Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
79001/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ISn juttu: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006496771.html pisti miettimään.

Miksi testauksesta ja tartunnan jäljittämisestä puhuttaessa käännetään syyttävää sormea kohti tavallisia kansalaisia? "Testausmäärät on alhaisia koska ihmiset eivät hakeudu testeihin, ja tästä syystä myös jäljitys on hankalaa ja aikaa vievää..."

Ymmärtäisin, jos politiikka olisi että kaikki testataan, mutta nykyiselläänkin testataan lääkärin lähetteellä vain murto-osa oireilevista, käytännössä ne, jotka ovat jo siinä kunnossa että kolkuttelevat sairaalan ovia. Ei testeihin pääse vain pyytämällä testiä.

Olettaisin, että ne oireilevat, jotka eivät hakeudu testiin, eivät myöskään levitä. Perusteluna se, että eivät hakeudu testiin siksi etteivät saa tartuntaa testauksen yhteydessä, jos ovat oireista huolimatta negatiivisia - tällöin käytös todennäköisesti myös sellainen että välttävät kontakteja aina kun mahdollista.

Pääseekö testiin? En ole tietoinen, onko nykyisin helpompaa kuin aiemmin? Aiemmin testiin ei päässyt kuin erittäin perusteellisten kriteerien perusteella.

Vierailija
79002/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko helppo tapa, ja välimallin malli saada Suomi suojattua ja tauti kuriin on eristää Uusimaa ja sinne tiukat toimet, tautiluvut niillä toimilla alas.

Avata muu Suomi asteittain ja laittaa talous siellä pyörimään ensin. Maski pakko tietty.

Sitten, kun Uudenmaan luvut alhaalla avata sekin.

Muualla Suomessa, missä tautia vähemmän testata jäljittää ketjut tarkasti, ettei tauti leviä.

Muu maa saa vapaasti pyöriä ja elättää myös sitä pääkaupunkiseutua.

Joku viisas täällä totesi: meillä on melko lailla paikallinen ongelma. Se on: Uusimaa.

Se on myös etu, että ongelma on paikallinen.

Päättäjät ei katso meidän etuja ja vahvoja puolia, ja tee Suomen mallia omien persoonallisten vahvuuksiemme pohjalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
79003/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näitä mukana vahtii että kokoontuu vaan 50..ei kukaan se on varma!!

Vierailija
79004/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjastot ei saaneet oviaan auki silloin kun käskettiin, mutta koulujen pitäisi pysyä aikatauluissa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006496844.html

Luulitko pääseväsi jo tänään kirjastoon? Vain palautusluukut avautuivat

Julkaistu: 8:29

Hallitus ilmoitti sallivansa uloslainauksen heti, mutta monessa paikassa käytännön järjestelyt vievät aikaa. Monissa kirjastoissa palautusluukut ovat kuitenkin auki.

Hallitus kertoi maanantaina, että kirjastojen kirjojen ja muiden aineistojen uloslainaus sallitaan välittömästi. Kokonaan kirjastot ja kirjastoautot avataan yleisölle hallitusti vasta 1. kesäkuuta alkaen.

Vierailija
79005/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää jaksa tapella, en yrittää en mitään. Jos suojaudun, olen maanpetturi. Jos kritisoin hallitusta tai THL:n toimia, olen maanpetturi. Jos olen väärää mieltä mistä tahansa, minut lynkataan. Jos kerron pelkääväni, olen paniikinlietsoja ja minun pitää hakeutua hoitoon. Jos en juokse kuluttamassa kuin viimeistä päivää, olen rintamakarkuri ja pilaan Suomen talouden. Eutanasiaa tässä varmaan kaipaan, kun en uskalla edes itseäni hengiltä ottaa.

Vierailija
79006/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista ettei mallinnuksissa ole yhtään tukahtamiseen perustuvaa.

Miten hallitus ei ole tilannut sellaista, vai eikö sitä vain haluta hallituksen taholta julkaista?

Sanotaan ettei ole mahdollista, no Sannan kuuluisi esittää meille miksi ei ole mahdollista!

Ilmonen sanoi, että on mahdollista, mutta hinta on kova.

Itse ajattelen, että täällä ei tarvita edes niin tiukkoja rajoitustoimia, kuin muualla, kun ollaan niin erikoinen kansa ja eristäytyneitä jo valmiiksi.

Sen tähden on hullua hyllyttää tukahduttamis vaihtoehto, koska niin mittaviin spektaakkeileihin ei ole edes tarvetta, mitä muualla maailmassa. Meille tukahduttaminen olisi huomattavasti helpompaa, ja emme tee sitä. Se, on käsittämätöntä.

