Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Mihin joutui uutinen USAn koulujen avaamisesta syyskuussa. Opettajat ovat kauhuissaan mutta trumpin mielesta se on turvallista ja sanoo etta lapset eivat juuri tautia levita ja etta kouluissa on turvallista. Miksi ei tata uutista voi kansalaisille nayttaa suomessa, onko liikaa kosketuskohtia marinin versus trumpin suhtautumisessa. Veikkaan kuitenkin etta jenkeissa ihmiset panevat vastaan enemman kuin suomessa. Mielenkiintoista seurata miten kay.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006564464.html
Floridassa määrättiin koulujen avaamisesta, vaikka koronatartunnat ovat kasvussa: ”Opettajat ovat peloissaan”
Julkaistu: 16:18
Florida on yksi niistä osavaltioista, joissa koronatartuntojen määrä on jälleen kovassa nousussa.
Yhdysvaltojen Floridassa aiotaan avata koulut lähiopetukselle elokuussa, vaikka uusien koronavirustartuntojen määrä osavaltiossa on yhä kasvussa, The Washington Post uutisoi.
Koulujen avaamisesta määräsi osavaltion koulutuskomissaari, republikaani Richard Corcoran. Määräyksen mukaan koulujen on tarjottava elokuusta lähtien lähiopetusta, jotta vanhemmilla on halutessaan mahdollisuus lähettää lapsensa taas kouluun. Opetusta on järjestettävä ”vähintään” viitenä päivänä viikossa.
Mä olen edelleen sitä mieltä, että YLE:n tv-uutisointi pandemiasta on ala-arvoista. Yksittäisiä uutisia tehdään, mutta kokonaisuus ei ole hallussa. Tämä asia on oikeasti ISO uutinen, verrattavissa maailmansotiin. Täytyy uutisoida myös itse pandemiasta syvällisesti asiantuntijoiden kautta, ei vain talousvaikutuksista ja siitä kuinka rajoitukset ovat nii ikäviä. Heillä pitäisi olla "pandemiakirjeenvaihtaja", joka keskittyy vain tämän seuraamiseen ja uutisointiin. Tuntuu, että siellä ihan vältetään, ettei kuvissa näy maskeja pitäviä ihmisiä ja varsinkaan mitään pelottavaa sairaaloista.
Olen katsonut nyt päivittäin Youtubesta NBC Nightly News, ja on mielenkiintoista huomata, miten eri tavalla Jenkeissä uutisoidaan. Uutisissa on tunnetta - ambulanssien hälytyssireenit soivat ja teho-osaston laitteet piippaavat. Haastatellaan ihmisiä, joita pandemia läheisesti on koskettanut. Heillä tosin puutteena on se, että uutisointi keskittyy AINOASTAAN Yhdysvaltojen tilanteeseen.
Ylen uutisissa pitäisi jakaa tietoa pandemiasta myös graafien kautta, visuaalisesti. Miksi näin ei tehdä? En voi ymmärtää. Osataan vain sanoa "pandemian keskus on Amerikoissa", siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen edelleen sitä mieltä, että YLE:n tv-uutisointi pandemiasta on ala-arvoista. Yksittäisiä uutisia tehdään, mutta kokonaisuus ei ole hallussa. Tämä asia on oikeasti ISO uutinen, verrattavissa maailmansotiin. Täytyy uutisoida myös itse pandemiasta syvällisesti asiantuntijoiden kautta, ei vain talousvaikutuksista ja siitä kuinka rajoitukset ovat nii ikäviä. Heillä pitäisi olla "pandemiakirjeenvaihtaja", joka keskittyy vain tämän seuraamiseen ja uutisointiin. Tuntuu, että siellä ihan vältetään, ettei kuvissa näy maskeja pitäviä ihmisiä ja varsinkaan mitään pelottavaa sairaaloista.
Olen katsonut nyt päivittäin Youtubesta NBC Nightly News, ja on mielenkiintoista huomata, miten eri tavalla Jenkeissä uutisoidaan. Uutisissa on tunnetta - ambulanssien hälytyssireenit soivat ja teho-osaston laitteet piippaavat. Haastatellaan ihmisiä, joita pandemia läheisesti on koskettanut. Heillä tosin puutteena on se, että uutisointi keskittyy AINOASTAAN Yhdysvaltojen tilanteeseen.
Ylen uutisissa pitäisi jakaa tietoa pandemiasta myös graafien kautta, visuaalisesti. Miksi näin ei tehdä? En voi ymmärtää. Osataan vain sanoa "pandemian keskus on Amerikoissa", siinä kaikki.
