Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hilkulla jo voi sanoa että korona räjähti käsiin. Testit laahaa perässä nyt tartunnat ovat moninkertaiset.
Silloin kun testi tulokset saavuttavat tämänpäivän.
Olisi kiva tietää kuinka pitkä viive tosiaan on tartunnan toteamisesta siihen että thl ilmoittaa luvun. Alueelliset erot suuria. Jos luottaa vain thl.n ilmoittamiin lukuihin ja vielä olettaa että ne on ns. ajantasaista tietoa, eli viimeisen vuorokauden aikana todetut tartunnat, niin kovin on pihalla totuudesta.
Siihen kun lisää sen että testiin pääsyyn jono jopa viikon, tuloksen saamisessa menee jopa viisi päivää, niin on täysin turha tuuletella että "vain 29 tartuntaa tänään". Totuus muhii siellä jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt meidän 2 vuotias sairastu. On matkalla testiin. Päiväkerhossa on ollut 3 päivää.
Kotona 3,5 vuotias ja viikko sitten syntynyt vauva sekä isä.Eilen oltiin mökillä koko poppoo..... voi että jos ukki ja minä nyt on saatu tartunta.
Mies ja vauva saa sairastaa? Pikaisia paranemisia, syyslenssutkin on ikäviä!
ööö kuka menee mökille alle viikon ikäisen kanssa???? Siis oikeesti?????Jälkivuodot ja kaikki, ja eihän ne tule kotikäynnillekään neuvolasta välttämättä kun viikon päästä. Napakaan ei parane viikossa vaan irtoaa ehkä viimeistään 2viikon päästä. Ja eikä pelkää vastasyntyneen puolesta, nehän vasta vaarassa on kaikesta taudeista.
Aika trolli, tai aika id ootteja.Ja jos ette vielä tiedä niin vastasyntyneitä ei pidä kuljettaa istuinasennossa pitkiä aikoja turvaistuimessa, eivät pysty pitämään päätään mitenkään suorassa joten voivat kärsiä hapenpuutteesta.
https://babysafeltd.com/safety/2-hour-rule/
https://www.parents.com/baby/safety/tips/the-unexpected-danger-in-car-s…
Nykyään on jo myynniss turvakoppia, siis sellainen jossa lapsi on vaakatasossa autokuljetuksessa.
Eli ei se korona taida aina olla se vaarallisin uhka.
Englannin terveysviranomaisten juttu aiheesta.
https://www.nhs.uk/news/pregnancy-and-child/warning-over-babies-sleepin…
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa maskipakko kouluihin yli 11-vuotiaille
Ranskassa yli 11-vuotiaita koululaisia vaaditaan käyttämään kasvomaskia, kun koulut alkavat syyskuun alussa, maan opetusministeri kertoo.
Kasvomaskeja on käytettävä systemaattisesti sisätiloissa, eikä ainoastaan tilanteissa, joissa turvaetäisyyksiä ei voida pitää. Ulkona maskipakosta voidaan päättää paikallisesti, sanoo opetusministeri Jean-Michel Blanquer.
Ranskassa koronatartunnat ovat olleet kasvussa, ja torstaina maassa vahvistettiin noin 4 700 uutta koronatartuntaa.
Lähde:IS
Itse asiassa samaa on suositeltu koko Eurooppaan:
Euroopan tartuntatautiviraston suositus: Opettajille kasvomaskit – oppilaille 12. ikävuodesta eteenpäin
Euroopan tartuntatautivirasto (ECDC) on antanut suosituksia maskien käyttöön liittyen myös koulumaailman tilanteisiin, joissa fyysisen etäisyyden pitäminen ei onnistu. Tämä selviää viraston elokuisesta raportista, joka käsittelee kouluympäristön vaikutuksia koronaviruksen leviämiseen sekä ECDC:n vastauksista koskien lasten koulunkäyntiä koronavirusaikana.
Tartuntatautiviraston yleisen luokituksen mukaan kasvomaskin käyttöä suositellaan lapsille 12. ikävuodesta eteenpäin. Maskin käyttöä suositellaan kaikkien kouluasteiden opettajille ja muulle henkilökunnalle, mikäli fyysistä etäisyyttä on mahdoton pitää.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/e070be74-92d2-4a76-b0a6-6b8f9558…
Tähän olisi hyvä kiinnittää huomiota ja ottaa yhteyttä Helsingin kaupungin johtoon ja vaatia muutosta tuohon päärökseen. Jos te tuon hyväksytte, ette kohta saa tietää mitään muutakaan.
https://www.hel.fi/uutiset/fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/paiva…
Jatkossa Helsinki tiedottaa kaupungin oppilaitos-, koulu- ja päiväkotialtistuksista kootusti keskiviikkoisin tartuntatilastojen päivityksen yhteydessä hel.fi-sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt meidän 2 vuotias sairastu. On matkalla testiin. Päiväkerhossa on ollut 3 päivää.
Kotona 3,5 vuotias ja viikko sitten syntynyt vauva sekä isä.Eilen oltiin mökillä koko poppoo..... voi että jos ukki ja minä nyt on saatu tartunta.
