Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
78661/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muut kokeneet painostusta normaaliin elämään läheisiltään? Suurin osa ystävistäni ja lähisuvusta, sekä kollegat on eläneet aivan normaalia elänää koronan ajan. Lukuunottamatta sitä, että ravintoloihin ei pääse. Vain harva suostui etätöihin ja moni haluaa olla fyysisesti työpaikalla, minkä ymmärrän, koska harva kotiinsa töitä haluaa. 

Minun puolestani jokainen saa elää kuin haluaa. Nyt kuitenkin minulle puhutaan alentuvaan sävyyn ja kysellään kuinka pitkään aion kökkiä kotona. Ystäväporukan mukaan nimenomaan on kehotettu ulkoilemaan paljon ja näkemään ihmisiä pienessä porukassa. Olen likipitäen ainoita, jotka ovat nyt olleet enemmän kotona. Olen riskiryhmää ja pelkään koronaa. Pelkoa en kuitenkaan uskalla sanoa ääneen, koska se leimaisi. 

Purkaan nyt tänne, kun kasvotusten en voi. Nämä lähipiirini ihmiset näkevät niin, että pitää aina olla positiivinen ja ajatella vain hyviä asioita. Jos ajattelee pahaa, se tapahtuu ja esimerkiksi masennus tai moni sairaus johtuu ihmisen myrkyllisistä ajatuksista. Uutisia he eivät lue ja suuttuvat, jos otan puheenaiheeksi ikävän aiheen. Samat ihmiset kokevat, että korona on pilannut heidän elämänsä. Toisaalta he aina sanovat, että  kaikki on itsestään kiinni. Miksei nyt koronaan asennoituminen ole heistä kiinni? Miksi tämä on minun syy, kun puhuin siitä? 

Ylipäänsä elämässä joskus on ikäviä asioita ja tuntuu raskaalta aina tukahduttaa ne ja jatkaa kuin mitään ei tapahtuisi. Läheisen poismenoa ei surra ja siitä ei saa puhua. Koronaa ei saa pelätä eikä koronan saa antaa rajoittaa. Ystävän työpaikan menetys johtuu siitä, että pelkäsi sen menetystä ja nyt pitää manifestoida parempi olo itselle. Tekisi mieli manifestoida keskaria heille.

Minun ystäväpiirini on korkeakoulutettua ja kaikki ovat eläneet hyvin eristäytynyttä elämää ja myös kannustavat siihen muuta. Varmasti alakin vaikuttaa, joukossa on lääkäreitä, biologeja ja opettajia. Sinä olet fiksu ja jos kaverisi ovat tyhmempiä, kannattaa etsiä parempi kavereita. 

Vierailija
78662/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin absurdi tilanne. Suomessa riehuu erittäin vauhdilla leviävä uusi tappava tartuntatauti. Silti nyt uutisoidaan jatkuvalla syötöllä että kyllä täytyy päästä äkkiä takaisin normaalielämään ja palvelujen pariin, firmat täytyy heti avata, kaikki rajoitukset heti purkaa koska ihmiset eivät vaan jaksa rajoituksia, lasten täytyy päästä heti kouluun ja harrastuksiin ja näkemään kavereita, vanhusten täytyy päästä näkemään lapsenlapsia ja liikkumaan rajoituksetta, kaikilla on oikeus siihen ja tähän jne. Täytyy ja TÄYTYY. Ihme vaatimista.

Oikeasti!? Ihmisistä on tullut aivan mahdottomia viime vuosina ja ilmeisesti myös aivottomia. Miten on tänne asti selvitty ilman sukupuuttoa jos ei hetkeäkään voi olla paikallaan tai joustaa?

Sodan syttyessäkin tärkeintä Suomessa olisi siis vaan sosiaaliset suhteet, harrastukset, shoppailu ja oppivelvollisuus. Ei lainkaan turvallisuus tai suojautuminen. Aivan uskomatonta touhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
78663/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ne Uudenmaan rajat aukesi? Kaksi viikkoa sitten? Se tarkoittaisi sitä että ekat sairastuneet saisivat oireita vasta tämän viikon aikana.

Väärin, oireet tulevat 2-10pv tartunnan saamisesta, eli näkyisi jo tuloksissa

2-14 vrk on oikea luku.

