Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
6421/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aldrig sett någonting spridas som Wuhanviruset"

Wuhanviruset kan komma att stänga skolor i Europa och föra upp resefavoriten Thailand på svarta listan. Det säger EU:s finländska toppexpert på smittskydd Pasi Penttinen i Stockholm.

– Det här är det snabbast spridda utbrott jag har sett under mina 20 år i arbetet med internationell smittspridning.

https://www.hbl.fi/artikel/aldrig-sett-nagonting-spridas-som-wuhanvirus…

Käänsin googlell, kun ruotsi ei oikein taivu:

"En ole koskaan nähnyt mitään leviävän kuten Wuhan-virus"

Wuhan-virus saattaa sulkea koulujen Euroopassa ja sisällyttää Thaimaan matka-suosikkeihin mustan listan. Tämän toteaa EU: n suurin suomalaisten tartuntojen torjunta-asiantuntija Pasi Penttinen Tukholmassa.

- Tämä on nopein leviämispurkaus, jonka olen nähnyt 20 vuoden aikana kansainvälisen tartunnan leviämisessä.

Ja tämä ruotsiksi Huvudstadsbladetissa. Miksei suomenkielisessä mediassa?

.

Eikös esim Iltasanomat ilmoittanut että he pitävät nyt vain "positiivisten uutisten viikon"?

Vierailija
6422/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wuhan doctor's conversation leaked regarding situation in a hospital (Coronavirus

Tämä vaikutti ihan uskottavalta, tosin olisi kiinnostavaa kuulla jonkun kiinaa osaavan vahvistavan käännökset. Eipä ainakaan tuossa mitään ilmeisiä foliohattujuttuja ollut, varsin todennäköistä että sairaalat joutuvat käännyttämään ilmeisen sairaita ihmisia kotiin diagnosoimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6423/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wuhanviruset kan komma att stänga skolor i Europa och föra upp resefavoriten Thailand på svarta listan. Det säger EU:s finländska toppexpert på smittskydd Pasi Penttinen i Stockholm.

– Det här är det snabbast spridda utbrott jag har sett under mina 20 år i arbetet med internationell smittspridning.

Suomen media, ottakaapa tuo Pasi Penttinen Euroopan tartuntatautien virastosta haastatteluun. A-studio, Hesari ym.

Vierailija
6424/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä vihjailette että tiedätte miksi kiinalaiset vain sairastuu, onko perustelunne tämä biologinen ase -teoria? Vai onko jotain muuta tietoa? Miksette voi kertoa? Jos ette voi niin kertokaa edes se että olemmeko me ”valkoihoiset” viruksen suhteen jotenkin premmassa asemassa (ei leviä niin tehokkaasti tms)? Tää vaivaa mua nyt kovasti.

En tiedä mikä on ihan oikea totuus, mutta tästä asiasta ei saa puhua julkisesti. Kaikki siihen liittyvät keskustelut poistuvat.

No voitko vastata tuohon kysymykseen, onko siis rodulla jotain altistavaa tai suojaavaa vaikutusta, ts olenko esim valkoihoisena eurooppalaisena enemmän turvassa kuin aasialainen? Vai kohdistuuko tämä tiettyyn iryhmään? Sukupuoleen?

Näin olen lukenut ihan pätevästä lähteestä että mm. Kiinalaisilla miehillä on enemmän reseptoreita paljon keuhkoissaan, joka on paha tämän viruksen kanssa. Luin että heillä riski 92% meillä täällä riski 52% saada tauti

Vierailija
6425/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wuhan doctor's conversation leaked regarding situation in a hospital (Coronavirus

Tämä on mielenkiintoinen ja vaikuttaa ehdottomasti aidolta. Osaako joku mammoista kiinaa ja voisi varmistaa?

Olihan siinä käännös englanniksi. Eiköhän se ollut ihan totta?! Ja kylmäävää 😥

Vierailija
6426/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wuhan-virus saattaa sulkea koulujen Euroopassa ja sisällyttää Thaimaan matka-suosikkeihin mustan listan. Tämän toteaa EU: n suurin suomalaisten tartuntojen torjunta-asiantuntija Pasi Penttinen Tukholmassa.

- Tämä on nopein leviämispurkaus, jonka olen nähnyt 20 vuoden aikana kansainvälisen tartunnan leviämisessä.

.

Eikös esim Iltasanomat ilmoittanut että he pitävät nyt vain "positiivisten uutisten viikon"?

