Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
90821/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppailin tänään upeilla täydennysostoksilla Marketissa (S). Pienen terassi-piipahduksen jälkeen tuli tarvetta muun muassa kookkos-öljylle PizBuin (kerroin 50) ja kosteuspyyhde (Rainbou). Iltakattaukseen myös Pågen Kanel-gifflar ja mansikka-siideri (kylmäkaapissa). Huomasin puutteita kasvo-maski-osastolla, josta huomautin pikaisesti kassa-neitoselle. Hän lupasi välittää toiveen tukkuun. Tämä siis Herttoniemen Marketissa (keskusta).

Vierailija
90822/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä huolestuttaa tuo Satakunnan tilanne kaikessa outoudessaan. Tilanne on siis se, että parissa viikossa on tullut kuusi tartuntaa, joista neljän lähdettä ei tunneta. Näillä neljällä ei siis ole myöskään yhteyttä toisiinsa, eli ilmeisesti ei ole kyse siitäkään että kaikki olisivat esim. asioineet samoihin aikoihin samassa kaupassa. (Kaksi muuta tartuntaa ovat ulkomailta tullut, karanteenissa ollut henkilö ja hänen lähikontaktinsa.)

Kuuteen viikkoon ei Satakunnassa koronaa ollut, eli sen on pakko olla tullut jostain ulkopuolelta. Testauskin on kuitenkin ollut vähintäänkin keskitasoa sairaanhoitopiirien joukossa. Lieneekö nyt sitten niin, että taudin muualta hakenut henkilö on kierrellyt alueella ja tuottanut useamman oireettoman tai hyvin lieväoireisen tartunnan, jotka ovat vuorostaan tartuttaneet muita. Jotenkin vaikea kuvitella, että sama henkilö olisi voinut tartuttaa neljä muuta sellaisissa lyhyissä kontakteissa, jotka eivät tartunnanjäljityksessä löydy. Varsinaiset lähikontaktithan kyllä saadaan kiinni. Joka tapauksessa nyt vaikuttaa pahasti siltä, että henki on karannut pullostaan. Huolestuttaa Satakunnassa asuvien omaisten puolesta. (Itse olen hyvässä turvassa täällä Pirkanmaalla, jossa kirjautui tänään kolmastoista peräkkäinen nollapäivä.)

Varmaan joku hesalainen mökkiläinen.

Täällä meillä hesassa on oireettomia, jotka tartuttaa. Eivät itse tiedä sairastavansa.

Eikös thl laske altistuneeksi 15 min lähi kontaktit vain? Kyllä tauti voi tarttua lyhyemmässäkin ajassa,...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
90823/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shoppailin tänään upeilla täydennysostoksilla Marketissa (S). Pienen terassi-piipahduksen jälkeen tuli tarvetta muun muassa kookkos-öljylle PizBuin (kerroin 50) ja kosteuspyyhde (Rainbou). Iltakattaukseen myös Pågen Kanel-gifflar ja mansikka-siideri (kylmäkaapissa). Huomasin puutteita kasvo-maski-osastolla, josta huomautin pikaisesti kassa-neitoselle. Hän lupasi välittää toiveen tukkuun. Tämä siis Herttoniemen Marketissa (keskusta).

Voisiko joku kertoa, onko kaupoissa saatavilla maskeja nyt? Fpp3 tasoisia? Olen vielä täyseristyksessö, hki, Riskiryhmäläinen. Niin kiinnostaisi kovasti!

Vierailija
90824/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 asiaa, jotka Suomi tekee toisin, jos koronan toinen aalto iskee 

1. Testaamiskapasiteetti on moninkertaistettu

Suomen 30 koronanäytteitä analysoivaa laboratoriota pystyvät käymään läpi 13 000 näytettä vuorokaudessa.

2. Toista aaltoa vastassa tuhansien koronajäljittäjien reservi ja jäljityssovellus

Terveydenhuollon ammattilaisilla suunnatulla verkkokurssilla opetetaan koronan jäljittämisen perusteet. Kurssille on ilmoittautunut 2200. Noin 500 henkilöä oli suorittanut kurssin ennen juhannusta.