Minäkin kaipaisin sellaista jenkkityylistä tapahtumien uudelleenfilmatisoitua dramatisointia. Näytettäisiin omaisten itkuisia haastatteluja ja kuvaa kuinka näyttelijä esittää menehtyneen viimeisiä kuolonkouristuksia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, lääketieteellinen uutisointi puuttuu. Tarvitaan tietoisuutta taudista. Pitäisi uutisoida kansantajuiseti, mitä on tutkimuksissa löydetty. Miten virus tarttuu, itämisaika-asioita, milloin on tarttuvimmillaan, oireettomat kantajat ja paljonko heitä on, miten testausasiat ovat edistyneet (onnistuuko pikatestaus ja miksi koiria ei käytetä, vaikka he voivat oppia haistamaan koronan), lääkeasiat, onko löytynyt lääkettä (kyllä jotain on löytynyt), miten hoito on muuten kehittynyt (esim. kotona sairastavillakin riski veritulppiin - miten niitä voi estää) rokotusasiat (monimutkainen tilanne, tehokasta rokotetta ei välttämättä ole tulossa ja sen saaminen Suomeen ylipäätään ei ole niin nopea juttu mitä toivotaan) mikä on kuolleisuus nykytutkimuksen valossa, miksi vasta-ainetestejä ei käytetä, tuleeko immuniteetti ja miltä näyttää, kuinka pitkäksi aikaa (voi olla että puhutaan kuukausista vain ja kaikille ei tule ollenkaan), mikä on tilanne ilmavälitteisen tarttuvuuden suhteen...
Tauti ylipäätään on hyvin erikoinen, kaikkine jälkiseuraamuksineen. Täysin poikkeuksellinen verrattuna muihin tauteihin ylipäätään.
Lukemattomia asioita, joista kansalaisia pitäisi valistaa. Jos näistä vaietaan, ihmiset unohtavat taudin vakavuuden ja heillä on ylipäätään vääriä käsityksiä. Ihan kuin YLE:n tehtävä olisi vain rauhoitella ihmiset ja saada heidät kuluttamaan ja unohtamaan riskit.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Yhdysvalloissa kuolleisuus on kääntynyt taas nousuun. Nyt pari päivää uhreja on tullut tuhannen pintaan. Ja veikkaan, että tällä kertaa kuolleiden keski-ikä ei ole 80-vuotta, vaan paljon alhaisempi. Tartunnan saaneiden keski-ikä on neljänkympin alapuolella.
Kuolleisuus todellakin reagoi tartuntalukuihin melko pitkällä viiveellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kaipaisin sellaista jenkkityylistä tapahtumien uudelleenfilmatisoitua dramatisointia. Näytettäisiin omaisten itkuisia haastatteluja ja kuvaa kuinka näyttelijä esittää menehtyneen viimeisiä kuolonkouristuksia.
No se kyllä lisäisi sitä, että tauti otettaisiin vakavammin. Juuri niiden keskuudessa, jotka eivät siitä nyt välitä. Eli joille asiakeskeinen uutisointi ei mene perille.
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta ole syytä rauhallisuuteen ennen kuin sairastuneiden käyrä alkaa vähetä.
noh, mites nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se kyllä lisäisi sitä, että tauti otettaisiin vakavammin. Juuri niiden keskuudessa, jotka eivät siitä nyt välitä. Eli joille asiakeskeinen uutisointi ei mene perille.
Näin minäkin uskon. Synnyin tyhmäksi ihmiseksi enkä oikein tajua uutisia. Mutta kun olen katsonut esim. Tappavaa suhdetta niin olen ymmärtänyt olla menemättä naimisiin etten tule murhatuksi.
Jenkeissä kohta jo prosentilla väestöstä tartunta.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä kohta jo prosentilla väestöstä tartunta.
Ja virallisten tilastojen mukaan tartunnan saaneista 9 % on kuollut.
Mikä kertoo, että tartuntoja on todellisuudessa noin 10-kertainen määrä, ja kuolleisuus asettuu yhden prosentin tuntumaan.
Mutta PIIIITKÄ matka vielä laumaimmuniteettiin. Seitsemänkertainen matka.
Ollaan pandemian alkumetreillä vielä.
Kuumeisia lapsia, tungoksia rannoilla... Tässäkö on Ruotsin uusi viruslinko? Suositut saaret pursuavat lomalaisia, joita koronaohjeet eivät kiinnosta
Öölannin ja Gotlannin saaret voivat muodostua Ruotsin seuraaviksi koronalingoiksi. Lomalla olevat ruotsalaiset ovat vallanneet saaret, ja viranomaiset varoittavat tungoksista. Asiasta kertoo Expressen.
