Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
69501/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, ettei täällä pysty tykkäämään tietyistä palstan kommenteista, siinä on joku sulku päällä (?).

Olen huomannut saman. Ajattelin että vika on tabletissani mutta nyt taitaa palstan algoritmit olla suunniteltu ”sopivasti”.

Tai sitten sinulla on jaettu IP ja joku on jo peukuttanut ”puolestasi”.

Vierailija
69502/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-ministeri Aino-Kaisa Pekonen valitsi STM:n johtoon Kirsi Varhilan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69503/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, ettei täällä pysty tykkäämään tietyistä palstan kommenteista, siinä on joku sulku päällä (?).

Olen huomannut saman. Ajattelin että vika on tabletissani mutta nyt taitaa palstan algoritmit olla suunniteltu ”sopivasti”.

Minun ip-osoitetta ei käytä minun lisäkseni kukaan muu, mutta minäkään en pysty antamaan yläpeukkuja hmm... todennäköisesti ”liian kriittisille” mielipiteille. Alapeukku onnistuu 🤷‍♀️

Eri

Vierailija
69504/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS: Kiina alkaa testata vientiin menevien suojatarvikkeiden laadun 

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006472046.html.

Mitkähän lie kriteerit vai onkohan pelkkää Kiinan propagandaa?

Vierailija
69505/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ihmiset ovat kyllä ihan pihalla, jotka uskovat että kaikkialla muualla maailmassa menee paremmin kuin Suomessa. Suomessa ei sentään joudu katselemaan kaduilla makaavia kuolleita ruumia, tai pahimmassa tapauksessa säilyttämään omaan perheenjäsenen ruumista talossa, koska kukaan ei ole sitä hakenut pois.

Vierailija
69506/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IS: Kiina alkaa testata vientiin menevien suojatarvikkeiden laadun 

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006472046.html.

Mitkähän lie kriteerit vai onkohan pelkkää Kiinan propagandaa?

Pelkkää propagandaa. Kiina on tienny koronaviruksesta jo yli vuoden. Heillä on paljon enemmän tietoa koronasta kun antavat ymmärtää.

Vierailija
69507/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ip-osoitetta ei käytä minun lisäkseni kukaan muu, mutta minäkään en pysty antamaan yläpeukkuja hmm... todennäköisesti ”liian kriittisille” mielipiteille. Alapeukku onnistuu 🤷‍♀️

Eri

En ole kyllä kertaakaan huomannut, että peukutus vain toiseen suuntaan onnistuu. Vain jos olen jo kertaalleen peukuttanut, niin toinen kerta ei tietenkään enää onnistu. Ja joskus sivu on "jumissa", ettei peukutus mihinkään suuntaan onnistu. Odottaminen tai sivun uudelleenlataaminen on poistanut yleensä ongelman.

Vierailija
69508/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Mulla on sama juttu!!!

Vierailija
69509/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Mulla on sama juttu!!!

Mulla eri juttu!

Vierailija
69510/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terveisiä oikeistolaiselle kirjoitti:

Vastuu velvoittaa kirjoitti:

Tuula Haataisen ero on vähimmäisvaatimus,  myös Aino-Kaisa Pekosen ero olisi suotavaa, sen verran ovat antaneet valheellista tietoa hengityssuojainten riittävyydestä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006470941.html

Yksi asia on kuitenkin varmaa.

Vaikean ja yhteiskuntaa laajasti lamauttavan koronakriisin hoito ei olisi tätä skandaalia tarvinnut. Jonkun pitää kantaa tästä vastuu ja isosti. Toimitusjohtaja on tietysti kohteena ensimmäisenä, ja Lounema kertoikin kantavansa vastuunsa. Veronmaksajille aiheutettu kupru on sen verran mittava, että HVK:n hallitus ja vastuuministeri eli työministeri Tuula Haatainen (sd) eivät voi katsoa asiaa mykkinä sivusta.

Selvityksiä pyytäneen Haataisen edellytyksiä jatkaa ministerinä tulee harkita, ja tietysti, jos hän ymmärtäisi tehdä harkinnan ihan itse, aina parempi.

Suomen poliittinen historia tuntee ministerieroja mitä erilaisimmista syistä.

HVK:n moka täyttää kyllä ministerieron kriteerit.

Sataprosenttisesti.

Jos vastuuministerit olisivat kokoomuslaisia miehiä, olisi sinulla toinen, agressiivisen puolusteleva, ääni kellossa.

Tämäpä onkin ongelma. Yksikään eduskuntapiolue ei ole osoittanut edes alkeellista ajattelua tämän viiruksen osalta. Perskeko miehitti nämä thl stm tunarit omilla tyypeillään ja leikkasivat terveydenhuollon minimiin. Heillä olisi ruotsin malli käytössä. Sitten taas feministit uskovat riskiryhmähuijaukseen ja omaavat linkolamaisen polpot asenteen.

