Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Täällä meidän kylällä ainakin tullaan tarvitsemaan armeijaa apuun torikokousten estämiseksi. Vanhemman väestön kaaliin ei tunnu uppoavan, että he itse kuuluvat myös siihen riskiryhmään ja myös yli 70 vuotiaisiin, aivan kuin kukin itse kuuluisi jotenkin tuon ulkopuolelle ja se koskee niitä muita. Ajatellaan että uhka koskee vain vanhainkotien vihannesosastolla.
Ja eikö iltalehdessä jo joku 85v meinannut töihin lähteä ja purnasi että vanhoja syrjitään.
Miehen äidille sanottiin jo viikko sitten että varaa ruokaa hyvissä ajoin ja rajaa menoja, on yli 70 ja astmaatikko ja verenpainelääkitys. Osti ruokaa jemmaan mutta jatkaa edelleen samaan malliin menojaan ja kaupassa käyntiä, kun ei sitä vielä täällä ole ja pitäähän nyt kauppaan päästä. ”Olen pysynyt kotona kyllä... kävin iltapäivällä Lidlissä ja apteekissa ja lenkillä tutun kanssa”
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tässä on nyt se, että suomalaisten itse kaikkien pitäisi ottaa tilanne tosissaan, mutta kun ei oteta. Tämä on täysin hallituksen ja THL:n syytä, että ovat vähätelleet koronaa ja sitten kaikki kuvittelevat, ettei se nyt niin iso juttu ole... Mutta onhan se, jos ei terveyden ja kuolemien kannalta, niin talouden.
Kaikkien pitäisi vaan minimoida ulkona liikkuminen, mutta tätä ei tapahdu.
Ja sitten tottakai odotetaan, että muut jättävät liikkumatta ja itse saa.. Tai jos on nuhaa tai kurkkukipua, niin ajatellaan "ettei se nyt se korona ole" ja mennään ihmisten keskelle. Liikaa vähättelyä suomalaisten keskuudessa.
Mutta kohtana se näkyy mihin se vähättely johtaa.
User kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo että hautajaisiin voi osallistua enintään 10 ihmistä on loukkaavaa. Todella törleää. Mutta mitä voi odottaa nuorilta hallituksen neidoilta.
Älä viitti trollata typeryyksiä.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kirkon-jumalanpalvelukset-tullaan…
Hyvää yötä ja kauniita unia! Pitäkää huolta itsestänne ja toisistanne!
#STAYHOME #SARS2
Vierailija kirjoitti:
Täällä meidän kylällä ainakin tullaan tarvitsemaan armeijaa apuun torikokousten estämiseksi. Vanhemman väestön kaaliin ei tunnu uppoavan, että he itse kuuluvat myös siihen riskiryhmään ja myös yli 70 vuotiaisiin, aivan kuin kukin itse kuuluisi jotenkin tuon ulkopuolelle ja se koskee niitä muita. Ajatellaan että uhka koskee vain vanhainkotien vihannesosastolla.
Ja eikö iltalehdessä jo joku 85v meinannut töihin lähteä ja purnasi että vanhoja syrjitään.Miehen äidille sanottiin jo viikko sitten että varaa ruokaa hyvissä ajoin ja rajaa menoja, on yli 70 ja astmaatikko ja verenpainelääkitys. Osti ruokaa jemmaan mutta jatkaa edelleen samaan malliin menojaan ja kaupassa käyntiä, kun ei sitä vielä täällä ole ja pitäähän nyt kauppaan päästä. ”Olen pysynyt kotona kyllä... kävin iltapäivällä Lidlissä ja apteekissa ja lenkillä tutun kanssa”
Mun vanhemmilla kanssa verenpainelääkitystä ja sydänongelmia... Kuskaavat nyt lapsenlapsia pitkin kyliä (ei minun) vaikka kummatkin oireilee flunssan kaltaisia oireita...
Vierailija kirjoitti:
Tuo että hautajaisiin voi osallistua enintään 10 ihmistä on loukkaavaa. Todella törleää. Mutta mitä voi odottaa nuorilta hallituksen neidoilta.
Voihan ne isommat kekkerit hoitaa myöhemmin, kun pandemia on vaimennut.
Koronaan kuolleita ihmisiä haudataan maailmalla heittämällä maakuoppaan tai polttamalla suoraan sairaalasta. Luulisi olevan tärkeämpää luopua jostain, jos sillä voi auttaa tämän vitsauksen leviämisen estämistä.