Onko joku nähnyt laskelmia siitä kuinka kalliiksi älykkäästi tehty tukahduttaminen olisi maksanut? Vai mennäänkö nyt Ilmosen tunteella? Suurin osa suomesta on tilanteessa, missä tartuntaketjut pystytään jäljittämään. R-lukua olisi saatu laskettua merkittävästi, mikäli panostukset olisi kohdennettu uudenmaan epidemian haltuunottamiseen, jotta myös tuolla olisi saatu tartuntaketjut haltuun. Mutta ei. Päätettiin ryssiä tämä hyvä lähtötilanne oikein huolella.

Vierailija
79007/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30-40 luvulla Suomessa sentään suojeltiin kansalaisia, rakennettiin pommisuojia ja yritettiin sodan aikana pelastaa mahdollisimman monia. Todella taisteltiin uhkaavaa ylivoimaista vaaraa vastaan yhtenäisesti, tilanteissa joissa useimmat muut maat olivat kääntäneet selkänsä ja apunsa pois Suomesta.

2020 luvulla Suomessa Sanna Marinin vasemmistolaisen hallituksen aikakautena, päätetään purkaa turvaa tuovia rajoituksia ja antaa koronaviruksen levitä vapaasti. Antaudutaan ehdoitta, juuri edessä näkyvän voiton kynnyksellä.

Nimenomaa. Yhtenäisyys syntyy siitä, että taistellaan yhdessä mahdotonta vihollista vastaan. Piiruakaan ei anneta periksi. On ennenkin ollut aivan täysin mahdottomia tilanteita ja vihollisia ja ne on voitettu, eikä ketään auttamassa.

Nyt luovutetaan ennen taistelua. Antaudutaan. ”Virus on täällä, ei voi estää, antaa sen levitä. Maskitkaan ei auta, ei niissä ole hyötyä. Ei, ei tässä voi mitään tehdä, kun antaa sen kulkea, ei voi mitään, ihan liikaa vaivaa. Toinenkin aalto on tulossa, ei kestetä sitäkään.”

Meidä ei anneta puolustaa ja suojata itseämme. Rohkeana pidetään niitä jotka suojatta avaavat yhteiskuntaa. Hulluutta se on. Ilman maskeja koululaiset marssii tantereelle.

Se on kuin sodan aikana vihollislinjoihin hyökätessä hyökkäykseen lähetetään aseettomat miehet. Melko varma kuolemahan se on. Ei tämä tapa yhteishenkeä luo, kapinaa kylläkin.

Aseen kanssa heillä on mahdollisuus selvitä. Se osoittaa komentajan puolelta myös järkeä. Kukaan tervejärkinen ei lähetä sotilaitaan aseetta vihollislinjoihin.

Ollaan luovutettu, ennenkuin se edes alkaa.

Huvittavaa, että näette itsenne taistelijoina, kun taas monet näkevät teidät rintamakarkureina, bunkkereiden turvasta "oikeita" neuvoja huutavina turhakkeina. Teikäläisiä on aina ollut, ja tulee olemaan, valitettavasti.

Jos komentaja lähettää ilman asetta sotaan, voi olla että esiintyy rintamakarkuruutta. Toki sillä tavalla tulee omine tappamaksi, mutta juuri niinhän tapahtuisi jokatapauksessa.

Aseet on jaettu ja ne ovat toimineet komentajan suunnitelmien mukaan hyvin, jopa liiankin. Järkevät komentajat eivät käytä parin vihulaisen tuhoamiseen ydinasetta, joka pilaa maaperänkin vuosiksi eteenpäin.

Ei aseita ole jaettu. Meidät komennettiin poteroihin. Se on tässä sodassa myös taistelu taktiikka vihollisen voittamiseksi.

Hyökkäykseen tarvitaan aseita. Nyt, ollaan lähdössä hyökkäykseen, kun yhteiskunta avataan. Se on vihollis territorioon menoa.

Se, että poterousta lähdetään pois, tarkoittaa sitä, että vihollinen tulee hyökkäämään, siihen tarvitaan aseita. Ydinase on liian järeä, olen samaa mieltä. Se on turha näyttävä spektaakkeli näihin meidän Suomen oloihin. Meille riittää pienemmätkin aseet, sillä olemme suojassa jo valmiiksi ja homma saatu hyvin alas.

Maski pakko on pieni ja tehokas ase tätä vihollista vastaan. Sen avulla vihollisalueilla voi elää kutakuinkin normaalisti ja tauti kuolee ilman mahdollisuutta levitä yksilöstä toiseen.

Ei sota ole niin mustavalkoista, että joko ei tehdä mitään tai sitten ainoa vaihtoehto on se ydinase. On muitakin tapoja ja Suomella varsinkin monia persoonallisia etuja muihin maihin nähden ihan hyödynnettäviksi asti.