Vierailija
78664/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muut kokeneet painostusta normaaliin elämään läheisiltään? Suurin osa ystävistäni ja lähisuvusta, sekä kollegat on eläneet aivan normaalia elänää koronan ajan. Lukuunottamatta sitä, että ravintoloihin ei pääse. Vain harva suostui etätöihin ja moni haluaa olla fyysisesti työpaikalla, minkä ymmärrän, koska harva kotiinsa töitä haluaa. 

Minun puolestani jokainen saa elää kuin haluaa. Nyt kuitenkin minulle puhutaan alentuvaan sävyyn ja kysellään kuinka pitkään aion kökkiä kotona. Ystäväporukan mukaan nimenomaan on kehotettu ulkoilemaan paljon ja näkemään ihmisiä pienessä porukassa. Olen likipitäen ainoita, jotka ovat nyt olleet enemmän kotona. Olen riskiryhmää ja pelkään koronaa. Pelkoa en kuitenkaan uskalla sanoa ääneen, koska se leimaisi. 

Purkaan nyt tänne, kun kasvotusten en voi. Nämä lähipiirini ihmiset näkevät niin, että pitää aina olla positiivinen ja ajatella vain hyviä asioita. Jos ajattelee pahaa, se tapahtuu ja esimerkiksi masennus tai moni sairaus johtuu ihmisen myrkyllisistä ajatuksista. Uutisia he eivät lue ja suuttuvat, jos otan puheenaiheeksi ikävän aiheen. Samat ihmiset kokevat, että korona on pilannut heidän elämänsä. Toisaalta he aina sanovat, että  kaikki on itsestään kiinni. Miksei nyt koronaan asennoituminen ole heistä kiinni? Miksi tämä on minun syy, kun puhuin siitä? 

Ylipäänsä elämässä joskus on ikäviä asioita ja tuntuu raskaalta aina tukahduttaa ne ja jatkaa kuin mitään ei tapahtuisi. Läheisen poismenoa ei surra ja siitä ei saa puhua. Koronaa ei saa pelätä eikä koronan saa antaa rajoittaa. Ystävän työpaikan menetys johtuu siitä, että pelkäsi sen menetystä ja nyt pitää manifestoida parempi olo itselle. Tekisi mieli manifestoida keskaria heille.

Minun ystäväpiirini on korkeakoulutettua ja kaikki ovat eläneet hyvin eristäytynyttä elämää ja myös kannustavat siihen muuta. Varmasti alakin vaikuttaa, joukossa on lääkäreitä, biologeja ja opettajia. Sinä olet fiksu ja jos kaverisi ovat tyhmempiä, kannattaa etsiä parempi kavereita. 

Korkeakoulutettuja nämä kaveritkin, mutta suurin osa humanisteja tai restonomeja, kulttuurituotantoa opiskelleita. Kaverit kyllä menee vaihtoon tai ainakin jäähylle koronan ajaksi. Ymmärtääkseni tällainen positiivisuuden kupla on aika yleistä nykyään. 

Vierailija
78665/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt asiakaspalvelua 5 vuotta ja menettänyt uskoni ihmisiin työssäni. En saisi sanoa tyhmiksi, mutta ajattelemattomia ja malttamattomia ihmiset ainakin ovat. Huudetaan kurkku suorana, ei anneta selittää lausetta loppuun, ymmärretään tahallaan väärin ja mikään ei ole omaa syytä. Mietimme aiemmin, että nämä ihmiset on hukassa jos tulee joku katastrofi joskus. Näinhän siinä taisi käydä! 

Vierailija
78666/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin malli ja  vanhuksien varjeleminen.

https://detgodasamhallet.com/2020/05/02/jan-olof-sandgren-sa-har-kan-vi…

Tutkimukset osoittavat, että jopa 80-vuotiailla on hyvät mahdollisuudet selviytyä koronainfektiosta, jos he saavat happea kriittisen vaiheen aikana, mikäli he eivät kärsi muista vakavista sairauksista. Maakuntaneuvostojen tietojen mukaan heille olisi sen sijaan annettava lievittävää hoitoa ja lääkitys morfiinilla, joka käytännössä on kuolemantuomio.

Vierailija
78667/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä alueelta nuo HUS:n tartunnat ovat? Ovatko edelleen Itä-Helsingistä?

Minuakin kiinnostaisi tietää itähelsinkiläisenä. En kyllä aio lapsia kouluun laittaa ja heidän terveyttään riskeerata. 

