Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
98161/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aiemmin ketjussa kyseli itärajan tunnelmia.

Asun itse Imatralla, ihan rajan läheisyydessä. Hirveästi en ole missään liikkunut, niin en tiedä liikkuuko täällä paljon esimerkiksi venäläisiä. Tuntuma kuitenkin on, että esim kaupassa venäjän kielen kuuleminen on vähentynyt selvästi.

Itsekin olen ihmetellyt, kun ei tämän enempi tartuntoja ole. Valitettavasti tiedän myös että kaikkia oireisia ei testata.

Vierailija
98162/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi selvä seuraus koronaviruksesta ja toiseen aaltoon valmistautumisesta. Tuolla alueella vuokrat ovat suuria.

https://www.verkkouutiset.fi/hs-yritykset-sulkevat-ovensa-helsingin-kuu…

HS: Miksi yritykset sulkevat ovensa Helsingin pääkadulla?

Elisa Hyvärinen | 28.07.2020 | 11:00- päivitetty 28.07.2020 | 13:13

Myymälä toisensa jälkeen luopuu Helsingin Aleksanterinkadun liiketiloistaan.

Olen tällainen ehkä tyypillinen keski-ikäinen mies, jonka vaateshoppailu tapahtuu netistä tai muutaman minuutin pikaiskuna kauppakeskuksen ketjuliikkeeseen. Shoppailun muutos on ollut tulossa pitkään, mutta nyt muutos tulee kerralla ja muiden kriisien päälle. Sääliksi käyvät myyjät ja yrittäjät.

Samalla pitää todeta, että aika kultainen ei palaa. Turha odottaa, että vuoden-parin päästä kun rokote tai muu keino on tullut ja talous toipuu että ihmiset palaisivat liikkeisiin kun vaan laittaa ihan samanlaisen putiikin pystyyn. Hassua, että äijävaatteiden erityisliike Varusteleka näyttää olevan valovuosia edellä kaikkia suomalaisia rättikauppoja kivijalka-verkkokauppa -yhdistelmäasiassa.

Jos odotettavissa on mellakointia Usan suurkaupunkien tapaan ikkunat rikki ja tavarat ulos tulipaloja ym. kuten Minneapolis,NewYork,Chigago,Portland jossa on toukokuun lopusta lähtien Antifa,anarkistit BLM tuhonneet kauppoja ja pienyrityksiä. Mediassa ei em toimintaa näytetä meillä mutta ihmsiset kuvaa nettiin itse twit,fb ja kertoo mitä tapahtuu tai poliisi kertoo hyökkäyksistä. Pienyritykset ajetaan ahdinkoon koronan varjolla tehtävissä mellakoissa.Heidät on maksettu ja aseena kiviä,molotoveja,lasereita ampumisia poliiseja kohti ja henki rikokset lisääntyneet. Ja sitten uutiset valehtelee Trumpista vaikka syy on muualla eli demokraatit ja Soros. Em toimintaa saattaa meillekin tapahtua koska meillä lepsuillaan päättäjien toimesta.

Sulla on merkillinen päähänpinttymä. Nuo asiat joista vouhotat suu ja näppis vaahdossa, tapahtuvat toisella mantereella, jolla on ihan oma menneisyytensä ja kulttuurinen taakkansa. Pikanttina lisänä nuo sinun kohkaamasi tapahtumat eivät liity ketjun aiheeseen yhtään mitenkään.

Tee oma ketju. Voit saada vastaanottavaisemman yleisön, kuin spämmätessäsi muiden ketjuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
98163/176779 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskin voi tehdä itse huivista, t paidasta yms. Ilman ompelua

Vierailija
98164/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää katsomassa tämä ketju:

Kuinka herkästi vähäisistä flunssaoireista pitäisi jäädä pois töistä?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3831311/kuinka-herkasti-vahaisista-flun…

Ei kauhean vakuuttavaa luettavaa, aloittaja siis miettii onko kurkkukipu syy jäädä kotiin. Jos ihmiset ei oikeasti jää pienistäkin oireista pois töistänsä, niin ongelmissa ollaan. Nuoret varsinkin, joilla oireet voi olla käytännössä olemattomat, eivät näköjään vieläkään tajua...

