Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha lietsoa paniikkia. Tämä EI ole mikään tappajavirus, joka pyyhkii 20% ihmiskunnasta.
Ebola on sellainen. Se tappaa 80% ja nyt on Nigeriassa taas Lassa-irti. Se on Ebolan sukulaisvirus ja paljon tappavampi, kuin tämä Kiinalainen. Siitä ei kuitenkaan uutisoida niin paljon. Paniikki leviäisi somessa eksponentiaalisesti
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/318bcd1e-3c2d-44c9-83ef-dda071320035
Tuo lassa tarttuu vain rotista ihmisiin, ei ihmisestä ihmiseen. Jokavuotinen riesa, ei potentiaalinen pandemian aiheuttaja. Toisin kuin tämä Wuhanin korona.
Itse olen ihan järkevä ihminen, mutta kuulun riskiryhmään. Nuoren aikuisen olen sukulaisen menettänyt "possunuhalle" aikanaan ja itse tosiaan kuulun riskiryhmään kuten aika moni suomalainen. Jos sattuu olemaan reumaa, korkeaa verenpainetta, diabetesta tai vaikka astmaa niin kuuluu jo riskiryhmään. Ihan varmuuden vuoksi aion ostaa varastoon muutaman viikon ruuat, sillä jos itse tuon tai vaikka influenssankin saisin, niin sairaalahoitoa todennäköisesti tarvitsisin. Toivon, että Suomesta ei vielä tautia löydy...
No sanotaan vaikka näin että sähköt voi katketa vaikka lumimyrskyn seurauksena ja sitten viruksen seurauksena ei pakosta ole hirveesti sitä korjaus populaa.
Vierailija kirjoitti:
No sanotaan vaikka näin että sähköt voi katketa vaikka lumimyrskyn seurauksena ja sitten viruksen seurauksena ei pakosta ole hirveesti sitä korjaus populaa.
Eivätkä erilaiset voimalaitoksetkaan ilman työvoimaa pyöri.
Suomen uudesta tapauksesta ei ole uutisoitu vielä mitään? Kauan kestää testaaminen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha lietsoa paniikkia. Tämä EI ole mikään tappajavirus, joka pyyhkii 20% ihmiskunnasta.
Ebola on sellainen. Se tappaa 80% ja nyt on Nigeriassa taas Lassa-irti. Se on Ebolan sukulaisvirus ja paljon tappavampi, kuin tämä Kiinalainen. Siitä ei kuitenkaan uutisoida niin paljon. Paniikki leviäisi somessa eksponentiaalisesti
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/318bcd1e-3c2d-44c9-83ef-dda071320035
Tuo lassa tarttuu vain rotista ihmisiin, ei ihmisestä ihmiseen. Jokavuotinen riesa, ei potentiaalinen pandemian aiheuttaja. Toisin kuin tämä Wuhanin korona.
Lassa esiintyy vain tietyllä alueilla Afrikassa ja on esiintynyt jo 60-luvulta lähtien. Rotat levittävät virtsassa. Kertoo paljon paikallisesta hygieniaosaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen uudesta tapauksesta ei ole uutisoitu vielä mitään? Kauan kestää testaaminen...
Hyss hyss.
Koronavirus kuulemma pysyy hengissä myös kaikenlaisilla pinnoilla useita päiviä, mutta ei leviä ilmassa paria metriä kauemmas.
Epidemia kestänee muutamia kuukausia ja tuntuu kyllä ihan helkkarin hankalalta viettää kyseinen aika ilman että vaikka hieroo ulkona naamaansa likaisilla käsillä tai käy ulkona ja tuo viruksia mukana likaisissa kengänpohjissa.
Pienenä ajatusleikkinä, jos oikeasti paljastuisi että kyse on tarttuvasta taudista johon kuolee 5% sairastuneista , saattaisinpa itse pyrkiä siihen, että tässä vaiheessa ostan kämppään joka nurkan täyteen hygieenistä ruokaa kun sitä vielä saa, ja sitten linnoittauttuisin kotiin siihen asti että epidemia ohi.
Pyrkisi olemaan edes viemättä roskia vaan huuhtoisin ensin biojätteet vessasta alas ja pinoaisin sitten roskat jätesäkissä parvekkeelle .
Yhteiskunnalta en pyytäisi muuta kuin että sähkö ja vesi pelaa eikä kukaan viranomainen tule ovelle koputtelemaan onko meillä kaikki hyvin ja tuomaan pöpöjä sisään..
Kuulostaa vähän hullulta, mutta kun tosiasiat lasketaan yhteen, niin ei ihan poissuljettua.
Monilla tuntuu olevan harhainen käsitys että sähkö ilmestyy itsekseen sinne pistorasiaan ja kuuma vesi pattereihin. Sitten ollaan kieltämässä ydinvoimaa ja kaikkea muuta sähkö voimalaa. Siellä kerrostalo asunnossa tulee äkin kylmä tähän aikaan vuodesta jos kaukolämpö tai sähkö katkeaa. Milläs sitten ne itu pirtelöt sekoitetaan?