Siellä lukee uutisten kyljessä "Luota Huomiseen!". Pakkohan imagosyistä luoda mielikuvaa paaremmasta huomissesta ettei syntyvyys laske, kulutus vähene ja talous sakkaa. Itse en hankkisi nyt lapsia tai tekisi suuria päätöksiä, jotka asettaisivat hankalaan tilanteseen mikäli erittäin vakava pandemia eskaloituu.

Vierailija
6427/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi itku, nyt se viruksesta varoittanut kiinalainen lääkäri on ilmeisesti kuollut. Twitteristä löytyy. Jostain luin, että voisi jo paremmin, mutta nyt tuo.

Pitäs löytyä hakutoiminnolla coronavirus update, linkata en osaa. Sehän oli vain 30 ja jotain. Tosi huono juttu, jos huhu on totta.

Kiinalaismedia: Koronavirus­epidemian vaaroista varoittanut ja viran­omaisten vaientama lääkäri ei ole kuollut vaan tehohoidossa

Viranomaiset syyttivät Li Wenliangia, 34, huhujen levittämisestä.

Tommi Hannula HS

Julkaistu: 6.2. 18:15 , Päivitetty: 6.2. 19:22

Kiinalainen lääkäri, joka joutui viranomaisten uhittelemaksi varoitettuaan Wuhanin kaupungissa leviävästä uudenlaisesta viruksesta, on kriittisessä tilassa tehohoidossa.

Asiasta kertoo kiinalainen iltapäivälehti Global Times Twitterissä.

Lehti uutisoi aiemmin lääkärin kuolleen viruksen aiheuttamaan tautiin, mutta korjasi hetkeä myöhemmin tietojaan. Wuhanin keskussairaala oli lehden mukaan kertonut kiinalaisessa sosiaalisen median palvelussa Weibossa, että lääkäriä hoidetaan yhä teho-osastolla.

Li Wenliang, 34, jakoi tiedon karanteeniin asetetuista potilaista opiskelutoveriensa keskusteluryhmässä joulukuun lopussa. Viranomaiset syyttivät häntä siksi huhujen levittämisestä ja vaativat häntä allekirjoittamaan lausunnon, joka myönsi syyllistyneensä laittomaan käytökseen.

Tammikuun puolivälissä Lin hoidettavaksi tuli potilas, joka kantoi tietämättään koronavirustartuntaa. Myös Li sai tartunnan.

”Olisi luullakseni ollut parempi, jos viranomaiset olisivat julkaisseet tiedon epidemiasta aikaisemmin. [Tiedottamisessa] olisi pitänyt olla enemmän avoimuutta ja läpinäkyvyyttä”, Li kertoi yhdysvaltalaiselle sanomalehdelle The New York Timesille.

HS kertoi Lin tapauksesta viikonloppuna.

Lin kriittisestä tilasta kertova Global Times on lähellä Kiinaa hallitsevaa kommunistipuoluetta. Siksi on huomionarvoista, että Twitter-viestissään uutisesta lehti kutsuu Litä myönteiseen sävyyn ilmiantajaksi ja mainitsee, että hän joutui nimenomaan paikallispoliisin hampaisiin.

Wuhanin paikallishallinnon viranomaisten on kerrottu vähätelleen keskushallinnolle uudenlaisen koronaviruksen aiheuttamaa uhkaa.

”Diktatuurin oire on se, että paikallistasolta pitää kertoa vain hyviä uutisia keskushallinnolle. Huonoista uutisista rangaistaan”, sanoi Kiinan katastrofinhallintaa tutkinut professori Lauri Paltemaa Turun yliopistosta HS:lle toissa viikolla.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006398429.html

Huh hyvä sitten. En ole ehtinyt lukea ihan kaikkea. Huonohan se on olla kriittisessä tilassa, mutta toivoa vielä.

Vierailija
6428/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen media, ottakaapa tuo Pasi Penttinen Euroopan tartuntatautien virastosta haastatteluun. A-studio, Hesari ym.

Sen pomoa on haastateltu Hesarissa viikko sitten.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006389827.html

Petja Pelli HS

Julkaistu: 30.1. 16:55

Solna

Euroopan viruspuolustuksen hermokeskus sijaitsee Solnan kunnassa Tukholman luoteispuolella melko tavallisen näköisessä toimistorakennuksessa.

Viraston EU-tyylille uskollinen nimikään ei tihku dramatiikkaa: Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskus (ECDC).

Sisällä kuitenkin kuhisee. On keskiviikkoiltapäivä, ja vastaan tulee pelkästään vakavia kasvoja. Kaikilla on kiire. Toimittajillekaan ei ole liikaa aikaa: kuvat koronaoperaation tilannehuoneesta, 15 minuutin haastattelu ja ulos.

