Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen vähentänyt palstailua, muuten aion jatkaa kuten tähänkin asti: kaikki mahdollinen kotiinkuljetuksella ja vain välttämättömät asioinnit esim. pakolliset lääkärikäynnit. Aikaani vietän vain samassa taloudessa asuvan perheeni kanssa, muiden kanssa soittelen ja viestittelen. Ulkoilen päivittäin, mutta vältän ruuhkaisimpia paikkoja. En osaa edes kuvitella, millainen kesä on edessä, koronan suhteen tai muutenkaan. Päivä kerrallaan täytyy elää ja toivoa parasta.
Millaisia ajatuksia teillä muilla on lähitulevaisuudesta?
Tällä hetkellä yritän psyykata itseäni, että jaksaisin juhannukseen saakka olla varovainen.
Riskiryhmään kuuluva ystäväni on kutsunut minut ja mieheni juhannuksen viettoon heille ja haluaisin tavata myös vanhempani ja uskaltaa jättää lapseni isovanhemmille hoitoon.
Ennen juhannusta pari viikkoa siis täysi karanteeni meille mutta juhannuksen jälkeen en tiedä. Ehkä palaan vain normaaliin, nyt jo tuntuu, ettei oikein jaksaisi varoa vaikka asummekin yhdessä Helsingin saastuneimmista alueista.
Vierailija kirjoitti:
33 tartuntaa kuulostaa jotenkin vähältä, varsinkin kun nyt on noita koulutartuntojakin uutisoitu. Toistaiseksi ne tietysti on niitä yksittäisiä tartuntoja kouluissa, mutta silti. Vai onko sunnuntai aina hiljaisempi?
Hieman kyllä harmittaa, että koulut mentiin avaamaan nyt, kun tauti olisi ollut juuri tukahtumassa!
Kaikki lauantain tuloksetkaan ei ainakaan HUSista ole tuossa luvussa. Meillä on lapsi testattu jo la, eikä tulosta edelleenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen vähentänyt palstailua, muuten aion jatkaa kuten tähänkin asti: kaikki mahdollinen kotiinkuljetuksella ja vain välttämättömät asioinnit esim. pakolliset lääkärikäynnit. Aikaani vietän vain samassa taloudessa asuvan perheeni kanssa, muiden kanssa soittelen ja viestittelen. Ulkoilen päivittäin, mutta vältän ruuhkaisimpia paikkoja. En osaa edes kuvitella, millainen kesä on edessä, koronan suhteen tai muutenkaan. Päivä kerrallaan täytyy elää ja toivoa parasta.
Aika negatiivisia ja masentavia. Ei mitään tietoa milloin normaali elämä jatkuu. Asun yksin ja kuulun riskiryhmään. Ketään ei voi tavata ja missään ei voi käydä. Ei ole töitä ja tämän kriisin jälkeen entistä vaikeampaa saada. Ei tämmöistä kauan psyyke kestä.
Tiedän, että nyt on vaikeaa psyykata itteensä, mutta pystytkö ajatteleen levon kannalta, että nyt saa luvan kanssa vaan olla, käydä kävelyllä, syödä lukea tms?
Itse haluan uskoa, että tämä Korona mullistaa maailmaa niin, että voi myös aueta ihan uusia suuntia ja töitä, mitä kenties ei vielä osaa ajatella?
Epävarmaa, sitä tämä on. Oppiiko sitä jotenkin siedättymään sille, ellei nyt sietämään pysty?
Olen eri henkilö, mutta puhut todella asiaa! :)
Avaudun nyt aiheesta, josta en kasvokkain puhu kenellekään koskaan, koska en halua antaa itsestäni negatiivista kuvaa. Olen viimeisten vuosien aikana kohdannut useamman läheisen itsemurhan, perheenjäsenen poismenon nuorena, sukulaisen joutumisen henkirikoksen uhriksi, läheiseni vankilareissun, oman sairastumisen ensin psyykkisesti ja lopulta fyysisesti. Uskon, että nuo krooniset fyysiset sairaudet tulivat psyykkisten johdosta. En ole puhunut tapahtumista juuri kenellekään ja sen sijaan, että olisin levännyt, olen tehnyt kahta kauheammin töitä - ettei kukaan epäile hulluksi tai laiskaksi.
Nyt koronan myötä ensi kertaa elämässä on tunne, että saan olla väsynyt, surullinen ja huonotuulinen. Jotenkin tällainen kollektiivinen kriisi ja pelkon on tuntunut oikeutukselta itsellekin olla keskeneräinen ja epävarma. Olen vihdoin opetellut itkemään ja käymään läpi tunteita, niitä on muuten riittänyt! :D Olen itkenyt tässä viime kuukausina lähes joka päivä, mököttänyt, kiukutellut ja erakoitunut hyvällä omalla tunnolla.