3. Sairaanhoitopiirit ovat entistä valmiimpia tehopaikkojen lisäämiseen

Henkilökuntaa on nyt koulutettu tehohoidossa työskentelyyn

4. Suojausvälinevarasto kasvaa – "riittävä valmius syksyksi" 

Omaakin tuotantoa on nyt käynnistetty

5. Suomen lakia on muokattu epidemian hoitoon

Esimerkiksi tartuntatautilakia on muutettu niin, että ravintoloiden aukioloa ja anniskelua voidaan jatkossa säätää asteittain ja alueittain. Perusopetuslakia koskeva lainmuutoksen myötä koulut voidaan poikkeusoloissa siirtää etäopetukseen kunnan päätöksellä, eikä ratkaisuun tarvita valmiuslakia.

https://yle.fi/uutiset/3-11414699

Entäs matkustelun rajoittaminen ja karanteenit tautitilanteen perusteella, alueelliset sulut kasvussa olevilla tautialueilla, maskien käytön suositus ja muut leviämisen estämiseen tähtäävät toimet?

Maskien käyttö on poliittisesti herkkä asia. Ei taida onnistua Suomessa. Vaikka Who suosittelee ja eu suosittelee esim. Julkiseen liikennevälineisiin.

Suomessa maskit on vain rikkailla, lentokonematkustajilla. Rikkaita suojellaan, heillä on omat autot ja autopaikat Helsingissä. Tämä on päättäjien tahtotila.

Vierailija
90825/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Worldometers-uutisia muuten taas: Asukaslukuun suhteutetussa kuolleisuudessa Suomi tällä hetkellä sijalla 43. Turkki ja Unkari ovat juuri menneet ohi, ja oletettavasti Venäjän kaunistellut viralliset luvut menevät ohi parin päivän sisään. Norja sijalla 51 ja Islanti 70, Viro 48. Nousijoita nyt erityisesti Etelä-Amerikan maat, esim. Chilessä (19 milj. asukasta) tänään 226 kuolemaa, tosin heillä aina viivettä viikonlopusta.

Vierailija
90826/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskooko joku, ettei Helsingissä ole yhtään oireetonta, joka ei itse tiedä sairastavansa koronaa, liikenteessä?

Esim. Junissa, metroissa, ratikoissa?

Miten tälläisen ihmisen kohtaamista ja mahdollista tartuntaa voi välttää Helsingissä???

Vierailija
90827/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se korona voi tarttua lentokoneessa, mutta ei bussissa tai junassa? Suomessa siis?

Ihmettelen taas.

Vierailija
90828/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukahduttaminen on ainoa oikea tie.

Sille tielle on käännyttävä lopulta kuitenkin.

Vierailija
90829/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, onko kaupoissa saatavilla maskeja nyt? Fpp3 tasoisia? Olen vielä täyseristyksessö, hki, Riskiryhmäläinen. Niin kiinnostaisi kovasti!

On niitä varmaan melkein kaikissa liikkeissä jotain. Ainakin Hesassa.

Vierailija
90830/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen taas... kirjoitti:

Uskooko joku, ettei Helsingissä ole yhtään oireetonta, joka ei itse tiedä sairastavansa koronaa, liikenteessä?

Esim. Junissa, metroissa, ratikoissa?

Miten tälläisen ihmisen kohtaamista ja mahdollista tartuntaa voi välttää Helsingissä???

En usko, että niitä juurikaan on, jos kriittisessä tilassa on 2 potilasta ja reilu 200 sairastaa tällä hetkellä. Leviäminen on erittäin hitaassa tilassa. 

Vierailija
90831/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentomatkustajat suojataan kirjoitti:

Miten se korona voi tarttua lentokoneessa, mutta ei bussissa tai junassa? Suomessa siis?

Ihmettelen taas.

Maskin käyttöä ei ole kielletty. 

Vierailija
90832/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin huolenaiheeni on tähän menessä ollut, kuinka numerosarja mahtuu tuohon pallon sisään, kun keskustelussa on sivuja 1000. No siitä onneksi selvittiin hienosti. Paras saavutus tähän mennessä.

