Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
81621/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näittekö yleisen palstan puolella tuon ketjun, missä sanottiin, että alkaa pää hajota noihin ristiriitaisuuksiin? Siltä just alkaa tuntua. Siihen kun lisää vielä päälle, että tullaan haukkumaan hysteeriseksi, niin soppa on valmis.

Olen ollut parisuhteessa, jossa oli henkistä väkivaltaa, kai se tyyppi jonkinlainen narsisti oli. Siinä oli ihan samanlaista gaslighting meininkiä ja tuntui siltä, että mieli repeää, kun yritti sovittaa niitä täysin päinvastaisia puheita yhteen ja sovittaa vielä teotkin siihen samaan. Ja päivittäin kuulin, miten mä olen se hullu.

Ja taas mä kuulen.

Sama homma! Olin tällaisessa suhteessa 4 vuotta. Hauskaa on, että tammikuussa kerroin ystävälle, että ensimmäistä kertaa alkaa tuntua siltä, että olen toipunut. Taas mennään :D 

Vierailija
81622/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näittekö yleisen palstan puolella tuon ketjun, missä sanottiin, että alkaa pää hajota noihin ristiriitaisuuksiin? Siltä just alkaa tuntua. Siihen kun lisää vielä päälle, että tullaan haukkumaan hysteeriseksi, niin soppa on valmis.

Olen ollut parisuhteessa, jossa oli henkistä väkivaltaa, kai se tyyppi jonkinlainen narsisti oli. Siinä oli ihan samanlaista gaslighting meininkiä ja tuntui siltä, että mieli repeää, kun yritti sovittaa niitä täysin päinvastaisia puheita yhteen ja sovittaa vielä teotkin siihen samaan. Ja päivittäin kuulin, miten mä olen se hullu.

Ja taas mä kuulen.

Sama homma! Olin tällaisessa suhteessa 4 vuotta. Hauskaa on, että tammikuussa kerroin ystävälle, että ensimmäistä kertaa alkaa tuntua siltä, että olen toipunut. Taas mennään :D 

Mulla siitä suhteesta on jo vuosia, mutta välillä tipun siihen traumaan yhä, vaikka sitä on paljon käsiteltykin. Tämä viikonloppu oli jotenkin erityisen vaikea. Siihen ehkä vaikuttaa sekin, kun yritin tehdä omassa somessa vähän vaikuttamista ja en saanut vastakaikua. Kaipaan lämpöä, turvaa ja tukea. Onneksi te saarelaiset olette siellä. Pelkkä tieto siitä lohduttaa.

Kohta tätäkin joku huutelija lainaa ja psykologiseeraa, miten koronanpelko johtuu käsittelemättömistä traumoista jne. No voin kertoa, että ei traumoista tässä tilanteessa apua ole. Fakta on silti ja siitä huolimatta se, että meillä on täällä vaarallinen tauti irrallaan ja kohta se voi olla entistä enemmän irrallaan. Ja en ole ainoa, joka on sitä mieltä eikä me täällä palstalla olla ainoita, jotka on sitä mieltä, vaan huolissaan ovat ihan tutkijatason asiantuntijaihmiset myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
81623/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ystäväporukan kanssa Skype-piiri, jossa olemme purkaneet tuntoja pari kertaa viikossa jo vuodet. Koronan aikana se on tuonut korvaamattoman turvan sekä paikan jakaa tietoa. Ystäväporukka on hajaantunut ympäri Suomen ja maailman, joten näkökulmia kriisiiin riittää.

Tämän kun sanon täällä ääneen, nimeätte varmaan hulluksi. Jo aiemmin Latvialainen ystäväni, jolla sukulaisia oli tällä kamalalla leirillä veikkasi, että jos tapahtumat joskus toistuvat, se tapahtuu Ruotsissa tai Suomessa. Meillä on aika otollinen maaperä sellaiseen, kuuliainen sekä auktoriteettiuskoinen kansa. Ystävät ovat meitä suomalaisia varoitelleet ja sanoneet, että täällä näkyy kan.sal.lis.sosialismin alkuajat nyt selvästi. Tämä Latvialainen jätti jo työt ja lähti, samoin teki eräs brittikollega työpaikallani. Moni (ainakin oman kuplan) ulkomaalainen pakenee perheineen nyt Suomesta. 

