Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
1081/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa niitä joilla on sydän- tai keuhkosiirrännäiset varma kuolema?

Ei tietenkään ole toivoton tilanne, Suomessa sentään riittää korpimaita jossa ei liiku muut kuin luonnon eläimet. 

Vierailija
1082/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

STT:n mukaan tuloksia Rovaniemen coronaepäilystä saadaan tänä iltana.

Toivottavasti kaikille tuon wuhanilaisen kanssa tekemisissä olleille on kerrottu, että varmuuden vuoksi kannattaa pysytellä aivastamatta ja käsiään pesten hetken aikaa omissa oloissaan. Se olisi varautumista, ei panikointia. Ja ypöyksinköhän tämä yksilö oli tullut Wuhanista..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne sähköt koronaviruksen seurauksena katoaisivat? :O

Oletko katsonut koskaan Walking Deadia? Kun siinä yhteiskunta romahti tappavan taudin seurauksena, niin kaikki yritti vain selvityä ja kukaan ei tietenkään ollut enää ylläpitämässä sähköverkkoja, vesihuoltoa ym. normaaleja asioita. Luulen että lähiviikkoina myytävänä olevat kesämökit viedään käsistä, samoin aggregaatit ja kalastus/metsästys välineet.  Itse varaisin myös kuokkia ja kasvien siemeniä kesää varten.

Vähän todellisuudentajua nyt. Olen katsonut Walking Deadia, mutta alan toivoa että sitä sarjaa ei olisi koskaan tehtykään koska se on täyttänyt ihmisten alitajunnan hysterialla ja pelolla.

Aloitetaan ihan siitä, että kyseisessä sarjassa kyseinen tappava tauti muutti kantajansa vaarallisiksi ihmisiä jahtaaviksi hirviöiksi. Oikeassa elämässä näin ei voi tapahtua. Ja nyt puhutaan viruksesta, josta vain muutama prosentti ei selviä, eli ylivoimaisesti suurin osa on taas tolpillaan muutamassa viikossa vaikka taudin saisikin.

Toisekseen jos Walking Dead -tyyppinen massakato olisi totta, miksi varaat kuokkia, kesämökkejä ja kalastusvälineitä nyt? Sittenhän niitä on yllinkyllin nurkissa lojumassa ilman omistajaa jos suurin osa porukasta on delannut. 

Säästä rahasi ja rauhoitu.

Vierailija
1084/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti? Jättää työt ja tarhat ja lähteä mökille siltä varalta että jos lumimyrsky sattuu nyt viemään sähköt, sähkömiehet eivät välttämättä pääse heti korjaamaan niitä jos ovat sairaana.

Toisekseen, eikö sinne mökille kerkiä sitten jos näin onnettomasti oikeasti kävisi?

On kyllä aika hurjaa jos useampikin alkaa toimia tuolla tavalla. Yhteiskunta lamaantuu kun ihmiset juoksevat paniikissa metsään mökeilleen. Sitten ainakaan niitä sähkömiehiä ja -naisia ei ole, ei sairaalahenkilökuntaa, kaupat eivät pysy auki. 

Ei voi muuta sanoa kuin voi herranjestas.

Kun Rovaniemen tapaus varmistuu illalla, niin meidän perhe ajaa eräkämpälle HETI. Myöhemmin ei enää onnistu, koska tiet ovat tukossa kun ihmiset kolaroivat paniikissa ja autoja voi räjähdellä ym. Elintarvikehankinnat tein jo alkuviikosta, kun ounastelin että paska osuu tuulettimeen lähipäivinä. Töiden jälkeen haen vielä haulikkoon patruunoita ja pilkkitoukkia, jos odotteluun meneekin kuukausia. Mutta nyt en ehdi kirjoitella pidemmälti, kun on kiire pakkaamaan.

Vierailija
1085/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset peukuttaa täällä viestejä, joissa on ihan käsittämättömiä väitteitä eikä mitään totuuspohjaa. Onneksi täällä myös korjaillaan näitä väitteitä pikaisesti. Oikeasti, tarkastakaa faktat ja laittakaa lähde viesteihinne, osa täällä tuntuu olevan hyvinkin peloissaan eikä kaipaa enää yhtään lisää.

