Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Coronavirus 'could infect 60% of global population if unchecked'
- Most experts thought that each person infected would go on to transmit the virus to about 2.5 other people. That gave an “attack rate” of 60-80%.
- Even if the general fatality rate is as low as 1%, which Leung thinks is possible once milder cases are taken into account, the death toll would be massive.
- Some countries at risk because of the movement of people to and from China have taken precautions. On a visit to Thailand three weeks ago, Leung talked to the health minister, who is also deputy prime minister, and advised the setting up of quarantine camps, which the government has done. But other countries with links to China appear, inexplicably, to have no cases – such as Indonesia. “Where are they?” he asked.
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/11/coronavirus-expert-warns-…
Maailman väkiluku on 7.8 miljardia. Jos 60 % sairastuu, sairastuneita on 4.7 miljardia. Jos näistä 1 % kuolee, se tarkoittaa 47 miljoonaa kuolonuhria.
2 % kuolleisuus (joka tällä hetkellä yleisin arvio) tarkoittaa 94 miljoonaa kuollutta.
Suomen oloissa 60 % sairastunutta on 3.3 miljoonaa ihmistä. Kuolleita olisi 33 000, jos kuolleisuus on 1 %, ja 66 000, jos kuolleisuus on 2 %.
Mutta riippuu paljon siitä, mitä laskentatapaa käytetään kuolleisuuden laskemiseen ja kuinka korkea kuolleisuus todellisuudessa on (arviot heittelevät vielä paljon).
Influenssaan kuolee vuosittain joitakin satoja Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tulleet tiedon mukaan virus on Afrikassa: https://fr.sputniknews.com/international/202002111043040916-ministere-r…
Sputniknews tuossa kertoo että Venäjän ulkoministeriö on kertonut medialle että Afrikassa on useita koronavirustartuntoja. Kuka lie kertonut ja missä alunperin. Toivottavasti jonkin tason tarkennusta seuraa epämääräiseen uutisointiin.
Talvisodassa kaatui 27 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolleisuus ei ole 100%. Nyt näköjään luullaan niin.
Ei, se on vain 20%.
Se on 20 niillä jotka sairasrui pahasti. Ei kaikilla.
38,043
Currently Infected Patients
30,698 (81%)
in Mild Condition
7,345 (19%)
Serious or Critical
Ja nämä vakavasti sairaat kuolevat melkein kaikki. Eli kuolleisuus on ~20%
Vierailija kirjoitti:
Börje kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hongkongfp.com/2020/02/11/hong-kong-authorities-evacuate-ts…
Hongkong:ssa naapuri sairastu putkiston kautta. Yritin google kääntäjällä lukea, en ihan varma ole onko kyseessä ilmanvaihtoputkisto vai viemäriputkisto?
....'Vialliset putket
Hongkongin yliopiston mikrobiologian laitoksen professori Yuen Kwok-yung kertoi, että rakennuksen putkistojärjestelmää tutkittiin mahdollisena syynä ilmaan leviämiseen ulosteiden kautta. Joitakin poistoaukkoista ei ehkä ole tukittu kunnolla, minkä ansiosta fanit ovat voineet kuljettaa viruksen muihin asuntoihin, hän sanoi....'
Fy fan!
Todennäköisempi leviämistapa on hissi ja hissin nappulat. Ilma ei vaihdu hississä.
Ei paljaalla vaan ota nenäliina käteen ja paina hissiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on tänään tartuntojen määrä pudonnut reilusti. Kiinan ulkopuolella myös vain yksittäisiä tapauksia edelleen. Parantuneiden määrä suhteessa kuolleisiin kasvaa koko ajan.
Voisitteko yrittää, vaikka tämä pelottava virus onkin, nähdä myös näitä valoisampia puolia?
Ja jos mietitte, että kuolleita tulee joka päivä enemmän, se on ihan loogista sekin, koska tartuntojen määrän piikki on ollut noin viikko sitten, kuolleisuuden piikki tulee ehkä 1-2 viikkoa perässä.