Meidän voi olla vaikea nähdä kulttuurin sairautta, kun tähän olemme kasvaneet. He kuitenkin ovat huolissaan siitä mikä One man show tämä koronataistelu on ja kuinka meitä hiljennetään. Tutkijaystäväni menetti päreensä, kun ei saisi kritisoida virheellisiä tutkimuksia, väärässä olevia auktoriteettejä tai kertoa pelostaan. Sai työpaikalla kovaa palautetta epärauhan ja pelon lietsomisesta, kun kertoi Suomen matkaavan sekasortoon hybridillä.

Haluan uskoa hyvää, mutta kun niin moni ulkopuolinen varoittaa, pitäiskö olla huolissaan? Jatkan aiheesta tauolla. 

Ja minneköhän tämä britti pakeni, kun Suomessa on hoidettu korona niin huonosti?

Iso-Britanniahan siis purkaa koronarajoituksia merkittävästi huonommassa tartuntatilanteessa. Mutta vain Suomessa...

Vierailija
81624/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.talouselama.fi/uutiset/tanska-avasi-koulut-huhtikuussa-nain…

Tanska avasi koulut huhtikuussa – näin se näkyy nyt koronatartuntojen määrässä

4.5.2020 10:15päivitetty 4.5.2020 10:15PolitiikkaKoronavirusInfektiosairaudetYhteiskunta

Tanskassa koulut ja päiväkodit avattiin pari viikkoa sitten. Suomessa sama tapahtuu ensi viikon torstaina.

Lehden mukaan niin sanottu tartuttavuusluku on nyt 0,9, kun aiemmin se oli 0,6. Luku on kuitenkin edelleen pienempi kuin yksi, mikä viittaa epidemian hidastumiseen.

Tartuttavuusluvulla eli R0-luvulla kuvataan, kuinka monelle ihmiselle koronaan sairastunut tartuttaa viruksen. Jos luku on alle yksi, tartunnan saaneiden lukumäärä yhteiskunnassa pienenee. Tanskalaisviranomaisten mukaan mikään ei nyt Tanskassa viittaa epidemian todelliseen kiihtymiseen.

Viranomaiset kuitenkin toteavat, että koronaviruksen aiheuttamaan tautiin sairastuneiden lukumäärä on vakiintunut noin 20–40 tapaukseen päivässä, eikä määrä enää laske yhtä voimakkaasti kuin ennen pääsiäistä.

The Local huomauttaa, että uudet tiedot saattavat saada Tanskan päättäjät varovaisemmiksi rajoitustoimien purkamisessa, koska tartuttavuusluku on hyvin lähellä kriittistä rajaa. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

Onkohan uutisessa tarkoituksella unohdettu mainita, että kouluissa on tiukat rajoitukset ryhmäkokoihin ja istumaetäisyyksiin liittyen? Suomessa ei ole tarkoitus rajoittaa kumpaakaan.

81625/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Koreassa alkanut tarttua taas.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006503854.html

Vierailija
81626/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.aamulehti.fi/a/ba48d2c4-48f9-418e-988e-d2085c129774

Hoivakodeissa Tampereella aloitettu vierailut... 😱

Nuohan ovat hyvät ja asialliset ohjeet. Ulkona, maski päällä ja turvaetäisyyden kanssa. Hyvä Tampere!

Vierailija
81627/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ystäväporukan kanssa Skype-piiri, jossa olemme purkaneet tuntoja pari kertaa viikossa jo vuodet. Koronan aikana se on tuonut korvaamattoman turvan sekä paikan jakaa tietoa. Ystäväporukka on hajaantunut ympäri Suomen ja maailman, joten näkökulmia kriisiiin riittää.

Tämän kun sanon täällä ääneen, nimeätte varmaan hulluksi. Jo aiemmin Latvialainen ystäväni, jolla sukulaisia oli tällä kamalalla leirillä veikkasi, että jos tapahtumat joskus toistuvat, se tapahtuu Ruotsissa tai Suomessa. Meillä on aika otollinen maaperä sellaiseen, kuuliainen sekä auktoriteettiuskoinen kansa. Ystävät ovat meitä suomalaisia varoitelleet ja sanoneet, että täällä näkyy kan.sal.lis.sosialismin alkuajat nyt selvästi. Tämä Latvialainen jätti jo työt ja lähti, samoin teki eräs brittikollega työpaikallani. Moni (ainakin oman kuplan) ulkomaalainen pakenee perheineen nyt Suomesta. 

