Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
82101/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai eduskunta jää kesätauolle vaikka on pandemia päällä?

Samaan kiinnitin huomiota.

Pitivätkö sodankin aikaan istuntotaukoa. Nyt ei saisi pitää taukoa ollenkaan!

Tai sitten tilanteen mukaan. Tauko voidaan keskeyttää päivän varoajalla, jos tarpeen.

Törkeää lähteä kuukausien mittaiselle lomalle, useimmat varmasti turvalliseen paikkaan "mökkikaranteeniin".

Vierailija
82102/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viruksen ei tarvii olla mutatoitunut levitäkseen Wuhanissa. Siellä 1/1000 sai tartunnan eli toisinsanoen 999/1000 ei omaa minkäänlaista vastustuskykyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
82103/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestään kädet saippuan kanssa ja joku rätti kasvojen eteen kun menee kauppoihin. Vältetään ihmisiä ja pysytään kotona ken voi. Ulkoilla tietenkin ja 2 metrin väli vähintään.

Vierailija
82104/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kannattaa seurata muiden maiden kokemuksia, kun ne vähitellen purkavat rajoituksia ja oppia niiden virheistä. Voidaan hyvin katsoa pari viikkoa, sillä muut maat ovat myös aloittaneet rajoitukset aiemmin. Mikä kiire?

Maikkarilla äsken sanottiin (joku tutkija), että virus näyttäisi leviävän aerosolina, eli puheen kautta. Tämä tutkija sanoi, että täytyis puhua aika pitkään, ettei kuitenkaan niin helposti tartu, jos puhuu muutamia lauseita. Tästä julkisuudessa puhuttu vielä tosi vähän

Ranskasta uutisissä näytettiin, kun ihmiset kokoontuivat samoin kuin täällä viimeksi kirsikkapuistoon, poliisi meni hajottamaan ihmisjoukot, ja sisäministeri ärähi ihmisille. Vaatii aika paljon poliisien resursseja, jos täälläkin joutuvat paimentamaan ihmisiä.

Etelä-Koreassa arvellaan olevan toinen aalto, ja sieltä näytettiin, kuinka he siellä desinfioivat julkisia paikkoja. Täällä tuskin aletaan desinfioimaan.

Oli tutkija Tarja Sironen Helsingin yliopistosta. Sanoi, että virus leviää helpommin hengityksen kautta kuin mitä tähän asti ajateltu. Tämän syystä esim. pitäisi miettiä maskeja. 

Apua! Olen ollut 2 kk eristyksessä, eilen kävin lääkärissä jossa makasin lavetilla kun lääkäri tutki. Hän pysähtyi pääni kohdalle ja puhui pitkään suoraan pääni yläpuolella, minua hirvitti että miten hän ei itse huomaa asiaa. Noh, toivottavasti hällä ei koronaa mutta miten tuollaiselta suojautua?

Viittaan etenkin tuohon "maikkarilla äsken sanottiin" viestiin, en löydä sitä alkuperäisenä kun olen niin sekaisin tästä viestitulvasta, vieläkin selvittelen viikonlopun 30 viestin sumaa.

Hämmästyttävää, miten eivät edes terveydenhuollossa käytä jotain suunenäsuojaa ihan kautta linjan! Minä olisin varmaan sanonut jotain asiasta ja vaatinut sen maskin kasvoille, että olisin voinut tuntea tilanteen edes kutakuinkin turvalliseksi.

Vierailija
82105/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon vasta silloin, että hallituksella ei ole laumasuojastrategia pöydällä, kun THL:n Mika Salminen laitetaan syrjään.

Vierailija
82106/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kannattaa seurata muiden maiden kokemuksia, kun ne vähitellen purkavat rajoituksia ja oppia niiden virheistä. Voidaan hyvin katsoa pari viikkoa, sillä muut maat ovat myös aloittaneet rajoitukset aiemmin. Mikä kiire?

Maikkarilla äsken sanottiin (joku tutkija), että virus näyttäisi leviävän aerosolina, eli puheen kautta. Tämä tutkija sanoi, että täytyis puhua aika pitkään, ettei kuitenkaan niin helposti tartu, jos puhuu muutamia lauseita. Tästä julkisuudessa puhuttu vielä tosi vähän

Ranskasta uutisissä näytettiin, kun ihmiset kokoontuivat samoin kuin täällä viimeksi kirsikkapuistoon, poliisi meni hajottamaan ihmisjoukot, ja sisäministeri ärähi ihmisille. Vaatii aika paljon poliisien resursseja, jos täälläkin joutuvat paimentamaan ihmisiä.