Valitettavasti ihmiset eivät usko tuohon, koska se on juuri positiivinen uutinen. Ainoa asia mitä voi tapahtua on se pahin mahdollinen ja kaikki pienikin hyvä on joko valheita, vähättelyä, hyssyttelyä tai mitä milloinkin. Olen niin kiitollinen että sinun kaltaisia ihmisiä on tässä ketjussa tuomassa sitä neutraalia ja pikkuisen positiivista valoa, vaikka en usko että monikaan sitä kuuntelee tai uskoo, kiitos kuitenkin piristävästä uutisesta.
Ei kukaan toivo tuollaista tautia. Positiiviset uutiset on vain pelkästään hyvä asia. Tässä ketjussa on parjattu eniten sitä, että suomessa päättäjät ei toimi vaan ovat kuin koronaa ei olisi olemassakaan. Siksi tässä on eniten huolen vuoksi juteltu. Ja jos uutiset ovat positiivisia niin sehän on mahtavaa!
Valitettavasti niin ei kuitenkaan ole. Käyrät ei ole taittuneet mihinkään alaspäin. https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Katsokaa noita käyriä. Kuolemat nousee ja tulee vielä huimasti nousemaan kun kriittiset kuole. Tartuntakäyrä on hieman notkahtanut, mutta silti nousee koko ajan, vaikka kaikki pahimman alueen kiinalaiset on eristyksessä. Sitten vasta huokaisen helpotuksesta kun molemmat käyrät alkaa laskemaan.
Luet ilmeisesti vain sitä lineaarista käyrää? Avaa tapauskuvaajan alta More case statistics, tsekkaa Daily cases ja Daily cases growth factor. Kuolleisuuden piikki tulee jäljessä tapausten piikkiin nähden.
Luvut ovat vain indikaattori siitä paljonko voidaan testata. Testien määrä on rajallinen. Siksi lineaarisesti tasainen käyrien nousu. Todellisuus voi olla aivan muuta.
Tai voi olla olematta. Täälläkin on kiinalaisturisteja vilissyt joulun jälkeen, eikä ihmeitä ole tapahtunut. Ulkomaiden kuolemantapaukset, 1 vai 2? CFR 18% ennakoitiin Hubein alueelle, matkailijoille <5,6%, kaikki tapaukset mukaan luettuna 1%. Etsin linkin, hetki.
Tässä.
https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/news-…
Vierailija kirjoitti:
Coronavirus 'could infect 60% of global population if unchecked'
- Most experts thought that each person infected would go on to transmit the virus to about 2.5 other people. That gave an “attack rate” of 60-80%.
- Even if the general fatality rate is as low as 1%, which Leung thinks is possible once milder cases are taken into account, the death toll would be massive.
- Some countries at risk because of the movement of people to and from China have taken precautions. On a visit to Thailand three weeks ago, Leung talked to the health minister, who is also deputy prime minister, and advised the setting up of quarantine camps, which the government has done. But other countries with links to China appear, inexplicably, to have no cases – such as Indonesia. “Where are they?” he asked.
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/11/coronavirus-expert-warns-…
Jos 70 % sairastuisi, se tekisi 5,46 miljardia. (Miljardi on 1000 miljoonaa.)
Nyt sitten jos tietäisimme todellisen kuolleisuusprosentin, voisimme laskea arvioita uhrien määrästä.
Monet arviot perustuvat siihen, että Wuhanissa sairaalassa sairastavat "vakavat tapaukset" ja kotona lievemmät. Tämä ei kuitenkaan ole koko tilannekuva, koska toisaalta sairaalassa sairastavat ne, jotka ovat ENSIN sairastuneet ja kodeissa ne, jotka eivät sairaalaan mahdu.
J
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, se on vain 20%.