Meidän voi olla vaikea nähdä kulttuurin sairautta, kun tähän olemme kasvaneet. He kuitenkin ovat huolissaan siitä mikä One man show tämä koronataistelu on ja kuinka meitä hiljennetään. Tutkijaystäväni menetti päreensä, kun ei saisi kritisoida virheellisiä tutkimuksia, väärässä olevia auktoriteettejä tai kertoa pelostaan. Sai työpaikalla kovaa palautetta epärauhan ja pelon lietsomisesta, kun kertoi Suomen matkaavan sekasortoon hybridillä.

Haluan uskoa hyvää, mutta kun niin moni ulkopuolinen varoittaa, pitäiskö olla huolissaan? Jatkan aiheesta tauolla. 

Ja minneköhän tämä britti pakeni, kun Suomessa on hoidettu korona niin huonosti?

Iso-Britanniahan siis purkaa koronarajoituksia merkittävästi huonommassa tartuntatilanteessa. Mutta vain Suomessa...

Puolisonsa kanssa Saksaan. Suomessa on vielä suht hyvä tilanne, mutta ollaan menossa kuilua kohti Marinin bussilla.

Vierailija
81628/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Suomessa ei rehtoreilla riitä ammattitaitoa kertoa rehellisesti päättäjille, että ylimääräistä tilaa ei ole, eikä voida porrastaa? Koulut ovat nyt eriarvoisessa asemassa tilojen suhteen ja on todella ammattitaidotonta, että osa kouluista ei edes yritä vaan ottaa samoihin tiloihin vastaan saman määrän oppilaita kuin ennenkin!

Vierailija
81629/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, yritetäänkö vaikuttaa taas?

“Kun oli päivän pois, oli helppo olla toinenkin” – yläkouluikäisiä koulupudokkaita on vähintään 4 000

Poissaolot alkavat lisääntyä kahdeksannella luokalla, mutta Suomessa on jo ekaluokkalaisiakin, jotka eivät halua mennä kouluun. https://yle.fi/uutiset/3-11343305

Koululaisten vanhemmille varoitus siitä, että jos lapset ovat lukuvuoden loppuun asti kotona, heistä voi tulla koulupudokkaita?

Vierailija
81630/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kemikaaliali kirjoitti:

Wuhanissa uusia tartuntoja kuukauden nollajakson jälkeen. Tämä voi ainoastaan selittyä sillä tartunta on tullut kissasta. Aikaisemmin raportoitiin, miten covid19 on löytynyt kissoista ja jopa esimerkiksi New Yorkin tiikeristä. Tää on paska juttu. Tämän tiedon valossa me on hävitty tää juttu ellei mahdollisesti keksitä rokotetta myös kissoille. Tartunta kissoista takaisin ihmiseen on mun oma spekulaatio.

Eikös siellä se eläintorikin avattu ja toiminta siellä on arvatenkin entisenlaista

Vierailija
81631/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertailin hieman lukuja: Kuolleet vs kuolleet, joiden ikä tiedossa THL:n mukaan. (Sorry jo etukäteen tämä kilometrin mittainen lista!)

24.4.: 177 vs 138 = 39 ikä ei tiedossa

26.4. 190 vs 140 = 50 ikä ei tiedossa

28.4.: 199 vs 145 = 44 ikä ei tiedossa

30.4.: 211 vs 157 = 54 ikä ei tiedossa

2.5.: 220 vs 180 = 40 ikä ei tiedossa

4.5.: 240 vs 181 = 59 ikä ei tiedossa

6.5.: 252 vs 203 = 49 ikä ei tiedossa

8.5.: 260 vs 212 = 48 ikä ei tiedossa

10.5.: 267 vs 222 = 45 ikä ei tiedossa

Koko ajan on vähintään noin 40, joiden ikä ei ole THL:n tiedossa.

Mielipiteitä tästä? Onko uskottavaa, että tilastot laahaavat tämän verran perässä?

30-39 v 5, 40-49 v 5, 50-59 v 5 , 60-69 v 15,  70-79 v 41  80-89 v 99  yli 90v  58  yhteensä 228/265  (eilinen)  37 ikä ei tiedossa 

30-39v < 5

40-49v < 5

Esimerkiksi mikäli tapauksia on 1-4, merkitään se tilastoon < 5.

laitoin vaan 5 ja huomasin vasta tuon merkin edessä, ei sen puoleen en edes ymmärrä mitä tarkoittaa 

Se tarkoittaa, että "alle viisi" (1-4) - tarkkaa lukua ei kerrota, koska tapauksia on liian vähän

Vierailija
81632/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luovutin taistelun valtiota vastaan, tunnen oloni ihan mitättömäksi paskaksi. Ainoa rooli ihmisellä tässä maassa on tuottaa rahaa hyvävelikerhoille ja toimia koekaniinina heidän bisneksissään. On kuin olisin orja. Jos haluan kapinoida, pitää terveyteni, minut hiljennetään. Samaa taistelua ollut vuoden borrelioosin sekä kroonisen anemian kanssa. Suurin osa lääkäreistä määrää anemiaan mielialalääkkeitä, onneksi löysin yksityiseltä kunnon apua. Kesti vuosia, että kehtasin pyytää. 