Ystäväni joka helsinkiläiskoulun opettaja sairastui ja nyt sijainen tilalla. Ei pääse vieläkään koronatestiin vaikka epäilee itsellään koronaa ja saattanut tartuttaa satoja lapsia sekä koulun henkilökunnan
Toinen ystäväni jumissa Itävallassa kun THL lähetti tiedotteen että Suomeen reissaaminen ei enää onnistu
Kunhan tästä vähän noustaan, ja saadaan mitään rahoja liikkumaan, olisiko palkannosto hoitsuille jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tässä on nyt se, että suomalaisten itse kaikkien pitäisi ottaa tilanne tosissaan, mutta kun ei oteta. Tämä on täysin hallituksen ja THL:n syytä, että ovat vähätelleet koronaa ja sitten kaikki kuvittelevat, ettei se nyt niin iso juttu ole... Mutta onhan se, jos ei terveyden ja kuolemien kannalta, niin talouden.
Kaikkien pitäisi vaan minimoida ulkona liikkuminen, mutta tätä ei tapahdu.
Ja sitten tottakai odotetaan, että muut jättävät liikkumatta ja itse saa.. Tai jos on nuhaa tai kurkkukipua, niin ajatellaan "ettei se nyt se korona ole" ja mennään ihmisten keskelle. Liikaa vähättelyä suomalaisten keskuudessa.
Mutta kohtana se näkyy mihin se vähättely johtaa.
Niinpä. Edelleen pyyntö medioille, voisitteko alkaa puhua viruksesta sen oikealla nimellä eli SARS2:sta? Koronavirus ei kerro tarpeeksi. Varmasti monet muistavat aiemman SARSin ja MERSin, niillä kuolleisuus oli suurta, ne ovat parempi vertailukohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eikö iltalehdessä jo joku 85v meinannut töihin lähteä ja purnasi että vanhoja syrjitään.Miehen äidille sanottiin jo viikko sitten että varaa ruokaa hyvissä ajoin ja rajaa menoja, on yli 70 ja astmaatikko ja verenpainelääkitys. Osti ruokaa jemmaan mutta jatkaa edelleen samaan malliin menojaan ja kaupassa käyntiä, kun ei sitä vielä täällä ole ja pitäähän nyt kauppaan päästä. ”Olen pysynyt kotona kyllä... kävin iltapäivällä Lidlissä ja apteekissa ja lenkillä tutun kanssa”
Mun vanhemmilla kanssa verenpainelääkitystä ja sydänongelmia... Kuskaavat nyt lapsenlapsia pitkin kyliä (ei minun) vaikka kummatkin oireilee flunssan kaltaisia oireita...
Koettakaa nyt takoa heille päähän tietoa ja sitä paitsi tämä tuleva määräys on oikein laki. Uhatkaa vaikka poliisilla, jos ei mene tolkkuun, miten vakava asia tämä on. Tai kai niiden lasten vanhempien pitäisi ymmärtää olla päästämättä lapsia tartuttamaan isovanhempia. No ehkä jo huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan tästä vähän noustaan, ja saadaan mitään rahoja liikkumaan, olisiko palkannosto hoitsuille jotain?
Ei tietenkään, koska hallitus haluaa hakea alipalkattuja hoitsuja thaimaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koettakaa nyt takoa heille päähän tietoa ja sitä paitsi tämä tuleva määräys on oikein laki. Uhatkaa vaikka poliisilla, jos ei mene tolkkuun, miten vakava asia tämä on. Tai kai niiden lasten vanhempien pitäisi ymmärtää olla päästämättä lapsia tartuttamaan isovanhempia. No ehkä jo huomenna.
Tiedätkö, yritin, monta tuntia. Puhuin myös lasten vanhemmille asiasta ja he kyllä sanoivat, etteivät lapsia vie vanhemmilleni mutta... no sielläpä ne on.
Nosto tälle kommentille aiemmin tänään, eli kysymys oli siitä miksi Titanicin soittajat soittivat vaan vaikka tiesivät tilanteen. Kyllä, olen alla olevan kommentin kirjoittaja, mutta tällä nostolla haluaisin useampien ihmisten katsovan noita parvekevideoita, saatte nähdä että ihmisissä on myös hyvää. Me selvitään tästä yhdessä!