Kyse ei ole parista vihulaisesta, vaan vihulaisesta joka monissa itseään exponentiaalisesti. Eri asia jättää kaksi vihollista huomiotta, sen takia ei yhteiskuntaa kannatakaan sulkea. Täytyy ymmärtää taudin luonne- 2 vihollista on kohta 200 000. Siinä se ero.

79008/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Nihtisillan vastaanott...keskus rikkoo lakia siellä tautirypäs ja koko laitos karanteenissa kuitenkin joku ottanut kuvia kun nuoria miehiä lappaa ulos sieltä jonnekkin!!!

Ei nuo tottele mitään missään koskaan!

Vierailija
79009/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää jaksa tapella, en yrittää en mitään. Jos suojaudun, olen maanpetturi. Jos kritisoin hallitusta tai THL:n toimia, olen maanpetturi. Jos olen väärää mieltä mistä tahansa, minut lynkataan. Jos kerron pelkääväni, olen paniikinlietsoja ja minun pitää hakeutua hoitoon. Jos en juokse kuluttamassa kuin viimeistä päivää, olen rintamakarkuri ja pilaan Suomen talouden. Eutanasiaa tässä varmaan kaipaan, kun en uskalla edes itseäni hengiltä ottaa.

Teet ihan oikein kun suojaudut. Hallituksen kritisointi on sallittua Suomessa. Jotkut ovat sinun puolellasi, et ole yksin. Pelkääminen on aivan luonnollista, koronavirus pelottaa lääkäreitäkin.

Vierailija
79010/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ryhmäliikunnassa nousi heti osallistujat eilisen jälkeen.

Miten ihmiset ei tajua että nyt tilanne on pahempi kuin silloin kun rajoitukset tulivat.

Vierailija
79011/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko helppo tapa, ja välimallin malli saada Suomi suojattua ja tauti kuriin on eristää Uusimaa ja sinne tiukat toimet, tautiluvut niillä toimilla alas.

Avata muu Suomi asteittain ja laittaa talous siellä pyörimään ensin. Maski pakko tietty.

Sitten, kun Uudenmaan luvut alhaalla avata sekin.

Muualla Suomessa, missä tautia vähemmän testata jäljittää ketjut tarkasti, ettei tauti leviä.

Muu maa saa vapaasti pyöriä ja elättää myös sitä pääkaupunkiseutua.

Joku viisas täällä totesi: meillä on melko lailla paikallinen ongelma. Se on: Uusimaa.

Se on myös etu, että ongelma on paikallinen.

Päättäjät ei katso meidän etuja ja vahvoja puolia, ja tee Suomen mallia omien persoonallisten vahvuuksiemme pohjalta.

Liian paljon ääniä jaossa. Edes H-A ei ole puuttunut tuohon asiaan pelätessään äänien häviämistä.

79012/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SuloVilen kirjoitti:

Hienoa Nihtisillan vastaanott...keskus rikkoo lakia siellä tautirypäs ja koko laitos karanteenissa kuitenkin joku ottanut kuvia kun nuoria miehiä lappaa ulos sieltä jonnekkin!!!

Ei nuo tottele mitään missään koskaan!

Ohisal...mussukat laitettu levittämään näköjään tautia🙄

Vierailija
79013/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista ettei mallinnuksissa ole yhtään tukahtamiseen perustuvaa.

Miten hallitus ei ole tilannut sellaista, vai eikö sitä vain haluta hallituksen taholta julkaista?

Sanotaan ettei ole mahdollista, no Sannan kuuluisi esittää meille miksi ei ole mahdollista!

Ilmonen sanoi, että on mahdollista, mutta hinta on kova.

Itse ajattelen, että täällä ei tarvita edes niin tiukkoja rajoitustoimia, kuin muualla, kun ollaan niin erikoinen kansa ja eristäytyneitä jo valmiiksi.

Sen tähden on hullua hyllyttää tukahduttamis vaihtoehto, koska niin mittaviin spektaakkeileihin ei ole edes tarvetta, mitä muualla maailmassa. Meille tukahduttaminen olisi huomattavasti helpompaa, ja emme tee sitä. Se, on käsittämätöntä.

Onko joku nähnyt laskelmia siitä kuinka kalliiksi älykkäästi tehty tukahduttaminen olisi maksanut? Vai mennäänkö nyt Ilmosen tunteella? Suurin osa suomesta on tilanteessa, missä tartuntaketjut pystytään jäljittämään. R-lukua olisi saatu laskettua merkittävästi, mikäli panostukset olisi kohdennettu uudenmaan epidemian haltuunottamiseen, jotta myös tuolla olisi saatu tartuntaketjut haltuun. Mutta ei. Päätettiin ryssiä tämä hyvä lähtötilanne oikein huolella.

