Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
47301/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on hyvä joukkopaniikkihurmos!

Ainoa paniikki täällä on noita pelkoviestejä massapostaavalla trollilla. Ei noin maanisesti kukaan jaksaisi häiriköidä, ellei olisi kauhusta kankeana (siis ilmiselvien mielenterveydellisten ongelmien lisäksi tietenkin).

Vierailija
47302/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa ei voida hoitaa jokaisen yksilön mielihalujen mukaisesti, vaan sen hoitamiseen vaikuttaa lainsäädäntö. Hyvien verukkeiden voimin mitään asiaa ei voida hoitaa ilman että sille on perusta lainsäädännössä. Onneksi viranomaisilla on harkintakykyä ja malttia.

Kumma kun Suomen viranomaiset ei toimi maailmanlaajuisen ohjeistuksen mukaan , vaan ihan oman harkinnan mukaan.

Suomen viranomaisten ei tarvitse kuunnella esim WHO:ta. tai muista maita, jossa epidemia on ollut pidempään ja kokemusta sen selättämisestä on pidemmältä ajalta.

Ei ole kyse, jokaisen yksilön mielihaluista, vaan maailman johtavan tervyslaitoksen kokemukseen perustuvista kannanotoista, jonka mukaan täällä suurin osa toivoo myös Suomen hallituksen etenevän. Hallitus etenee oman ohjelman mukaan, joka ei ole linjassa WHO:n kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47303/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronavirustilanne Suomessa laajenee ja uutta tietoa tulee jatkuvasti. Miten jatkuvasti muuttuvaan tilanteeseen pitää suhtautua?

Kannattaa päättää, että käy esimerkiksi kolme kertaa päivässä katsomassa, mitä uutta aiheesta tiedetään. Luotettavia tietolähteitä ovat muun muassa Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Maailman terveysjärjestö WHO.

Vierailija
47304/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n ja hallituksen toiminta tuo mieleen yhden Braveheart elokuvan legendaarisimmista kohtauksista, mutta hieman erilaisena... meidän versiossa johtajat huutavat "Hold" vielä senkin jälkeen kun hyökkäävä ratsuväki on jyrännyt meidän ylitsemme....

Vierailija
47305/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa työkavereista on etätöissä ja joku karanteenissakin. Arki on erilaista, vaikken ole sairas. Uskaltaako julkisiin paikkoihin mennä ollenkaan?

Vierailija
47306/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa työkavereista on etätöissä ja joku karanteenissakin. Arki on erilaista, vaikken ole sairas. Uskaltaako julkisiin paikkoihin mennä ollenkaan?

Vaikka arki on muuttunut, kannattaa silti pitää kiinni rutiineista: nukkua riittävästi, nousta sängystä aamulla, syödä lounas, pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja ulkoilla. Myös liikunta ja valo ovat tärkeitä. Arjen rutiinit lievittävät ahdistusta.

Vierailija
47307/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kriisipuhelin on auki myös läpi yön, jos ahdistus valvottaa, mutta yöllä kannattaa pääsääntöisesti pyrkiä nukkumaan.

Vierailija
47308/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa, mihin tämä maailma on menossa. Selviämmekö tästä?

Vierailija
47309/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronavirustilanne Suomessa laajenee ja uutta tietoa tulee jatkuvasti. Miten jatkuvasti muuttuvaan tilanteeseen pitää suhtautua?

Kannattaa päättää, että käy esimerkiksi kolme kertaa päivässä katsomassa, mitä uutta aiheesta tiedetään. Luotettavia tietolähteitä ovat muun muassa Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Maailman terveysjärjestö WHO.

WHO lietsoo tarpeetonta paniikkia ja vaatii valtioita järjestämään poliittisia spektaakkeleita. Pysykää THL:n sivuilla. Toistan. Pysykää THL:n sivuilla. Muualla ei ole mitään nähtävää.

Vierailija
47310/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testihän ei paranna virukseen sairastunutta, eikä kyllä mitään muutakaan tautia. Siinäkin mielessä testaaminen on turhaa, kun koronaan ei ole täsmälääkettä.

Ei ole turhaa, vaan järkevää. sairaat pitää kartoittaa jaeristää, ettei leviä muihin. Hassua, että sinä olet oikeassa ja WHO väärässä.

Vierailija
47311/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa, mihin tämä maailma on menossa. Selviämmekö tästä?