Olen pitänyt viime vuodet itseäni introverttina, vaikka ennen olin todella ulospäinsuuntautunut. Nyt kun olen korona-ajan mököttänyt huolella, olenkin saanut takaisin sen aidosti iloisen ja onnellisen itseni, joka kaipaa ihmisten pariin. Tästä on siis ollut paljon hyötyä!
Olkaa armollisia itsellenne, levätkää ja antakaa tunteiden tulla. Vaikka meille sanotaan, ettei saa pelätä tai panikoida, niin sanoisin, että kaikki tunteet ovat okei ja inhimillisiä. Emme ole robotteja tai koneita, onneksi.
Vantaalla päiväkodissa tartunta. Mutta miten voi olla, että lisäksi VAIN 1 aikuinen ja 5 lasta on altistunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006495949.html
Sekä Itäkeskuksen että Kannelmäen peruskoulussa on todettu koronatartunta, useita altistuneitaTaas ihmetyttää tämä.....
"Altistuneiden perheenjäsenet eivät ole karanteenissa, koska he eivät ole olleet lähikontaktissa koronavirukseen sairastuneeseen. He voivat elää ja liikkua normaalisti.STT
Paitsi jos he ovat ministereitä.
Tämä on niin totta! Ministerien etätyöhön siirtymisestä päättelin, että vihdoin ollaan fiksuunnuttu tässä ja huomioidaan mahdollinen oireeton tartuttaminen, mutta ilmeisesti tämä koskikin vain tärkeitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Politiikan osalta, nykyinen hallitus on VAKAVA UHKA koko Suomelle. Jos katsotte eduskunnan kyselytunteja, tyttöhallitus vastaa opposition kyselyihin ympäripyöreyksillä, jos lainkaan. Näyttävät ikävystyneiltä, näpräävät laitteitaan ja ilmeilevät. Tuntuu että ovat valmistutuneet eduskuntatyöskentelyyn teatterikoululla, ja ovat opetelleet ulkoa latteuksia, joilla vastaavat kritiikkiin.
Sekä perussuomalaisten että kokoomuksen kansanedustajilta on tullut jatkuvasti palautetta että hallitus ei vastaa esitettyihin kysymyksiin.
Seuraava korona-aalto voi olla tuhoisa ja pistää maailman niin sekaisin että huoltovarmuus kärsii. Silloin vaaditaan oikeita toimia hallitukselta että saadaan esim. ruoka ja lääkkeet riittämään yli vaikeiden aikojen. Vaikeina aikoina kaikki maat ovat OMILLAAN, kuten maskifarssi osoittaa. Nytkin olisi hyvä laittaa maksimiviljelys maatiloille, että ruokaa saadaan paljon kesän jälkeen. Mitään aloitetta viljelyksen lisäämisestä ei ole tullut hallitukselta - jotkut maajussit ovat lähinnä oma-aloitteisesti lähteneet lisäämään tuotantoaan.
Tänään hesarissa pohjoismaiden talousnäkymät:
Ruotsi valitsi koronan torjunnassa lievemmät rajoitukset, mutta talous on ottamassa yhtä kovan iskun kuin Suomessa
https://www.hs.fi/talous/art-2000006510834.html
SWEDBANK julkaisi juuri raportin koronaviruksen vaikutuksista pohjoisiin talouksiin.
Pankki ennustaa Suomen bruttokansantuotteen supistuvan tänä vuonna kuusi prosenttia, Ruotsin viisi prosenttia. Tanskan Swedbank odottaa pääsevänsä Pohjoismaista vähimmällä, koska Tanskan viennistä iso osa on lääkkeitä ja ruokaa, joiden kysyntää kriisi ei poista.
Ruotsilla on tiukempien rajoitustoimien aika edessäpäin tai muuten tilanne jatkuu ja jatkuu. Suomella on mahdollisuus tukahduttaa suhteellisen pienillä lisärajoituksilla, tosin niitä pitäisi jo alkaa harkitsemaan ja kohta myös toteuttamaan.
On Suomella toki mahdollisuus voittaakin Ruotsi, seka tartuntamäärissä, kuin myös kuolintilastoissa ja talouden tuhoasteessa. Hallitus määrittelee linjan, jota kohti menemme.
Samaan aikaan kun tartuntamäärät ovat laskussa , koulu- ja päiväkotimaailmassa todettu, Kannelmäki, Itäkeskus ja Vantaa, yhteensä kolme tartuntaa.
No, ottaisi päähän, jos tähän ei olisi jo tottunut. Tämähän osoittaa, että virus OLISI ollut tukahdutettavissa.
Nyt olemme hybriditiellä.