38,043
Currently Infected Patients <--- tällä hetkellä sairastaa
30,698 (81%)
in Mild Condition <---- joista lievästi sairaina7,345 (19%)
Serious or Critical <---- vakavasti sairaitaJa nämä vakavasti sairaat kuolevat melkein kaikki. Eli kuolleisuus on ~20%
Jos tuo pitää paikkansa ja se että jonkin perussairauden omaavat sairastuvat vakavasti, niin ompa kuoleman vakava paikka heille?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki riskiryhmäläiset ja perussairauksista itkijät kausi-influenssarokotusta ottamaan!
https://yle.fi/uutiset/3-11201225
Influenssarokotteen ehtii ottaa vielä ennen epidemian huippua – riskiryhmien maksuttomista rokotteista jäljellä yli kolmasosa
Uudenmaan influenssakausihuipun ennustetaan ajoittuvan maaliskuulle.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen varautunut siihen, että sulkeudun asuntooni "eristykseen" jopa puoleksi vuodeksi, mikäli on tarpeen. Olen viime viikot ostanut erilaista kuiva- ja säilykemuonaa, kuten nuudeleita, hernekeittoa, tölkkilihapullia, puurohiutaleita, yms. Pakastimesta löytyy mm. vihannespuolta, pitsaa, yms. Lisäksi olen hankkinut esim. leivän leipomiseen tarvittavia aineksia, kuten jauhoja, kuivahiivaa, ym. Ihan vielä ei ole puoleksi vuodeksi ruokaa ja tarvikkeita, esim. hygieniatarvikkeita on tällä hetkellä noin kolmeksi kuukaudeksi, mutta hankin niitä vielä lisää lähiaikoina. Kaikkea kun ei ole varaa ostaa kerralla.
Olen kuitenkin päättänyt, että nelikymppisen ei ole vielä aika lähteä täältä ja siksi varaudun siihen, että tauti iskee myös Suomeen kuolettavasti. Aion olla siinä osassa suomalaisia, jotka selviävät tästä. Sen mukaisesti teen myös kaikki järjestelyt ja varautumiset.
oletko perusterve???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, se on vain 20%.
Täällä oli jo kertaalleen statistiikkaa: no 20% sairastuu vakavasti ja no 80% miedosti - kuolleet/parantuneet sillä hetkellä 20/80% eli koko lailla jokainen vakavasti sairastunut on kuollut (tai joku heistä parantunut mutta joku lievästi sairastunut kuollut, mutta se on tilastollisesti epäolennaista).
Ennen paniikkia, tilastot ovat vähän eri näköiset Hubeissa kuin muualla, eikä siitä voi vetää johtopäätöksiä, että jatkotartunnat muualla maailmassa etenevät samalla kaavalla.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda759…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen varautunut siihen, että sulkeudun asuntooni "eristykseen" jopa puoleksi vuodeksi, mikäli on tarpeen. Olen viime viikot ostanut erilaista kuiva- ja säilykemuonaa, kuten nuudeleita, hernekeittoa, tölkkilihapullia, puurohiutaleita, yms. Pakastimesta löytyy mm. vihannespuolta, pitsaa, yms. Lisäksi olen hankkinut esim. leivän leipomiseen tarvittavia aineksia, kuten jauhoja, kuivahiivaa, ym. Ihan vielä ei ole puoleksi vuodeksi ruokaa ja tarvikkeita, esim. hygieniatarvikkeita on tällä hetkellä noin kolmeksi kuukaudeksi, mutta hankin niitä vielä lisää lähiaikoina. Kaikkea kun ei ole varaa ostaa kerralla.
Olen kuitenkin päättänyt, että nelikymppisen ei ole vielä aika lähteä täältä ja siksi varaudun siihen, että tauti iskee myös Suomeen kuolettavasti. Aion olla siinä osassa suomalaisia, jotka selviävät tästä. Sen mukaisesti teen myös kaikki järjestelyt ja varautumiset.
Mites roskien vienti? Laskujen maksu - tuleeko kirjekuorina? Asutko kerrostalossa - ilmanvaihtokanavat? Kiinnostaa voisiko tuo toimia oikeasti. Itse olen ennemmin ajatellut, että mahdotonta estää.
