Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
54141/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleistakaan ei varmaan tulla ilmoittamaan. Me ei saada tietää eikä kaikki ihmiset voi ymmärtää rajoituksia, kun ei kerrota tarpeeksi.

Vierailija
54142/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos teistä tässä jo jotain toivoa asiaan:

Eduskunnan puheita tämä iltana

"20:31: Kiuru: "Meillä tehohoitopaikkoja 300 ja tehovalvontapaikkoja 200 - pyrimme nostamaan määrän tuhanteen". Se tarkoittaa Kiurun mukaan sitä, että osasta kiireettömästä leikkauskapasiteetista joudutaan luopumaan ja henkilökuntaa kouluttamaan uudestaan: "Lainaamme ihmisiä niistä sairaanhoitopiireistä, joissa epidemia ei tule olemaan niin paha."

klo 20:28: Kokoomuksen Heinonen ihmetteli miksi Suomessa ei oteta käyttöön Etelä-Korean kaltaisia drive in -testauspaikkoja - maassa tehty jo 200 000 koronatestiä. Perhe- ja peruspalveluministeri Kiurun (sd) mukaan Suomessa on jo vastaavia paikkoja ja testausmäärätkin nousussa: "Etelä-Koreassa on 52 miljoonaa ihmistä ja testejä tehty 200 000. Olemme hyvin pian Suomessa suhteellisesti samassa. Olemme siis etukenossa ja testauskapasiteettia nostetaan: eilen tehtiin 1200 testiä ja saamani tiedon mukaan tänään 1500 testiä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
54143/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdassa 2 siis ei puhuta kehon lämpötilasta solun sisässä. (Ilmatorvessa matkalla keuhkoihin virus ei suinkaan altistu vielä kehon lämpötilalle 36°C.) Kohdassa kuitenkin viitataan ulkoisiin pintoihin.

Virallinen "asiantuntija", joka on lähtenyt somessa tietoja debunkkaamaan, väittää mm. että saunassakaan lämpötila ei ole yli 60°C, joten tästä syystä virus ei kuolisi vielä saunassakaan (sic). Jokainen kynnelle kykenevä pätijä onkin lähtenyt tietoja debunkkaamaan mitä heppoisemmilla tiedoilla. Selvää lienee, että Harvardin professori ei lähde perusteettomia tietoja kopioimaan ja levittelemään.

https://twitter.com/davidasinclair/status/1239955275374833670

Kurlaaminen antiseptisellä liuoksella (esim. Listerine) voi eliminoida tai minimoida nieluun matkaavan viruksen (virusten määrän) ja irrottaa sen ennen kuin se päätyy henkitorveen. (Harvardin professori David A . Sinclair)

Virus kuolee yli 27°C lämpötilassa. Tästä syystä kuumia juomia ja liemiä pitäisi nauttia jatkuvasti. Julkisten paikkojen raakoja ruokia pitäisi välttää. (David Sinclair, PhD AO)

Virus on kooltaan iso (halkaisija 400-500 nanometriä) joten N-95 -koon maski pysäyttää sen. Pysytteleminen 2-3:n metrin päässä muista riittää viruksen matkan katkaisemiseen. Aivastelu ei ole tavallinen oire. (David Sinclair, PhD AO)

Koronavirus säilyy kovilla pinnoilla 12-96 tuntia. Jos kosket julkisten paikkojen oviin, laitteisiin, kaiteisiin, kosketusnäyttöihin, hissin painikkeisiin jne., pese kädet sen jälkeen saippualla tai desinfioi alkoholia sisältävällä geelillä. Käytä kyynärpäitä, rystysiä tai hihan peittämiä käsiä aina kun mahdollista. (David Sinclair, PhD AO)

Virus voi pesiä vaatteissa ja kankaissa 6-12 tuntia. Sillä on ulkoinen rasvakalvo, joten tavalliset pesuaineet tappavat sen. Kohteet joita ei voi pestä, kannattaa altistaa auringolle päiväksi, mikä riittää tappamaan sen. (David Sinclair, PhD AO)

Koronavirus säilyy käsissä >10 minuuttia, minä aikana ihminen todennäköisesti koskettelee kasvojaan, nenäänsä tai huulia (keskimäärin joka 12. sekunti), joten pese käsiäsi usein. Toimi kuin sinulla olisi virus, etkä halua levittää sitä. (David Sinclair, PhD AO)

Fake news.

