Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 läheistäni kuoli aikanaan 2 viikon sisällä. Olin puoli vuotta työkyvytön sen jälkeen ja edelleen näen painajaisia joka yö. 2 heistä teki itsemurhan, kun ei saanut psykiatriselta aikaa. Itse jonotin näiden tapahtumien jälkeen 5 kuukautta ensimmäistä arvioaikaa lääkärille, joka sitten ohjasi hoitajakäynneille. Niiden saamiseen meni 2 kuukautta.
Kuinka moni nyt traumatisoituu, kun läheiset kuolevat hoidon puutteeseen? Miten heitä pystytään tukemaan ja minkälaiset taloudelliset vaikutukset tällä on?
Miettiikö kukaan näitä tuolla päätlökisä tehdessään?
Suomessa kukaan ei ole vielä kuollut hoidon puutteeseen.
Sotien aikana ihmisiltä kuoli läheisiä koko ajan. Silloin ihmiset vaan yrittivät selviytyä koska kaikki olivat samassa veneessä. Oltin lähempänä elämän realiteetteja eli tiedettiin että kuolema (oma ja läheisten) kuuluu elämänmenoon. Oli vaan kestettävä.
Nyt on samanlainen tilanne. Jokaisen pitää nyt puhaltaa yhteiseen hiileen ja koittaa kestää mitä edessä on, eikä hysterioida tilannetta. Tukipalveluja on tarjolla, ei vaan julkiset vaan myös eri järjestöjen ja kirkkokuntien osalta. Hallituskin on valtaan astuessaan linjannut että mielenterveystyö on tärkeää, joten tulevat kiinnittämään jossain vaiheessa huomiota tähänkin.
Vai että ei Suomessa ole kukaan kuollut hoidon puutteeseen, anna mun kaikki kestää. On kuollut, niin fyysisen kuin henkisenkin hoidon puutteeseen.
Olisi ihan kiva jos nyt THL lähettäisi ihmisille uudet kirjeet joissa lukee, että korona tarttuu hengitysilman kautta. Hallitus ja THL voisivat järjestää tiedotustilaisuuden, jossa ihmisille sanotaan - anteeksi - olemme tehnyt virheitä. Yritämme jatkossa paremmin.
Olen aina epäillyt venäläisten trollien olemassa oloa, mutta nyt on ruvennut tuntumaan, että joku trollaa tässä ketjussa poliittisten päämäärien vuoksi. En tosin nytkään epäile venäläisiä vaan pikemminkin Suomen oikeistovoimia, jotka yrittävät käyttää tilannetta hyväkseen.
Tilanne on erinomaisesti hallinnassa eikä varmaa ole vielä edes se, ylletäänkö uhriluvussa kausi-influenssan tasolle, mutta silti muutama kirjoittaja vaalii kaaosta ja epäluuloa.
Taktiikka näyttää olevan se, että ihan sama mitä tapahtuu, niin aina uhkaillaan tulevaisuudella. Ja siihen tulevaisuuteen vetoamalla syytetään milloin THL:ää ja milloin hallitusta, vaikka tällä hetkellä heidän toiminnastaan on mahdotonta löytää selviä virheitä.
Kyllähän kuolleita jatkossa tulee, mutta kun heidän määränsä suhteuttaa kokonaiskuolleisuuteen ja huomioi, että epidemia kestää vain aikansa, on kaaoksen vaalijoiden käytöstä vaikea ymmärtää muuten kuin poliittisten päämäärien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein käytte marketissa nyt, täällä Uudellamaalla?
Minä käyn marketissa 5-6 päivän välein, eli jos sairastuisin edellisellä käynnillä seuraavan 5-6 päivän aikana, niin en menisi enää vaan jäisin tietty kotiin. Tuohan puhkeaisi 4-5 päivän sisään ja yleensä henkilö joka on sitä muihin tartuttanut, on jo yskinyt kovaa samassa tilassa. Ihan vaan muiden ja omaa turvallisuutta ajatellen.
Olen yrittänyt käydä kaupassa maksimissaan kerran viikossa, mutta vaimo yrittää väkisin keksiä syitä, että pitää päästä, niin nyt tulee sitten 3 käyntiä viikon sisään.