Moni, muun muassa minä itse, ei voisi koskaan poistua kotoa jos pienimmänkin oireen takia pitäisi olla kotona. Aamulla aivastin ja jouduin niistämään nenää, ja kurkussa tuntuu ilmastoinnin kuivattama ilma ja veto. Ihan niinkuin muinakin päivinä.

Tämä!

Oma tunnollinen tytär on nyt jo paniikissa koulun alusta, hänellä meinaan on vähän väliä kurkku tai pää kipeä eri syistä. Nyt on allergiaa, joskus ilmastointi aiheuttaa, joskus stressi, siis mikä vain.

Lukiosta vaan et voi olla joka päivä pois, ja tuo tietohan aiheuttaa jo sinällään oireita, mielikuvitus kun laukkaa ja näkee jo olevansa koulun supertartuttaja.... Hankala syksy edessä!

Koittakaa kasvattaa niistä lapsistanne vähän rationaalisempia ja joustavampia, ettei tarvitse kaikesta panikoida. Vaikeahan se varmasti on, jos itsekin elää koronahysteriaa.

Arvaapa ollaanko juteltu aiheesta stressaamattomuus ja rentous ehkä noin miljoona kertaa? Itse en ole hysteerikkö ollenkaan eikä mieskään, siitä asia ei johdu. Kympin tyttö oman sisäisen pakkonsa kanssa, itse en todellakaan ollut hikari vaan rento koululainen...

Helppo sanoa että koita kasvattaa sellainen tai tällainen, lapsi ei ole tyhjä taulu johon sivellään täydellisiä kaarteita omalla kaikkitietävällä pensselillä. Kaikkemme koitamme, ja toki se että hän saa purkaa mieltään helpottaa, ja toki joskus jopa uskookin järkivakuutteluitamme. Järjen tasolla, se tunne on sitten toinen juttu ;) 

Maailma ei ole helppo paikka nuorisolle, ei vaikka kuinka vanhempina koitamme parhaamme auttaaksemme ja tukeaksemme selviytymään täysjärkisenä ja onnellisena.

Plus opettakaa ajattelemaan omilla aivoilla. Kaikkea mitä media suoltaa koronasta ei tarvitse uskoa. Luoja se virus on todistetusti ollut jo 2019 euroopassa, Aasiassa syyskuussa jo. Koko virus on ollut olemassa jo ties kuinka kauan ja pyörinyt keskuudessamme. Ja joo on pari astetta pahempi kuin influessa. Tämä kyseinen mutaatio. Sen median mukaan.

Se järki käteen, hygienia tavat kuntoon ja toisten huomioon ottamisella pääsee jo pitkälle eikä tarvitse stressata niin.

Vierailija
98165/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11467909

Ennen maskisuosituksen antamista on varmistettava niiden riittävyys

THL pohtii parhaillaan, pitäisikö Suomessa antaa kansallinen suositus kasvomaskien käyttämiselle. Järvelän mukaan maskien käyttämisestä ei välttämättä olisi haittaa, jos muistaa käsihygienian maskia laittaessa ja sitä pois ottaessa.

– Ongelma lienee se, että jos tällainen suositus annetaan, niin silloin pitää olla varmuus, että terveydenhuollon ja sosiaalityön käyttöön maskeja on riittävästi ja niiden tuotanto on katkeamatonta. Globaaleista tuotanto-ongelmista huolimatta tulisi varmistaa, että koko Suomen maskitilanne on sellainen, että tällainen suositus voidaan antaa ja sitä pystytään noudattamaan.

Ei sairaanhoidon maskeja Prismasta osteta! Lisäksi, kangasmaski on ihan riittävän hyvä "kansanmaski" kuten maailmaltakin tiedetään. Kaikki kivet käännetään maskien karttamiseksi. Ikävä sivuvaikutus on, että tällä on saatu aikaan tyhmimpien joukkoon maskivastaisuutta.

Niitä maskeja ei osteta Prismasta sinne sairaaloihin, mutta yleensä ne tulevat kyllä ihan saman valmistajan samalta linjalta. Vielä kun pudotetaan rikaksi rokkaan rakennusala, joka on terveydenhuollon lisäksi toinen maskirohmu kokonaisuutena, pitää olla varma että tuotantokapasiteetti on tarpeeksi korkea.

