Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Ensi viikonloppuna on Rama danin päättäjäisbileet - tartuntoja on ollut erityisen paljon tiettyä uskontoa harjoittavissa piireissä...
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006512550.html
ÄITIENPÄIVÄLOUNAAT veivät Porvoossa noin viisitoista ihmistä karanteeniin, kun suvut kokoontuivat ja mukana oli toisessa tapauksessa oireellinen ja toisessa oireeton koronaviruksen aiheuttamaa tautia sairastava ihminen.
Tapaukset muistuttavat, että etäisyyksiä kannattaa pitää edelleen, vaikka esimerkiksi koulujen lähiopetus on jo alkanut ja muutenkin tunnelma hieman avautunut.
Samoin kokoontumisrajoituksissa siintää iso höllennys heti kesäkuun alussa eli kymmenen päivän päästä. Silloin kymmenen hengen enimmäismäärästä kokoontumisissa siirrytään viiteenkymmeneen ihmiseen.
”Ne ihmiset, jotka olivat näillä lounaalla, joutuivat karanteeniin kahdeksi viikoksi tapaamisesta lähtien”, kertoo Porvoon terveyskeskuksen tartuntataudeista vastaava lääkäri Jeff Westerlund.
Altistuneita oli useista kunnista. Asiasta kertoi Östnyland-lehti tiistaina.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitopiirien tapaukset toukokuussa:
Vaasa 2
Satakunta 1
Varsinais-Suomi 40
Kanta-Häme 19
Etelä-Pohjanmaa 8
Pirkanmaa 24
Länsi-Pohja 23
Lappi 3
Keski-Pohjanmaa 5
Kainuu 2
Pohjois-Pohjanmaa 5
Pohjois-Karjala 0
Keski-Suomi 3
Itä-Savo 0
Etelä-Savo 3
Pohjois-Savo 9
Päijät-Häme 27
Kymenlaakso 6
Etelä-Karjala 4
HUS 907
Oletko sinä se päätilastonikkari vai joku toinen? Joka tapauksessa kiitos!
Oli selkeä ja pysäyttävä tilasto.
Kyllä tulee olemaan tuoleja terassilla ja paljon😅
Olen toki hysteerikko, mutta aion odotella terassien avautumisen jälkeenkin kesän yli jahka epidemia tukahtuu ennen kuin palaan ravintoloiden käyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain 19 uutta, ja kaikki 19 Husin alueella, eli kaikki muut alueet nollilla, jotenkin nyt ei kovin uskottavalta tunnu..
Kyllä tämä nyt kuivuu kokoon, sori. Vaikka kuinka puhkutte hysterian hiillokseen ei leimahda.
Mutta ehkäpä kahden viikon kuluttua!?!
Tauti on talttunut hysterisoinnin ansiosta. Ilman hysterisointia olisimme Ruotsin tilanteessa.
Ei, hysteriasta ei ole koskaan mitään hyötyä.
Nyt päätökset, jotka pelasti meidät ainakin toistaiseksi oli puhtaasti järjellä tehtyjä, ei hysterialla.
hjuumoria oli:)
Aa okei, hyvä :D Ilmeisesti olen ainoa tyhmä, kaikki minun kommenttini alapeukuttajat kun on tajunneet vitsisi... en viitsi edes ajatella sitä vaihtoehtoa että ovat oikeasti sitä mieltä, että hysteria on hyvä strategia! Ei, vaan parempi huumorintaju kuin minulla ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta nyt alkanut tajuta että nyt eletään aikaa kun maailma muuttuu historiallisesti ja pysyvästi. Korona jää keskuuteemme ja vaikka rokote saataisiinkiin joskus vuoden tai kahden päästä, se tuskin tuo pysyvää immuniteettia. Rokote on otettava joka vuosi, kuten influenssarokote nyt. Erona vain se, että korona on tappavampi. Ja katsokaa Espanjan vasta-ainetestien tuloksia. Ne ovat masentavia. Virus ei ole levinnyt läheskään niin paljon kuin on luultu, vähäoireisia tapauksia on huimasti vähemmän kuin luultiin, eli se on paljon tappavampi kuin luultiin. Ja rokotetta odottaessa jatkamme sosiaalista eristäytymistä, vaikka yhteiskuntaa epäilemättä aletaankin avata muutaman kuukauden päästä.
