Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Hieman hämmästyttävää, mutta Turun seudulla sanotaan, että testeihin pääseminen on vaikeaa, jopa silloin kun on selkeitä oireita. Helsingissä pääsee helposti testeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiko ne Kesko ja s ryhmä ne kansanmaskit myyntiin?
Jossain vaiheessa oli puhetta, että kesäkuussa tulisi myyntiin?Olen tilannut verkkokaupasta elintarvikkeet vielä, niin en ole käynnyt kaupoissa, enkä tiedä tilannetta.
K-supermarketissa olen nähnyt kotimaisia kertakäyttömaskeja myynnissä. Prismasta taas löytyy sekä eri valmistajien kankaisia maskeja että myös kertakäyttöisiä eri kokoisissa pakkauksissa, mutta kertakäyttöiset ovat olleet tuontitavaraa. Kertakäyttömaskit maksavat edelleen noin euron kappaleelta. Halvin hinta pandemian aikana on ollut Löytötexissä (halpiskauppa, en tiedä onko sitä kovin monilla paikkakunnilla, Tampereelta ainakin löytyy) jossa oli tarjouksessa 10 kappaleen paketti noin 7 eurolla.
Kiitos kaikille vastaajille. Onko nuo prisman ja citymarketin maskit siis niitä kirurgisia suu nenäsuojuksia? Onko missään Prismoissa tai citymarketissa fpp2 tsi fpp3 suojia myynnissä?
Prisman ja Cittarin maskit on nimenomaan kirurgisia suu-nenäsuojia, ei hengityssuojaimia. Suurin osa ffp2- ja ffp3-hengityssuojaimista menee suoraa terveydenhuoltoon. Joissain verkkokaupoissa niitä on myynnissä. Osa verkkokaupoistakin myy ainoastaan yrityksille, jotta ihmisille, jotka tarvitsevat em tason hengityssuojaimia työssään, työnantaja pystyy tarjoamaan suuresta kysynnästä huolimatta suojavarusteet.
Olen kevään ja ksesän aikana hankkinut kohtuullisen ison määrän ffp3-hengityssuojaimia ja myös jonkun verran ffp2-suojaimia. Mulla on mahdollisuus eristäytyä kotiini, jos on tarve. Mikäli tulee maskipakko, pysyn kotona. Ja jos sitten jostain syystä olisi pakko mennä esim käymään lääkärissä tms, sitä varten mulla on hengityssuojaimia.
Joo. Kiitos. Oon koettanut hankkia fpp3 suojia, netistä, mutta en ole löytänyt. Esim. K rauta, Tokmanni ja kärkkäinen, niissä ei ole verkkokaupoissa fpp3 kuppimallia venttiilillä.
Täältä löytyy
https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Ty%C3%B6turvallisuus+%28PPE%29/He…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa oli puhetta, että kesäkuussa tulisi myyntiin?Olen tilannut verkkokaupasta elintarvikkeet vielä, niin en ole käynnyt kaupoissa, enkä tiedä tilannetta.
K-supermarketissa olen nähnyt kotimaisia kertakäyttömaskeja myynnissä. Prismasta taas löytyy sekä eri valmistajien kankaisia maskeja että myös kertakäyttöisiä eri kokoisissa pakkauksissa, mutta kertakäyttöiset ovat olleet tuontitavaraa. Kertakäyttömaskit maksavat edelleen noin euron kappaleelta. Halvin hinta pandemian aikana on ollut Löytötexissä (halpiskauppa, en tiedä onko sitä kovin monilla paikkakunnilla, Tampereelta ainakin löytyy) jossa oli tarjouksessa 10 kappaleen paketti noin 7 eurolla.
Kiitos kaikille vastaajille. Onko nuo prisman ja citymarketin maskit siis niitä kirurgisia suu nenäsuojuksia? Onko missään Prismoissa tai citymarketissa fpp2 tsi fpp3 suojia myynnissä?
Prisman ja Cittarin maskit on nimenomaan kirurgisia suu-nenäsuojia, ei hengityssuojaimia. Suurin osa ffp2- ja ffp3-hengityssuojaimista menee suoraa terveydenhuoltoon. Joissain verkkokaupoissa niitä on myynnissä. Osa verkkokaupoistakin myy ainoastaan yrityksille, jotta ihmisille, jotka tarvitsevat em tason hengityssuojaimia työssään, työnantaja pystyy tarjoamaan suuresta kysynnästä huolimatta suojavarusteet.
