Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
113561/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös itsesuojeluvaisto tulisi toimia. Sekä omien jälkeläisten suojaaminen. Ehkä nyt olisi aika palata alkukantaiseen elämään.

Vierailija
113562/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen yliopistolla 7 tartunnan tartuntaketju

https://yle.fi/uutiset/3-11527262

Taysin infektioyksikön ylilääkärin Jaana Syrjäsen mukaan tartunnat ovat ilmeisesti peräisin vapaa-ajan harrastustoiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113563/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronaa kouluissa, miksi tietoa pantataan?

https://www.verkkouutiset.fi/kansanedustajat-koronasta-kouluissa-miksi-…

Eikö se riitä että jokainen joka on/jonka lapsi on koulussa jossa koronaa todettu, saavat siitä tiedon wilman kautta?

Vierailija
113564/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa sanoi, no meidän perheessä korona meni ohi pienenä nuhana. Tiesitkö muuten, että vihurirokon sairastaminen voi aiheuttaa lapsettomuutta? Myyräkuume vakavan keuhkokuumeen? Tavallinen flunssa kuolemaan johtavan sydänlihastulehduksen?

Siksi meillä koko perheellä on vihurirokkorokotteet, mökkiä tai vajaa siivotessa pidän hengityssuojainta ja flunssassa emme urheile. Sekä otamme influenssarokotteen.

Ja samasta syystä koronan ollessa varon kontakteja ja käytän hengityssuojainta, koska muuta suojautumismahdollisuutta ei ole.

Voisiko tässä olla jonkinlainen sukupolviero? Kuulun siihen ikäluokkaan, jonka lapsuudessa ei ollut kovinkaan montaa rokotetta. Isorokkoon ja polioon oli olemassa rokote. Olen sairastanut vihurirokon, tuhkarokon, vesirokon, hinkuyskän  ja sikotaudin. Kun lapsuudessani jollain koulukaverilla oli jokin em taudeista, vain hän jäi kotiin sairastamaan. Ei virukselle koulussa altistuneita laitettu karanteeniin vaan jatkettiin koulunkäyntiä ihan normaalisti, kunnes tuli oma vuoro olla sairaana. Kulkutaudit olivat ihan tavallisia eikä niiden vuoksi menty samalla tavalla paniikkiin kuin nykyisin.

Ei menty paniikkiin ei, kun ei ollut mahdollisuutta ottaa rokotetta tai tehdä asioita etänä. Mun vanhempani sisaruksista onkin sitten useampi kuollut, kun ei ole kaikkea voinut varoa.

Meidän sukupolvemme voi varoa ja silti elää yltäkylläisempää elämää kuin aiemmat polvet. En ymmärrä miksi altistaisin perheeni samalle kohtalolle kuin aiempien polvien oli pakko vain siksi, että juoksisin baarissa tai tunkisin ruuhkabussiin tai jättäisin maskin käyttämättä. Laitan lapsilleni myös turvavyön ja pyöräilykypärän, vaikka ennen selvittiin ilman. Paitsi siis ne, jotka eivät selvinneet.

Vaan ei ole koronavirukseenkaan rokotetta eikä läheskään kaikilla mahdollisuutta tehdä töitä etänä. Joidenkin on pakko tunkea itsensä ruuhkabussiin, jotta pääsevät töihin. Ja maskihan ei suojaa itseä vaan muita. Eikö ole silloin ihan ymmärrettävää, jos he eivät menekään paniikkiin? 

Vierailija
113565/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaan korona info. Meni ohi se kohta missä sanottiin jotain sote työntekijöistä. Kuulin varmaan väärin.

Onko siis Vantaalla linjattu, että töihin, kun on kulunut kaksi oireetonta päivää mutta että siinä tapauksessa on työntekijä velvoitettu 14 päivän ajan käyttämään kirurgista suu-nenäsuojusta? Kaksi oireetonta päivää, mistä taudista?