Matkustelu, joukkotapahtumat, ravintolassa syöminen, teatteri, konsertit, urheilutapahtumat... Kaikki tulee muuttumaan. Kuka voi lähteä ulkomaanlomalle, jos molemmissa päissä on kahden viikon karanteeni. Vuoden lomat menisivät pelkästään siihen. Miettikää mitä vaikutuksia matkailun loppumisella on. Entä sosiaalisen eristäytymisen vaikutus. Se tulee jatkumaan jossain määrin myös rokotteen jälkeen. Ihmiset muodostavat ehkä omia, muutaman perheen pieniä yhteisöjä, jotka pysyvät turvavälin päässä kaikista muista.
Maiden elinkeinorakenteet muuttuvat radikaalisti. Kaupunkirakenne muuttuu, eivätkä jotkin miljoonakaupungit, kuten vaikka New York, palaa koskaan ennalleen. Siellä jo useat Manhattanilla olevat suuret yritykset ovat päättäneet tehdä etätyöstä normin. Ne harkitsevat luopuvansa megakalliista toimistotiloista. Jokainen voi kuvitella mitä tapahtuu Manhattanin palvelusektorille, jos vaikka 20 000 työntekijää ei enää tulekaan sinne päivittäin töihin.
Me elämme nyt aikaa, joka merkitsee suurinta äkkinäistä muutosta ihmiskunnan historiassa. Tuskin maltan odottaa miltä maailma näyttää viiden vuoden päästä.
Hyvää analyysia!
Tässä Jari Sarasvuon ohjelmassa käsitellään sitä, kuinka rajusti korona tulee muuttamaan taloutta. Vieraana Tuomas Malinen, taloustieteen dosentti. "Pahan ilman lintu", mutta pessimisti taitaa tällä kertaa olla oikeassa:
Urhoollisesti yritin seurata tuota Saravuon haastattelua, mutta hän teki sen mahdottomaksi keskeyttämällä ja pulisemalla omiaan haastateltavan päälle. Tuomas Malista voisi kuunnella ilman Sarasvuota.
Vierailija kirjoitti:
Olen toki hysteerikko, mutta aion odotella terassien avautumisen jälkeenkin kesän yli jahka epidemia tukahtuu ennen kuin palaan ravintoloiden käyttäjäksi.
Miksei odoteta karanteenissa usan vaaleja. Sen jälkeen sitten avataan yhteiskunnat. Nyt tulee ruumisrekkoja ihan turhan takia. No toki mentiin konekiväärituleen ja omien tykkien eteen ensimmäisessä maailmansodassakin.
Ja täytyyhän sitä nyt olla Eun perusoikeudet ja vapaa liikkuvuus vaikka mikä tahansa tappava tauti liikkeellä.
Tuo juottola on silloin kannattavaa että teraassilaiset istuu koko illan terassilla siellä ei rajoituksia ja puolet henkilömäärästä sisällä ..kyllä monella menee ahneus lain edelle ja muutenkin hankala systeemi jos sisällä saa olla puolet määrästä ja terassilla vaikka kuinka paljon miten toimia kun kaikki haluaakin sisälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain 19 uutta, ja kaikki 19 Husin alueella, eli kaikki muut alueet nollilla, jotenkin nyt ei kovin uskottavalta tunnu..
Kyllä tämä nyt kuivuu kokoon, sori. Vaikka kuinka puhkutte hysterian hiillokseen ei leimahda.
Tauti on talttunut hysterisoinnin ansiosta. Ilman hysterisointia olisimme Ruotsin tilanteessa.
Tartunnat ovat varmasti vähentyneet, mutta eivät nämä tilastot kyllä koko totuus ole.