Etelä-Koreassa arvellaan olevan toinen aalto, ja sieltä näytettiin, kuinka he siellä desinfioivat julkisia paikkoja. Täällä tuskin aletaan desinfioimaan.

Oli tutkija Tarja Sironen Helsingin yliopistosta. Sanoi, että virus leviää helpommin hengityksen kautta kuin mitä tähän asti ajateltu. Tämän syystä esim. pitäisi miettiä maskeja. 

Apua! Olen ollut 2 kk eristyksessä, eilen kävin lääkärissä jossa makasin lavetilla kun lääkäri tutki. Hän pysähtyi pääni kohdalle ja puhui pitkään suoraan pääni yläpuolella, minua hirvitti että miten hän ei itse huomaa asiaa. Noh, toivottavasti hällä ei koronaa mutta miten tuollaiselta suojautua?

Viittaan etenkin tuohon "maikkarilla äsken sanottiin" viestiin, en löydä sitä alkuperäisenä kun olen niin sekaisin tästä viestitulvasta, vieläkin selvittelen viikonlopun 30 viestin sumaa.

Hämmästyttävää, miten eivät edes terveydenhuollossa käytä jotain suunenäsuojaa ihan kautta linjan! Minä olisin varmaan sanonut jotain asiasta ja vaatinut sen maskin kasvoille, että olisin voinut tuntea tilanteen edes kutakuinkin turvalliseksi.

Niinpä, itse edes käänsin pääni pois päin kun puhuin hänelle kun olimme lähekkäin. Olen tosi tiukkana ihmisille jotka yrittää tulla lähelle mutta en vain kehdannut mennä lääkäriin maski ja suojalasit päällä kuten joku ehdotti. Pelkään että lääkäri on tyly jos näin teen, ja tunnen itseni myös "rikkuriksi" koska minulla on fffp2 suojain mitä terveydenhoitohenk.kunta ei itse saa töihin.

Vierailija
82107/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 19 tartuntaa. Jos tämä taso säilyy, hybridistrategia toimii - ja tekee puheet tukahdutuksen mahdottomuudesta älyttömäksi.

Vierailija
82108/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finavia: Lentomatkustajille suositus hengitys­suojaimen käyttöön ja lentokenttä­henkilö­kunnalle maski­pakko https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006505010.html

Finnair aloittaa lennoillaan maskipakon https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006505065.html

Hyvä! Jospa vähitellen tämän esimerkin myötä meidänkin maassamme alettaisiin tajuta kuinka tärkeä asia tämä on koronan vastaisessa taistelussa!

Vierailija
82109/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.verkkouutiset.fi/nelja-paivaa-aiemmilla-toimilla-joka-toine…

Neljä päivää aiemmilla toimilla joka toinen uhri olisi hengissä

Juha-Pekka Tikka | 11.05.2020 | 23:54

Varhaisempi eristäytyminen ja maskit olisivat pelastaneet USA:ssa valtavasti kuolonuhreja.

South China Morning Post uutisoi Princeton Medical Centren alustavasta tutkimuksesta.

Sen mukaan USA:ssa olisi puolet vähemmän koronan kuolemantapauksia, jos viranomaiset olisivat toimineet rajoitusten suhteen neljä vuorokautta toteutunutta aiemmin.

https://www.verkkouutiset.fi/satoja-tuhansia-tarvitsee-dialyysia-loppue…

”Sadat tuhannet tarvitsevat dialyysia loppuelämänsä”

Antti Kirkkala | 11.05.2020 | 23:57- päivitetty 12.05.2020 | 00:44

Vakavasti sairastunut tutkija varoittaa koronaviruksen rajuista seurauksista.

Koronavirukseen sairastunut London School of Hygiene & Tropical Medicine -yliopiston virustutkija Peter Piot varoittaa pandemian aiheuttamista pitkäaikaisseurauksista.

Hänen mukaansa on harhaanjohtavaa ajatella, että noin prosentti menehtyy sairauteen ja muiden osalta kyseessä ovat ”jonkinasteiset flunssaoireet”.

– Tarina on tätä monimutkaisempi. Sairaus jättää monille kroonisia sydän- ja munuaisvaurioita. Jopa keskushermosto voi vaurioitua. Eri puolilla maailmaa sadat tuhannet ihmiset tulevat tarvitsemaan dialyysin kaltaisia hoitoja loppuelämänsä ajan, Peter Piot sanoo Science-lehdelle.

https://www.verkkouutiset.fi/virus-voi-tulla-myos-silman-kautta/

Virus voi tulla myös silmän kautta

Antti Kirkkala | 11.05.2020 | 23:55- päivitetty 11.05.2020 | 22:39

Havainnon uskotaan selittävän Covid-19:n yhteydessä esiintyviä silmätulehduksia.