Kuka asetti esim thl toimarin ja stm johtajan johtoon? Väittivät maailman vaarallisimpaa koronavirusta influenssaksi. Se on virhe josta pitäisi häkki heilahtaa välittömästi. Hivin levittämisestäkin saa tuomion. Koronaan kuolee viidesosa sen saavista ja lopuille infertiliteetti ja keuhkovaurio.

Kaikki thl tunarit voisivat ainakin erota ja jättää tehtävän osaaville.

Ainakin HVK:n Lounema ja STM:n Varhila ovat Rinteen hallituksen toimiinsa nimittämiä.

Sosialistihallitus on ryssinyt koronan hoidon Suomessa, ei sitä pakoon pääse vaikka haluaisi.

Perskeko vaan ei ole sen parempi. Thl ja Stm johtajat heidän desantit, ainakin, ja leikkasivat terveydenhoidon minimiin. Totta kai pitäisi kuunnella kunnon asiantuntijoita kuten Husilla muutama onkin, mutta thl tyhmyydestä maksaa nyt koko kansa liian isoa hintaa. Ei kai hallitus voi leikkiä lääkäriä ja hoitaa asioita jotka kuuluvat thl piiriin.

Thl ja stm ovat mokanneet kaiken. Thl ja stm Vaihtoon ja tilalle osaajia jotka osaavat ohjeistaa ja käskyttää kunnolla eikä mitään sekoilua enää. Karanteenit ja eristykset niin kauan kunnes nolla uutta tartuntaa.

Et sinä voi tietää miten joku muu hallitus(kokoonpano) tämän homman olisi hoitanut. Mutta sen me sen sijaan tiedämme, että viisikko tunaroi pahasti ja moninkerroin. Korona ei ole hallinnassa mutta talous on raunioina.

1 kuolema tänään, tartuntojen lisäykset samaa tasoa per päivä, tehohoidossa olevien määrä ei nouse. Aina hyvin on hallinnassa.

Vierailija
69511/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa on tutkittu, että iso osa on saanut tartunnat oireettomilta.

https://yle.fi/uutiset/3-11302543

Vierailija
69512/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa on tutkittu, että iso osa on saanut tartunnat oireettomilta.

https://yle.fi/uutiset/3-11302543

Ihan sama mitä Kiina sanoo, itse en heihin luota.

Vierailija
69513/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartuntoja 2769 miehiä 69 % naisia 31 %

Vierailija
69514/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen on julkaistu Didier Raoultin yhteenveto klorokiinin käytöstä koronapotilaille. Sen mukaan yli 90 prosentilla 1061 tutkitusta potilaasta ei ollut virusta 10 päivän hoidon jälkeen. Sveitsissä kaksi yliopistosairaalaa on ilmoittanut eilen, että 40%-50% potilaista on hyötynyt sen käytöstä.

Hieno uutinen ! Ihmetyttää nämä Suomen suhteessa aika korkeat kuolinluvut. Tietääkö tällä palstalla kukaan, hoidetaanko potilaita millään näistä kokeellisista lääkkeistä, kuten kaikissa muissa maissa vai estääkö byrokratia tämänkin?

Suomessa ei kyllä ole suhteessa korkeat kuolinluvut. Katsopa worlometersin cases/1M people ja deaths/1M people. Vertaa noita lukuja toisiinsa, ja vertaa niitä eri maihin. Suomi pärjää hyvin. 

Suomi on tosiaan ihan hyvin kaikkien maiden keskiarvon alapuolella.

Meidän "kuolleita/1M" lukumme on 9.

Maailman keskiarvo on 13,2.

Ruotsi on laumaimmuniteettikokeilunsa kanssa tilastoissa sijalla 11. Heidän "kuolleita/1M" lukunsa on 86.

Ykkössijaa pitävän San Marinon luku on >1000. Kolmen kärjessä mukana olevilla Italialla ja Espanjalla luku on >300

Vierailija
69515/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pula hengityssuojista – Luotettiin ”sadan vuoden kokemukseen”, laskelmat pettivät koronaviruksen kohdalla

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/pula-hengityssuojista-luotetti…

"--

Vuoden 2013 työryhmä arvioi Suomen suojaintarpeen sen mukaan, miten sairastuneita hoidettaisiin sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Arvio perustui skenaarioon, jossa keskivaikeaan influenssapandemiaan sairastuisi ja hoitoa vaatisi noin 25 prosenttia väestöstä muutaman kuukauden sisällä.

Ryhmä laski, kuinka monta suojainta kukin työntekijä tarvitsisi työvuorossa, ja kuinka paljon hoidettavia tulisi. Näin määräksi saatiin noin 3,7 miljoonaa.