Vierailija
54144/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdassa 2 siis ei puhuta kehon lämpötilasta solun sisässä. (Ilmatorvessa matkalla keuhkoihin virus ei suinkaan altistu vielä kehon lämpötilalle 36°C.) Kohdassa kuitenkin viitataan ulkoisiin pintoihin.

Virallinen "asiantuntija", joka on lähtenyt somessa tietoja debunkkaamaan, väittää mm. että saunassakaan lämpötila ei ole yli 60°C, joten tästä syystä virus ei kuolisi vielä saunassakaan (sic). Jokainen kynnelle kykenevä pätijä onkin lähtenyt tietoja debunkkaamaan mitä heppoisemmilla tiedoilla. Selvää lienee, että Harvardin professori ei lähde perusteettomia tietoja kopioimaan ja levittelemään.

https://twitter.com/davidasinclair/status/1239955275374833670

Kurlaaminen antiseptisellä liuoksella (esim. Listerine) voi eliminoida tai minimoida nieluun matkaavan viruksen (virusten määrän) ja irrottaa sen ennen kuin se päätyy henkitorveen. (Harvardin professori David A . Sinclair)

Virus kuolee yli 27°C lämpötilassa. Tästä syystä kuumia juomia ja liemiä pitäisi nauttia jatkuvasti. Julkisten paikkojen raakoja ruokia pitäisi välttää. (David Sinclair, PhD AO)

Virus on kooltaan iso (halkaisija 400-500 nanometriä) joten N-95 -koon maski pysäyttää sen. Pysytteleminen 2-3:n metrin päässä muista riittää viruksen matkan katkaisemiseen. Aivastelu ei ole tavallinen oire. (David Sinclair, PhD AO)

Koronavirus säilyy kovilla pinnoilla 12-96 tuntia. Jos kosket julkisten paikkojen oviin, laitteisiin, kaiteisiin, kosketusnäyttöihin, hissin painikkeisiin jne., pese kädet sen jälkeen saippualla tai desinfioi alkoholia sisältävällä geelillä. Käytä kyynärpäitä, rystysiä tai hihan peittämiä käsiä aina kun mahdollista. (David Sinclair, PhD AO)

Virus voi pesiä vaatteissa ja kankaissa 6-12 tuntia. Sillä on ulkoinen rasvakalvo, joten tavalliset pesuaineet tappavat sen. Kohteet joita ei voi pestä, kannattaa altistaa auringolle päiväksi, mikä riittää tappamaan sen. (David Sinclair, PhD AO)

Koronavirus säilyy käsissä >10 minuuttia, minä aikana ihminen todennäköisesti koskettelee kasvojaan, nenäänsä tai huulia (keskimäärin joka 12. sekunti), joten pese käsiäsi usein. Toimi kuin sinulla olisi virus, etkä halua levittää sitä. (David Sinclair, PhD AO)

Valeuutinen, älkää uskoko.

Vierailija
54145/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL pyrkii laumasuojaan. Suomalaisia käytetään pelinappuloina ihmiskokeessa. Kutsuisin jopa kansanm*rhaksi. Surullista. Olen jo tehnyt testamentin valmiiksi, perussairaana tiedän, että en tule saamaan hoitoa jos sairastun. Nyt olen jo kipeänä ja kotona pitää odotella kunnes henki ei kulje. Olen ollut koronapotilaan kanssa samassa työssä, mutta ei testata, eikä hoideta. Parasta onnea matkaan teille muille!

Sori, en oo seurannut keskustelua, mutta mikä vika on laumasuojassa? Mikä sen vaihtoehto olisi?

Mun mielestä laumasuoja kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta, ehkä ainoalta toimivalta.

Saan, aattelit että hankintaan koronalle laumasuoja?

Vähän niinkuin tuhkarokolle? Ai niin, sille se suoja piti hankkia rokottamalla kun ei lähtenyt muuten toimimaan 😣😄

Vierailija
54146/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL pyrkii laumasuojaan. Suomalaisia käytetään pelinappuloina ihmiskokeessa. Kutsuisin jopa kansanm*rhaksi. Surullista. Olen jo tehnyt testamentin valmiiksi, perussairaana tiedän, että en tule saamaan hoitoa jos sairastun. Nyt olen jo kipeänä ja kotona pitää odotella kunnes henki ei kulje. Olen ollut koronapotilaan kanssa samassa työssä, mutta ei testata, eikä hoideta. Parasta onnea matkaan teille muille!