Maskeja toimitetaan sinne Prismaan vasta kun terveydenhuollon ja rakennusalan ym. tarpeet on tyydytetty. Tämän tietävät kaikki. Entäpä ne kangasmaskit? Kuluvatko nekin terveydenhuollossa? Entäpä ne itsetehdyt kangasmaskit jotka ovat tavan kansalaiselle riittäviä?

Sä voit itse askarrella, tai ostaa vaikka kaikki maskit mitä sieltä Prismasta löydät, sitä ei ole kielletty. Fakta silti on, että edes suositusta on hankala antaa, ellei voida olla varmoja että niitä maskeja on kaikkien saatavilla, ja siihen ei voida olettaa että joku varmaan itse ompelee tai käyttää samaa maskia X kertaa.

Niin sitä vaan oletetaan lain ja käytöstapojen perusteella että ihmiset kulkevat vaatteissa ulkosalla...

Tilapäismaski tai huivi onnistuu ihan jokaiselta. Onnistuu muuallakin, miksi ei onnistuisi meillä? Korvaaminen, jos on tarpeen, kunhan tuotanto on riittävää. Slovakiassa maskipakon toteuttamiseen meni päivä.

Kyllä nyt näyttää siltä, että jokainen kivi käännetään asian varhiloimiseksi.

Vierailija
98166/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nissä tutkimuksissa joissa koronasta selvinneiltä on löydetty jossain kuvauksissa muutoksia sieltä sun täältä, kiinnostaa kyllä aina se, onko kyseisillä henkilöillä ollut mitään oireita näistä. Kun kyllähän kuvantamisissa voi näkyä asioita joista ei käytännössä ole haittaa, ja viruksista voi aiheutua harmittomia mutta pysyviä "vaurioita" kuten vesirokon arvet. Toki vaikka nyt oireita ei olisi, niin joku sydänmuutos voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin, mutta sitä ei vielä voi tietää.

Ne muutokset sydänlihakseen ovat samanlaisia kuin mitä sydänkohtaus aiheuttaa. Ei ne ainakaan kohenna terveyttä.

Mä luulen että mulla on noita sydänoireita. Koronavirusta ei talvella kyllä testattu joten en voi olla varma. Mutta kova tauti ja sen jälkeen outoja sydäntuntemuksia edelleen. Ihan kuin olisi sydänvika. Välillä hengästyttää kamalasti ja voimat loppuu ja vasen käsi puutuu ym. Keski-ikäinen nainen olen ja mitään sydänoireita ei ole aikaisemmin ollut.

Sun varmaan kannattaisi tutkituttaa sydäntä ym. joka tapauksessa, liittyi asiaan koronaa tai ei. Voi olla syystä tai ännännestä ihan sellainen vanhanaikainen sydänkohtaus tuloillaan, tai jostain muusta vakavasta kysymys.

Vierailija
98167/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL pohtii parhaillaan, pitäisikö Suomessa antaa kansallinen suositus kasvomaskien käyttämiselle. Järvelän mukaan maskien käyttämisestä ei välttämättä olisi haittaa, jos muistaa käsihygienian maskia laittaessa ja sitä pois ottaessa.

– Ongelma lienee se, että jos tällainen suositus annetaan, niin silloin pitää olla varmuus, että terveydenhuollon ja sosiaalityön käyttöön maskeja on riittävästi ja niiden tuotanto on katkeamatonta. Globaaleista tuotanto-ongelmista huolimatta tulisi varmistaa, että koko Suomen maskitilanne on sellainen, että tällainen suositus voidaan antaa ja sitä pystytään noudattamaan.

Ei sairaanhoidon maskeja Prismasta osteta! Lisäksi, kangasmaski on ihan riittävän hyvä "kansanmaski" kuten maailmaltakin tiedetään. Kaikki kivet käännetään maskien karttamiseksi. Ikävä sivuvaikutus on, että tällä on saatu aikaan tyhmimpien joukkoon maskivastaisuutta.