Vierailija
81633/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mä kuulen.

Mulla siitä suhteesta on jo vuosia, mutta välillä tipun siihen traumaan yhä, vaikka sitä on paljon käsiteltykin. Tämä viikonloppu oli jotenkin erityisen vaikea. Siihen ehkä vaikuttaa sekin, kun yritin tehdä omassa somessa vähän vaikuttamista ja en saanut vastakaikua. Kaipaan lämpöä, turvaa ja tukea. Onneksi te saarelaiset olette siellä. Pelkkä tieto siitä lohduttaa.

Kohta tätäkin joku huutelija lainaa ja psykologiseeraa, miten koronanpelko johtuu käsittelemättömistä traumoista jne. No voin kertoa, että ei traumoista tässä tilanteessa apua ole. Fakta on silti ja siitä huolimatta se, että meillä on täällä vaarallinen tauti irrallaan ja kohta se voi olla entistä enemmän irrallaan. Ja en ole ainoa, joka on sitä mieltä eikä me täällä palstalla olla ainoita, jotka on sitä mieltä, vaan huolissaan ovat ihan tutkijatason asiantuntijaihmiset myös.

Täällä me ollaan, virtuaalihalauksia sinulle <3

Vierailija
81634/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisesta ei tule koulupudokasta kahdessa viikossa. Jos anoo lapselleen koulusta lomaa, voi lapsi ottaa luokkakaverilta selville, mitä koulussa opeteltiin ja opetella vanhemman kanssa. Ei jää sitten pientäkään aukkoa opintoihin.

Kovaa asennetta on nyt sairaita ihmisiä kohtaan. Älä riskeeraa suotta lapsen tai nuoren terveyttä. Hirvellä arvoilla on jatkossa oltava työelämässä, vain tipoterveet pärjää. Työturvallisuudesta huolehditaan miten sattuu ja ihan sama vaikka riskiryhmää, altistuttava on. Yli 70v ja pitkäaikaissairaita puhutaan vain kulueränä ja unohdetaan heidän tietotaitonsa ja esimerkiksi se, että isovanhemmat auttavat paljon lastenhoidossa.

Vierailija
81635/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mä kuulen.

Näin olen myös ajatellut ja huomannut, että käyttävät ihan kaikkea mitä löytyy vastaan ja lyödäkseen jauhot suuhun.

Jos on ollut väkivaltaisesssa suhteessa ( henkinen/ fyysinen), niin tottakai se tarkoittaa sitä, että katsoo maailmaa nyt niillä linsseillä ja kaikki tämä koronaan liittyvä on myös ”saastunut” ja vähintäänkin värittynyt täysin käyttökelvottomaksi, sitä myöden täysin pilalle ja epäuskottaviksi. Eli kaikki ne ihmiset tästä kansasta, joilla on mitään ongelmia ikinä ollut ihmissuhteissa, olkoot hiljaa ( vaientamisen kulttuuri toisen heikkoihin sattumuksiin vedoten- henkistä väkivaltaa tämäkin) Tietysti, vain ja ainoastaan Omien traumojen heijastustahan se on!

Vierailija
81636/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää suomalaisten puolesta. Kellään täällä ei ole ollut noin hyvä ulosanti ja selkeä viesti kansalle miten tullaan toimimaan. Katsokaa tuo Boriksen puhe. Ei olisi huono juttu vaikka myös suomalaiset toimisivat Boriksen ohjeiden mukaan omien ohjeiden puuttuessa. 

https://www.itv.com/news/2020-05-10/boris-johnson-s-speech-in-full-as-l…

Vierailija
81637/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, yritetäänkö vaikuttaa taas?