Sori, en oo seurannut keskustelua, mutta mikä vika on laumasuojassa? Mikä sen vaihtoehto olisi?

Mun mielestä laumasuoja kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta, ehkä ainoalta toimivalta.

Yhtäkkiseltään se kuulostaa järkiratkaisulta. WHO on kuitenkin linjannut, että Covid-19 on tuntematon, sen mahdollisia pitkäaikaisvaikutuksia ei tiedetä, se tarttuu herkästi ja sairastuneista liian suuri osuus tulee kaatumaan terveydenhuollon varaan, joten laumasuojaa ei tulisi edes yrittää hankkia sairastamalla, vaan vasta myöhemmin mahdollisesti kehitetyllä rokotteella.

Rokotteen kehittäminen on niin pitkä prosessi, ettei sitä voi jäädä odottelemaan ja sillä aikaa pitää yhteiskuntia suljettuina. Korona on jo muuntunut siihen mennessä kun tämänhetkiseen tyyppiin on rokote kehitetty.

Tartuntataudit yleensä heikkenevät levitessään ja pikku hiljaa niihin löydetään tehokkaita lääkkeitä. Vrt. esim. hiv.

Vierailija
54147/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos teistä tässä jo jotain toivoa asiaan:

Eduskunnan puheita tämä iltana

"20:31: Kiuru: "Meillä tehohoitopaikkoja 300 ja tehovalvontapaikkoja 200 - pyrimme nostamaan määrän tuhanteen". Se tarkoittaa Kiurun mukaan sitä, että osasta kiireettömästä leikkauskapasiteetista joudutaan luopumaan ja henkilökuntaa kouluttamaan uudestaan: "Lainaamme ihmisiä niistä sairaanhoitopiireistä, joissa epidemia ei tule olemaan niin paha."

klo 20:28: Kokoomuksen Heinonen ihmetteli miksi Suomessa ei oteta käyttöön Etelä-Korean kaltaisia drive in -testauspaikkoja - maassa tehty jo 200 000 koronatestiä. Perhe- ja peruspalveluministeri Kiurun (sd) mukaan Suomessa on jo vastaavia paikkoja ja testausmäärätkin nousussa: "Etelä-Koreassa on 52 miljoonaa ihmistä ja testejä tehty 200 000. Olemme hyvin pian Suomessa suhteellisesti samassa. Olemme siis etukenossa ja testauskapasiteettia nostetaan: eilen tehtiin 1200 testiä ja saamani tiedon mukaan tänään 1500 testiä."

Ehkä tämä tästä <3

Vierailija
54148/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tälle valeuutisten postaajalle. Ihmiskehon sisällä solut voivat jopa päästä 50'C asteen kuumuuteen. Eli ihmiskehon pitäisi itsestään jo tappaa tuo solu.

https://www.newscientist.com/article/2129849-the-energy-generators-insi…

Vierailija
54149/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän niinkuin tuhkarokolle? Ai niin, sille se suoja piti hankkia rokottamalla kun ei lähtenyt muuten toimimaan 😣😄

Eikös ebolaankin tule laumasuoja ajan kanssa?

*sarkasmia*

Vierailija
54150/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaa nyt a-talkia, painavaa asiaa!

Vierailija
54151/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei tälle valeuutisten postaajalle. Ihmiskehon sisällä solut voivat jopa päästä 50'C asteen kuumuuteen. Eli ihmiskehon pitäisi itsestään jo tappaa tuo solu.

https://www.newscientist.com/article/2129849-the-energy-generators-insi…

siis se virus

Vierailija
54152/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuhkarokosta, mutta koronan osalta laumasuojan saavuttaminen on kyllä aivan realistinen tavoite. Hallitusti toki.

Vierailija
54153/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis paljonko niitä tehopaikkoja nyt sitten Suomessa OIKEASTI on?  Jokainen huutelee omia lukemiaan!  Tänään kuultu ministeriltä 200 paikkaa, aiemmin on sanottu 230 ja 290 paikkaa, ja tuossa twiitissä HUSin lääkäri sanoo 400 paikkaa.

Miten tämä oikeasti on näin vaikeaa???  Yksi luku joka perustuu fyysisesti todennettavaan faktaan, eikä tätäkään saada Suomessa selville!

