Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa Nebraskan yliopiston lääketieteen professori antaa palaa ihan kunnolla: " Yhdysvaltain sairaalat on täysin valmistautumattomia koronaa vastaan. Sama ongelma on kaikissa länsimaissa. Luulemme olevamme valmiita ja osaavamme hoitaa käsillä olevan epidemian. Mutta olemme tosipaikassa kykenemättömiä hoitamaan tätä. Vaikka tietoa on teoriassa, niin käytännössä siitä ei ole paljoa hyötyä. Meiltä puuttuu kokemus tosipaikan tilanteesta, ja kärsimme sekavasta johtamisketjusta. Kärsimään joutuu potilaat niin meillä kuin muissakin länsimaissa. Kauniit puheet ja vakuuttelut on lentäneet roskakoriin jo monessa eri maassa, kuten on nähty".
Oletteko terveydenhoito puolen ammattilaiset samaa mieltä tuon proffan kanssa?
Olen samaa mieltä. Lisäisin siihen vielä että Suomessa on tuon lisäksi vähennetty ja keskitetty rajusti hoitopaikkoja, hoitohenkilökunta ei meinaa riittää nytkään, sijaisia vaikea saada ja lääkärit ylityöllistettyjä myös. Potilaat ovat isoissa yksiköissä joissa taudin leviäminen olisi katastrofi huonokuntoisille potilaille sekä vähäiselle hoitohenkilökunnalle. Tämä kaikki on huono yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa työkavereista on etätöissä ja joku karanteenissakin. Arki on erilaista, vaikken ole sairas. Uskaltaako julkisiin paikkoihin mennä ollenkaan?
Kriisipuhelin on auki myös läpi yön, jos ahdistus valvottaa, mutta yöllä kannattaa pääsääntöisesti pyrkiä nukkumaan.
Onko Saurin Yölinja vielä toiminnassa?
Isovanhemmat tai muut läheiset ovat muutenkin yksinäisiä. Tarvitseeko pelätä tartuttavansa heidät, jos käy kylässä? Uskaltaako olla yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat tai muut läheiset ovat muutenkin yksinäisiä. Tarvitseeko pelätä tartuttavansa heidät, jos käy kylässä? Uskaltaako olla yhteydessä?
Perussairaat ja vanhukset ovat koronaviruksen riskiryhmää, joten heille kannattaa nyt soittaa vierailukäyntien sijaan. Monilla on älykännykkä, joten kuvayhteyskin on mahdollinen. Helpottaa, jos näkee läheisensä olevan kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen yhteiskoulun lukio teki eilen päätöksen siirtyä etäopetukseen kahdeksi viikoksi. On myös yksityinen oppilaitos.
Eliittilasten 'gräddepeppu' lukio siis kyseessä, joten päätös ei yllätä.
Stadissa SYK
Järjen käyttö ei ole eliitin yksinoikeus.
Saa ihan itsekin ajatella, ei tosin ole pakko.😬
Mitä jos ahdistus alkaa olla pakonomaista niin, ettei käsien pesusta tule loppua, uni ei tule eikä saa töitä tai opintoja tehdyksi?
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006439416.html
Lukekaapa tämä jos ette vielä ole. THL:n asiantuntijat eivät tietenkään voineet olla ennustajia, mutta tuo ylimieleisyys ja suorastaan naureskelu "ylimitoituista toimista" näyttää nyt todella surkealle. THL:n asiantuntijat vois kattoa peiliin. Onko MIKÄÄN THL:n "arvio" pitänyt paikkaansa? Hallitus menee THL:n taakse mikä ei ole onnistunut muussa kun huumorin tuottamisessa, jos tästä huumoria haluaa löytää.
Viimeksi olen nähnyt yhtä katastrofaalinen huonoa kriisitiedotusta kuin THL:n pomon esiintyminen, kun oli Lahden dopinghiihtojen selittelyt käynnissä. Ja se oli sentään vain urheilusta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHO:n Tedros Adhanom Ghebreyesus twiittasi tänään...
Our message to countries continues to be: you must take a comprehensive approach to fight #COVID19. Not testing alone. Not contact tracing alone. Not quarantine alone. Not social distancing alone. Do it all.
Ja joku brittiläinen siihen alle Can you tell boris Johnson that then please
Boris muutti jo mielensä, massatapahtumat kielletään, poliisilla on oikeus pidättää määräystä rikkovat. MM Ascot, wimbledon vaarassa.
Koulut pysyvät auki. Vielä.
Mikä ihmeen Boris hän sinulle on? Puhutelkaa poliitikkoja sukunimeltä. Sannoja on maailma pullollaan, Marin on harvinaisempi nimi julkisuudessa. Eikä muutenkaan ole asiallista etunimitellä ihmisiä julkisesti.