Nyt kuitenkin alkoi huolettaa ja paljon, kuinka 10000 mahtuu, kun aletaan jo lähestyä puolivälin krouvia sivunumeroissa. En tiedä kuinka saan nukuttua yöni tätä mietiskellessä.

Vierailija
90833/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34334 kirjoitti:

A-studiossa esitettiin mielenkiintoinen näkemys; maat, joissa nainen on johdossa, pandemia on hoidettu hyvin esimerkkeinä Suomi, Tanska, Saksa, Norja, Uusi-Seelanti.

Viro, Australia, Slovenia, Montenegro, Kreikka ovat esimerkkejä maista joissa on miesjohtaja ja koronatilanne hoidettu yhtä hyvin tai paremmin. Kyseessä on eniten terveydenhoitoviranomaisten laadusta, ei siitä, onko mies- tai naisjohtaja. 

Vierailija
90834/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34334 kirjoitti:

A-studiossa esitettiin mielenkiintoinen näkemys; maat, joissa nainen on johdossa, pandemia on hoidettu hyvin esimerkkeinä Suomi, Tanska, Saksa, Norja, Uusi-Seelanti.

Ainakin Suomessa ois Sannan johtajamana lähdetty Ruotsin linjalle. Vielä naisten päivän linkokonsertin aikoihin hän puhui että jätetään spektaakkelit muille. Vasta Niinistön puuttuminen ja huolestuminen pelasti suunnan.

Vierailija
90835/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin vain nopeasti, näyttää siltä että FFP3-hengityksensuojaimia ei juuri ole tarjolla. Tokmanni on yksi paikka jossa joskus on ollut ainakin FFP2-hengityksensuojaimia, mutta loppuvat niistäkin nopeasti.

Tavallisen hengityksensuojaimen sijasta voi käyttää kokonaamaria tai puolinaamaria, jotka ovat selvästi kalliimpia,  kokonaamarit maksaa n. 150-400 eur kpl, puolinaamarit n. 50-100 eur. Ne tarvitsevat myös erikseen ostettavat hiukkassuodattimet toimiakseen. Pitkäaikaisessa käytössä ne tulevat toki halvemmiksi, mutta niitä ei heitetä käytön jälkeen pois, ne voidaan puhdistaa ulkonaisesti käytön jälkeen saippuavedellä tai laittaa muutamaksi päiväksi karanteeniin käytön jälkeen.

Tavallinen hengityksensuojain voi olla joidenkin mielestä helpompi vaihtoehto, kun käytetyn voi vain heittää pois ja uusi käyttämätön on heti turvallinen ja käytettävissä. Kokonaamari suojaa moninverroin enemmän kuin tavallinen hengityksensuojain, ne peittävät koko kasvot, mutta sen käyttö ja puhdistaminen vaativat huolellisuutta.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/tyokalut-24165501/tyoasut-ja-su…

Ruotsissa käytetään joissakin sairaaloissa kokonaamareita:

https://www.verkkouutiset.fi/ruotsissa-professori-ylistaa-suomea-olemme…

Vierailija
90836/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tilannut kärkkäiseltä ja puuilosta ffp2. Kalliita ovat mutta ilman en metroon tms. Annan olla karanteenissa viikkoja ja käytän uudestaan. Auringossa voisi niitä pitää. JOtkut prisman maskit tuskin suojaa sinua.

Vierailija
90837/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä huolestuttaa tuo Satakunnan tilanne kaikessa outoudessaan. Tilanne on siis se, että parissa viikossa on tullut kuusi tartuntaa, joista neljän lähdettä ei tunneta. Näillä neljällä ei siis ole myöskään yhteyttä toisiinsa, eli ilmeisesti ei ole kyse siitäkään että kaikki olisivat esim. asioineet samoihin aikoihin samassa kaupassa. (Kaksi muuta tartuntaa ovat ulkomailta tullut, karanteenissa ollut henkilö ja hänen lähikontaktinsa.)