Läänin johto kirjoittaa lehdistötiedotteessa, että ihmiset eivät noudata Ruotsin terveysviranomaisten ohjeita yleisillä paikoilla.
– Suurin osa tietää, miten tulisi toimia, mutta ilmeisesti myös covidista on otettu lomaa, sanoo Kalmarin läänin tartuntatautilääkäri Per-Åke Jarnheimer Olsson.
Hänen mukaansa viranomaiset ovat yrittäneet suitsia tungosta lisäämällä tiedotusta.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c0fef1e9-1617-464d-9c49-5b32af0ea00b
Minä kans NBC:n nightly newsia, sekä John Campbellin youtube-videot päivittäin. Campbellkin osaa kertoa asiat sillä vakavuudella kuin ne oikeasti on mutta ilman tuota jenkki-draamaa. MTVllä tulee myös hyvää tietoa, esim. eilenkö oli Tuomas Aivelo. Hän ei oikein uskonut siihen teoriaan että jätevesistä olisi löytynyt koronaa joulukuuta aikaisemmin, epäili kontaminaatiota. Aivelo on suht rauhallinen asiantuntija, ilman "hysteriaa", johon tällainen itse hysteerikko melkolailla luottaa.
Uutisissa kaipaisin vakavuutta, että kerrottaisiin että tilanne on todella paha maailmalla. Silloin ihmiset tosiaan myös muistaisivat käyttäytyä sen mukaan. Nyt monet olettaa että se on suomessa kokonaan ohi.
Huomasitteko muuten, eilen hallituksen tiedotustilaisuudessa annettiin jo ensimmäinen myönnytys maskien suuntaan. WHO:lle annettu asiantuntijoiden lausunto alkaa vaikuttaa. Siinä muuten sanottiin että oikeanlaisista kangasmaskeistakin on hyötyä vaikka itse en ole tuohon oikein uskonut. Toisaalta erittäin tarkka Fauci käyttää kangasmaskia. Pitäisiköhän itsekin tilata tuollainen, mistä saisi oikeasta materiaalista tehdyn, tietääkö joku?
Kiuru: "Kun ihmisten kontaktimäärit lisääntyvät, nuorten ihmisten - erityisesti nuorten miesten - tartuntamäärät ovat lisääntyneet".
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64caf82e-19f5-414e-bab1-e1d76e469178
Vierailija kirjoitti:
Minä kans NBC:n nightly newsia, sekä John Campbellin youtube-videot päivittäin. Campbellkin osaa kertoa asiat sillä vakavuudella kuin ne oikeasti on mutta ilman tuota jenkki-draamaa. MTVllä tulee myös hyvää tietoa, esim. eilenkö oli Tuomas Aivelo. Hän ei oikein uskonut siihen teoriaan että jätevesistä olisi löytynyt koronaa joulukuuta aikaisemmin, epäili kontaminaatiota. Aivelo on suht rauhallinen asiantuntija, ilman "hysteriaa", johon tällainen itse hysteerikko melkolailla luottaa.
Uutisissa kaipaisin vakavuutta, että kerrottaisiin että tilanne on todella paha maailmalla. Silloin ihmiset tosiaan myös muistaisivat käyttäytyä sen mukaan. Nyt monet olettaa että se on suomessa kokonaan ohi.
Huomasitteko muuten, eilen hallituksen tiedotustilaisuudessa annettiin jo ensimmäinen myönnytys maskien suuntaan. WHO:lle annettu asiantuntijoiden lausunto alkaa vaikuttaa. Siinä muuten sanottiin että oikeanlaisista kangasmaskeistakin on hyötyä vaikka itse en ole tuohon oikein uskonut. Toisaalta erittäin tarkka Fauci käyttää kangasmaskia. Pitäisiköhän itsekin tilata tuollainen, mistä saisi oikeasta materiaalista tehdyn, tietääkö joku?
Hyvin tiivistetty. Se on hyvä, että Maikkarilla on enemmän asiaa koronasta.
En katsonut eilen tiedotustilaisuutta, mitä siellä sanottiin maskeista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tiivistetty. Se on hyvä, että Maikkarilla on enemmän asiaa koronasta.
En katsonut eilen tiedotustilaisuutta, mitä siellä sanottiin maskeista?
"Selkeästi uusi tutkimustieto puoltaa maskien käyttöä ja se on hyvä pitää työkalupakissa tilanteen pahentuessa erityisesti joukkokokoontumisissa ja joukkoliikennevälineissä" sanoi Markku Broas Lapin sairaanhoitopiiristä.