Olen kevään ja ksesän aikana hankkinut kohtuullisen ison määrän ffp3-hengityssuojaimia ja myös jonkun verran ffp2-suojaimia. Mulla on mahdollisuus eristäytyä kotiini, jos on tarve. Mikäli tulee maskipakko, pysyn kotona. Ja jos sitten jostain syystä olisi pakko mennä esim käymään lääkärissä tms, sitä varten mulla on hengityssuojaimia.
Joo. Kiitos. Oon koettanut hankkia fpp3 suojia, netistä, mutta en ole löytänyt. Esim. K rauta, Tokmanni ja kärkkäinen, niissä ei ole verkkokaupoissa fpp3 kuppimallia venttiilillä.
Oletko nähnyt, kun joku toinen on kysynyt FFP3-tason hengityssuojaimista tässä ketjussa ja hän on saanut
verkkosivun osoitteen, josta niitä voi tilata ?
Aika paljon on muuten tullut nyt "vilustumisia"... ihmiset syyttää kylmää säätä siitä, ehkä jatkossa nähdään mikä oli syynä..?
Vierailija kirjoitti:
Euroopan maista liikenne avataan tämän hetkisen epidemiatilanteen perusteella Alankomaiden, Belgian, Italian, Itävallan, Kreikan, Maltaan, Saksan, Slovakian, Slovenian, Unkarin, Liechtensteinin, Sveitsin kanssa, kertoi sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.
Nämä rajoitukset poistuvat ensi maanantaina eli 13. heinäkuuta.
Lisäksi liikenne sallitaan ensi maanantaista alkaen rajoituksetta Suomen ja Kyproksen, Irlannin, Andorran, San Marinon ja Vatikaanin välillä.
Melkoinen lista. Suomen valmiustaso on kova ja jäljitystä tehdään "napsakoin ottein", sanoi Kiuru äsken. Aikamoista henkseleiden paukuttelua samaan aikaan, kun portit avataan...
Vai Sveitsikin on listalla? No, alla vähän tilastoa uusista tartunnoista.
5.7. +70
6.7. +47
7.7. +54
8.7. + 129
Kannattaa miettiä kahteen kertaan. Muutaman viikon päästä voidaan olla useissa sadoissa uusissa per päivä. Mutta jos on ihan pakko tulla, niin maskeja mukaan. Julkisissa liikennevälineissä on pakko käyttää.
Vaikka ”alkuasukkaat” eivät juuri käytä suojia, niin suosittelen käyttämään. Ja jos reissu on pidempi, niin seuratkaa sivustoa https://www.bag.admin.ch. Sinne tulee joka päivä uudet lukemat. Ja näkee tilanteen joka kantonissa.
Muuten, onko kukaan nähnyt ainuttakaan ns. koronaviruksen tukahduttamiseen tähtäävää toimea ?
Jopa neljännes asukkaista altistunut Melbournen vuorakasarmeissa.
He ovat unohtaneet koronavirusepidemian:
https://www.is.fi/viihde/art-2000006565863.html
Festarikesä tulee sittenkin: katso lista kesällä järjestettävistä festivaaleista
Tapahtumien järjestäjät vakuuttavat, että festareista pääsee nauttimaan turvallisesti.
Uskaltaako festareille lähteä?
THL ja sosiaali- ja terveysministeriö ovat ohjeistaneet yhdessä aluehallintoviraston kanssa festivaalijärjestäjiä huomioimaan korona-ajan turvatoimet. Elokuussa ei ole voimassa tiukkaa 500 ihmisen ylärajaa, jota noudatettiin esimerkiksi kesäkuussa Helsingin Suvilahti Summer –konserteissa ja Raasepori -festivaaleilla. Yleisömäärä on sovellettu tapahtuman mukaan.
Lisäksi festarien anniskelualueilla on sama linja kuin ravintoloiden terasseilla muutenkin: jokaiselle asiakkaalle on oltava on oma paikka.
IS:n haastattelemat tapahtumajärjestäjät vakuuttavat, ettei käsidesi lopu kesken – ja yleisön turvallisuudesta huolehditaan muutenkin.