Te alkuperäisjäsenet, jotka olette poistumassa, sanon, että samoista syistä minä aion pysyä täällä. Ei luovuteta, jos sitä meiltä toivotaan! Tässä terveiset pykäläsankarilta, hänkään ei luovuta.
Verkkouutiset:
Hallitus panttaa maskiohjetta koska oppositio ehdotti sitä ensin, kansanedustaja katsoo.
– Miksi hallitus ei anna suositusta maskin käytöstä, vaikka hyödyt tiedetään? Syy näyttää olevan poliittinen, kansanedustaja Heikki Vestman (kok.) katsoo.
Kansanedustaja viittaa Facebook-päivityksessään THL:n pääjohtaja Markku Tervahaudan haastatteluun. Tervahauta vastasi Ylellä kysymyksiin siitä, minkä vuoksi THL ei suosittele maskien käyttöä yleisesti Suomessa.
– Meitä ohjaavalla sosiaali- ja terveysministeriöllä on johtovastuu tämäntyyppisten suositusten antamisesta, nimenomaan tässä asiassa ovat halunneet pitää sen itsellään. Odotamme miten ministeriö reagoi lisäselvityksiä tehtyään, Tervahauta vastasi.
– Minulla on käsitys, että tässä liikkuu herkkyyksiä, jotka eivät liity itse epidemian hoitoon, vaan ovat muuten yhteiskunnallisia. Asia voi olla jollain tavalla esimerkiksi politisoitunut. Tässä voi olla näkökulmia, jotka eivät ole vain tieteelliseltä tai tietopohjalta ratkaistavia, hän jatkoi.
Kansanedustaja Heikki Vestman pitää vastauksia kummallisina.
– THL:n pääjohtaja vahvisti Ylelle, että THL tietää, että maskista on hyötyä tilanteissa, joissa useat sitä käyttävät. THL ei kuitenkaan saa antaa maskiohjeistusta, koska sosiaali- ja terveysministeriö on pidättänyt asian itselleen. Pääjohtajan mukaan aiheeseen liittyy yhteiskunnallisia ”herkkyyksiä”, Heikki Vestman ihmettelee.
– Toimittaja kysyi, mitä herkkyyksiä. Pääjohtajan vastaus: Tästähän on ollut tästä maskiasiasta keskustelua mielestäni myöskin opposition ja hallituksen välillä. Ja voi olla, että tässä on sitten sellaisia näkökulmia, jotka eivät ole pelkästään tieteen ja tietopohjalta ratkaistavia, hän jatkaa.
– Hallitus siis panttaa maskiohjeen antamista tiedon ja terveyden vastaisesti, koska oppositio ehdotti maskin käyttöä ensin. Järjetöntä ja vastuutonta.
Matala-annoksisesta kertasädehoidosta apua koronaan?
https://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/Matala-annoksinen-kertas…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika negatiivisia ja masentavia. Ei mitään tietoa milloin normaali elämä jatkuu. Asun yksin ja kuulun riskiryhmään. Ketään ei voi tavata ja missään ei voi käydä. Ei ole töitä ja tämän kriisin jälkeen entistä vaikeampaa saada. Ei tämmöistä kauan psyyke kestä.
Tiedän, että nyt on vaikeaa psyykata itteensä, mutta pystytkö ajatteleen levon kannalta, että nyt saa luvan kanssa vaan olla, käydä kävelyllä, syödä lukea tms?
Itse haluan uskoa, että tämä Korona mullistaa maailmaa niin, että voi myös aueta ihan uusia suuntia ja töitä, mitä kenties ei vielä osaa ajatella?
Epävarmaa, sitä tämä on. Oppiiko sitä jotenkin siedättymään sille, ellei nyt sietämään pysty?
Olen eri henkilö, mutta puhut todella asiaa! :)
Avaudun nyt aiheesta, josta en kasvokkain puhu kenellekään koskaan, koska en halua antaa itsestäni negatiivista kuvaa. Olen viimeisten vuosien aikana kohdannut useamman läheisen itsemurhan, perheenjäsenen poismenon nuorena, sukulaisen joutumisen henkirikoksen uhriksi, läheiseni vankilareissun, oman sairastumisen ensin psyykkisesti ja lopulta fyysisesti. Uskon, että nuo krooniset fyysiset sairaudet tulivat psyykkisten johdosta. En ole puhunut tapahtumista juuri kenellekään ja sen sijaan, että olisin levännyt, olen tehnyt kahta kauheammin töitä - ettei kukaan epäile hulluksi tai laiskaksi.
Nyt koronan myötä ensi kertaa elämässä on tunne, että saan olla väsynyt, surullinen ja huonotuulinen. Jotenkin tällainen kollektiivinen kriisi ja pelkon on tuntunut oikeutukselta itsellekin olla keskeneräinen ja epävarma. Olen vihdoin opetellut itkemään ja käymään läpi tunteita, niitä on muuten riittänyt! :D Olen itkenyt tässä viime kuukausina lähes joka päivä, mököttänyt, kiukutellut ja erakoitunut hyvällä omalla tunnolla.