“Kun oli päivän pois, oli helppo olla toinenkin” – yläkouluikäisiä koulupudokkaita on vähintään 4 000

Poissaolot alkavat lisääntyä kahdeksannella luokalla, mutta Suomessa on jo ekaluokkalaisiakin, jotka eivät halua mennä kouluun. https://yle.fi/uutiset/3-11343305

Koululaisten vanhemmille varoitus siitä, että jos lapset ovat lukuvuoden loppuun asti kotona, heistä voi tulla koulupudokkaita?

Samasta jutusta:

"Poissaolot kouluista lisääntyvät tyypillisesti lomien jälkeen. Niille, joilla on jo paljon poissaoloja, viikonloppukin riittää katkaisemaan koulunkäynnin.

Kouluissa odotetaan pelonsekaisin tuntein etäkoulun vaikutusten selviämistä.

Niillä, jotka eivät tämän viikon torstaina palaa lintsaamisen vuoksi kouluun, voi olla entistä korkeampi kynnys jatkaa opintoja syksyllä koulujen alkaessa."

Vierailija
81638/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.talouselama.fi/uutiset/tanska-avasi-koulut-huhtikuussa-nain…

Tanska avasi koulut huhtikuussa – näin se näkyy nyt koronatartuntojen määrässä

4.5.2020 10:15päivitetty 4.5.2020 10:15PolitiikkaKoronavirusInfektiosairaudetYhteiskunta

Tanskassa koulut ja päiväkodit avattiin pari viikkoa sitten. Suomessa sama tapahtuu ensi viikon torstaina.

Lehden mukaan niin sanottu tartuttavuusluku on nyt 0,9, kun aiemmin se oli 0,6. Luku on kuitenkin edelleen pienempi kuin yksi, mikä viittaa epidemian hidastumiseen.

Tartuttavuusluvulla eli R0-luvulla kuvataan, kuinka monelle ihmiselle koronaan sairastunut tartuttaa viruksen. Jos luku on alle yksi, tartunnan saaneiden lukumäärä yhteiskunnassa pienenee. Tanskalaisviranomaisten mukaan mikään ei nyt Tanskassa viittaa epidemian todelliseen kiihtymiseen.

Viranomaiset kuitenkin toteavat, että koronaviruksen aiheuttamaan tautiin sairastuneiden lukumäärä on vakiintunut noin 20–40 tapaukseen päivässä, eikä määrä enää laske yhtä voimakkaasti kuin ennen pääsiäistä.

The Local huomauttaa, että uudet tiedot saattavat saada Tanskan päättäjät varovaisemmiksi rajoitustoimien purkamisessa, koska tartuttavuusluku on hyvin lähellä kriittistä rajaa. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

Tanskassa avattiin koulut 0–5 luokkalaisten osalta 15.4.2020.

Luokat 6-10 saadaan aukaista 10.5.2020 jälkeen.

Joten Tanskan koulujen aukaisemisen vaikutukset eivät ole vielä kokonaisuudessaan havaittavissa.

Ja toisaalta nykyisiin lukuihin vaikuttaa muukin kuin koulujen avaaminen, koska Tanskassa avattiin samaan aikaan muutakin, esim. kampaamot.

Vierailija
81639/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin ei ennusteta hyötyvän siitä taloudellisesti että antavat koronan leviävän vapaasti:

https://www.ft.com/content/93105160-dcb4-4721-9e58-a7b262cd4b6e

Sweden unlikely to feel economic benefit of no-lockdown approach

Valtionepidemiologi Tegnell on epäonnistunut mies, eikä hän tiedä mistä puhuu, ja hän on antanut vaarallisia eväitä Suomen kokemattomalle tyttöhallitukselle, jota ne yrittävät matkia.

Vierailija
81640/176779 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettää suomalaisten puolesta. Kellään täällä ei ole ollut noin hyvä ulosanti ja selkeä viesti kansalle miten tullaan toimimaan. Katsokaa tuo Boriksen puhe. Ei olisi huono juttu vaikka myös suomalaiset toimisivat Boriksen ohjeiden mukaan omien ohjeiden puuttuessa. 

https://www.itv.com/news/2020-05-10/boris-johnson-s-speech-in-full-as-l…

Boris on myös uskaltanut muuttaa mieltään, aluksi oli laumasuojan kannalla.

Olen katsonut NY:n pormestarin Cuomon puheita. Ne herättävät todella ihailua. Siinä on mies, joka pitää päänsä kylmänä, mutta sydämen lämpimänä. Suojelee ihmisiä, ei politikoi tässä tilanteessa ja on tiukasti tilanteen tasalla. Kertoo ihmisille selkeästi missä mennään. Hyvä johtaja.

Ketju on lukittu.