Asuntolaina on pakko maksaa erityistilanteessakin eli ei ole varaa ottaa potkuja töistä. Asuntu kun ulosmitataan ei ole paikkaa mihin mennä. Kukaan suvusta ei auta eli ei pääse esim. vanhempieni mökille, he eivät anna käydä siellä päiväkylässäkään eikä ylipäätään olla tekemisissä lastensa tai lastenlastensa kanssa.
Monilla on just sukumökki, harvalla ihan ikioma.
Kai se on vaan kohdattava virus sillä suojautuminen ja erokoituminen ei onnistu ellei olisi just 300 ke säästössä millä äkkiä ostaisi mökin.Kouvolassa myynnissä mummonmökki uuneilla 22000€.. Utajärvellä vastaava 8000€
Siis suomihan on täynnä niitä myymättömiä taloja, joiden piti olla kauhean suuri ongelma, kun ei mene kaupaksi. Nehän on aivan ihanteellisia tähän. Oma rauha, eikä ole edes mikään pieni mökki vaan talo, jossa oma rauha ja ei jaettua ilmastointia naapureiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, se on vain 20%.
Täällä oli jo kertaalleen statistiikkaa: no 20% sairastuu vakavasti ja no 80% miedosti - kuolleet/parantuneet sillä hetkellä 20/80% eli koko lailla jokainen vakavasti sairastunut on kuollut (tai joku heistä parantunut mutta joku lievästi sairastunut kuollut, mutta se on tilastollisesti epäolennaista).
Ennen paniikkia, tilastot ovat vähän eri näköiset Hubeissa kuin muualla, eikä siitä voi vetää johtopäätöksiä, että jatkotartunnat muualla maailmassa etenevät samalla kaavalla.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda759…
Nuo tilastot muualla näyttävät olevan samanlaisia kuin Hubeissa epidemian alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites roskien vienti? Laskujen maksu - tuleeko kirjekuorina? Asutko kerrostalossa - ilmanvaihtokanavat? Kiinnostaa voisiko tuo toimia oikeasti. Itse olen ennemmin ajatellut, että mahdotonta estää.
Asuntolaina on pakko maksaa erityistilanteessakin eli ei ole varaa ottaa potkuja töistä. Asuntu kun ulosmitataan ei ole paikkaa mihin mennä. Kukaan suvusta ei auta eli ei pääse esim. vanhempieni mökille, he eivät anna käydä siellä päiväkylässäkään eikä ylipäätään olla tekemisissä lastensa tai lastenlastensa kanssa.
Monilla on just sukumökki, harvalla ihan ikioma.
Kai se on vaan kohdattava virus sillä suojautuminen ja erokoituminen ei onnistu ellei olisi just 300 ke säästössä millä äkkiä ostaisi mökin.Kouvolassa myynnissä mummonmökki uuneilla 22000€.. Utajärvellä vastaava 8000€
Siis suomihan on täynnä niitä myymättömiä taloja, joiden piti olla kauhean suuri ongelma, kun ei mene kaupaksi. Nehän on aivan ihanteellisia tähän. Oma rauha, eikä ole edes mikään pieni mökki vaan talo, jossa oma rauha ja ei jaettua ilmastointia naapureiden kesken.
Kiinteistösijoittajat myyvät tai vuokraavat kovalla hinnalla ulkomaalaisille.
Oikeaa tietoa salataan
https://images.medicinenet.com/images/newsletter/specialty/coronavirus-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, se on vain 20%.
38,043
Currently Infected Patients <--- tällä hetkellä sairastaa
30,698 (81%)
in Mild Condition <---- joista lievästi sairaina7,345 (19%)
Serious or Critical <---- vakavasti sairaitaJa nämä vakavasti sairaat kuolevat melkein kaikki. Eli kuolleisuus on ~20%
Jos tuo pitää paikkansa ja se että jonkin perussairauden omaavat sairastuvat vakavasti, niin ompa kuoleman vakava paikka heille?