Kauppareissujen lisäksi vain roskien vienti ulos. Muuten tiukasti sisällä.
silloin kun käy kaupassa niin ostaac kunnon lastin ruokaa eikä tipottain. ja varsinkin jos auto käytössä. viimeksi käynyt melkein 2 viikkoa sitten ja kaapit ei oo tyhjät. Täytyy täydentää ja otan nk mummokärryt, repun, kassin ja eikähän siinä oo yhdelle kantamista. To ei kannata mennä niin jos huomenna menen aamusta. Lähikaupassa ei oo palvelutiskiä. Josko uskaltais mennä merta edemmäs kalaan kävellen n 20 min ja lähikauppaan n 6 min. Saa kävellä rivakkaan tahtiin. Kävellen kuntoa tekee hyvää vaan.
JunttiPolo kirjoitti:
Olen aina epäillyt venäläisten trollien olemassa oloa, mutta nyt on ruvennut tuntumaan, että joku trollaa tässä ketjussa poliittisten päämäärien vuoksi. En tosin nytkään epäile venäläisiä vaan pikemminkin Suomen oikeistovoimia, jotka yrittävät käyttää tilannetta hyväkseen.
Tilanne on erinomaisesti hallinnassa eikä varmaa ole vielä edes se, ylletäänkö uhriluvussa kausi-influenssan tasolle, mutta silti muutama kirjoittaja vaalii kaaosta ja epäluuloa.
Taktiikka näyttää olevan se, että ihan sama mitä tapahtuu, niin aina uhkaillaan tulevaisuudella. Ja siihen tulevaisuuteen vetoamalla syytetään milloin THL:ää ja milloin hallitusta, vaikka tällä hetkellä heidän toiminnastaan on mahdotonta löytää selviä virheitä.
Kyllähän kuolleita jatkossa tulee, mutta kun heidän määränsä suhteuttaa kokonaiskuolleisuuteen ja huomioi, että epidemia kestää vain aikansa, on kaaoksen vaalijoiden käytöstä vaikea ymmärtää muuten kuin poliittisten päämäärien kautta.
Etkö ymmärrä mustaa huumoria?
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä rajoituksista ole mitään hyötyä. Tuo leviää kuin rutto.
Paljon on hyötyä. Nousu on nyt eksponentiaalisen sijaan lineaarista sekä jopa laskevaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan kiva jos nyt THL lähettäisi ihmisille uudet kirjeet joissa lukee, että korona tarttuu hengitysilman kautta. Hallitus ja THL voisivat järjestää tiedotustilaisuuden, jossa ihmisille sanotaan - anteeksi - olemme tehnyt virheitä. Yritämme jatkossa paremmin.
Missä jatkossa? Ei politiikot sen immuuneja ole taudille. Kohta heitäkin kaatuu, samoin THL..
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi oikeasti pelottamaan: tilastojen mukaan yksi koronaan kuollut on herännyt henkiin Suomessa! Eilen 28 kuollutta, tänään enää 27. Tilastoissa -1 tälle päivälle kuolleiden kohdalla.
pääsiäinen tulossa, ihmeitä tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi oikeasti pelottamaan: tilastojen mukaan yksi koronaan kuollut on herännyt henkiin Suomessa! Eilen 28 kuollutta, tänään enää 27. Tilastoissa -1 tälle päivälle kuolleiden kohdalla.
Kyllä meillä Suomessa on asiat hyvin, ja oikeastikin olen sitä mieltä, tämä kuolleistanousu vielä vahvistaa sen =)
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä rajoituksista ole mitään hyötyä. Tuo leviää kuin rutto.
Olet väärässä. Paiserutto levisi enimmäkseen kirpun puremien välityksellä, eli aivan eri tavalla kuin korona. Yersinia pestis on myös bakteeri, korona on virus. Aivan eri juttu.
Lisäksi paiserutto erosi merkittävästi siinä, että sen kuolleisuus oli 60% luokkaa, kun korona tappaa enintään 5% sairastuneista (no emme tiedä ennen pandemian loppumista tarkempia lukemia, mutta noilla main).
Kantsii etsiä faktat käsiin ettei puhu läpiä päähänsä.