Vierailija kirjoitti:
Kuumeisia lapsia, tungoksia rannoilla... Tässäkö on Ruotsin uusi viruslinko? Suositut saaret pursuavat lomalaisia, joita koronaohjeet eivät kiinnosta
Öölannin ja Gotlannin saaret voivat muodostua Ruotsin seuraaviksi koronalingoiksi. Lomalla olevat ruotsalaiset ovat vallanneet saaret, ja viranomaiset varoittavat tungoksista. Asiasta kertoo Expressen.
Läänin johto kirjoittaa lehdistötiedotteessa, että ihmiset eivät noudata Ruotsin terveysviranomaisten ohjeita yleisillä paikoilla.
– Suurin osa tietää, miten tulisi toimia, mutta ilmeisesti myös covidista on otettu lomaa, sanoo Kalmarin läänin tartuntatautilääkäri Per-Åke Jarnheimer Olsson.
Hänen mukaansa viranomaiset ovat yrittäneet suitsia tungosta lisäämällä tiedotusta.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c0fef1e9-1617-464d-9c49-5b32af0ea00b
Hitto ne on tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Kiuru: "Kun ihmisten kontaktimäärit lisääntyvät, nuorten ihmisten - erityisesti nuorten miesten - tartuntamäärät ovat lisääntyneet".
Nää on näitä Iltalehtien juttuja. Aina on kauhea lisääntyminenn. On kahluualtaita, risteilyjä, milloin mitäkin missä hirveesti nyt tartuntoja.
Käytännössä joku yksi tartunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiko ne Kesko ja s ryhmä ne kansanmaskit myyntiin?
Jossain vaiheessa oli puhetta, että kesäkuussa tulisi myyntiin?Olen tilannut verkkokaupasta elintarvikkeet vielä, niin en ole käynnyt kaupoissa, enkä tiedä tilannetta.
K-supermarketissa olen nähnyt kotimaisia kertakäyttömaskeja myynnissä. Prismasta taas löytyy sekä eri valmistajien kankaisia maskeja että myös kertakäyttöisiä eri kokoisissa pakkauksissa, mutta kertakäyttöiset ovat olleet tuontitavaraa. Kertakäyttömaskit maksavat edelleen noin euron kappaleelta. Halvin hinta pandemian aikana on ollut Löytötexissä (halpiskauppa, en tiedä onko sitä kovin monilla paikkakunnilla, Tampereelta ainakin löytyy) jossa oli tarjouksessa 10 kappaleen paketti noin 7 eurolla.
Kiitos kaikille vastaajille. Onko nuo prisman ja citymarketin maskit siis niitä kirurgisia suu nenäsuojuksia? Onko missään Prismoissa tai citymarketissa fpp2 tsi fpp3 suojia myynnissä?
Prisman ja Cittarin maskit on nimenomaan kirurgisia suu-nenäsuojia, ei hengityssuojaimia. Suurin osa ffp2- ja ffp3-hengityssuojaimista menee suoraa terveydenhuoltoon. Joissain verkkokaupoissa niitä on myynnissä. Osa verkkokaupoistakin myy ainoastaan yrityksille, jotta ihmisille, jotka tarvitsevat em tason hengityssuojaimia työssään, työnantaja pystyy tarjoamaan suuresta kysynnästä huolimatta suojavarusteet.
Olen kevään ja ksesän aikana hankkinut kohtuullisen ison määrän ffp3-hengityssuojaimia ja myös jonkun verran ffp2-suojaimia. Mulla on mahdollisuus eristäytyä kotiini, jos on tarve. Mikäli tulee maskipakko, pysyn kotona. Ja jos sitten jostain syystä olisi pakko mennä esim käymään lääkärissä tms, sitä varten mulla on hengityssuojaimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä Iltalehtien juttuja. Aina on kauhea lisääntyminenn. On kahluualtaita, risteilyjä, milloin mitäkin missä hirveesti nyt tartuntoja.
Käytännössä joku yksi tartunta.
Iltalehti lainasi eilisestä tiedotustilaisuudesta suoraan tuon Kiurun lauseen.
Eli julkaisevalla foorumilla ei ole mitään tekemistä tuon kommentin kanssa tässä tapauksessa.
Mielenkiintoista seurata tosiaan, kun tullut melkoisen hämärä kuva siitä, milloin tartunnat päätyvät tilastoihin. Ihme sekoilua yksinkertaisessa asiassa.