Ei tänne kukaan sulle ala lähteitä erikseen linkittämään, koska itsekin seuraan kokoajan maailman lehdistöä, isoimpia ja tunnetuimpia luotettavia medioita, jonkunverran twitteriä ja youtubesta uutisia. Saan viimeisimmän tiedon ja myös totuuden, paljon asiaa jota suomen pikku uutistoimistot ei edes saa , jotkut isommat uutiset kopioidaan tiivisteinä 2 pv myöhemmin tänne.

Jos haluat lähteen niin googleta itse se asia mitä haet englanniksi niin heti löydät. Vai etkö itse osaa englantia?

En nyt puhu itsestäni. Minulla on riittävä kielitaito ja lähdekriittisyys näitä uutisia varten, mutta kaikilla, varsinkaan nuoremmilla lukijoilla sitä ei ole, eikä tarvitsekaan olla.

joo mut ihmisiä kiinnostaa totuus, ei pelkkä "virallinen" tieto, joka AINA on viikon myöhässä, ja poliittisesti motivoitunutta uutisointia. Esim. Ylen utiset noin viikon viiveellä suomessa vrt kansainväliset lehdet. Lähteitä voi pyytää jos joku tekee hidasta tutkimusta jolla ei ole kiire.  Itse en ole nähnyt vielä AINOATAKAAN VÄÄRÄÄ uutista/twitter tietoa, videota, jne. tämän asian tiimoilta.Nyt on kyse suomalaisten turvallisuudesta, jopa hengestä (Ivalolaisilla), joten kaikki tieto on tervetullutta. Jokainen osaa itse varmasti arvioida näkemänsä videon aitouden jne.

Vierailija
1086/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko katsonut koskaan Walking Deadia? Kun siinä yhteiskunta romahti tappavan taudin seurauksena, niin kaikki yritti vain selvityä ja kukaan ei tietenkään ollut enää ylläpitämässä sähköverkkoja, vesihuoltoa ym. normaaleja asioita. Luulen että lähiviikkoina myytävänä olevat kesämökit viedään käsistä, samoin aggregaatit ja kalastus/metsästys välineet.  Itse varaisin myös kuokkia ja kasvien siemeniä kesää varten.

Vähän todellisuudentajua nyt. Olen katsonut Walking Deadia, mutta alan toivoa että sitä sarjaa ei olisi koskaan tehtykään koska se on täyttänyt ihmisten alitajunnan hysterialla ja pelolla.

Aloitetaan ihan siitä, että kyseisessä sarjassa kyseinen tappava tauti muutti kantajansa vaarallisiksi ihmisiä jahtaaviksi hirviöiksi. Oikeassa elämässä näin ei voi tapahtua. Ja nyt puhutaan viruksesta, josta vain muutama prosentti ei selviä, eli ylivoimaisesti suurin osa on taas tolpillaan muutamassa viikossa vaikka taudin saisikin.

Toisekseen jos Walking Dead -tyyppinen massakato olisi totta, miksi varaat kuokkia, kesämökkejä ja kalastusvälineitä nyt? Sittenhän niitä on yllinkyllin nurkissa lojumassa ilman omistajaa jos suurin osa porukasta on delannut. 

Haloo. Se ei ole sarjan vika vaan tyhmien ihmisten jotka eivät osaa erottaa todellisuutta tv:stä.

Vierailija
1087/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ehdi rauhoittumaan, kun zombit on kohta ovella!

Vierailija
1088/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan jännän äärellä

Tätä kun lukee vois melkein kuulla et osa toivoo et pääsis toteuttaan maailmanloppu fantasiaansa linnottautuen kämpille tai suunnaten mökille

Kieltämättä oishan se vaihtelua tähän oravanpyörään

Vierailija
1089/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti? Jättää työt ja tarhat ja lähteä mökille siltä varalta että jos lumimyrsky sattuu nyt viemään sähköt, sähkömiehet eivät välttämättä pääse heti korjaamaan niitä jos ovat sairaana.

Toisekseen, eikö sinne mökille kerkiä sitten jos näin onnettomasti oikeasti kävisi?

On kyllä aika hurjaa jos useampikin alkaa toimia tuolla tavalla. Yhteiskunta lamaantuu kun ihmiset juoksevat paniikissa metsään mökeilleen. Sitten ainakaan niitä sähkömiehiä ja -naisia ei ole, ei sairaalahenkilökuntaa, kaupat eivät pysy auki. 