Nyt ilmoitettiin marraskuussa järjestettävän Slush-tapahtuman peruttamisesta tältä vuodelta. Tässäpä vähän ajallista perspektiiviä, mihin kannattanee koronakriisin keston suhteen varautua.
Vantaalaisessa vanhusten hoivakodissa koronatartuntoja asukkailla ja hoitajilla. ¤ asukasta saanut tartunnan sekä pari hoitajaa. Yle
Vierailija kirjoitti:
Zombi-elokuvat saattaakin olla totta?
JunttiPolo kirjoitti:
Näinä päivinä on paljon syitä olla kiitollonen, mutta erittäin kiitollinen olen, että mulla ei ole sunkaltainen mies ja mulla ei ole sunkaltaisia ystäviä. Jos vasemmistolaisuus tarkoittaa sellaista ajatusmaailmaa kuten sulla ja sellaisten virheiden tekemistä, kuten tähän asti tehty ja kansalaisille päin naamaa valehtelua, kuten THL on tehnyt, olen avoimesti ja ylpeästi se sun "oikeistovoima". Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vantaalaisessa vanhusten hoivakodissa koronatartuntoja asukkailla ja hoitajilla. ¤ asukasta saanut tartunnan sekä pari hoitajaa. Yle
4 asukasta
Nyt kun stadista ei voi lähteä HUSin alueen ulkopuolelle niin ihmiset menee Nuuksioon ja Sipoon korpeen ja ties minne. Itse en lähde koska täälläkin missä oon niin on hyvä ulkoilla kunhan ei lähde meren suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo Marinin toiminta uskomatonta. Koskaan ei ole ollut pääministeriä, joka on esillä silloin kun ei ole niin väliä ( aiemmin antoi harva se päivä haastatteluja, joissa sai puhua itsestään). Mutta kriisin keskellä pysyy piilossa. Kun nyt ei voisikaan höpötellä itsestään vaan pitäisi ottaa kantaa oikeisiin asioihin. Pelkuruutta. Toisaalta osoittaa myös sen ettei hän kykene tehtäväänsä.
Älä viitsi puhua putininpuppua. Hallitus on suoriutunut yleisesti ottaen hyvin, ja mielenkiintoista onkin erona muihin maihin että meillä ei yksi tyyppi ole yksinään johtamassa kriisiä, vaan meillä on joka tiedotustilaisuudessa seissyt hallituksesta useampi ministeri jämäkkänä vastaamassa kysymyksiin.
Lue se Hesarin analyysi, todella kiinnostava.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006465101.html
Suomi on onnistunut tässä hyvin. Sanna Marinia ovat viestinnän asiantuntijat myös pitäneet pätevänä ja tässä kriisissä onnistuneena viestijänä.
Väitteesi kuulostavat perusteettomilta. Kerro yksikin koronatiedotustilaisuus jossa hän olisi "höpötellyt itsestään"? Eipä taida löytyä, pelkkää mustamaalausta.
Minusta SINÄ olet pelkuri, joka pyrkii hajoittamaan meidän suomalaisten rivejä kriisissä.
Typerä kommentti. Ei ole vain yksi henkilö joka tietää, että on tehty vakavia virheitä ja kommentoi palstalla. Kuka sinä olet sanomaan, mitä mieltä toinen ihminen saa olla? Olisiko kannattanut laittaa koulut ajoissa kiinni? Ei, se tehtiin vasta silloin kun ISO osa ihmisistä jätti lapset kotiopetukseen. Kuinka ristiriitaisia ohjeita annettiin näin, että korona levisi lasten syöpäosastolle...Joo...voisin puhaltaa sinne hiileen jos valehtelu VIHDOIN loppuisi. THL ei vieläkään sanoo, että korona tarttuu hengitysilmasta. THL on koko ajan jatkuvasti valehdellut ja Marin vaan kuuntelee sokeana ja kertoo, miten maailman parhaat asiantuntijat meillä on. Älä jaksa ihan oikeasti...
Jos huomasit, sulta puuttuu perustelut ja faktat, joten väitteesi jäävät ihan vaan sun henkilökohtaisiksi aivopieruiksi.