Seurantaoperaatiota johtava asiantuntija Sergio Brusin kumartuu puhumaan ruutua tuijottavan suomalais­asiantuntijan Pasi Penttisen kanssa. He puhuvat hiljaa. Tekeillä on uusi riskiarvio koko EU:lle.

Vierailija
6429/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammoilla on kyllä jännä luulo, ettei mitään tehdä missään ja mammoilla on varmasti parempaa ja ajankohtaisempaa tietoa kuin asiantuntijoilla.

Vierailija
6430/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin siihen tulokseen että mikään eristäytyminen ei auta (mulla useampi lapsi) enkö voi piileskellä kahta vuotta eristäytyneenä. Niinpä aloitin ”taistelun” siitä vinkkelistä että virus tulee ja sen kanssa pitää vaan painia sitten.

Koko perheelle syötän vitamiineja, itse astmaatikkona lisäsin liikuntaa, puhallan pep-pulloon ja huolehdin keuhkoista ja fyysisestä kunnosta. Tää on mielestäni ainoa tapa mikä toimii lapsiperheessä silloin kun ne lapset on liikkuvia sosiaalisia koululaisia. Ehkä jonkun taaperon kanssa voisi vielä teoriassa eristäytyä jonnekin.

Töissä on käytävä ja ruokaa ostettava ja kyllähän se noissa kahdessa jo pystyisi tarttumaan, vaikka sitten tilaisi ruuat kotiinkuljetuksellakin.

Meillä sana juttu. Yksi lapsi päiväkodissa, toinen koulussa (harrastaa urheilua ja käy pelimatkoilla) ja itse töissä päiväkodissa. Eli virus tulee kyllä, jos tullakseen. Minulla myös astma ja olen ollut paljon kipeänä, enkä ole pystynyt liikkumaan. Viikko sitten tämä korona-asia ahdisti suunnattomasti. Valvoin yöt ja mietin tulevaa. Nyt olen alkanut ajattelemaan, ettei tälle mitään voi. Jos lähtö tulee, niin sitten tulee. En voi eristäytyä kotiin, enkä voi tehdä sitä lapsille (tuskin kukaan perheellinen voi). Eletään nyt ja toivotaan parasta!

Vierailija
6431/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Get real! kirjoitti:

Mammoilla on kyllä jännä luulo, ettei mitään tehdä missään ja mammoilla on varmasti parempaa ja ajankohtaisempaa tietoa kuin asiantuntijoilla.

No mitäs se pappa tulee tänne hiihtämään? Kerro ihmeessä mitä ajankohtaista uutta tiedät. Ai niin, etpä tiedäkkään, mutta halusit vain tulla pätemään.

Vierailija
6432/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka valittaa, ettei kukaan tee mitään täällä, niin väärässä ovat. Kyllä Suomessakin on selvät suunnitelmat miten toimitaan katastrofin tullessa syliin.

Ja jos selaa tätä ketjua taaksepäin, niin sielläkin kerrotaan kuinka paljon parjattu thl:kin harjoittelee näitä tilanteita varten yhdessä viranomaisten kanssa.

Vierailija
6433/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wuhanin asukas näyttää miten suojaudutaan kun lähdetään kauppaan.

Vierailija
6434/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin siihen tulokseen että mikään eristäytyminen ei auta (mulla useampi lapsi) enkö voi piileskellä kahta vuotta eristäytyneenä. Niinpä aloitin ”taistelun” siitä vinkkelistä että virus tulee ja sen kanssa pitää vaan painia sitten.

Koko perheelle syötän vitamiineja, itse astmaatikkona lisäsin liikuntaa, puhallan pep-pulloon ja huolehdin keuhkoista ja fyysisestä kunnosta. Tää on mielestäni ainoa tapa mikä toimii lapsiperheessä silloin kun ne lapset on liikkuvia sosiaalisia koululaisia. Ehkä jonkun taaperon kanssa voisi vielä teoriassa eristäytyä jonnekin.

Töissä on käytävä ja ruokaa ostettava ja kyllähän se noissa kahdessa jo pystyisi tarttumaan, vaikka sitten tilaisi ruuat kotiinkuljetuksellakin.