Niitä maskeja ei osteta Prismasta sinne sairaaloihin, mutta yleensä ne tulevat kyllä ihan saman valmistajan samalta linjalta. Vielä kun pudotetaan rikaksi rokkaan rakennusala, joka on terveydenhuollon lisäksi toinen maskirohmu kokonaisuutena, pitää olla varma että tuotantokapasiteetti on tarpeeksi korkea.

Maskeja toimitetaan sinne Prismaan vasta kun terveydenhuollon ja rakennusalan ym. tarpeet on tyydytetty. Tämän tietävät kaikki. Entäpä ne kangasmaskit? Kuluvatko nekin terveydenhuollossa? Entäpä ne itsetehdyt kangasmaskit jotka ovat tavan kansalaiselle riittäviä?

Sä voit itse askarrella, tai ostaa vaikka kaikki maskit mitä sieltä Prismasta löydät, sitä ei ole kielletty. Fakta silti on, että edes suositusta on hankala antaa, ellei voida olla varmoja että niitä maskeja on kaikkien saatavilla, ja siihen ei voida olettaa että joku varmaan itse ompelee tai käyttää samaa maskia X kertaa.

Niin sitä vaan oletetaan lain ja käytöstapojen perusteella että ihmiset kulkevat vaatteissa ulkosalla...

Tilapäismaski tai huivi onnistuu ihan jokaiselta. Onnistuu muuallakin, miksi ei onnistuisi meillä? Korvaaminen, jos on tarpeen, kunhan tuotanto on riittävää. Slovakiassa maskipakon toteuttamiseen meni päivä.

Niin oletetaan joo, mutta vaatteet on kyllä sellainen asia jonka hankkimisessa sosiaaliturva auttaa jos niitä ei pysty itse itselleen hankkimaan. Eli vaikka yhteiskunta ei lähetä kaikille vaatteita ilmaiseksi, niin jollain tasolla hyvinvointivaltio on silti vastuussa siitä että kaikilla vaatteita on.

Vierailija
98168/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oletetaan joo, mutta vaatteet on kyllä sellainen asia jonka hankkimisessa sosiaaliturva auttaa jos niitä ei pysty itse itselleen hankkimaan. Eli vaikka yhteiskunta ei lähetä kaikille vaatteita ilmaiseksi, niin jollain tasolla hyvinvointivaltio on silti vastuussa siitä että kaikilla vaatteita on.

Eli maskien tapauksessa annetaan vaikka se lakana josta voi leikellä itselleen huivin jos ei muuta saa aikaiseksi....

Vierailija
98169/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tota Varhilaa.

Kaikki mikä puoltaa elämää, suojaa kansaa on hyvin hankalaa hänelle. Mikä lienee taustalla? Maski asiaan hänen kantansa on aivan käsittämätön.

Vierailija
98170/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski suositusta ei pidä antaa sen perusteella onko maskeja kaikille riittävästi vai ei.

Maski suositus pitää antaa sen perusteella, että maski suojaa ihmisiä taudilta.

Sota aikana pommikoneen lentäessään kaupunkiin, ihmisille annetaan käsky suojautua. Vaikka kaikille ei olisikaan pommisuojanpaikkaa, kannattaa kuitenkin suojautua jonnekin, juosta metsään tms minne vain.

Jokainen tajuaa, että kriiisissä, joka koske koko maailmaa varusteista on pulaa. Suositusta varten ei tarvitse olla loputtomia maski varastoja ( toki täydentäisi niitä koko ajan ja pyrkisin loputtomaan maski varastoon).

Kansalaisille on rikkinäisiä sukkia kaapissa, meillä on Martat, jotka voivat kertoa miten se kotitekoinen maski tehdään.

Suosittelisin jo tekemään myös maskin käyttö opasvideon ja alkaa pyörittämään sitä mainoskatkoilla TV:ssä, niin ihmiset oppivat samalla sen maskin käytön, eikä tule turhia kuolemia sen takia, että maskia ei osata käyttää oikein tässä maassa.