Kuuteen viikkoon ei Satakunnassa koronaa ollut, eli sen on pakko olla tullut jostain ulkopuolelta. Testauskin on kuitenkin ollut vähintäänkin keskitasoa sairaanhoitopiirien joukossa. Lieneekö nyt sitten niin, että taudin muualta hakenut henkilö on kierrellyt alueella ja tuottanut useamman oireettoman tai hyvin lieväoireisen tartunnan, jotka ovat vuorostaan tartuttaneet muita. Jotenkin vaikea kuvitella, että sama henkilö olisi voinut tartuttaa neljä muuta sellaisissa lyhyissä kontakteissa, jotka eivät tartunnanjäljityksessä löydy. Varsinaiset lähikontaktithan kyllä saadaan kiinni. Joka tapauksessa nyt vaikuttaa pahasti siltä, että henki on karannut pullostaan. Huolestuttaa Satakunnassa asuvien omaisten puolesta. (Itse olen hyvässä turvassa täällä Pirkanmaalla, jossa kirjautui tänään kolmastoista peräkkäinen nollapäivä.)

Varmaan joku hesalainen mökkiläinen.

Täällä meillä hesassa on oireettomia, jotka tartuttaa. Eivät itse tiedä sairastavansa.

Eikös thl laske altistuneeksi 15 min lähi kontaktit vain? Kyllä tauti voi tarttua lyhyemmässäkin ajassa,...

Suomessa on vähemmän puhuttu ulosteperäisestä tartunnasta. Yleisestä wc:stä voi siis saada tartunnan, jos tartuttava henkilö on siellä asioinut ja vessan vetäessään nostattaa ulosteessa olleet virukset airosolipilvenä ilmaan. Tai virus tarttuu uloste-käsikontaktissa wc:n pintoihin ja niistä eteen päin.

Vierailija
90838/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentomatkustajat suojataan kirjoitti:

Ihmettelen taas.

Maskin käyttöä ei ole kielletty. 

Katso tuosta miksi se maskipakko pitäs olla kaikille. Jossain maassa asiakkaat heittivät ruokakaupasta pihalle omatoimisesti jonkun joka ei käyttänyt maskia.

https://pbs.twimg.com/media/EbNkxNvWsAAcIQX?format=jpg&name=medium

Vierailija
90839/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tilannut kärkkäiseltä ja puuilosta ffp2. Kalliita ovat mutta ilman en metroon tms. Annan olla karanteenissa viikkoja ja käytän uudestaan. Auringossa voisi niitä pitää. JOtkut prisman maskit tuskin suojaa sinua.

Kiitos.

Vierailija
90840/176779 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin vain nopeasti, näyttää siltä että FFP3-hengityksensuojaimia ei juuri ole tarjolla. Tokmanni on yksi paikka jossa joskus on ollut ainakin FFP2-hengityksensuojaimia, mutta loppuvat niistäkin nopeasti.

Tavallisen hengityksensuojaimen sijasta voi käyttää kokonaamaria tai puolinaamaria, jotka ovat selvästi kalliimpia,  kokonaamarit maksaa n. 150-400 eur kpl, puolinaamarit n. 50-100 eur. Ne tarvitsevat myös erikseen ostettavat hiukkassuodattimet toimiakseen. Pitkäaikaisessa käytössä ne tulevat toki halvemmiksi, mutta niitä ei heitetä käytön jälkeen pois, ne voidaan puhdistaa ulkonaisesti käytön jälkeen saippuavedellä tai laittaa muutamaksi päiväksi karanteeniin käytön jälkeen.

Tavallinen hengityksensuojain voi olla joidenkin mielestä helpompi vaihtoehto, kun käytetyn voi vain heittää pois ja uusi käyttämätön on heti turvallinen ja käytettävissä. Kokonaamari suojaa moninverroin enemmän kuin tavallinen hengityksensuojain, ne peittävät koko kasvot, mutta sen käyttö ja puhdistaminen vaativat huolellisuutta.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/tyokalut-24165501/tyoasut-ja-su…

Ruotsissa käytetään joissakin sairaaloissa kokonaamareita:

https://www.verkkouutiset.fi/ruotsissa-professori-ylistaa-suomea-olemme…

Kiitos.

Mulla on niin paha astma ja ahtauma tauti, etten voisi kokonaamaria pitää. Venttiilillinen fpp3 kävisi, jos sellainen löytyisi jostakin.

Täyseristyksessä elän, vielä siis.

Ketju on lukittu.