Katsoin eilen tohtori John Campbellin videoita coronasta ja hän sanoi että jos haluaa tietää sairastuneiden todellisen lukumäärän, eli paljonko tuolla ulkona menee porukkaa jolla on corona niin virallinen luku tulee 10 kertaistaa, ehkä jopa 20 kertaistaa..
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ahdistus alkaa olla pakonomaista niin, ettei käsien pesusta tule loppua, uni ei tule eikä saa töitä tai opintoja tehdyksi?
Pakonomaisuuteen voivat auttaa rentoutus- ja hengitysharjoitukset. Erilaisia rentouttavia harjoituksia on listattu Mieli ry:n nettisivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Ps 91
Vierailija kirjoitti:
https://www.worldometers.info/world-population/
Sälittävä tämä corona. Ei ole kuollut kuin vasta 5500 mummoa. 250 tuhata syntyy joka päivä lisää maapalloa kuormittamaan.
Kuolleiden eurooppalaismummojen vikako se on, ettei tietty porukka osaa käyttää ehkäisyä? Tai edes pitää jalkojaan ristissä.
Vierailija kirjoitti:
Asiat, jotka vievät ajatukset pois ahdistuksesta ja vaativat keskittymistä helpottavat oloa.
Espanjasta puolen päivän luvut: +713 ja -7.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun Suomessa ei vielä ollut tartuntoja kuin yksi tai muutama, näin erään unen. Siihen ei voinut vaikuttaa omat ajatukseni, koska silloin täällä ei asiasta kannettu huolta ollenkaan. Niin en minäkään ajatellut, mihin tämä voisi johtaa. Olen nähnyt enneunia aiemminkin, mm. läheisten lähdöt ja lasteni syntymät ja sukupuolet jne. Sellaisista merkittävistä asioista on ikään kuin kerrottu unessa minulle. Se ei ole aina mukavaa, mutta olen oppinut ottamaan nämä vastaan. Itse näihin ei voi vaikuttaa. Näin unen, jossa mulle kerrottiin, että kesällä täällä meillä Suomessa tulee olemaan paljon surua, enkä säästy surulta itsekään. On siksi hyvin järkyttävää seurata tätä kehitystä päivä päivältä, kesään kun on vielä aikaa. Toivon koko ajan, että tuo uni vain olisi väärässä.
Mä näin viime yönä unta, että iloittiin työpaikalla porukalla sitä että tehokas lääkehoito on löydetty. Olen aiemminkin nähnyt unia jotka ovat toteutuneet. Mutta näen unia joka yö ja suurin osa ei toteudu. Nähtäväksi jää.
Vierailija kirjoitti:
https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2020…
"Oppilaille tarjotaan edelleen mahdollisuus jokaisena koulupäivänä kouluruokailuun oman koulun ruokalassa. Ruokailumahdollisuus on jokaisella sekä etäopetukseen että lähiopetukseen osallistuvalla oppilaalla eikä siihen tarvitse etukäteen ilmoittautua."
WTF???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHO:n Tedros Adhanom Ghebreyesus twiittasi tänään...
Our message to countries continues to be: you must take a comprehensive approach to fight #COVID19. Not testing alone. Not contact tracing alone. Not quarantine alone. Not social distancing alone. Do it all.
Ja joku brittiläinen siihen alle Can you tell boris Johnson that then please
Boris muutti jo mielensä, massatapahtumat kielletään, poliisilla on oikeus pidättää määräystä rikkovat. MM Ascot, wimbledon vaarassa.
Koulut pysyvät auki. Vielä.
Mikä ihmeen Boris hän sinulle on? Puhutelkaa poliitikkoja sukunimeltä. Sannoja on maailma pullollaan, Marin on harvinaisempi nimi julkisuudessa. Eikä muutenkaan ole asiallista etunimitellä ihmisiä julkisesti.
Arvostus pitää ensin ansaita. Siihen asti on vain sannoja ja tuksuja pienellä etukirjaimella.
Vierailija kirjoitti:
https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2020…
Fiksu päätös. Tuon ikäiset pärjää ilman vanhempiensa valvontaa.
Ostin juuri mammuttimarkkinoiden tarjouksen, yhteishintaan säkit vessapaperia ja talouspaperia. Pystyin ostamaan, koska minulla oli kerrankin kyyti kauppaan. Autottomana en yleensä paljoustarjouksia pysty hyödyntämään. Tässä paperinostamisessani on nyt kyse tarjouksesta ja autokyydistä, ei korona-hamstrauksesta. Siitä huolimatta eräs pariskunta naureskeli ostoskärryilleni ivallisesti, nainen oikein pukkasi miestä kylkeen, että kato. Toivottavasti saivat päivän ilonsa tuosta. Minä ilman muuta teen isot ostokset silloin harvoin kun pääsen autolla kauppaan.