Vierailija
78668/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paha fiilis, että tänään ilmoitetaan, että suurin osa tai jopa lähes kaikki rajoitukset poistetaan (lukuunottamatta isot tapahtumat ja vanhusten karanteeni) Ihmisille se on selkeä merkki siitä, että kaikki on taas niinkuin ennenkin. Itseäni ahdistaa tämä tilanne enemmän kuin rajoitusten laittaminen.

Vierailija
78669/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ne Uudenmaan rajat aukesi? Kaksi viikkoa sitten? Se tarkoittaisi sitä että ekat sairastuneet saisivat oireita vasta tämän viikon aikana.

2-14 vrk on oikea luku.

Tyypillinen/keskimääräinen aika oireisiin on ollut 5 päivää ja siitä 7-8 päivää, kun oireet pahentuvat ja hakeudutaan joko hoitoon/testiin tai oireet alkavat helpottaa. Tämän perusteella tartunnan saanut hakeutuu keskimäärin hoitoon noin 12-14 päivän kuluttua tartunnasta.

Menee kuitenkin hetki, että suurempi osa saa tartunnan, koska yksi harvemmin tartuttaa laajaa joukkoa. Siksi on oletettavaa, että tartuntojen kasvu alkaa näkymään vasta 2-4 viikon kuluessa rajoitusten purkamisesta. On pitkälti tuurista ja tartunnan saaneen toimintatavoista kiinni, meneekö siihen 2 vai 4 viikkoa. Oireeton tartuttaa todennäköisesti isomman joukon kuin selvästi oireileva.

Vierailija
78670/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paha fiilis, että tänään ilmoitetaan, että suurin osa tai jopa lähes kaikki rajoitukset poistetaan (lukuunottamatta isot tapahtumat ja vanhusten karanteeni) Ihmisille se on selkeä merkki siitä, että kaikki on taas niinkuin ennenkin. Itseäni ahdistaa tämä tilanne enemmän kuin rajoitusten laittaminen.

Jos rajoituksia poistetaan paljon kerralla, se on hyvin huono asia. Mahdollisuus siihen, että koronavirus leviää on entistä suurempi. Se että taistelusta näin nopeasti luovutaan, on murheellista. Nyt jää paljon sen varaan, mitä yksittäiset ihmiset tekevät oman turvallisuutensa vuoksi.

Vierailija
78671/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näidenkin hinta noussut 18,90€ —-> 24,90€. Kuulemma haisevatkin joltain myrkyltä.

https://www.yliopistonapteekki.fi/ya-suusuojus-25-kpl-85069.html

Vierailija
78672/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen humanisti ja haluaisin, että rajoituksia ei vielä pureta, koska tautia ei tunneta tarpeeksi hyvin. Mieheni on insinööri ja hänen mielestään rajoituksia ei tarvita lainkaan. En tiedä, vaikuttaako koulutustausta mitään vai onko kyse vain luonteesta.

Vierailija
78673/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt asiakaspalvelua 5 vuotta ja menettänyt uskoni ihmisiin työssäni. En saisi sanoa tyhmiksi, mutta ajattelemattomia ja malttamattomia ihmiset ainakin ovat. Huudetaan kurkku suorana, ei anneta selittää lausetta loppuun, ymmärretään tahallaan väärin ja mikään ei ole omaa syytä. Mietimme aiemmin, että nämä ihmiset on hukassa jos tulee joku katastrofi joskus. Näinhän siinä taisi käydä! 

Tervetuloa pohjoiseen Suomeen asiakaspalvelutöihin. Täällä vielä osataan käyttäytyä palvelutilanteessa mielestäni keskimääräistä paremmin, ainakin etelän höyrypäihin verrattuna. Oletin siis, että kirjoituksesi koskee ruuhka-Suomea..

Vierailija
78674/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-14 vrk on oikea luku.

Riippuu mistä luet, täällä 2-10 pv https://www.careplus.eu/fi/news/corona-viruksen-oireet-ja-ehkaisy/

Mikä on sinun lähteesi?

Vierailija
78675/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinunkin pitää alkaa miettiä asiaa 2 vuoden aikajänteellä. Ehkä pystyt elämään tuolla tavalla vähän aikaa, mutta entäs pidemmällä aikavälillä? Suurin osa ihmisistä ei suostu luopumaan normaalista elämästä (tällä siis tarkoitan ystävien ja sukulaisten tapaamista sekä töissä käyntiä, enkä niinkään mitään matkustelua tai bilettämistä) pitkäksi aikaa, ja se on täysin inhimillistä.