Kun Rovaniemen tapaus varmistuu illalla, niin meidän perhe ajaa eräkämpälle HETI. Myöhemmin ei enää onnistu, koska tiet ovat tukossa kun ihmiset kolaroivat paniikissa ja autoja voi räjähdellä ym. Elintarvikehankinnat tein jo alkuviikosta, kun ounastelin että paska osuu tuulettimeen lähipäivinä. Töiden jälkeen haen vielä haulikkoon patruunoita ja pilkkitoukkia, jos odotteluun meneekin kuukausia. Mutta nyt en ehdi kirjoitella pidemmälti, kun on kiire pakkaamaan.

Oon niin kade, meillä ei ole omaa mökkiä. On toki mun vanhempien mökki mutta mulla on ilkeät vanhemmat, eivät ole yhteyksissä eivätkö halua auttaa koskaan missään, joten sinnekään ei pääse. Eli ollaan kaupungissa (vaarallista) ja joudutaan olemaan asunnossamme jossa ei ole takkaa (paritalo kylläkin). Kerrostalossa olisi varmaan vielä vähän vaarallisempa.

Muuten en olisi hysteerinen mutta kuulun riskiryhmään ja valmiiksi jo ongelmia keuhkoissa.

Vierailija
1090/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se ivalossa ollut wuhanilainen on ehtinyt kierrellä Lappia jo jonkun aikaa, vai? Taksikuski voi olla jo saanut sen ja antanut eteenpäin kymmenille. Samoin ravintolan tarjoilija, tiskari, hotellin työntekijät, siivoojat, jne, jos on käyttänyt näitä palveluita. Ja kaikki joiden kanssa puhunut olleet ainakin riskissä, koska leviää kai jo ennen oireita. ENtä koko lentokoneellinen ihmisiä jotka tuli hänen kanssa tänne Wuhanista, eikö se ole nyt heillä ainakin joillain? Miksi näitä ihmisiä ei panna karanteeniin jo varmuuden vuoksi? Ne pitää tavoittaa heti!

Britanniassa esitettiin toive että kaikki wuhanista sinne aiemmin livahtamaan päässeet pitäisvät itsensä 2 viikon karanteenissa. Nythän usa lennätti diplomaatit ym. aamulla wuhanista Alaskaan ja sieltä suoraan karanteenin että sieltä ei ketään lasketa ihmisten sekaan. Suomessa senkun vaan annetaan kuljeskella!

sos terv  ministerille potkut! Pankaa sille viestiä että alkaa töihin.

Vierailija
1091/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Se ei ole sarjan vika vaan tyhmien ihmisten jotka eivät osaa erottaa todellisuutta tv:stä.

Ei tietenkään ole sarjan vika, mutta alkaa tulla mieleen että tyhmille ihmisille ei pitäisi ollenkaan tuoda tuollaista viihdettä jota he eivät pysty käsittelemään. Jos yhteiskunta lamaantuu hölmöläislaumojen hamstratessa paniikissa tavaraa, lopettaessa työt ja paetessa mökeilleen, mikään tauti ei voi yksinään aiheuttaa pahempia seurauksia.

Vierailija
1092/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapin matkailuyrittäjät näyttää olevan lähinnä huolissaan vain taloudellisista tappioista. Aika hullua, mutta niin kai se nykymaailmassa menee että aina ensisijaisesti ajatellaan vain rahaa, kaikkialla.

https://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000006387546.html

Kyllä se ihmisen suurin murhe yleensä on oma talous (ja terveys, mutta vasta sitten kun sen menettää). Siellä on suuret Investoinnit ja ansainta hyvin kausiluonteista - ja aivan turhaa haaveilla siitä, että nämä pienyritykset saisivat jotain niistä Suomen muhkeista yritystuista, joten konkurssien ja suurten henkilökohtaisten tragedioiden aalto siellä Lapissa on odotettavissa.

Eikö sinua huolestuttaisi, jos näkisit, että jaaha tämän vuoden tulisi juuri kutistuvat vaikkapa kymmeneen prosenttiin, kansille on selvittävä ja perhe elätettävä (ka työttömäksikään ei pääse koska 'yrittäjä')?

Ilmoitettaisiin vain, että Coronaviruksen aiheuttamien verotulojen kutistumiseen vuoksi tänä vuonna Tt-tuki onkin vain max 50€/kk. Heippa ja pärjäile! (Tai se 2k palkka vain 200€?)