Jos on terve, ainakaan akuuttia hätää ei ole. Voi olla varma, että juuri nyt Suomessa kaikki hoitoa tarvitsevat saavat sitä. Yhteiskunnassa ja koko maailmassa tehdään kaikki mahdollinen, että tilanteesta selvitään. Taistelemme yhdessä virusta vastaan.

Vierailija
47312/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun Suomessa ei vielä ollut tartuntoja kuin yksi tai muutama, näin erään unen. Siihen ei voinut vaikuttaa omat ajatukseni, koska silloin täällä ei asiasta kannettu huolta ollenkaan. Niin en minäkään ajatellut, mihin tämä voisi johtaa. Olen nähnyt enneunia aiemminkin, mm. läheisten lähdöt ja lasteni syntymät ja sukupuolet jne. Sellaisista merkittävistä asioista on ikään kuin kerrottu unessa minulle. Se ei ole aina mukavaa, mutta olen oppinut ottamaan nämä vastaan. Itse näihin ei voi vaikuttaa. Näin unen, jossa mulle kerrottiin, että kesällä täällä meillä Suomessa tulee olemaan paljon surua, enkä säästy surulta itsekään. On siksi hyvin järkyttävää seurata tätä kehitystä päivä päivältä, kesään kun on vielä aikaa. Toivon koko ajan, että tuo uni vain olisi väärässä.

Vierailija
47313/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieneksi lohdutukseksi:

Psalmi 91:1. Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy,  se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan".  Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta, turmiollisesta rutosta.  Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus.  Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta, et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee. Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu. Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. Sillä: "Sinä, Herra, olet minun turvani". Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi. Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikä vitsaus lähesty sinun majaasi. Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.  He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi. Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."

Ainoa varma suoja.

Vierailija
47314/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eristyksissä tai kaukana kotoa. Se, ettei voi tehdä mitään, lamauttaa ja pelottaa. Mitä voi tehdä?

Vierailija
47315/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Marin on Suomen ikioma amiraalin Holdo paitsi, että lopussa sillä ei ole avaruusalusta, jolla varpata vihollinen muusiksi.

Vierailija
47316/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eristyksissä tai kaukana kotoa. Se, ettei voi tehdä mitään, lamauttaa ja pelottaa. Mitä voi tehdä?

Luottamusta voi ylläpitää puhumalla asioista läheisten kanssa. Yhteydenpito viestein, puhelimella ja kuvayhteyden avulla on nykyisin yhä helpompaa.

Vierailija
47317/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaiset järjestivät jopa yhteisiä juhlia nettiyhteyksien avulla. Siitä voi ottaa mallia, jos joutuu olemaan eristyksissä läheisistään. Pitää myös pyrkiä tekemään asioita, jotka tuottavat mielihyvää. Joillekin se on lemmikin kanssa ulkoilu, toiselle liikunta tai meneminen metsään. Voi myös katsoa mieleisiä elokuvia tai kuunnella musiikkia.

Vierailija
47318/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi nuorille on tarjolla erilaisia verkkoyhteisöalustoja, joista voi löytää samanhenkistä juttuseuraa. Tämä voi olla tärkeää varsinkin, jos kouluja aletaan sulkea.

Vierailija
47319/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus koronaviruksesta muistuttaa ilmasto- tai ympäristöahdistusta, joka on myös tämän päivän ilmiö. Monia ahdistaa se, mihin maailma on menossa. Mihin koronavirusepidemia voi johtaa? Nämä tunteet on hyvä tunnistaa itsessään.

Tuohon hyvä lisätä vielä talouden romahdus. Vaikka moni ahdistuksissaan piehtaroiva pitääkin taloutta irrallisena asiana, josta ei tarvitse välittää, niin kyllä laman nyt tullessa se konkretisoituu monelle. Eli Ilmastomuutoksen, virustautien ja laman yhdistelmä se vasta ahdistavaa onkin.

Vierailija
47320/176779 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WHO:n Tedros Adhanom Ghebreyesus twiittasi  tänään...

Our message to countries continues to be: you must take a comprehensive approach to fight #COVID19. Not testing alone. Not contact tracing alone. Not quarantine alone. Not social distancing alone. Do it all.

Ja joku brittiläinen siihen alle  Can you tell boris Johnson that then please

Boris muutti jo mielensä, massatapahtumat kielletään, poliisilla on oikeus pidättää määräystä rikkovat. MM Ascot, wimbledon vaarassa.

Koulut pysyvät auki. Vielä.

Ketju on lukittu.