Vierailija
113566/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku muistaa

Salmisen ja Tegnellin kevättalven sähköpostikeskustelut, jotka julkaistiin elokuussa?

Tegnell: ”Yksi asia olisi pitää koulut auki, jotta laumasuoja saavutettaisiin nopeammin.”

Salminen: ”Tätä mekin olemme miettineet. Mutta sillä välin lapset levittävät edelleen tartuntaa...”

Nyt on sitten kabineteiden hämärissä päätetty että Suomessakin lapset saavat hoitaa koronan levittämisen, jotta laumasuoja saavutetaan nopeammin. Silleen niinkuin Ruotsissa.

Jään odottamaan milloin ensimmäinen laumasuojaaja esittelee lehdessä tai somessa persiiseensä tatuoitua Salmisen kuvaa.

Vaikka Salminen sanoi tegnellille, että 'lapset lievittävät edelleen tartuntaa", väitti hän Suomessa että lapset eivät tartuta.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006493434.html?share=7f8894cf22fb800b…

Vierailija
113567/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että edes nyt osa kansanedustajista alkaa kysellä koulutartuntojen perään. Mielenkiintoista, että ihmettelevät, miksi THL ei ole kerännyt tästä lainkaan tietoa.

Vierailija
113568/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja maskihan ei suojaa itseä vaan muita. Eikö ole silloin ihan ymmärrettävää, jos he eivät menekään paniikkiin? 

Mistä tälläinen luulo on niin yleinen, ettei maski suojaisi myös itseä? Jo kirurginen suijain suojaa 95%. Miksi luulet että päivystyksissä käytetään maskeja? Ei ne ole vain potilaan turvaksi vaan myös omaksi. Miten luulet että sairaalassa voitaisiin hoitaa ketään tartuntatautia sairastavaa jos maskit ei suojaisi?

Vierailija
113569/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiilikseni kun kävin eilen koulun lisäksi kauppakeskuksessa pyörimässä täysin turhan päiväisesti, ravintolassa syömässä, kahvilassa kahvilla, illalla salilla ja kaupassa ja sit vielä hetken pubissa.

Aamulla lukemaan tätä keskustelua. Tuntuu kuin eläisi jossain toisessa todellisuudessa 😂😂

Täällä on tosi ahdistava pelon tunnelma. Surullista, että ihmiset jäävät jumiin tänne ja päivät kuluvat listoja päivitellen.

Tulee mieleen eräs ystäväni, joka pelkäsi yli kaiken punkkeja eikä suostunut metsään tai mihinkään luontoon tämän vuoksi vaikka oli liikunnallinen. Eräällä juoksureissullaan hän jäi auton alle ja loukkasi itsensä niin pahasti ettei enää ikinä juokse. Tarkoitan tällä ettei kannata pelätä, se on turhaa, elämä valuu hukkaan.

Järkevä varautuminen koronaa ja muita pöpöjä vastaan riittää, käsien pesu ja pieni väli muihin.

En ainakaan tällä hetkellä koe pelkääväni- olen eri.

Otan tilanteen huomioon, pidän väliä runsaasti, käytän desiä ja vältän massoja, vältän riskiryhmien kanssa oloa. Liikun ja harrastan-elän.

Minusta se ei ole pelkoa, että varoo vaarallista tautia. En koe nyt pelkääväni, mutta kai sekin olisi sallittua, jos joku pelkoa kokee, kun tuntuu, että se välinpitämättömyys tautia kohtaan on tällä hetkellä suorastaan suotavaa?

Ärsyttää se, että tuntuu, että suurin osa muista ihmisistä ei enää varo yhtään, pidä väliä tai käytä desiä, tai varo massoja, näkeehän sev uutisoista. On tullut paljon joukko altistumisia, nyt ei edes pitäsi joukolla tavata.