Olen pitänyt viime vuodet itseäni introverttina, vaikka ennen olin todella ulospäinsuuntautunut. Nyt kun olen korona-ajan mököttänyt huolella, olenkin saanut takaisin sen aidosti iloisen ja onnellisen itseni, joka kaipaa ihmisten pariin. Tästä on siis ollut paljon hyötyä!
Olkaa armollisia itsellenne, levätkää ja antakaa tunteiden tulla. Vaikka meille sanotaan, ettei saa pelätä tai panikoida, niin sanoisin, että kaikki tunteet ovat okei ja inhimillisiä. Emme ole robotteja tai koneita, onneksi.
Älä yleistä!
t. Sanna
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kun tartuntamäärät ovat laskussa , koulu- ja päiväkotimaailmassa todettu, Kannelmäki, Itäkeskus ja Vantaa, yhteensä kolme tartuntaa.
No, ottaisi päähän, jos tähän ei olisi jo tottunut. Tämähän osoittaa, että virus OLISI ollut tukahdutettavissa.
Nyt olemme hybriditiellä.
Viikin norssissa myös altistuneita. Oppilaita ei laitettu karanteeniin.
Vierailija kirjoitti:
THL:n tuoreiden tietojen mukaan Suomessa on yhteensä 6380 vahvistettua koronavirustartuntaa. Tartuntoja on tullut eilisen jälkeen tietoon 33 kappaletta.
Tarttuuhan se. Minkäs sille voi ?
Voihan sille. Mutta koska oppositio on tuota mieltä, lapset suuttuvat siksi ja ryhtyvät vastarintaan- syynä herkkyydet. Oikuttelevat. Mitä pelleilyä.
Kansa kiltisti tottelee ja ihmiset sairastuvat, kuolevat ja vammautuvat. Pitäkää tunkkinne.
Olen raivon vallassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olemme hybriditiellä.Viikin norssissa myös altistuneita. Oppilaita ei laitettu karanteeniin.
Uudestaan. Sama koulu jo toisen kerran. Tämähän oli 1. koulu, missä oli sairastuneista koulussa.
Miten sattuukin samaan kouluun...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL:n tuoreiden tietojen mukaan Suomessa on yhteensä 6380 vahvistettua koronavirustartuntaa. Tartuntoja on tullut eilisen jälkeen tietoon 33 kappaletta.
Tarttuuhan se. Minkäs sille voi ?
Voihan sille. Mutta koska oppositio on tuota mieltä, lapset suuttuvat siksi ja ryhtyvät vastarintaan- syynä herkkyydet. Oikuttelevat. Mitä pelleilyä.
Kansa kiltisti tottelee ja ihmiset sairastuvat, kuolevat ja vammautuvat. Pitäkää tunkkinne.
Olen raivon vallassa.
Tarkennus. Lapsilla tarkoitan oikuttelevaa pissishallitustsa.
Eikö kukaan vieläkään raivostu? Vieläkö suostutte tähän?
Piipahdin äsköttäin Marketissa(S) ja panin merkille kattavat puutteet Mutti-tomaatti-murskeessa ja survotussa tomaatissa (Mutti). Myös kookkos-kermaa oli vain yhtä laatua (Rainbou). Onneksi Pågen Kanel-gifflar osasto oli täydentynyt viikonlopun jälkeen. Kassoilla ei noudatettu säädyllisiä välejä, josta huomautin kassa-neitoselle. Hän lupasi tarkkailla asiaa. Tämä siis Lappeenrannan S-Marketissa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006511586.html
Helsingin Suursuon sairaalassa 67 koronatartuntaa
Julkaistu: 14:24, Päivitetty 14:24
Helsingin Suursuon sairaalassa on todettu 67 koronavirustartuntaa, kertoo johtajaylilääkäri Laura Pikkarainen.
Asiasta lisää hetken kuluttua.
STT-IS
Ja taas näen etukäteen mihin tämä johtaa. Kuten näin tammi-helmikuussa. Kun länkytettiin, ettei se suomalaisiin tartu ym. soopaa.
Pysäyttäkää jo tämä hulluus!!!
Ympäri maailmaa Disneyland -teemapuistot on kiinni, mutta onneksi Linnanmäki avautuu 12.6. Ja sitten pääsee kaikki vauvasta vaariin hurvittelemaan, jipii!
33 on aika hemmetin vähän koko Suomen mittakaavassa... Sehän tarkoittaa esim. vain 6 x 5 hengen perhettä + 1 kolmen hengen. Tai vaikka olisi 33 eri perhekuntaa, siti olisi ihmeteltävän vähän.