
Edelleen rajoituksia voimassa. Koululaiset palasivat kouluun, ilmeisesti opetushallituksen tahdon mukaisesti. Mutta yläkouluissa ollaan maskit päässä, kaupunki kustantaa kaksi päivässä, toinen ruokailun jälkeen. Toisen asteen oppilaitokset palaavat lähiopetukseen ensi viikolla. Korkeakoulut vielä etänä.Kaupoissa ollaan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta maskit päässä.
Näyttää toimivan.
Ja isossa ruokailutilassa jostain syystä korona ei tarttuu! Ihmeellista!!! 2 maskia vaan koulupäivän aikana! Näitä täytyy kyllä vaihtaa useimmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on Suomen kallein mies? Vapaavuori, Järvinen vai Salminen?
Minun mies on kallein ja nämä 3 - ei valitettavasti ole luottamusta ollenkaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Näyttää toimivan.
Eiköhän vaan huomenna olekin sitten hallituksen, STM ja THL yhteinen tiedotustilaisuus, jossa meille tyhmille kansalaisille kerrotaan Vaasan olevan saari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden tutkimuksen mukaan maskivastaisuus kytkeytyy persoonallisuushäiriöön. Eipä kyllä yllätä. Tuntemani maskivastaiset ovatkin aika tapauksia.
En nyt viitannut tässä riskiryhmäläisiin tai ihmisiin jotka eivät voi terveydentilan puolesta maskia käyttää. Tiedät varmasti itsekkin että tämän ryhmän rinnalla kulkee iso joukko ihan vain puhtaasti asennevammaisia ja viittasin linkilläni lähinnä heihin.
Kyllä mutta et sinä tiedä kuka maskittomista vastaantulijoista on ilman maskia terveydellisistä syistä, kuka asenteen takia.
Minusta on vaarallista julistaa täällä tai missään muuallakaan tuollaista sanomaa, että maskittomuus = persoonallisuushäiriö.
Ihan terveitä eivät ole ne maskillisetkaan, jotka katsovat asiakseen huomautella maskittomia asiasta. Minulle on tänä syksynä jo useampikin ihminen huomauttanut, että ”sinulla ei ole maskia”. Joku hyvinkin aggressiivisesti, toinen ystävällisemmin.
Meillä on tappava tauti keskuudessamme. Jos et voi pitää maskia, niin toivottavasti ainakin tajuat pitää riittävää väliä muihin ja minimoit kaiken liikkumisen ihmisten parissa. Silloin ei kenenkään tarvitse huomautella. Jos maskittomat yrittävät tulla lähelleni niin kyllä minä kehotan heitä siirtymään kauemmaksi. Siitä on kenenkään turha loukkaantua.
Siksi haluankin maskittomien pysyvän kaukana. Minun maskini suojaa sinua, sinun maskisi suojaa minua. Jos siis käytät sitä.
Mua hämmästyttää joidenkin ihmisten lähes fanaattinen luottamus kasvomaskeihin, vaikka maskipakkomaissa koronavirus leviää lujaa vauhtia edelleenkin.
Se ”fanaattinen luottamus maskeihin” on vain sinun mielikuvituksessasi. Meille muille maskit ovat vain yksi lisäkeino koronan leviämisen rajoittamiseen muiden joukossa.
Keväällä ei tarvittu maskeja ja silti päästiin hyvään tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekin lohdullista, kun tuonne katsoo, niin näkee että kaikki kuolleet ovat 50 vuotta täyttäneitä ja sitä vanhempia ?
https://experience.arcgis.com/experience/d40b2aaf08be4b9c8ec38de30b714f…
Kuolemat ikäryhmittäin
On se vaan niin upeeta, että näistä asioista tiedotetaan näin luotettavasti ja selkeästi.
Mitä nyt vähän unohdellaan, noita nuorempia kuolleita, mutta sattuuhan sitä.
Ja yli kuukauden hengissäkituuttelulla positiivisesta testituloksesta et ole koronakuollut
Aivan, vaikka itse tietäisit olevasi kuollut koronaan, mutta kun siihen on mennyt yli 30 vuorokautta, sitä ei vaan lasketa. Eli ei pääsisi tilastoon.
Mistä sitä itse tietää mihin sitä kuolee? 🤔
Kiinnostaisi kyllä tietää näistä Suomessa koronaan kuolleista nuorista, koska ainoa paikka jossa niihin olen törmännyt on tämä ketju.
THL:n mukaan koronaan on kuollut Suomessa 2-8 kpl 20-39 vuotiaita (tarkkaa lukua eivät ilmoita).
No nämä eivät olekaan niitä mystisiä 30 päivää myöhemmin kuolleita mitä meiltä niin rankalla propagandalla piilotellaan...
Mitä te sanotte tästä uutisesta ? ja näistä numeroista ?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006699961.html
26.10. 12:57 | Päivitetty 26.10. 15:08
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri Hus kertoi ajankohtaisesta koronavirustilanteesta infossaan maanantaina. Aiheena oli myös lapset ja koronavirus.
Hetki hetkeltä seurannan tilaisuudesta näet tämän artikkelin lopusta.
Lapset näyttävät edelleen sairastavan koronaviruksen aiheuttamaa tautia hyvin vähän, kertoo osastonylilääkäri Harri Saxén Husista.
Syksyn mittaan on monissa perheissä mietitty, kuinka koronavirus leviää kouluissa ja päiväkodeissa. Husin taulukoiden mukaan varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa ja toisella asteella oli sunnuntaihin mennessä varmistunut 7 649 koronavirukselle altistunutta lasta. Altistuneista lapsista 55 on saanut varsinaisen tartunnan. Vastaavasti 1 023:sta päiväkodeissa ja kouluissa altistuneesta aikuisesta tartunnan on saanut 12 henkeä.
Koronavirusinfo 26.10.2020
Vierailija kirjoitti:
Koronavirus kiusaa suomalaisia edelleen. Mikä sinua askarruttaa tässä tilanteessa? Ammattilaiset vastaavat kysymyksiisi Radio Suomessa maanantaina 2.11.2020. Studiossa on paikalla korona-asiantuntijoiden kärkikolmikko: Kirsi Varhila STM:stä, Mika Salminen THL:stä ja Asko Järvinen HUSista.
Voit lähettää ennakkoon kysymyksesi koronasta alla olevalla lomakkeella.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/26/mika-sinua-askarruttaa-koronav…
Saisikohan joukkovoimalla hankaliakin kysymyksiä lähetykseen ja niihin vastauksia?
Voi kuule ne kysymykset on päätetty etukäteen, mihin vastataan.
Useimmissa koronavirus tiedotustilaisuuksissa toimittajat eivät kysele kovinkaan paljoa mitään, vaikka aikaa ja tilaisuuksia olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Swiss Cheese Respiratory Virus Pandemic Defence- eli juustoviipalemalli kuvaa asiaa hyvin eli koronan torjumisessa mikään yksittäinen asia ei auta riittävän tehokkaasti estämään taudin leviämistä vaan tehokas kokonaisuus koostuu monista toisiaan täydentävistä keinoista https://www.pslhub.org/learn/coronavirus-covid19/tips/the-swiss-cheese-…
Täällä eletään vielä. Metroon ei ilman maskia ffp3 tai 2. Harvoin käyn keskustassa.