Vierailija
82110/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijat nimeävät hyviksi keinoiksi koronavirusta vastaan ajoissa toimimisen, kotiin eristäytymisen, tiukat matkustusrajoitukset, ”massiivisen” määrän testausta ja kasvomaskit kaikille. Lisäksi neuvotaan jatkamaan ihmiskontaktien välttelyä ja olemaan kärsivällisiä rajoitusten purkamisessa.  https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/c8547025-b740-44b1-afff-93e65d99…

https://www.endcoronavirus.org/all-guidelines

Enää ei onnistuminen ole tiedonpuutteesta kiinni eikä tarvitse kuluttaa aikaa "selvitysten" tekemiseen.

PS Koulujen avaamispäätöksen ehtii vielä perua

Vierailija
82111/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mikään ihme, että ihmiset jättävät nyt lääkärikäyntejä väliin! Ihmeellistä toimintaa 🤔

Vierailija
82112/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

6003, +19 eilisestä

Voiko tämä pitää paikkaansa?

Vierailija
82113/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai eduskunta jää kesätauolle vaikka on pandemia päällä?

Samaan kiinnitin huomiota.

Pitivätkö sodankin aikaan istuntotaukoa. Nyt ei saisi pitää taukoa ollenkaan!

Tai sitten tilanteen mukaan. Tauko voidaan keskeyttää päivän varoajalla, jos tarpeen.

Törkeää lähteä kuukausien mittaiselle lomalle, useimmat varmasti turvalliseen paikkaan "mökkikaranteeniin".

Näinpä. Menevätkö kansanedustajien lapset nyt kouluun? Tätä pitäisi kysyä heiltä!

Vierailija
82114/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6003, +19 eilisestä

Nyt on tullut voimakkaasti laskevia lukuja. Mika hypistelee partaansa, nyt äkkiä virus leviämään, se ei ole levinnyt kansan keskuudessa tarpeeksi! Ehkä koulujen ohjeita voisi muuttaa, yläkoululaisille kielariharjoituksia ja alakoululaiset piristämään sairaalaosastoja.

Vierailija
82115/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartunnat ovat kyllä nyt suuressa laskussa. Eilenkin vain muutama enemmän kuin tänään. Ehkä tämä tukahtuu ihan itsestään ja kesällä voida jo elää ja olla normaalisti!

Vierailija
82116/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6003, +19 eilisestä

Eiköhän tämä ja eilinen osoittaudu virheeksi. Thl edustajat on sen verran painokkaasti kertoneet halunsa koronan nopeaan levittämiseen, joten tällä tempulla saadaan ihmiset liikkeelle ja lapset kouluun.

Vierailija
82117/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttäkää vain foliohattuilusta, mutta huomasin, että uusien tartuntojen joukossa ei ole yhtään alle 20-vuotiailla! Voiko tämä pitää paikkaansa vai kaunistellaanko tilastoja nyt?

Eilen 0-9v: 161 10-19v: 325

Tänään täysin samat luvut

Lähde: https://experience.arcgis.com/experience/d40b2aaf08be4b9c8ec38de30b714f…

Vierailija
82118/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielettömän huojentunut, jos THL:n uudet tartuntaluvut pitävät paikkansa. Virus on tukahtumassa Uudellamaallakin! Iloitsen hetken!

Kunnes muistan, että koulut avataan ylihuomenna! Uskomatonta järjettömyyttä :'(

Vierailija
82119/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappubileet, äitienpäivä ja ihmisten kyllästyminen rajoituksiin näkyy viiveellä. Siihen päälle nyt alkavat rajoitusten purkamiset ja lämpenevät kevätsäät. Ensin kärvistellään kotona, kohta hakeudutaan testeihin ja hoitoon ja epäonnisemmat saavat intubaatioputken suuhunsa. Vanhuksia kuolee niinkuin tähänkin asti. Lukemat tulevat nousemaan merkittävästi parissa viikossa. Sitähän THL haluaa.

Vierailija
82120/176779 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä epäilyttää nuo tartuntaluvut. Miten sattuikin laskemaan juuri sopivasti ennen koulujen avaamista noin reilusti. Tämä olisi mahtava uutinen, jos hallitus olisi päättänyt pitää koulut kiinni ja avata muuta yhteiskuntaa portaittain, eikä kerta rysäyksellä ilman mitään suunnitelmaa. Nyt pelkästään epäilyttää, tai jos tuo pitää todella paikkansa, niin se olisi merkki siitä, että tauti olisi todella tukahtumassa Suomesta ja kesä olisi ollut pelastettu. Mutta kun sitä halutaan levittää.

Ketju on lukittu.