Vierailija
98171/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006584816.html

Suomessa muhii maskikiista: osa lääkäreistä toivoo maskisuositusta – STM:n Varhilan mukaan ei ole suunnitteilla

STM: maskisuositusta ei suunnitteilla

Koronarajoitusten purkaminen ja Euroopan tautitilanne herättävät huolta sosiaali- ja terveysministeriössä, mutta Suomen maskilinjauksiin ei ole suunnitteilla muutoksia, sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila kertoo.

Hallitus linjasi toukokuun lopussa sosiaali- ja terveysministeriön teettämän selvityksen pohjalta, että Suomessa ei oteta käyttöön yleistä maskisuositusta. Selvityksen mukaan kasvosuojusten käytöllä ei ole merkittävää vaikutusta taudin leviämisen estämisessä.

– Valtioneuvosto jätti varauman. Kun ihmiset palaavat lomiltaan ja aletaan arvioida syksyn tilannetta, niin kyllä siinä pohditaan myös maskiasiaa. Tällä haavaa maskisuositusta ei ole suunnitteilla, Varhila sanoo.

Vierailija
98172/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää katsomassa tämä ketju:

Kuinka herkästi vähäisistä flunssaoireista pitäisi jäädä pois töistä?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3831311/kuinka-herkasti-vahaisista-flun…

Ei kauhean vakuuttavaa luettavaa, aloittaja siis miettii onko kurkkukipu syy jäädä kotiin. Jos ihmiset ei oikeasti jää pienistäkin oireista pois töistänsä, niin ongelmissa ollaan. Nuoret varsinkin, joilla oireet voi olla käytännössä olemattomat, eivät näköjään vieläkään tajua...

Moni, muun muassa minä itse, ei voisi koskaan poistua kotoa jos pienimmänkin oireen takia pitäisi olla kotona. Aamulla aivastin ja jouduin niistämään nenää, ja kurkussa tuntuu ilmastoinnin kuivattama ilma ja veto. Ihan niinkuin muinakin päivinä.

Tämä!

Oma tunnollinen tytär on nyt jo paniikissa koulun alusta, hänellä meinaan on vähän väliä kurkku tai pää kipeä eri syistä. Nyt on allergiaa, joskus ilmastointi aiheuttaa, joskus stressi, siis mikä vain.

Lukiosta vaan et voi olla joka päivä pois, ja tuo tietohan aiheuttaa jo sinällään oireita, mielikuvitus kun laukkaa ja näkee jo olevansa koulun supertartuttaja.... Hankala syksy edessä!

Koittakaa kasvattaa niistä lapsistanne vähän rationaalisempia ja joustavampia, ettei tarvitse kaikesta panikoida. Vaikeahan se varmasti on, jos itsekin elää koronahysteriaa.

Arvaapa ollaanko juteltu aiheesta stressaamattomuus ja rentous ehkä noin miljoona kertaa? Itse en ole hysteerikkö ollenkaan eikä mieskään, siitä asia ei johdu. Kympin tyttö oman sisäisen pakkonsa kanssa, itse en todellakaan ollut hikari vaan rento koululainen...

Helppo sanoa että koita kasvattaa sellainen tai tällainen, lapsi ei ole tyhjä taulu johon sivellään täydellisiä kaarteita omalla kaikkitietävällä pensselillä. Kaikkemme koitamme, ja toki se että hän saa purkaa mieltään helpottaa, ja toki joskus jopa uskookin järkivakuutteluitamme. Järjen tasolla, se tunne on sitten toinen juttu ;) 

Maailma ei ole helppo paikka nuorisolle, ei vaikka kuinka vanhempina koitamme parhaamme auttaaksemme ja tukeaksemme selviytymään täysjärkisenä ja onnellisena.

Plus opettakaa ajattelemaan omilla aivoilla. Kaikkea mitä media suoltaa koronasta ei tarvitse uskoa. Luoja se virus on todistetusti ollut jo 2019 euroopassa, Aasiassa syyskuussa jo. Koko virus on ollut olemassa jo ties kuinka kauan ja pyörinyt keskuudessamme. Ja joo on pari astetta pahempi kuin influessa. Tämä kyseinen mutaatio. Sen median mukaan.

Se järki käteen, hygienia tavat kuntoon ja toisten huomioon ottamisella pääsee jo pitkälle eikä tarvitse stressata niin.