Ei kukaan ole ehdottanut älykkäästi tehtä tukahduttamista. Se on hyllytetty ilman vakavaa tarkastelua, sillä THL on sitä mieltä ettei tukahduttaminen ole, mahdollista. Siksi hypridi, koska kansa ei suostu Ruotisn mallin joukkoteurastukseen.

Vierailija
79014/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sie huijot etelän mies.

Täällä nollilla jo monta päivää.

Ja älkee laittako tänne enää mitään sporadisia tautibursteja, ne kun vaikea mallintaa ruuduiksi randomiteettinsa vuoksi.

Sotkevat vain simulaation.

Ja paikallisen terveydenhoidon.

Hesan simulointi voisi olla kova juttu an sich, kun nimittäjään tulee piempi luku

niin samalla r0 luku suurenee.

Ja joukkosaastutus levintä parempaa.

Pitäkää paskainne , mie lähen maalle.

Vierailija
79015/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha. Nyt ne virolaisten työmiesten vaimot ja lapset tuleekin vierailulle suomeen.

Tervetuloa levittämään virusta ja kuormittamaan sairaanhoitoa.

Hienoa työtä hallitus!

Höpsistä, olen enemmän huolissani virolaisista, sillä heillä menee paljon paremmin kuin meillä :( Älkää päästäkö suomalaisia Viroon tuomaan tartuntoja!

Vierailija
79016/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen olo mullakin on. 

Mutta. Kirjoitan nyt sinulle, mutta kirjoitan itselleni myös. Tämäkin hetki menee ohitse ja tilanne on muuttuvainen. Emme me tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Vaikka nyt tuntuu pahalta ja näyttää pahalta, voi käydä myös hyvin. Me ollaan vieläkin hengissä. Ehkä ollaan huomennakin. Ehkä huomenna jaksetaan taas taistella ja miettiä, miten tästä selvitään ja saisiko kelkkaa vielä käännettyä. Ehkä huomenna toisten sanat eivät pääse niin ihon alle, ehkä on parempi päivä. Ehkä jaksetaan olla taas rohkeita ja näyttää esimerkkiä muille, suojautua, kertoa, että sillä on väliä, mitä me teemme. Että jokainen ihmishenki on arvokas ja että tauti pitäisi pysäyttää. 

Sitä odotellessa minä keittelin nyt kahvit ja menen järven rantaan istuksimaan. Tänään panostani ei tarvita. 

Vierailija
79017/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006497021.html

Valtiosihteeri Martti Hetemäen Exit-työryhmän raportissa kerrotaan kuitenkin, että Suomessa oli 27. huhtikuuta mennessä todettu 108 koronatartuntaa 0–9-vuotiailla lapsilla. Raportin mukaan lapsilla tautia on vähän ja se on hyvin lieväoireista. Yhtään lasta ei ole vielä ollut uuden viruksen vuoksi tehohoidossa Suomessa.

Vierailija
79018/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiosihteeri Martti Hetemäen Exit-työryhmän raportissa kerrotaan kuitenkin, että Suomessa oli 27. huhtikuuta mennessä todettu 108 koronatartuntaa 0–9-vuotiailla lapsilla. Raportin mukaan lapsilla tautia on vähän ja se on hyvin lieväoireista. Yhtään lasta ei ole vielä ollut uuden viruksen vuoksi tehohoidossa Suomessa.

Kukaan ei varmaankaan ole väittänyt etteikö lapset saa vähäisempiä oireita, tai eivät saa oireita ollenkaan. Meillä ei kuitenkaan ole testattu vähäoireisia eikä oireettomia lapsia, joten tuo 108 on suuri luku. THLn ei tietenkään osaa tulkita omia tilastojaa, mutta tämä ei ole ensimmäinen kerta. Se että lapset eivät tartuta on taas läppänä samaa tasoa kuin että perheenjäsen ei tartuta toiseen henkilöön (kuten THL alkuvaiheessa karanteenimääräyksiään perusteli).

Vierailija
79019/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun kyseenalaistan omia toimiani ja epäilen mielenterveyttäni (arvaatte varmaan, kumpaan leiriin kuulun), katson tämän linkin: https://thespinoff.co.nz/wp-content/uploads/2020/03/Covid-19-Transmissi… ja tiedän toimivani oikein. Pienetkin teot merkkaa nyt ja suuresti.

Yritetään jaksaa, voimia kaikille! <3

Vierailija
79020/176779 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tartuttavat, joidenkin tutkimusten mukaan jopa erittäin merkittävissä määrin. Berliinin Humboldtin yliopiston tutkimuksen mukaan tartunnat ovat levinneet Saksassa nimenomaan koulujen sijaintien mukaisissa klustereissa.

Ketju on lukittu.