Se että pitää tästä melua, on mielestäni järkevää ja itseasiassa niin kuuluukin tehdä silloin, kun ihmiset väsähtävät, eivätkä enää tajua varoa. Eihän se mukavalta tunnu, että joku muistuttaa, että kaikki ei ole niinkuin ennen.

En ymmärrä tätä jatkuvaa marinaa, että älkää pelätkö, kun itse ainakin elän hyvää elämää taudin huomioiden.

Käsidesin käyttö on aika usein vain lian siirtelemistä käsissä paikasta toiseen. Suosittelen käsien pesua saippualla.

Vierailija
113570/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja maskihan ei suojaa itseä vaan muita. Eikö ole silloin ihan ymmärrettävää, jos he eivät menekään paniikkiin? 

Mistä tälläinen luulo on niin yleinen, ettei maski suojaisi myös itseä? Jo kirurginen suijain suojaa 95%. Miksi luulet että päivystyksissä käytetään maskeja? Ei ne ole vain potilaan turvaksi vaan myös omaksi. Miten luulet että sairaalassa voitaisiin hoitaa ketään tartuntatautia sairastavaa jos maskit ei suojaisi?

Koska tartuntatauteja sairastavia hoidettaessa käytetään hengityssuojaimia eikä maskeja. Maallikko ei ehkä aina erota näitä toisistaan, mutta jokainen lääkäri ja hoitaja erottaa. 

Vierailija
113571/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ovat ihan erilaiset maskit, kun mennään tartuntatauti osastolle. Luulitko nyt myytävänä olevien maskien suojaavan sinua? Päinvastoin, maskisi on oikea virusimuri jos se kostuu jos olet käpälöinyt sitä ja ellet vaihda sitä puolen tunnin välein. Maskilla suojataan muita, esim Aasiassa on pidetty maskeja aina kun itsellä on flunssa, koska siellä ei jäädä kotiin sairastamaan.

Terveisin, Japanissa asunut

Vierailija
113572/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että edes nyt osa kansanedustajista alkaa kysellä koulutartuntojen perään. Mielenkiintoista, että ihmettelevät, miksi THL ei ole kerännyt tästä lainkaan tietoa.

Joo ja sitten tämän jälkeen nolo Li oli muka huolissaan

Vierailija
113573/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun lapseni pitäisi istua luokassa toverin vieressä,

Jonka vanhemmat ottavat riskejä koronan suhteen, eivät välitä. Ovat piittaamattomia.

Miksi minun lapseni pitää istua koulussa 1m etäisyydestä luokkakaverin vieressä, jonka isä istuu illat ravintolassa? Jonka äiti tuli juuri Välimereltä? Jonka isosisko on opiskelija, bikettää, metrolla ajelee ilman maskia ? Leffateatterissa istuu?

Miksi minun lapseni? Joutuu istumaan samassa ilmatilassa.

.......

Otin lapseni pois koulusta, enkä kadu sitä.

Ai kun hienosti tiedät lapsen luokkakaverin sukulaistenkin menot, vaatii jo melkoista kyttäämistä. Vääsit vielä haikunkin. Minä en kyllä tiedä missä lapsen luokkakaverin isosisko on ollut. Eikä taida mulle kuuluakaan kun oikein asiaa mietin.

Ihan himpun verran ampuu yli.

Korona on aiheuttanut melkoista naapurin kyyläämistä. Kun sitä koronaa ja jälkitauteja pelätään ihan kamalasti. Se on täysin turhaa, huomenna lääkäri voi sanoa sisäelimesi olevan täynnä syöpää. Lisäksi oma vastustuskyky laskee minimiin sisällä istuessa ja psyykkinen hyvinvointi heikkenee pelätessä. Mitäs sitten kun tulee se seuraava ja voimakkaampi virus?

Minä olen selvinnyt syövästä ja haluan nyt elää, en sairastua koronaan, sanoitpa sinä mitä tahansa. Todennäköisemmin kuolen syöpään kuin koronaan mutta en keksi mitään syytä miksi minun pitäisi nyt hommata itselleni korona, minulla on parempaakin tekemistä niin kauan kuin elonpäiviä riitteleepi.