Nimenomaa.

Mutta kun ne perus jutut, minimit, on ihan unohtunut jo suurelta osalta.

Turvavälejä ei moni jaksa pitää. Desiä ja käsienpesua voi entisestään lisätä julkisiin tiloihin.

Maskisuositusta ja käyttöä ei ole.

Näillä pienillä teoilla: välit, pesut, maskit oltaisiin jo aikas pitkällä.

Eikö ne todella tajua, että nämä ratkaisisi asian aika voiton puolelle jo?

Laittaisi hetkeksi turvaväli poliiseja ( asiaan koulutettuja kansalaisia) muistuttamaan asiasta ruuhkaisina paikkoihin, muistuu taas meno mieleen, mitä tulisi edelleen noudattaa.

Vierailija
98173/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko eusta saada apua, kun pelottaa, kun Suomessa ei ole maskeja pk seudulla joukkoliikenteessä? Voiko Eu auttaa suomalaisia? Määrätä suomeen maskit?

Vierailija
98174/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskit ja turvavälit eivät auta sisätiloissa, jos niissä oleakellaan kauan.

Virukset mahtuvat maskin läpi ja pyörivät tiloissa.

Ulkona niistä on hyötyä.

Vierailija
98175/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko eusta saada apua, kun pelottaa, kun Suomessa ei ole maskeja pk seudulla joukkoliikenteessä? Voiko Eu auttaa suomalaisia? Määrätä suomeen maskit?

Ei voi, kyllä Suomen pitää itse tehdä tuollaiset päätökset.

Vierailija
98176/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006584511.html

Tapio Sadeojan kolumni: Suomi lomaili, pandemia ei

...

Suomea ei voi ainakaan syyttää liiallisesta etunojan ottamisesta syksyn korona-aaltoon varautumisessa – päinvastoin. Itse asiassa Suomessa ei ole elokuun alun jäkeen voimassa enää käytännössä jäljellä juuri mitään rajoituksia. Jopa Ruotsissa on nyt tiukemmat rajoitukset kuin Suomessa.

...

Kun Suomessa saatiin virus lähes tukahdutettua kesäksi, luulisi, että kaikki ainakin ns. helpot keinot olisivat nyt käytössä, jotta taudin uusi tuleminen olisi tehty mahdollisimman vaikeaksi. Mutta ei: rajoilla xxmaahanxxtulijoidenxx ohjeistus ja valvonta on lähes olematonta, karanteenimääräykset ovat huono vitsi, etätyösuositukset on kumottu, eikä maskien käytöstä ole saatu järkevää suositusta aikaiseksi.

Mutta miksi niin moni asia on rempallaan? Stm:n kansliapäällikkö Kirsi Varhila taisi paljastaa ainakin osasyyn Mtv:n haastattelussa sanoessaan, että keskustelut syksyn toimenpiteistä aloitetaan ensi viikolla, kun stm:n asiantuntijat alkavat palailla lomilta.

Alkavat ensi viikolla? Kun lomilta ehditään? Ensi viikolla arki Suomessa on jo alkanut, ihmisten kontaktit moninkertaistuneet ja suotuisat olosuhteet viruksen leviämiselle ovat syntyneet. Silloin on aika myöhäistä alkaa fundeerata työryhmien perustamista.

Vierailija
98177/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuu huolestuttaa viranomaisia kovasti ja ilmeisesti juuri sen tähden he eivät ole tehneet etukäteen mitään huolestuttavan tilanteen estämiseksi.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/muuttuuko-suomen-maskilinja-syksyll…

Elokuu huolettaa viranomaisia

Salmisen mukaan linjaus maskeista ei ole vielä ajankohtainen, mutta tulee sellaiseksi viimeistään silloin, kun lomalaiset palaavat suuremmissa määrin töihin tai epidemiatilanne pahentuu.

– On aivan totta, että elokuussa moni rajoitus purkautuu. Samanaikaisesti koulut alkavat, tulee mahdollisuus isojen tilaisuuksien järjestämiseen sisätiloissa ja myös etätyösuositus purkautuu, Varhila luettelee.