Mies ja vauva saa sairastaa? Pikaisia paranemisia, syyslenssutkin on ikäviä!
ööö kuka menee mökille alle viikon ikäisen kanssa???? Siis oikeesti?????Jälkivuodot ja kaikki, ja eihän ne tule kotikäynnillekään neuvolasta välttämättä kun viikon päästä. Napakaan ei umoene viikossa vaan irtoaa ehkä viimeistään 2viikon päästä. Ja eikä pelkää vastasyntyneen puolesta, nehän vasta vaarassa on kaikesta taudeista.
Aika trolli, tai aika id ootteja.
Olimme mökillä kaksistaan ja poikamme ilmoitti että tulee kaksivuotiaan kanssa saunomaan. Oli kyllä yllätys minulle että miniä tuli 5 päivää vanhan vauvan kanssa sinne.
Mökille on tosin matkaa heiltä 15 min mutta kuitenkin. Olin kyllä vähän kauhuissani minäkin, mutta meneppä neuvomaan 😳Eilen oli neuvola. Ei ole provo, toivottavasti vain lapsella flunssa.
Nyt aloituksen Nimi kohtaa tarkalleen nykyisen tilanteen !!
Osaatteko neuvoa minua? Voiko koronatestiajan peruuttaa? Peruutin aamulla lääkäriajan, kun olo oli hieman tukkoinen. Selitin hoitajalle puhelimessakin, että se johtuu luultavasti stressistä (teen muuttoremppaa kireällä aikataululla ja tietty kaikki se pöly myös), mutta halusin toimia niinkuin oikein on. No se tukkoisuus on hellittänyt jo nyt ja olen varsin varma, että kyse on siitä stressistä. Mulla on tosi usein tällainen olo, ihan kuin juuri olisi sairastumassa, mutta silloin kun se johtuu stressistä, viimeistään seuraavana päivänä on terve olo. Mutta siis väkisin hän varasi minulle testiajan.
Vierailija kirjoitti:
Keväällä muuten Tshekkiä pidettiin mallimaana, joka oli saanut koronan kuriin kasvomaskipakolla. Nyt tuolla on kuitenkin ollut viime aikoina tosi paljon tartuntoja, tänäänkin 343, mikä on väkilukuun suhteutettunakin moninkertainen luku Suomeen verrattuna. Eikö ne maskit nyt sitten enää autakaan, vai johtuikohan tuo keväinen tartuntojen aleneminen sittenkin jostain muusta kuin maskipakosta?
Ehkä meitä suomalaisia suojaa meidän luontainen kyky pitää etäisyyttä ja kunnioittaa yksityisyyttä. Tapoihimme ei kuulu halailu ventovieraiden kanssa saati poskisuudelmien antaminen.
Nämä tapamme ovat antaneet meille vuosisatojen varrella maineen kylmästä pohoisesta kansasta muiden kansojen silmissä, mutta nyt ne voivat olla meidän selvitymisen kulmakivi :)
Kyllä. Tänään kiva puhelu viranomaisilta, että Mykissä oleva lukiolaisemme on altistunut. Tunnilla lukiossa, hän ei ollut edes ”etkot nasuissa”. Ruokalassa ei voi kuulemma asiantuntijoiden mukaan altistua 😂 Mitä pelleilyä tämä on? Onneksi koko lukio on nyt viisaasti etänä ainakin viikon. Nuorilla on aik tiiviit välit myös muiden lukiolaisten kesken niin korona on nyt kiidossa stadissa, se on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Osaatteko neuvoa minua? Voiko koronatestiajan peruuttaa? Peruutin aamulla lääkäriajan, kun olo oli hieman tukkoinen. Selitin hoitajalle puhelimessakin, että se johtuu luultavasti stressistä (teen muuttoremppaa kireällä aikataululla ja tietty kaikki se pöly myös), mutta halusin toimia niinkuin oikein on. No se tukkoisuus on hellittänyt jo nyt ja olen varsin varma, että kyse on siitä stressistä. Mulla on tosi usein tällainen olo, ihan kuin juuri olisi sairastumassa, mutta silloin kun se johtuu stressistä, viimeistään seuraavana päivänä on terve olo. Mutta siis väkisin hän varasi minulle testiajan.
En osaa neuvoa, mutta onpa kumma, jotkut ei saa aikaa ja jotkut saa sen väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tänään kiva puhelu viranomaisilta, että Mykissä oleva lukiolaisemme on altistunut. Tunnilla lukiossa, hän ei ollut edes ”etkot nasuissa”. Ruokalassa ei voi kuulemma asiantuntijoiden mukaan altistua 😂 Mitä pelleilyä tämä on? Onneksi koko lukio on nyt viisaasti etänä ainakin viikon. Nuorilla on aik tiiviit välit myös muiden lukiolaisten kesken niin korona on nyt kiidossa stadissa, se on selvä.