Päijä-Hämeen alueeltakin on viime perjantaista lähtien lähtien tullut seitsemän uutta tartuntaa, jotka puuttuvat vielä kokonaan näistä THL:n tilastoista. Jos samanlaista viivettä ilmenee muidenkin sairaanhoitopiirien alueella, jonain päivänä luvut saattavat taas pompsahtaa reilusti ylöspäin, kun monen päivän viiveet saadaan korjattua.
Todellakaan tilastot ei ole ajantasalla. Mutta ei se tarkoita salailua joista jotkut täälläkin jauhavat, se on vain hidasta byrokratiaa.
Käsittämättömiä nämä terassijuomarit. En ole kertaakaan istunut millään terassilla ennen koronakriisiä, ja ikää on yli 40+. Kuka terasseja mihinkään tarvitsee? Muistan että ainakin 80-luvun alussa ei paljon mitään terasseja ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mielenkiintoinen tämä hysteerikko sanan käyttö.
Jos haluat suojautua virukselta, etkä ehdoin tahdoin sairastua tai sairastuttaa, olet hysteerikko, eli entisajan hullu.
Jos taas vaarasta välittämättä kuljet ympäriinsä, kun tappava virus riehuu, olet rohkea ja normaali.
Joskus elimme sellaista aikaa, että se joka laittoi ladatun aseen ohimolleen, jossa oli yksi luoti sisässä, oli mielenvikainen venäläisen ruletin pelaaja.
Nyt tuo ruletin pelaaja on normaali ja asiasta kauhistuneen hulluja kirkuvia hysteerikko hulluja.
Sekasin on maailman kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitopiirien tapaukset toukokuussa:
Vaasa 2
Satakunta 1
Varsinais-Suomi 40
Kanta-Häme 19
Etelä-Pohjanmaa 8
Pirkanmaa 24
Länsi-Pohja 23
Lappi 3
Keski-Pohjanmaa 5
Kainuu 2
Pohjois-Pohjanmaa 5
Pohjois-Karjala 0
Keski-Suomi 3
Itä-Savo 0
Etelä-Savo 3
Pohjois-Savo 9
Päijät-Häme 27
Kymenlaakso 6
Etelä-Karjala 4
HUS 907
Oletko sinä se päätilastonikkari vai joku toinen? Joka tapauksessa kiitos!
Oli selkeä ja pysäyttävä tilasto.
Itä-Suomi vaikuttaa turvalliselta. Se ei ole ihme. Ruotsista tulee tartuntoja Länsi-Suomeen. Jos Ruotsin rajaa ei kontrolloida paremmin niin lisää tartuntoja tulee Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat tässä hysterisoinnilla, eli käytät hallituksen termejä, toivottavasti.
Me palstan "hysteeriset", ainakin pääosin, emme ole olleet hysteerisiä vaan pelkästään järkeviä. Olemme olleet koko ajan edellä, asialliseen tietoon liittyen, verrattuna hallitukseen ja ns viralliseen tiedotukseen. On normaalia riskinhallintaa varautua ja pyrkiä estämään pahimman skenaarion mukaiset tapahtumat.
Jos tuota kutsutaan hysteriaksi, olen kiertänyt pallon pariin kertaan hysterian vallassa (olen hankkinut tarpeelliset rokotukset tietyille epidemia-alueille, varonut vuoristossa tippumasta jyrkänteeltä, varonut etten joudu krokotiilin tai muun vahingollisen eläimen saaliiksi tai vahingoittamaksi jne). Olen ilmeisesti ollut hysteerinen, kun en ole hypännyt kenenkään pyynnöstä surman suuhun, kyselemättä ja varmistamatta olosuhteita. Sotatoimialueellakin olen liikkunut, toki hysteerisenä ilmeisesti, kun tuolloinkin pyrin selvittämään turvaolosuhteet ennen alueelle menoa. Yli 60 vuoden aikana ehtii kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat tässä hysterisoinnilla, eli käytät hallituksen termejä, toivottavasti.