Meillä sana juttu. Yksi lapsi päiväkodissa, toinen koulussa (harrastaa urheilua ja käy pelimatkoilla) ja itse töissä päiväkodissa. Eli virus tulee kyllä, jos tullakseen. Minulla myös astma ja olen ollut paljon kipeänä, enkä ole pystynyt liikkumaan. Viikko sitten tämä korona-asia ahdisti suunnattomasti. Valvoin yöt ja mietin tulevaa. Nyt olen alkanut ajattelemaan, ettei tälle mitään voi. Jos lähtö tulee, niin sitten tulee. En voi eristäytyä kotiin, enkä voi tehdä sitä lapsille (tuskin kukaan perheellinen voi). Eletään nyt ja toivotaan parasta!

Totta puhut. Jos huono tuuri käy tämän viruksen kanssa, niin paljon ihmisiä kuolee. Mutta aika vähän siinä voi yksittäinen ihminen tehdä, kun ei elämästä voi oikein ottaa taukoa useammaksi kuukaudeksi. Parempi keskittyä elämään hyvää elämää läheisten kanssa tässä ja nyt, kävi tulevaisuudessa miten tahansa. Suht' rajusta syövästä toipunut työkaveri totesi että lähtö tulee kun on tullakseen, jos ei syöpä niin sitten virus, liikenneonnettomuus tai joku muu. Huomenna tai sitten 40 vuoden kuluttua, kukapa tietää. 

Vierailija
6435/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Get real! kirjoitti:

No mitäs se pappa tulee tänne hiihtämään? Kerro ihmeessä mitä ajankohtaista uutta tiedät. Ai niin, etpä tiedäkkään, mutta halusit vain tulla pätemään.

Isäs oli pappa, kun..

Ai niin tätä reaktioa sinä haluat, mutta etpäs saa.

En ole pappa. Enkä aio päteä.

Minun henkilöni on täysin irrelevantti ja minulla on maallikon näkemys mitä koronavirukseen tulee.

Haluaisin seurata asiallista uutisointia aiheesta eli jotain muuta kuin iltapulua, videoita ja mutuilua.

Pahoittelen, jos kuulut niihin, jotka haluat karnevalisoida tätä vakavaa tilannetta.

Vierailija
6436/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Get real! kirjoitti:

Ei me mammat varmaan kuvitella, että meillä on parempaa tietoa, kuin asiantuntijoilla. Se on eri juttu sitten, että onko se Taneli asiantuntija. Ja olisi aika kiva, jos ne asiantutntijat voisivat reilusti, avoimesti ja rehellisesti jakaa tietonsa. Ihmisillä on oikeus tietää. No, onneksi on kynä-paperi-papparainen, Peak Prosperity ja honkkis.

No, ollaan me näköjään kuitenkin päästy vähän pidemmälle siitä "kyseessä kausi-influenssan kaltainen tauti"-vaiheesta. Jes.

Vierailija
6437/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Get real! kirjoitti:

Isäs oli pappa, kun..

Ai niin tätä reaktioa sinä haluat, mutta etpäs saa.

En ole pappa. Enkä aio päteä.

Minun henkilöni on täysin irrelevantti ja minulla on maallikon näkemys mitä koronavirukseen tulee.

Haluaisin seurata asiallista uutisointia aiheesta eli jotain muuta kuin iltapulua, videoita ja mutuilua.

Pahoittelen, jos kuulut niihin, jotka haluat karnevalisoida tätä vakavaa tilannetta.

Huomautus sivusta, että eikös ole irrelevanttia, että just mammat. Kuka nyt ei kaipaa asiallista keskustelua, mutta kun ei sitä faktaa oikein ole.

Vierailija
6438/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka valittaa, ettei kukaan tee mitään täällä, niin väärässä ovat. Kyllä Suomessakin on selvät suunnitelmat miten toimitaan katastrofin tullessa syliin.

Ja jos selaa tätä ketjua taaksepäin, niin sielläkin kerrotaan kuinka paljon parjattu thl:kin harjoittelee näitä tilanteita varten yhdessä viranomaisten kanssa.

hki-Vantaalla oli harjoitukset joulukuussa

Vierailija
6439/176779 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Siellä lukee uutisten kyljessä "Luota Huomiseen!". Pakkohan imagosyistä luoda mielikuvaa paaremmasta huomissesta ettei syntyvyys laske, kulutus vähene ja talous sakkaa. Itse en hankkisi nyt lapsia tai tekisi suuria päätöksiä, jotka asettaisivat hankalaan tilanteseen mikäli erittäin vakava pandemia eskaloituu.

Sanos muuta. Oon kauhusta kankee kun just ostin 400ke talon... velkaa 25vuodeksi ja arvo saattaa olla koronan jälkeen 0e...

Ketju on lukittu.