Huomioimatta jäi, että suojaimia käytettäisiin myös oireettomien hoidossa ja terveydenhuollon ulkopuolella.

Lähtökohtana oli influenssa, jota vastaan voisi suojautua lisäksi rokotteella ja jonka oireita lääkkeet voisivat hillitä. Tulevan pandemian aiheuttajaa ei voinut ennustaa.

Miksei varauduttu koronan kaltaiseen vaikeaan virukseen?

”Influenssaa pidettiin realistisimpana arviona silloin, sadan vuoden kokemuksella. Johonkin suunnitelma oli ankkuroitava.”

Oireettomien suojaaminen on uusi ilmiö, sanoo Virolainen-Julkunen. Siksi sitä ei osattu ottaa arvioon mukaan.

”Missään laskelmissa ei ole koskaan lähdetty siitä, että perusterveet ihmiset kulkevat kirurgiset maskit nenällä tuolla kaduilla ja konttoreissa.”

Vierailija
69516/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 000 asukasta kohden tartuntoja  HUS 107,7,   Lappi 47,9, Länsi-Pohja 69,7  Kainuu 47,0,  Ahvenanmaa 30,1  jne 

Varmistetut tartunnat, muunmuassa, Espoo 285, Hki 1009, Vantaa 207, J:kylä 79, tampere 90 jne 

mediaani-ikä 81 v, 35  ikä tiedetään, muut ????  

40-59 v kuolleita 2 ,   60-79 v v    11    yli 80 v  22    69 % menehtyneistä miehiä ja 31 % naisia 

Vierailija
69517/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, tuli tuossa vastaan Aftonbladetissa julkaistu kolumni helmikuun lopulta. Siinä ihmetellään hysteriaa koronan ympärillä, kun influenssaankin kuolee 200 ihmistä Ruotsissa joka vuosi ja maailmanlaajuisesti 300 000.

Nythän Ruotsissa on sitten se tilanne, että siellä on kuollut muutamassa viikossa yli nelinkertainen määrä koronaan kuin mitä influenssaan kuolee vuodessa. Ja tätä tahtia (joka tosin varmaan kiihtyy vielä) kuukauden sisällä ylitetään se maailmanlaajuinen 300 000 kuolonuhria mikä vuodessa kuolee influenssaan.

Kannattiko vähätellä?

Vierailija
69518/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, tuli tuossa vastaan Aftonbladetissa julkaistu kolumni helmikuun lopulta. Siinä ihmetellään hysteriaa koronan ympärillä, kun influenssaankin kuolee 200 ihmistä Ruotsissa joka vuosi ja maailmanlaajuisesti 300 000.

Nythän Ruotsissa on sitten se tilanne, että siellä on kuollut muutamassa viikossa yli nelinkertainen määrä koronaan kuin mitä influenssaan kuolee vuodessa. Ja tätä tahtia (joka tosin varmaan kiihtyy vielä) kuukauden sisällä ylitetään se maailmanlaajuinen 300 000 kuolonuhria mikä vuodessa kuolee influenssaan.

Kannattiko vähätellä?

Linkkikin piti laittaa, tuossa https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vQ1Xl/det-finns-en-do…

Vierailija
69519/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille Tiinan maskit naamaan. 

Vierailija
69520/176779 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä useampi tutkija haluaa kasvosuojat kaikille WHO:n ohjeesta riippumatta – ”Suosittelemme välitöntä käyttöönottoa”

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/yha-useampi-tutkija-haluaa-kasvo…

"--

Stanfordin tutkijoiden mukaan kansan käyttämät maskit voivat olla hyödyllinen työkalu erityisesti siinä vaiheessa, kun liikkumisrajoituksia aletaan purkaa ja talouden pyöriä saada jälleen pyörimään.

Kasvosuojia kaikille kannattavat myös yhtä lailla arvovaltaisen Yalen yliopiston tutkijat. Tutkijat suosittelevat myös kotitekoisten kasvosuojien ja kankaiden käyttöä.

”Suosittelemme välitöntä, universaalia kasvosuojien käyttöönottoa – mukaan lukien kotitekoiset suojukset. Universaali käyttöönotto hidastaa todennäköisesti covid-19:ää aiheuttavan viruksen leviämistä vähentämällä oireettomien ihmisten aiheuttamia tartuntoja”, tutkijat kirjoittavat.

Tutkijat laskivat, että jokainen kansalaisen käyttämä kasvosuoja tuottaa tuhansien eurojen edestä lisäarvoa säästyneinä terveydenhuollon kustannuksina. Muutaman euron hintainen suojain siis maksaisi itsensä takaisin yhteiskunnalle monisatakertaisesti."

Ketju on lukittu.