Me palstan "hysteeriset", ainakin pääosin, emme ole olleet hysteerisiä vaan pelkästään järkeviä. Olemme olleet koko ajan edellä, asialliseen tietoon liittyen, verrattuna hallitukseen ja ns viralliseen tiedotukseen. On normaalia riskinhallintaa varautua ja pyrkiä estämään pahimman skenaarion mukaiset tapahtumat.
Jos tuota kutsutaan hysteriaksi, olen kiertänyt pallon pariin kertaan hysterian vallassa (olen hankkinut tarpeelliset rokotukset tietyille epidemia-alueille, varonut vuoristossa tippumasta jyrkänteeltä, varonut etten joudu krokotiilin tai muun vahingollisen eläimen saaliiksi tai vahingoittamaksi jne). Olen ilmeisesti ollut hysteerinen, kun en ole hypännyt kenenkään pyynnöstä surman suuhun, kyselemättä ja varmistamatta olosuhteita. Sotatoimialueellakin olen liikkunut, toki hysteerisenä ilmeisesti, kun tuolloinkin pyrin selvittämään turvaolosuhteet ennen alueelle menoa. Yli 60 vuoden aikana ehtii kaikenlaista.
Hysteerikko on uusi normaali 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terasseille ei ole tulossa rajoituksia jos kuulin oikein maikkarin uutisissa...
Nuo terassit on kyllä niin täynnä kesähelteellä että mikä ero muka sisätiloihin kyllä nää säännöt on niin🤣😂😅
Mitenkähän sekin sitten käytännössä toimii kun porukat haluu sisälle..leikitäänkö sitä että kuka ehtii pallille kun musiikki loppuu👍Ja kaikki ravaa kuitenkin samoissa vessoissa ja tiskillä, koska Suomessa ei ole vara pitää pöytiin tarjoilevaa henkilökuntaa.
Eikä kukaan ole pyyhkimässä WC :n ovenkahvoja ja hanoja..vastuu henkilökunnalla no ei siellä todellakaan ole kenenkään varaa sesitä saati kerkee juosta ees taas😅😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terasseille ei ole tulossa rajoituksia jos kuulin oikein maikkarin uutisissa...
Nuo terassit on kyllä niin täynnä kesähelteellä että mikä ero muka sisätiloihin kyllä nää säännöt on niin🤣😂😅
Mitenkähän sekin sitten käytännössä toimii kun porukat haluu sisälle..leikitäänkö sitä että kuka ehtii pallille kun musiikki loppuu👍Ja kaikki ravaa kuitenkin samoissa vessoissa ja tiskillä, koska Suomessa ei ole vara pitää pöytiin tarjoilevaa henkilökuntaa.
Eikä kukaan ole pyyhkimässä WC :n ovenkahvoja ja hanoja..vastuu henkilökunnalla no ei siellä todellakaan ole kenenkään varaa sesitä saati kerkee juosta ees taas😅😂🤣
Eikä hallitus pyyhkimässä! Kymmenen noloa nauruitkunaamaa päälle!
Minä hysterisoin tänään ja vaihdoin autoon uudet pyyhkijät sekä tankkasin tankin täyteen. Ei voi tietää tuleeko taivaalta vettä, että turhaanpa hötkyilin.
Helle+känni+ravintolarajoitukset=Virkavallalle kesähommia
Vierailija kirjoitti:
Minä hysterisoin tänään ja vaihdoin autoon uudet pyyhkijät sekä tankkasin tankin täyteen. Ei voi tietää tuleeko taivaalta vettä, että turhaanpa hötkyilin.
Tosiaankin hysteeristä. Etkös tiedä, ettei bensa maailmasta lopu? Ja eilenkään ei satanut, miksi tänään sataisi? Oot varmaan niitä tyyppejä, jotka käyttää turvavöitäkin? Voi kultapieni, mene äkkiä hoitoon.
Saas nähdä moni ravintoloitsija pitää asiakas määrän puolessa varsinkin kun porukat istuu kaikki terassilla sinnehän ei ole rajoituksia..
Sitten kun nää tulee sisätiloihin jossain vaiheessa kuka saa jäädä ja kuka ei???