Minäkin olen sairastunut paljon ja minulla on nytkin vakavia tauteja. En silti pelkää koronaa vaan elän ihan normaalisti.

Vierailija
113574/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden Seelannin eka koronakuolema

raportoitu, ensimmäinen kolmeen kuukauteen.

Terhakas pääministerinainen siellä.

Vierailija
113575/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi tämä uutinen ei ole hesarissa tai ylessä? M i k s i?????????

Vierailija
113576/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa sanoi, no meidän perheessä korona meni ohi pienenä nuhana. Tiesitkö muuten, että vihurirokon sairastaminen voi aiheuttaa lapsettomuutta? Myyräkuume vakavan keuhkokuumeen? Tavallinen flunssa kuolemaan johtavan sydänlihastulehduksen?

Siksi meillä koko perheellä on vihurirokkorokotteet, mökkiä tai vajaa siivotessa pidän hengityssuojainta ja flunssassa emme urheile. Sekä otamme influenssarokotteen.

Ja samasta syystä koronan ollessa varon kontakteja ja käytän hengityssuojainta, koska muuta suojautumismahdollisuutta ei ole.

Voisiko tässä olla jonkinlainen sukupolviero? Kuulun siihen ikäluokkaan, jonka lapsuudessa ei ollut kovinkaan montaa rokotetta. Isorokkoon ja polioon oli olemassa rokote. Olen sairastanut vihurirokon, tuhkarokon, vesirokon, hinkuyskän  ja sikotaudin. Kun lapsuudessani jollain koulukaverilla oli jokin em taudeista, vain hän jäi kotiin sairastamaan. Ei virukselle koulussa altistuneita laitettu karanteeniin vaan jatkettiin koulunkäyntiä ihan normaalisti, kunnes tuli oma vuoro olla sairaana. Kulkutaudit olivat ihan tavallisia eikä niiden vuoksi menty samalla tavalla paniikkiin kuin nykyisin.

Ei menty paniikkiin ei, kun ei ollut mahdollisuutta ottaa rokotetta tai tehdä asioita etänä. Mun vanhempani sisaruksista onkin sitten useampi kuollut, kun ei ole kaikkea voinut varoa.

Meidän sukupolvemme voi varoa ja silti elää yltäkylläisempää elämää kuin aiemmat polvet. En ymmärrä miksi altistaisin perheeni samalle kohtalolle kuin aiempien polvien oli pakko vain siksi, että juoksisin baarissa tai tunkisin ruuhkabussiin tai jättäisin maskin käyttämättä. Laitan lapsilleni myös turvavyön ja pyöräilykypärän, vaikka ennen selvittiin ilman. Paitsi siis ne, jotka eivät selvinneet.

Vaan ei ole koronavirukseenkaan rokotetta eikä läheskään kaikilla mahdollisuutta tehdä töitä etänä. Joidenkin on pakko tunkea itsensä ruuhkabussiin, jotta pääsevät töihin. Ja maskihan ei suojaa itseä vaan muita. Eikö ole silloin ihan ymmärrettävää, jos he eivät menekään paniikkiin? 

Varmaan näinkin, ehkä riskin vähättely on tapa selviytyä, kun muutakaan ei voi. Eihän jossain sodassakaan muuten pää kestäisi.

Toisaalta se, että on pakko mennä bussilla töihin on yksi asia, mutta aika harvan on varmaan pakko mennä ryhmäliikuntatunnille, lähteä Kreikkaan lomalle , baariin, kuoroharjoituksiin tai HopLopiin. Ja tuntuu, että juuri tämän tyyppisiin viitataan usein silloin, kun nousee puolustus "ei maata voi laittaa kiinni ja lakata elämistä". Ja koska on pakko mennä bussilla töihin ja olla sairaanhoidossa ihmisten kanssa tekemisissä, on sitten ihan sama tehdä myös noi kaikki muutkin. (Tositapaus tuttavapiiristä.)