– Elokuulle osuu paljon asioita, jossa suuret määrät ihmisiä lähtee liikkeelle, ja totta kai siinä vaiheessa taudin etenemisen riski on huomattavasti suurempi kuin kesän aikana. Tästä THL:ssä ja STM:ssä ollaan huolissaan.

Tämä on täysin käsittämätöntä. Keväästä ei ilmeisesti opittu mitään? Missä proaktiivisuus ja valmistautuminen? Missä kriisijohtaminen? Syksy huolettaa, mutta mitään ei tehdä? Ensin lomaillaan, ja sen jälkeen perustetaan komitea pohtimaan, kannattaako asioita alkaa pohtia jo nyt vaiko joskus myöhemmin. Toinen komitea voisi pohtia, pitäisikö pohtia pitäisikö maskeista tilata lisätutkimus. 

Käsittämätöntä. Antaa todella ammattitaidottoman kuvan virkamiehistä ja päättäjistä. 

Vierailija
98178/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö päättäjät voisi kokoontua hätä istuntoon, kun puolissa hus alueen tartunnoista ei enää tartunnan lähdettä saada selville?

Nyt on hätätilanne tulossa hus alueelle.

Vierailija
98179/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006584511.html

Tapio Sadeojan kolumni: Suomi lomaili, pandemia ei

...

Suomea ei voi ainakaan syyttää liiallisesta etunojan ottamisesta syksyn korona-aaltoon varautumisessa – päinvastoin. Itse asiassa Suomessa ei ole elokuun alun jäkeen voimassa enää käytännössä jäljellä juuri mitään rajoituksia. Jopa Ruotsissa on nyt tiukemmat rajoitukset kuin Suomessa.

...

Kun Suomessa saatiin virus lähes tukahdutettua kesäksi, luulisi, että kaikki ainakin ns. helpot keinot olisivat nyt käytössä, jotta taudin uusi tuleminen olisi tehty mahdollisimman vaikeaksi. Mutta ei: rajoilla xxmaahanxxtulijoidenxx ohjeistus ja valvonta on lähes olematonta, karanteenimääräykset ovat huono vitsi, etätyösuositukset on kumottu, eikä maskien käytöstä ole saatu järkevää suositusta aikaiseksi.

Mutta miksi niin moni asia on rempallaan? Stm:n kansliapäällikkö Kirsi Varhila taisi paljastaa ainakin osasyyn Mtv:n haastattelussa sanoessaan, että keskustelut syksyn toimenpiteistä aloitetaan ensi viikolla, kun stm:n asiantuntijat alkavat palailla lomilta.

Alkavat ensi viikolla? Kun lomilta ehditään? Ensi viikolla arki Suomessa on jo alkanut, ihmisten kontaktit moninkertaistuneet ja suotuisat olosuhteet viruksen leviämiselle ovat syntyneet. Silloin on aika myöhäistä alkaa fundeerata työryhmien perustamista.

Saatiin tauti alas. Juuri silloin on se hetki koventaa otteita ja ottaa taudista yliote- hallita tautia, niin paljon kuin se on mahdollista. Alussa ei tehty näin ( ajoissa rajat kiinni turisteilta ja kotiin palaaville kunnon karanteeni, muu maa voi pyöriä) ja saatiin toinen mahdollisuus nyt. Niin ei kun lomaillaan ja katsotaan sitten kun virus taas jo leviää, kun porukka palaa lomilta, pitäskö jotakin suosituksia antaa. Kun on taas hankalaa saada sitä virusta kiinni. Oijoi.

Tyhmyyttä on se, että toistaa virhettä. Ei se, että tekee virheen vaan se, että toistaa sitä repeatillä. Olen näin itsekin joskus toiminut ja tyhmäähän se on, todella tyhmää.

Vierailija
98180/176779 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö media voisi haastatella päättäjiä?

Ja kysyä, mitä aikovat tehdä?

Onko pk seutu ja hus alue enää turvallisia, jos noin puolesta uusista tartunnoista en saada tartunnan lähdettä selville hus alueella?

Eikö media voisi vaikuttaa, että hus alueesta tulisi turvallisempi?

Ketju on lukittu.