Ruokalassahan on ne suurimmat riskit. Porukkaa enemmän kuin luokassa, jonotetaan koskemaan samoja kauhoja ja syödään samoilla käsillä samassa pöydässä toisten ruokiin hönkäillen -ruokiin, jotka valmistaneella ei toivottavasti ole koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa neuvoa, mutta onpa kumma, jotkut ei saa aikaa ja jotkut saa sen väkisin.
Me saatiin heti, kun mentiin lääkäriin. Yeinillä pientä yskää ja heti lääkärissä testattiin. Odotamme tosiaan jo 5 päivää tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Voi peruuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin heti, kun mentiin lääkäriin. Yeinillä pientä yskää ja heti lääkärissä testattiin. Odotamme tosiaan jo 5 päivää tuloksia.
Aarrrggghh...Teinillä.
Vierailija kirjoitti:
Meille vakuutettiin: kouluihin on turvallista mennä.
Ei sanottu, että meidän on nyt pakko pitää koulut auki sivistyksellisistä ja sosiaalisista ym. syistä, vaikka se ei ole välttämättä turvallista.
Meille nimenomaan vakuutettiin valtion edustajan taholta, että kouluihin on TURVALLISTA mennä.Nyt on kulunut reilu viikko ja voidaan yksiselitteisesti todeta, että yleisvaarallista tartuntatautia esiintyy ja tarttuu kouluissakin. Eli kouluihin EI ole turvallista mennä.
Miksi valtion tai kuntien taholta seistään tumput suorina, vaikka kouluissa leviää vaarallinen tartuntatauti? Pitääkö odottaa, että joku vaatii valtiota tämän lupauksen perusteella vastuuseen, jos lapsi sairastuu.
Otetaan nyt kaikki yhteyttä kansanedustajiin, että alkaa tulla toimenpiteitä. Eihän tämä voi jatkua näin!
Mitään ei ilmeisesti tehdä ennenkuin vanhemmat ottavat lapsensa pois koulusta.
Meillä on lapsi ollut tämän viikon karanteenissa. Ensi odotti koronatestiä ja sitten sen tulosta.
Ensi viikolla ei mene kouluun, sillä kouluun ei mielestäni ole turvallista mennä.
Jos ei koulun kanssa sopiminen onnistu niin sitten alkaa koululakko 🤬
Ihan sama vaikka Li alkaisi lässyttämään sakko-uhkauksiaan niinkuin keväällä.
Intian koronavirusepidemian suvantovaiheen takapotku näyttää olevan +64,796 uutta tartuntaa.
Se on liian paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille vakuutettiin: kouluihin on turvallista mennä.
Ei sanottu, että meidän on nyt pakko pitää koulut auki sivistyksellisistä ja sosiaalisista ym. syistä, vaikka se ei ole välttämättä turvallista.
Meille nimenomaan vakuutettiin valtion edustajan taholta, että kouluihin on TURVALLISTA mennä.Nyt on kulunut reilu viikko ja voidaan yksiselitteisesti todeta, että yleisvaarallista tartuntatautia esiintyy ja tarttuu kouluissakin. Eli kouluihin EI ole turvallista mennä.
Miksi valtion tai kuntien taholta seistään tumput suorina, vaikka kouluissa leviää vaarallinen tartuntatauti? Pitääkö odottaa, että joku vaatii valtiota tämän lupauksen perusteella vastuuseen, jos lapsi sairastuu.
Otetaan nyt kaikki yhteyttä kansanedustajiin, että alkaa tulla toimenpiteitä. Eihän tämä voi jatkua näin!
Mitään ei ilmeisesti tehdä ennenkuin vanhemmat ottavat lapsensa pois koulusta.
Meillä on lapsi ollut tämän viikon karanteenissa. Ensi odotti koronatestiä ja sitten sen tulosta.
Ensi viikolla ei mene kouluun, sillä kouluun ei mielestäni ole turvallista mennä.
Jos ei koulun kanssa sopiminen onnistu niin sitten alkaa koululakko 🤬Ihan sama vaikka Li alkaisi lässyttämään sakko-uhkauksiaan niinkuin keväällä.
Meidän poika jää myös kotiin. Ja kukaan ei saa sakottaa - Suomessa on oikeus jättää lapsi kotiopetukseen.
Suomi ottaa korona-pikatestit laajasti käyttöön – Ylen tieto: THL:n asiantuntijat näyttivät vihreää valoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi peruuttaa.
Tänään kuulin, että eräs tuntemani ihminen oli saanut jonkun toisen ihmisen peruuttaman ajan, muuten olisi joutunut odottamaan monia päiviä. Siksi oli helppo vastata kysymykseesi.
Keväällä muuten Tshekkiä pidettiin mallimaana, joka oli saanut koronan kuriin kasvomaskipakolla. Nyt tuolla on kuitenkin ollut viime aikoina tosi paljon tartuntoja, tänäänkin 343, mikä on väkilukuun suhteutettunakin moninkertainen luku Suomeen verrattuna. Eikö ne maskit nyt sitten enää autakaan, vai johtuikohan tuo keväinen tartuntojen aleneminen sittenkin jostain muusta kuin maskipakosta?