"Titanicin orkesterista on sanottava, että eivät he yrittäneet soittamalla kieltää mitä on tapahtumassa tai viedä ihmisten huomiota toisarvoiseen, vaan rauhoittaa ja lohduttaa ihmisten mieliä katastrofin keskellä.
Tulee siitä mieleen nämä italialaiset videot, joissa ihmiset laulavat ja musisoivat yhdessä kerrostalojen parvekkeilla. Tai espanjalaiset, jotka ovat kokoontunut parvekkeilleen tiettynä kellonaikana taputtamaan osoittaakseen kiitollisuutta ja kunnioitusta sairaanhoidon henkilökuntaa kohtaan. Nuo videot on koskettaneet ja liikuttaneet minua ainakin syvästi, suosittelen etsimään netistä. Kyllä tämä kaikki tuo esiin myös hyviä ja kauniita puolia ihmisistä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tedros kertoi puhuneensa useille Euroopan terveysministereille. Testaus epäilyissä on tärkeää.
Olisikohan sillä, että puhelin on pirissyt myös Helsingissä ja Pekosta on ripitetty ankarast, ollut vaikutusta tähän strategiamuutokseen? Että havahduttiin, ettei totuus löydy thl:stä.
Siis kaikkihan tietää, että totuus löytyy kaurapuurosta. 🥣
LAMA - Totuus löytyy kaurapuurosta:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä arvelet kuinka kauan kestää ennen kuin palaamme suht normaaliin olotilaan? Huhtikuun puoliväli on minusta aivan turhan optimistinen arvio.
Vappua vietetäänkin tänä vuonna Trumpin naaman sijaan ffp3-naamari kasvoilla.
Valkolakki pään sijaan naamassa. Kyllä, se antaa suojan.
Vierailija kirjoitti:
Miten tältä nyt suojautuu, jos ilman kautta leviää? Ei ainakaan kerrostalossa asuvat mitenkään.
Vuoraa koti läpinäkyvällä muovilla kauttaaltaan ja laita se jesarilla tiiviiksi. Tee ikkunaan sekä muoviin reikä, josta lähtee muoviputki ja sen muoviputken ulkona roikkuvaan suuhun laita yksi naamasuoja esteeksi jotta pöpöt ei päädy putkeen. Niksi pirkka.
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani.
Mutta vaadin kyllä myös turhan byrokratian karsimista. Etenkin kun nyt on nähty ettei se paperinpyörittely mitään auta. Valtion menot kasvavat kasvamistaan, mutta saanti (palvelut) vähenee.
Jokaisen erotetun paperinpyörittäjän palkka voidaan jakaa hoitajille korotuksina. Helposti pitäisi lähteä 10 000 turhaa byrokraattia. 10 000 x 65 000 (keskim. työnantajakustannus per byrokraatti) = 650 000 000 euroa hoitajille per annum.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyksissä kuulemma riittää hyvin kapasiteettia.
Tehohoitopaikkoja on 20 kpl. Tuo on vähän.
Leikkaussalien toimintaa supistetaan varmasti niin, että kaikki kiireettömät toimenpiteet perutaan. Käyttämättömistä leikkaussaleista saadaan lisää hengityskoneita ja heräämöistä voidaan helposti saada lisää paikkoja tehohoitoon. Heräämöissä on jo nyt hyvät mahdollisuudet astetta tehokkaampaan hoitoon, kuin esim osastoilla. Eli älkää vaipuko synkkyyteen tuon virallisen luvun takia, todellisuudessa niitä paikkoja saadaan runsaasti lisää, helposti. Anestesiahoitajat osaavat hoitaa tehohoitopotilaita, joten henkilökuntaakin on saatavissa tarvittaessa.
t. leikkaussalish
Koko Suomessa on ylipäätään hengityskoneita vain n. 500 kappaletta ja taudin piikin saapuessa tehohoitoa vaativia tulee olemaan 4-numeroinen luku. Tämä on realismia, ei synkkyyttä.
Ai nyt niitä on 500 kun pari päivää sitten asiantuntija kertoi että niitä on 300 ja oikein hyvin riittävät koko valtakunnalle. Mistä ne 200 revittiin yhtäkkiä kehiin viikonlopun aikana???
HUS:ssa pelkästään on 300 ja muualla 200. Ne eivät riitä.