– Meillä on ympäri festivaalialuetta useita käsienpesupisteitä sekä sen lisäksi erikseen ympäri aluetta riittävästi käsidesipisteitä. Tapahtuma-aluetta siivotaan jatkuvasti. Erityisesti anniskelualueiden tiskien ja pöytien pintoja ruiskudesinfioidaan usein, Seinäjoen Vauhtiajojen ja Kaarinan Saaristo Openin promoottori Kalle Keskinen sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Muuten, onko kukaan nähnyt ainuttakaan ns. koronaviruksen tukahduttamiseen tähtäävää toimea ?
Lapsi rakas, kansalaiset ihan omatoimisesti toimivat ohjeistusten mukaisesti koronan tukahduttamisessa, turvavälit, käsihygienia, oireisena pysytään kotona. Vai miten muuten kuvittelit Suomessa olevan niin hyvän tilanteen?
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on muuten tullut nyt "vilustumisia"... ihmiset syyttää kylmää säätä siitä, ehkä jatkossa nähdään mikä oli syynä..?
Lapsi rakas, kerro ihmeessä ne vilustumistilastosi, vai heititkö hatusta mutulla? Aika paljon? 1-10? Naapurin hentun liisa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy
https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Ty%C3%B6turvallisuus+%28PPE%29/He…
Kiitos linkistä.
Lasse Lehtonen kertoo, että HUS:in labroissa testattiin eilen 1507 henkilöä. Ei yhtään positiivista.
Vierailija kirjoitti:
He ovat unohtaneet koronavirusepidemian:
https://www.is.fi/viihde/art-2000006565863.html
Festarikesä tulee sittenkin: katso lista kesällä järjestettävistä festivaaleista
Tapahtumien järjestäjät vakuuttavat, että festareista pääsee nauttimaan turvallisesti.
Uskaltaako festareille lähteä?
THL ja sosiaali- ja terveysministeriö ovat ohjeistaneet yhdessä aluehallintoviraston kanssa festivaalijärjestäjiä huomioimaan korona-ajan turvatoimet. Elokuussa ei ole voimassa tiukkaa 500 ihmisen ylärajaa, jota noudatettiin esimerkiksi kesäkuussa Helsingin Suvilahti Summer –konserteissa ja Raasepori -festivaaleilla. Yleisömäärä on sovellettu tapahtuman mukaan.
Lisäksi festarien anniskelualueilla on sama linja kuin ravintoloiden terasseilla muutenkin: jokaiselle asiakkaalle on oltava on oma paikka.
IS:n haastattelemat tapahtumajärjestäjät vakuuttavat, ettei käsidesi lopu kesken – ja yleisön turvallisuudesta huolehditaan muutenkin.
– Meillä on ympäri festivaalialuetta useita käsienpesupisteitä sekä sen lisäksi erikseen ympäri aluetta riittävästi käsidesipisteitä. Tapahtuma-aluetta siivotaan jatkuvasti. Erityisesti anniskelualueiden tiskien ja pöytien pintoja ruiskudesinfioidaan usein, Seinäjoen Vauhtiajojen ja Kaarinan Saaristo Openin promoottori Kalle Keskinen sanoo.
OK, eli käsienpesusta huolehditaan ja pinnat pidetään siisteinä.
Miksi mitään mainintaa ei ole yhtä tärkeästä asiasta eli turvaväleistä, joita eilenkin painotettiin hallituksen tiedotustilaisuudessa?
Onhan varmasti festareilla varauduttu siihen, että turvavälit on sitten kunnossa muuallakin kuin anniskelualueella?
On nimittäin kiva ajatus, että sadat ihmiset yhdessä läjässä seisovat, tanssivat, laulavat ja huutavat toistensa niskaan ja päälle siellä...
Varmaankin on vilustumisia kun ihmiset tottui helteisiin ja sitten lämpötila laski plus kosteus.
Selittää lisääntyneet testiin hakeutuvat.