Minulla on täysi sananvapaus, olemmehan Suomessa, eli saan arvostella sinun sanomisiasi ja toisin kuin valheellisesti väitit, en kieltänyt sinua missään kohdassa puhumasta, minä vaan täysin tyrmäsin perusteettomat väitteesi.
Aloita vaikka siitä että tuot todisteet sille että THL olisi tietoisesti valehdellut?
Ai ei löydy, eipä niin. Siten "mielipiteesi" putoaa pelkän kunnianloukkauksen asteelle (jos kohdistat sen henkilöön).
Marinin kuuluisi pitää välillä tiedotustilaisuuksia, näin on muutkin pääministerit tehneet. Tiedotustilaisuudet loisivat kansaan uskoa että tilanne on hallinnassa. Ja pääministerin tehtävä on muistuttaa kansaa siitä mitä hallitus on linjannut. Mutta Marin tietää että lehdistö voi esittää kysymyksiä joihin hänen pitäisi vastata.
Marin heti pääministeriksi päästyään kielsi etukäteen lehdistön edustajia kysymästä tiettyjä kysymyksiä ja siitä nousi silloin iso juttu ja kritiikkiä häntä kohtaan.
Nyt ei sitten ehkä halua olla esillä kun niitä kysymyksiä mihin ei osaa tai halua vastata voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 läheistäni kuoli aikanaan 2 viikon sisällä. Olin puoli vuotta työkyvytön sen jälkeen ja edelleen näen painajaisia joka yö. 2 heistä teki itsemurhan, kun ei saanut psykiatriselta aikaa. Itse jonotin näiden tapahtumien jälkeen 5 kuukautta ensimmäistä arvioaikaa lääkärille, joka sitten ohjasi hoitajakäynneille. Niiden saamiseen meni 2 kuukautta.
Kuinka moni nyt traumatisoituu, kun läheiset kuolevat hoidon puutteeseen? Miten heitä pystytään tukemaan ja minkälaiset taloudelliset vaikutukset tällä on?
Miettiikö kukaan näitä tuolla päätlökisä tehdessään?
Suomessa kukaan ei ole vielä kuollut hoidon puutteeseen.
Sotien aikana ihmisiltä kuoli läheisiä koko ajan. Silloin ihmiset vaan yrittivät selviytyä koska kaikki olivat samassa veneessä. Oltin lähempänä elämän realiteetteja eli tiedettiin että kuolema (oma ja läheisten) kuuluu elämänmenoon. Oli vaan kestettävä.
Nyt on samanlainen tilanne. Jokaisen pitää nyt puhaltaa yhteiseen hiileen ja koittaa kestää mitä edessä on, eikä hysterioida tilannetta. Tukipalveluja on tarjolla, ei vaan julkiset vaan myös eri järjestöjen ja kirkkokuntien osalta. Hallituskin on valtaan astuessaan linjannut että mielenterveystyö on tärkeää, joten tulevat kiinnittämään jossain vaiheessa huomiota tähänkin.
Vai että ei Suomessa ole kukaan kuollut hoidon puutteeseen, anna mun kaikki kestää. On kuollut, niin fyysisen kuin henkisenkin hoidon puutteeseen.
Laitapa todisteet että kuka, missä ja miten on kuollut koronavirukseen ilman että on hoidettu mitenkään. Mistä olet tiedon saanut? Onko luotettava lähde, jne...?
Typerä kommentti. Ei ole vain yksi henkilö joka tietää, että on tehty vakavia virheitä ja kommentoi palstalla. Kuka sinä olet sanomaan, mitä mieltä toinen ihminen saa olla? Olisiko kannattanut laittaa koulut ajoissa kiinni? Ei, se tehtiin vasta silloin kun ISO osa ihmisistä jätti lapset kotiopetukseen. Kuinka ristiriitaisia ohjeita annettiin näin, että korona levisi lasten syöpäosastolle...Joo...voisin puhaltaa sinne hiileen jos valehtelu VIHDOIN loppuisi. THL ei vieläkään sanoo, että korona tarttuu hengitysilmasta. THL on koko ajan jatkuvasti valehdellut ja Marin vaan kuuntelee sokeana ja kertoo, miten maailman parhaat asiantuntijat meillä on. Älä jaksa ihan oikeasti...