Sanottiin kyllä selvästi että SUOMESSA on 300 ja ne ovat kuulemma enemmän kuin tarpeeksi.
Älä viitsi spämmätä. HUS:ssa pelkästään on 300 ja muualla Suomessa 200. Käytä Googlea.
Miten on mahdollista että 83 miljoonan asukkaan Saksassa on 25 000 hengityskonetta ja nyt hallitus tilannut kiireellisenä 10 000 lisää, kun taas 5,5 miljoonan asukkaan Suomessa on vaivaiset 500 ja ne ovat enemmän kuin tarpeeksi? Hengityskoneiden suhdeluku ihmisiin jo etukäteen 1:3320 vs 1:11000 ja silti Saksan hallitus on se joka reagoi, eikä Suomen?
Kun 1 maksaa 17 000 niin ei paljoa tuntuisi valtion budjetissa kertakirpaisuna vaikka 1000 hengityskonetta 17 miljoonalla. Ei niitä nyt varmaan saisikaan mutta ihan vastaisuuden varalle ettei hoitomuotona ole ei oota.No ei ole mitään järkeä ostaa varastoon 1000 hengityskonetta. Tekniikka kehittyy koko ajan, ja ne hengityskoneet on sen verran monimutkaisia koneita että kyllä niitä pitää osata myös käyttää. Jos sitten hätätilanteessa jostain repästäisiin kehiin 1000 aataminaikaista konetta, niin mitä luulette kuinka potilasturvallista se olisi? Plus se, että vaikka niitä koneita joku osaisikin käyttää, ne olisivat siinä kohtaa niin paljon tekniikaltaan kehityksestä jäljessä, että oisivat jo sen takia vaarallisia. Olettaen nyt sitten, ettei näitä tällaisia pandemioita tule ihan joka viides vuosi vastaan.
Veikkaan että esim tulevan sars3 tehohoitoa vaativalla potilaalla on paremmat mahdollisuudet säilyä hengissä hengityskoneen avulla. Varusmiespalveluksessa voisi ainakin lääkintämiehille kouluttaa koneiden käytön ja näin puolustusvoimista olisi enemmän hyötyä myös tälläisten katastrofien hoitamisessa. Kun keuhkoni ovat täynnä nestettä ei paljoa kiinnosta onko hengitystä auttava malli tuliterä, kun vaihtoehtona on tukehtuminen.
Ja eipä se kirpaise paljoa 10 vuoden välein käyttää 17 miljoonaa koneiden uusimiseen, varsinkin kun uudet korvaavat pidempään käytetyt koneet sairaaloissa. Nämä aktiivikäytöstä poistetut siirretään varastoon ja voivat työntää ne aataminaikaisiksi luettavat mallit vielä syvemmälle odottamaan entistä pahempaa epidemiaa.
Siis mitä tuollainen kone oikein maksaa, osaatko suunnilleen sanoa? 17 miljoonaa on paljon rahaa, ei minulla ainakaan ole, mutta koko sote-budjettia kun miettii niin todellakin pikkurahalta kuulostaa.
Maksaa yleensä vähemmän kuin $10 000. X 500 = n. 5 miljoonan budjetti.
"An ICU ventilator unit generally costs less than $10,000"
https://www.theglobeandmail.com/opinion/article-hospital-bed-shortages-…
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-draegerwerk-venti…
Saksan hallitus on tilannut saksalaiselta Draegerwerkiltä koko vuoden tuotannon, joten Saksan suunnasta ei kannata kysellä. Muita valmistajia on USA:lainen Hamilton Company ja ruotsalainen Getinge, joka valmistaa yli 10 000 hengityskonetta vuodessa.
Hamiltonin mukaan mikään firma yksin ei pysty täyttämään Italiankaan tilausta, joten kannattaa pitää kiirettä, sillä pian hengityskoneita ei enää saa mistään.
Yli 70 vuotiaat saavat edelleen käydä kaupassa se ei ole kielletty!!!!!!!
Kaikki eivät saa edes apua eli pakko hoitaa itse!!
"Eihän tietenkään ole tarkoitus blokata heitä kotiinsa niin, että he eivät saisi käydä kaupassa tai koiraa ulkoiluttamassa, vastaa valtioneuvoston viestintäjohtaja Päivi Anttikoski Iltalehdelle."
Kateeksi käy.