Kaikki perussairauden omaavat eivät kuitenkaan sairastu välttämättä. Kuolleisuusprosentti tarkentunee lähitulevaisuudessa, sairastamisaika on pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Kuolema tulee nyt valitettvasti lähelle jokaista ihmistä ympäri maapallon, ei katso onko köyhä vai rikas. Nyt kannattaa laittaa oma toivo Jeesukseen, jonka jokainen tulee kohtaamaan kuoleman jälkeen. Varaudu ajallisesti niin kuin parhaaksi näet ja loppu Herran haltuun. Jeesukseen uskovalle kuolema on voitto.
Tapa paeta todellisuutta satuihin ja apatiaan.
Kauheaa.
Mut näin heikot reagoivat vaikeuksiin: ei yritetä edes mitään.
Halveksittavaa, erityisesti jos ihmisellä on huollettavia.
Mulla on kokemusta äidistä, joka perhetragedian jälkeen hurahti ja jätti teinitytön (minut) henkisesti heitteille.
Lauloi virsiä ja luki raamattua tuntitolkulla.
Mun elämä meni pilalle, kun en saanut traumaapua, äiti ei tarvinnut, multa ei kysytty.
Inhoan uskovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että sähköt voivat hyvinkin mennä, jos kunnon pandemia iskee.. siinä on pakastinkama tai lämmittämistä ja valmistamista vaativa ruoka ihan yhtä tyhjän kanssa.
Sähkönjakelu turvataan aina. Moni asuu asunnossa jossa lämmitys on sähköllä. Minäkin asun paritalossa jossa ei ole takkaa. Jos ei sähköjä, ei lämpöä, ja valtio joutuu jörjestämään hätämajoituksen sitten todella monelle.
Niinkö luulet? Kun kunnon pandemia lyö päälle, siinä katoaa sivistyksen pintakiilto kyllä varsin hyvin. Sähkö/vesi/jätehuolto ovat vaarassa siinä missä moni muukin. Ei se pandemia ole vain romanttisesti kotona istuskelua kotivaran turvin ja somettamista.
Joskus on korostettu, että jokaisessa talossa oliis hyvä olla takka tai muu puulämmitysmahdollisuus.
Jep. Meillä onneksi molemmat. Lisäksi kaasulla mahdollisuus laittaa ruokaa jonkin aikaa, toki kaasukin jossain vaiheessa loppuu. Sitten varmaan takassa. Polttopuita on vuoden tarpeet ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että sähköt voivat hyvinkin mennä, jos kunnon pandemia iskee.. siinä on pakastinkama tai lämmittämistä ja valmistamista vaativa ruoka ihan yhtä tyhjän kanssa.
Sähkönjakelu turvataan aina. Moni asuu asunnossa jossa lämmitys on sähköllä. Minäkin asun paritalossa jossa ei ole takkaa. Jos ei sähköjä, ei lämpöä, ja valtio joutuu jörjestämään hätämajoituksen sitten todella monelle.
Niinkö luulet? Kun kunnon pandemia lyö päälle, siinä katoaa sivistyksen pintakiilto kyllä varsin hyvin. Sähkö/vesi/jätehuolto ovat vaarassa siinä missä moni muukin. Ei se pandemia ole vain romanttisesti kotona istuskelua kotivaran turvin ja somettamista.
Et ole kyllä penaalin terävin kynä. Totesin vain että puolet suomalaisista asui sähkölämmityksen varassa. Mullakin on VILP mutta se ei toimi ilman sähköä. Jos on pakkasta 30c ja 2,5 miljoonaa ihmistä ilman sähköä niin kyllä se valtio joutuu hätämajoitusta järjestämään. Pölvästi.
Joskus on korostettu, että jokaisessa talossa oliis hyvä olla takka tai muu puulämmitysmahdollisuus.