Tuomas Aivelo: Lämmin sää ei suojaa koronavirukselta vaan etäisyys
Kesän vaikutuksista hengitystievirusten leviämiselle on paljon erilaisia ajatuksia, mutta niistä vaikuttavin tuntuu olevan etäisyyksien pito. Talvella ihmiset ahtautuvat enemmän työpaikoille, joukkoliikennevälineisiin ja baareihin, joten virukset leviävät helpommin. Kesällä ollaan ulkotiloissa, lomalla kesämökillä, terasseilla tai pyöräillään. Tällä on vissi vaikutus viruksen leviämiseen.
Kesän ei suojaa koronavirukselta, mutta se tekee helpommaksi koronaturvallisen elämän. Maissa, jotka ovat saaneet koronaviruksen jollain tasolla kuriin, on nyt hyvät asetelmat kesän aikana entisestään vähentää tapausmääriä ja valmistautua syksyyn. Routa ajaa paitsi porsaan kotiin, myös pienentää fyysisiä etäisyyksiä.
Korona aiheuttaa talouskriisin lisäksi valtavat inhimillset tappiot.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006565750.html
Halttusen ystävä Bander Omar Osman kertoo, että koronavirus peruutti häneltä kesälomamatkan.
”Minun piti lähteä Kurdistaniin, mutta sitten rajat menivät kiinni.”
”Ei siellä ole rajoja”, kommentoi vieressä oleva Abdul Malik, 15. Kaveriporukka räjähtää nauramaan.
KORONAVIRUS on aiheuttanut paljon harmia, mutta erityisesti ulkomaanmatkojen peruuntuminen näyttää harmittavan nuoria eniten. Melkein jokaiselta haastatellulta on jäänyt koronaviruksen vuoksi väliin ainakin yksi matka.
”Mun synttärit tuhoutuivat koronan takia. Piti lähteä kahdeksi viikoksi San Franciscoon, mutta sitten mentiinkin vain viikoksi Barcelonaan”, kertoo Vilko Ahlholm, 18.
...
”Tää on eka kesä since 2007, kun en ole ulkomailla. Mietin ensin, että kesä Suomessa, ei mitään tekemistä”, Shahid sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi rakas, kansalaiset ihan omatoimisesti toimivat ohjeistusten mukaisesti koronan tukahduttamisessa, turvavälit, käsihygienia, oireisena pysytään kotona. Vai miten muuten kuvittelit Suomessa olevan niin hyvän tilanteen?
Aivan, kansalaiset ja omatoimisesti.
Hallituksen tekemät toimet koronaviruksen tukahduttamiseksi ovat hukassa, aivan kuin neula heinäsuovassa. Ohjeistukset käsien pesemiseen ja hihaan yskimiseen näkyvät.
Meillä on ollut onnea. Sekin loppuu ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Korona aiheuttaa talouskriisin lisäksi valtavat inhimillset tappiot.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006565750.html
Halttusen ystävä Bander Omar Osman kertoo, että koronavirus peruutti häneltä kesälomamatkan.
”Minun piti lähteä Kurdistaniin, mutta sitten rajat menivät kiinni.”
”Ei siellä ole rajoja”, kommentoi vieressä oleva Abdul Malik, 15. Kaveriporukka räjähtää nauramaan.
KORONAVIRUS on aiheuttanut paljon harmia, mutta erityisesti ulkomaanmatkojen peruuntuminen näyttää harmittavan nuoria eniten. Melkein jokaiselta haastatellulta on jäänyt koronaviruksen vuoksi väliin ainakin yksi matka.
”Mun synttärit tuhoutuivat koronan takia. Piti lähteä kahdeksi viikoksi San Franciscoon, mutta sitten mentiinkin vain viikoksi Barcelonaan”, kertoo Vilko Ahlholm, 18.
...
”Tää on eka kesä since 2007, kun en ole ulkomailla. Mietin ensin, että kesä Suomessa, ei mitään tekemistä”, Shahid sanoo.
Voi, miten koskettavia ihmiskohtaloita, aivan kamalaa suorastaan.
Onko veikkauksia, montako tartuntaa Suomessa tänään oikeasti?
Veikkaan 78, jotka Totaalisen Harhautuksen Laitos sumuttaa, pilkkoo, paloittelee, tietojärjestelmävirheilee, kaksoistallentaa, korjaa, poistaa ja palauttaa sopivasti sillä tavalla, että julkisuuteen voidaan tänään 9.7. ilmoittaa 4 uutta tartuntaa.