Ihanko oikeasti? Jättää työt ja tarhat ja lähteä mökille siltä varalta että jos lumimyrsky sattuu nyt viemään sähköt, sähkömiehet eivät välttämättä pääse heti korjaamaan niitä jos ovat sairaana.
Toisekseen, eikö sinne mökille kerkiä sitten jos näin onnettomasti oikeasti kävisi?
On kyllä aika hurjaa jos useampikin alkaa toimia tuolla tavalla. Yhteiskunta lamaantuu kun ihmiset juoksevat paniikissa metsään mökeilleen. Sitten ainakaan niitä sähkömiehiä ja -naisia ei ole, ei sairaalahenkilökuntaa, kaupat eivät pysy auki.
Ei voi muuta sanoa kuin voi herranjestas.
Vierailija kirjoitti:
Infektiolääkärit paskat housuissa:D ei uskalla ilmoittaa
Ajatelkaa niitä joilla on sydän- tai keuhkosiirrännäiset varma kuolema?
No siinä vaiheessa se työ ja tarha on ehkä pienin murhe jos porukkaa alkaa ympärillä delata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset peukuttaa täällä viestejä, joissa on ihan käsittämättömiä väitteitä eikä mitään totuuspohjaa. Onneksi täällä myös korjaillaan näitä väitteitä pikaisesti. Oikeasti, tarkastakaa faktat ja laittakaa lähde viesteihinne, osa täällä tuntuu olevan hyvinkin peloissaan eikä kaipaa enää yhtään lisää.
Tätä olen päivitellyt itsekin koko keskustelun ajan. Ei helpota yhtään että suomenkin media alkaa olla klikbait-osastoa monesta kohtaa. Kuolleisuudesta puhutaan vaikkei sitä kukaan voi laskea vielä oikein millään kaavalla. Tutkimuksesta jonka otanta 41hlö revitään maailmanlopun visioita.
No ne 41 sattuu vaan olemaan 41 ensimmäistä diagnosoitua. Jos sua ei kiinnosta, että niistä 15 % kuoli, niin ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne sähköt koronaviruksen seurauksena katoaisivat? :O
Oletko katsonut koskaan Walking Deadia? Kun siinä yhteiskunta romahti tappavan taudin seurauksena, niin kaikki yritti vain selvityä ja kukaan ei tietenkään ollut enää ylläpitämässä sähköverkkoja, vesihuoltoa ym. normaaleja asioita. Luulen että lähiviikkoina myytävänä olevat kesämökit viedään käsistä, samoin aggregaatit ja kalastus/metsästys välineet. Itse varaisin myös kuokkia ja kasvien siemeniä kesää varten.
Sitäpaitsi itse oon työtön niin onnistuu onneksi jo tässä vaiheessa ottaa hatkat ja olla viemättä lasta tarhaan mahdollisesti tarttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Infektiolääkärit paskat housuissa:D ei uskalla ilmoittaa
Miltäköhän tuntuu olla tuollainen lääkäri ja tulee kehoitus olla hiljaa asiasta? Onko munaton olo? Eikö sodi etiikkaa ja vannomaansa valaa vastaan?
STT:n mukaan tuloksia Rovaniemen coronaepäilystä saadaan tänä iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin matkailuyrittäjät näyttää olevan lähinnä huolissaan vain taloudellisista tappioista. Aika hullua, mutta niin kai se nykymaailmassa menee että aina ensisijaisesti ajatellaan vain rahaa, kaikkialla.
https://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000006387546.html
Kyllä se ihmisen suurin murhe yleensä on oma talous (ja terveys, mutta vasta sitten kun sen menettää). Siellä on suuret Investoinnit ja ansainta hyvin kausiluonteista - ja aivan turhaa haaveilla siitä, että nämä pienyritykset saisivat jotain niistä Suomen muhkeista yritystuista, joten konkurssien ja suurten henkilökohtaisten tragedioiden aalto siellä Lapissa on odotettavissa.
Eikö sinua huolestuttaisi, jos näkisit, että jaaha tämän vuoden tulisi juuri kutistuvat vaikkapa kymmeneen prosenttiin, kansille on selvittävä ja perhe elätettävä (ka työttömäksikään ei pääse koska 'yrittäjä')?
Ilmoitettaisiin vain, että Coronaviruksen aiheuttamien verotulojen kutistumiseen vuoksi tänä vuonna Tt-tuki onkin vain max 50€/kk. Heippa ja pärjäile! (Tai se 2k palkka vain 200€?)Tsemppiä teille Lapin yrittäjät ja työntekijät siellä pohjoisessa! Pysykää terveinä!
Ja laittakaa luksus-lomien hinnat alas niin myö tullaan täältä Etelä-Suomesta hiihtolomalla pelastamaan teidän bisnekset!
Aika hyvin näyttäisi osuvan noihin mannerten välisiin lento keskuksiin.
https://www.flightradar24.com/0.81,-14.84/3
http://www.arcgis.com/apps/OnePane/storytelling_basic/index.html?appid=…