Lapissa vain 13 paikkaa, joten älkää sinne rynnikö.

Vierailija
54154/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, se on HUSissa alle 40v kaveri tehohoidossa sitten. 

Oletettavasti kaluttu juttu jo palstalla - itse ehdin kiivaan etäpäivän vuoksi vasta iltarientoihin. 

Mutta siis todella pahalta, todella pahalta näyttä nyt tassa kyllä.

HS: Alle 40-vuotias koronapotilas on tehohoidossa Husissa

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4900064/HS+Alle+40vuotias+koronapotil…

Vierailija
54155/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mwnetettäisiin ihmishenkiä valtavasti. Tehohoitopaikat eivät alkuunkaan riittäisi.

Mutta siksihän tarttumisnopeutta on pyritty rajoituksilla hidastamaan, että tehohoitopaikat ja muu hoito myös riittäisi.

Mikä laumasuojan vaihtoehto olisi?

No juuri tämä, mitä nyt tehdään, yritetään hidastaa viruksen leviämistä niin, että kaikki eivät kerralla sairastuisi vaan osan olisi mahdollista käydä töissä ja pitää yhteiskuntaa pystyssä esim. ruokahuollossa ja että sairaaloissakin toiminta jatkuisi. Ne ovat normaaliaikoinakin varsin täynnä eri sairauksien hoidossa.

Kyllähän tästäkin voi jonkinlainen laumasuoja kehittyä, JOS tästä taudista edes sellaista saa. Vielä ei tiedetä tarpeeksi. Hyvä asia on että tieto lisääntyy koko ajan. Kuukauden kuluttua olemme jo paljon viisaampia.

Vierailija
54156/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa tuntua siltä, että asiat otetaan vakavasti. *peukku*

Vierailija
54157/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ebolaankin tule laumasuoja ajan kanssa?

*sarkasmia*

Ei tuo mitään sarkasmia ole, vaan typerä möläytys. Ebola on täysin erilainen tauti.

Ebola ja tuhkarokko eivät nyt ole viiteryhmätauteja. Lähinnä koronaa tarttumistavaltaan ja vaikutuksiltaan on influenssavirus.

Vierailija
54158/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtäkkiseltään se kuulostaa järkiratkaisulta. WHO on kuitenkin linjannut, että Covid-19 on tuntematon, sen mahdollisia pitkäaikaisvaikutuksia ei tiedetä, se tarttuu herkästi ja sairastuneista liian suuri osuus tulee kaatumaan terveydenhuollon varaan, joten laumasuojaa ei tulisi edes yrittää hankkia sairastamalla, vaan vasta myöhemmin mahdollisesti kehitetyllä rokotteella.

Rokotteen kehittäminen on niin pitkä prosessi, ettei sitä voi jäädä odottelemaan ja sillä aikaa pitää yhteiskuntia suljettuina. Korona on jo muuntunut siihen mennessä kun tämänhetkiseen tyyppiin on rokote kehitetty.

Tartuntataudit yleensä heikkenevät levitessään ja pikku hiljaa niihin löydetään tehokkaita lääkkeitä. Vrt. esim. hiv.

Rokote tai lääke, sillä tuskin on suurempaa merkitystä. Pointti tuossa WHOn linjauksessa oli, että minkäänlaista hallitusti sairastamalla hankittavaa laumasuojaa ei yhdenkään valtion tulisi tavoitella, koska tämän hetkisen tiedon valossa se ei ole toteutettavissa, vaan johtaa maan terveydenhuollon romahtamiseen ja hallitsemattomaan taudin leviämiseen.

Vierailija
54159/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talossa vielä saunavuorot kuten normaalisti. Ajattelin perua koko vuoron. Kuitenkin perussairauksia on,  esim. verenpainetauti.

Menisittekö te vielä kerrostalon saunaan?

Ihmettelen kyllä, ettei saunaa suljettu kun tässä asuu pelkästään vanhempia ihmisiä.

Vierailija
54160/176779 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska KUKAAN ei tiedä tuleeko tälle taudille edes laumasuojaa! Tämä on UUSI virus, josta ei tiedetä riittävästi. On sulaa hulluutta edes puhua mistään laumasuojasta tällaisen vakavan sairauden kanssa.

Pelottavaa ja sitten se jos se muuntautuu.

Ketju on lukittu.