Tsemppiä teille Lapin yrittäjät ja työntekijät siellä pohjoisessa! Pysykää terveinä!

Vain loppulaudahdukseesi yhdyn.

Luulisi niiden yrittäjien ajattelevan ensisijaisesti terveyttä eikä rahaa.

Eiköhän ne ole siellä aivan kauhuissaan - mutta mitä muuta he voivat tehdä kuin huolehtia kaikkien hygieniasta ja tarkkailla pienintäkään köhäystä?

Voisivat olla vastaanottamatta turisteja epidemia-alueelta.

Ja menettää nekin tulot? Ja yhteistyökumppanuus sen matkatoimiston kanssa?

Ja mitä meinaat niiden 'hotellittomien' sitten Lapissa tekevän ? Vaeltelevan itsekseen?

Ainoa Edes vähän toimiva tapa olisi keskeyttää kaikki lennot Kiinasta - ja Finnair on niitä jo merkittävästi vähentänytkin.

Olisko tässä Omistajaohjausministerin toiminnan paikka ? Nyt Finskiin johto toimii normaalin käytännön mukaan pyrkien tuottamaan voittoa/mahdollisimman vähän tappiota osakkeenomistajilleen aka suuressa määrin valtiolle.

Vierailija
1093/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaava epidemia "espanjantauti" 1918 vuodelta levisi pandemian tavoin muutamassa kuukaudessa koko maailmaan. Kuolleita tähän pandemiaan oli arviolta 50 - 100 miljoonaa ihmistä. 

Vierailija
1094/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllähän se ivalossa ollut wuhanilainen on ehtinyt kierrellä Lappia jo jonkun aikaa, vai? Taksikuski voi olla jo saanut sen ja antanut eteenpäin kymmenille. Samoin ravintolan tarjoilija, tiskari, hotellin työntekijät, siivoojat, jne, jos on käyttänyt näitä palveluita. Ja kaikki joiden kanssa puhunut olleet ainakin riskissä, koska leviää kai jo ennen oireita. ENtä koko lentokoneellinen ihmisiä jotka tuli hänen kanssa tänne Wuhanista, eikö se ole nyt heillä ainakin joillain? Miksi näitä ihmisiä ei panna karanteeniin jo varmuuden vuoksi? Ne pitää tavoittaa heti!

Britanniassa esitettiin toive että kaikki wuhanista sinne aiemmin livahtamaan päässeet pitäisvät itsensä 2 viikon karanteenissa. Nythän usa lennätti diplomaatit ym. aamulla wuhanista Alaskaan ja sieltä suoraan karanteenin että sieltä ei ketään lasketa ihmisten sekaan. Suomessa senkun vaan annetaan kuljeskella!

sos terv  ministerille potkut! Pankaa sille viestiä että alkaa töihin.

Mutta kun karanteeni ja semmonen maksaa.

Vierailija
1095/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset peukuttaa täällä viestejä, joissa on ihan käsittämättömiä väitteitä eikä mitään totuuspohjaa. Onneksi täällä myös korjaillaan näitä väitteitä pikaisesti. Oikeasti, tarkastakaa faktat ja laittakaa lähde viesteihinne, osa täällä tuntuu olevan hyvinkin peloissaan eikä kaipaa enää yhtään lisää.

Tätä olen päivitellyt itsekin koko keskustelun ajan. Ei helpota yhtään että suomenkin media alkaa olla klikbait-osastoa monesta kohtaa. Kuolleisuudesta puhutaan vaikkei sitä kukaan voi laskea vielä oikein millään kaavalla. Tutkimuksesta jonka otanta 41hlö revitään maailmanlopun visioita.

No ne 41 sattuu vaan olemaan 41 ensimmäistä diagnosoitua. Jos sua ei kiinnosta, että niistä 15 % kuoli, niin ei sitten. 

No tietysti kiinnostaa ja olen hyvin huolissani mutta yritän olla panikoimatta. Se nyt vaan on ihan fakta että tilastollista merkittävyyttä ei ole tuollaisen otannan tutkimuksella. Minun mielestä tämä jätetään huomioimatta uutisoinnissa JA VARSINKIN otsikoinnissa, se kun saattaa vaikka laskea myyntiä.