Vierailija
113577/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiilikseni kun kävin eilen koulun lisäksi kauppakeskuksessa pyörimässä täysin turhan päiväisesti, ravintolassa syömässä, kahvilassa kahvilla, illalla salilla ja kaupassa ja sit vielä hetken pubissa.

Aamulla lukemaan tätä keskustelua. Tuntuu kuin eläisi jossain toisessa todellisuudessa 😂😂

Täällä on tosi ahdistava pelon tunnelma. Surullista, että ihmiset jäävät jumiin tänne ja päivät kuluvat listoja päivitellen.

Tulee mieleen eräs ystäväni, joka pelkäsi yli kaiken punkkeja eikä suostunut metsään tai mihinkään luontoon tämän vuoksi vaikka oli liikunnallinen. Eräällä juoksureissullaan hän jäi auton alle ja loukkasi itsensä niin pahasti ettei enää ikinä juokse. Tarkoitan tällä ettei kannata pelätä, se on turhaa, elämä valuu hukkaan.

Järkevä varautuminen koronaa ja muita pöpöjä vastaan riittää, käsien pesu ja pieni väli muihin.

Otan tilanteen huomioon, pidän väliä runsaasti, käytän desiä ja vältän massoja, vältän riskiryhmien kanssa oloa. Liikun ja harrastan-elän.

Minusta se ei ole pelkoa, että varoo vaarallista tautia. En koe nyt pelkääväni, mutta kai sekin olisi sallittua, jos joku pelkoa kokee, kun tuntuu, että se välinpitämättömyys tautia kohtaan on tällä hetkellä suorastaan suotavaa?

Ärsyttää se, että tuntuu, että suurin osa muista ihmisistä ei enää varo yhtään, pidä väliä tai käytä desiä, tai varo massoja, näkeehän sev uutisoista. On tullut paljon joukko altistumisia, nyt ei edes pitäsi joukolla tavata.

Se että pitää tästä melua, on mielestäni järkevää ja itseasiassa niin kuuluukin tehdä silloin, kun ihmiset väsähtävät, eivätkä enää tajua varoa. Eihän se mukavalta tunnu, että joku muistuttaa, että kaikki ei ole niinkuin ennen.

En ymmärrä tätä jatkuvaa marinaa, että älkää pelätkö, kun itse ainakin elän hyvää elämää taudin huomioiden.

Käsidesin käyttö on aika usein vain lian siirtelemistä käsissä paikasta toiseen. Suosittelen käsien pesua saippualla.

Itse pesen kädet saippualla, jonka jälkeen laitan käsidesin. Tehostavat toisiaan myös muilta pöpöleiltä. Käsidesi oli hyvä esim. Influenssaan. Saippua koronaan. + Muut taudit

Vierailija
113578/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sun kanssasi samaa mieltä. Tilannetta voisi verrata siihen, että kun itse noudattaa liikennesääntöjä, on ihan normaalia ärsyyntyä jokaisesta, joka esim lähtee kännissä rattiin ja siten vaarantaa kaikki muut. Vaarantaa nekin, jotka yrittävät olla vaarantamatta itseään ja muita. 

Kun täällä ei vielä ole samanlaisia lakeja kuin Kiinassa tai Pohjois-Koreassa, vaan ainoastaan suosituksia. Kyttäysmentaliteetti on kasvanut koronan aikana huikeasti. Ja oman mielen vastaisesti käyttäytyvien lynkkaaminen on alkamassa. Pelottavaa....

Vierailija
113579/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porissakin kaksi tänään, ensimmäiset moneen kuukauteen.

Vierailija
113580/176779 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi tämä uutinen ei ole hesarissa tai ylessä? M i k s i?????????

Siksi kun se löytyy täältä öyhötyspalstalta. S i k s i!!!!!!!

Ketju on lukittu.