Vierailija
78676/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa pohjoiseen Suomeen asiakaspalvelutöihin. Täällä vielä osataan käyttäytyä palvelutilanteessa mielestäni keskimääräistä paremmin, ainakin etelän höyrypäihin verrattuna. Oletin siis, että kirjoituksesi koskee ruuhka-Suomea..

Helsinkiä koskee juuri. Se kiire, ihan joka asiassa, on käsittämätön. Eikä ymmärretä, miten esimerkiksi vielä eilen rekissä ollut takki on loppu. Ja käskytetään soittamaan tehtaalle, että laittavat tulemaan lisää :D Kyllä vain. Mutta siis suurin osa on kivoja, kärsimättömien joukko vaan kasvaa vuosi vuodelta. Pohjoisen elämä on alkanut toden teolla houkutella! 

Rajoitusten poistoon liittyen. Eikös joku täällä väittänyt tietävänsä, että ne poistuvat kaikki?

Vierailija
78677/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-14 vrk on oikea luku.

Tyypillinen/keskimääräinen aika oireisiin on ollut 5 päivää ja siitä 7-8 päivää, kun oireet pahentuvat ja hakeudutaan joko hoitoon/testiin tai oireet alkavat helpottaa. Tämän perusteella tartunnan saanut hakeutuu keskimäärin hoitoon noin 12-14 päivän kuluttua tartunnasta.

Menee kuitenkin hetki, että suurempi osa saa tartunnan, koska yksi harvemmin tartuttaa laajaa joukkoa. Siksi on oletettavaa, että tartuntojen kasvu alkaa näkymään vasta 2-4 viikon kuluessa rajoitusten purkamisesta. On pitkälti tuurista ja tartunnan saaneen toimintatavoista kiinni, meneekö siihen 2 vai 4 viikkoa. Oireeton tartuttaa todennäköisesti isomman joukon kuin selvästi oireileva.

Taas paistaa kirjoittajan asenne läpi. Miksi et voi kirjoittaa lievä sairastuminen edellä, vaan taas pahinta pukkaa. Näin taudin sairastaneena voin sanoa akuutin vaiheen kestävän noin viikon siitä kun kuume iskee. Kauanko itäminen kestää, en osaa sanoa. Älkää pelotelko turhaan, 80% sairastaa kuitenkin lievänä.

Vierailija
78678/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 koronauhria lisää Suomessa.

Vierailija
78679/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartunnat ikäryhmittäin   0-9 v 136,  10-19 v 276    20-29 v  920, 30-39 v  910  40-49 v 859  50-59 v v 1k   mitähän tuo meinaa eilen oli 999   60-69  515, 78-79 v 279,   +80 v 422 

Testattuja 103.500   5327   + 73 

HYKS sairaalahoidossa 153 eilen 141  osastohoidossa 119 eilen 107  tehohoidossa 34  sama  kuolleet 196, eilinen tilanne 187

KYS  9   6    3    22         sama 

OYS   18    12    6    9    (17   11    6    9 ) 

TAYS  4   3   1   3   samakun eilen 

TYKS  13     8    5    10  eilen   14    9     5    9   

Kuolleet   30-39 v  5    40-49 v    5    50-59 v 5    60-69 v 12    70-79 v   36   80-89v   81   yli 90 v 44 

yhteensä 188, puuttuu 52  yleisimmät sairaudet on sydänsairaudet ja diabetes 

Vierailija
78680/176779 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-14 vrk on oikea luku.

Taas paistaa kirjoittajan asenne läpi. Miksi et voi kirjoittaa lievä sairastuminen edellä, vaan taas pahinta pukkaa. Näin taudin sairastaneena voin sanoa akuutin vaiheen kestävän noin viikon siitä kun kuume iskee. Kauanko itäminen kestää, en osaa sanoa. Älkää pelotelko turhaan, 80% sairastaa kuitenkin lievänä.

Kerrot asioita, joita tässä keskustelussa ei suostuta kuuntelemaan. Ei vaikka faktat kertoisivat muuta ja olisi omakohtaisia kokemuksiakin. Täällä pidetään kynsin hampain kiinni vain yhdestä totuudesta.

Ketju on lukittu.