Vierailija
1096/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole sarjan vika, mutta alkaa tulla mieleen että tyhmille ihmisille ei pitäisi ollenkaan tuoda tuollaista viihdettä jota he eivät pysty käsittelemään. Jos yhteiskunta lamaantuu hölmöläislaumojen hamstratessa paniikissa tavaraa, lopettaessa työt ja paetessa mökeilleen, mikään tauti ei voi yksinään aiheuttaa pahempia seurauksia.

Vierailija
1097/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britannia, USA ja Australia pitävät sieltä tulleet 2 viikon karanteenissa.

Suomeen saa tulla vapaasti. Kamalaa.

Vierailija
1098/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapin matkailuyrittäjät näyttää olevan lähinnä huolissaan vain taloudellisista tappioista. Aika hullua, mutta niin kai se nykymaailmassa menee että aina ensisijaisesti ajatellaan vain rahaa, kaikkialla.

https://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000006387546.html

Kyllä se ihmisen suurin murhe yleensä on oma talous (ja terveys, mutta vasta sitten kun sen menettää). Siellä on suuret Investoinnit ja ansainta hyvin kausiluonteista - ja aivan turhaa haaveilla siitä, että nämä pienyritykset saisivat jotain niistä Suomen muhkeista yritystuista, joten konkurssien ja suurten henkilökohtaisten tragedioiden aalto siellä Lapissa on odotettavissa.

Eikö sinua huolestuttaisi, jos näkisit, että jaaha tämän vuoden tulisi juuri kutistuvat vaikkapa kymmeneen prosenttiin, kansille on selvittävä ja perhe elätettävä (ka työttömäksikään ei pääse koska 'yrittäjä')?

Ilmoitettaisiin vain, että Coronaviruksen aiheuttamien verotulojen kutistumiseen vuoksi tänä vuonna Tt-tuki onkin vain max 50€/kk. Heippa ja pärjäile! (Tai se 2k palkka vain 200€?)

Tsemppiä teille Lapin yrittäjät ja työntekijät siellä pohjoisessa! Pysykää terveinä!

Vain loppulaudahdukseesi yhdyn.

Luulisi niiden yrittäjien ajattelevan ensisijaisesti terveyttä eikä rahaa.

Eiköhän ne ole siellä aivan kauhuissaan - mutta mitä muuta he voivat tehdä kuin huolehtia kaikkien hygieniasta ja tarkkailla pienintäkään köhäystä?

Voisivat olla vastaanottamatta turisteja epidemia-alueelta.

Ja menettää nekin tulot? Ja yhteistyökumppanuus sen matkatoimiston kanssa?

Ja mitä meinaat niiden 'hotellittomien' sitten Lapissa tekevän ? Vaeltelevan itsekseen?

Ainoa Edes vähän toimiva tapa olisi keskeyttää kaikki lennot Kiinasta - ja Finnair on niitä jo merkittävästi vähentänytkin.

Olisko tässä Omistajaohjausministerin toiminnan paikka ? Nyt Finskiin johto toimii normaalin käytännön mukaan pyrkien tuottamaan voittoa/mahdollisimman vähän tappiota osakkeenomistajilleen aka suuressa määrin valtiolle.

Finnair vähensi lentojaan vain siksi, että Kiina ei anna siltä enää matkustaa ryhmämatkalle

Eli täyttöaste oli liian vähäinen. Rahasyistä vähensivät hiukan lentojaan.

Vierailija
1099/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tälle voi tehdö? Miksei sisäministeri tee mitään? Finnair toimii vasta kun valtio käskee toimimaan.

Vierailija
1100/176779 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon niin kade, meillä ei ole omaa mökkiä. On toki mun vanhempien mökki mutta mulla on ilkeät vanhemmat, eivät ole yhteyksissä eivätkö halua auttaa koskaan missään, joten sinnekään ei pääse. Eli ollaan kaupungissa (vaarallista) ja joudutaan olemaan asunnossamme jossa ei ole takkaa (paritalo kylläkin). Kerrostalossa olisi varmaan vielä vähän vaarallisempa.

Muuten en olisi hysteerinen mutta kuulun riskiryhmään ja valmiiksi jo ongelmia keuhkoissa.

Ei meilläkään oikeasti ole, moni taisi ottaa tuon tosissaan, vaikka oli selvästi läpällä kirjoitettu. Mut joo, menisin varmaan asuntovaunuun asumaan, jos tilanne olisi yhtä paha kuin Kiinassa.

Ketju on lukittu.