Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
44581/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen miten erilainen johtaja Obama olisi tässä tilanteessa kuin Trump. Hän pitäisi kansoja yhdistävän puheen, siitä miten meidän täytyy yhdessä voittaa tämä. Toisi yhteen johtavat tiedemiehet jotka kertoisivat mitä täytyy tehdä, niin vakuuttavasti että puupäisimmätkin päättäjät pohjolan perukoilla uskoisivat sen. Sen sijaan tuo oranssi possu käyttää tilaisuuden hyväkseen aloittamalla kauppasodan, syyttelee muita ja luo maailmaan lisää pelkoja ja eripuraa. Kaipaisin ihan oikeita maapallon johtajia nyt.

Käypä tekemässä pikku galluppi Italiassa, että haluaisivatko kuulla tuon kauniin puheen, vai olisivatko halunneet lennot poikki Wuhanista tammikuussa?

Vierailija
44582/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden kohta vikalle hamstrausreissulle. Aloin varaamaan kotivaraa, kun Italiassa alkoi näyttää huonolle jokunen viikko sitten. Ja jos tämä laantuu niin eipähän hetkeen tarvitse käydä kaupassa, kyllä ne ruuat syötyä tulee. Vielä puuro- ja kiisseliaineita, aina unohtuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44583/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi virus on odotettavissa seuraavien 20 vuoden aikana tai jo muutaman vuoden päästä. Nyt viimeistään kaikkien kannattaa alkaa kerätä vastustuskykyä, liikunnalla ja aktiivisella elämäntavalla.

Vierailija
44584/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan viksummat: onko hengityssuojaimia mahdollista desinfioida laittamalla ne 80 C saunaan? Jossakin kirjoitettiin, että virus kuolisi jo 60 C:ssäkin.

Ei voi valitettavasti - se saunan lämpötila vahingoittaa hengityssuojaimen filtteria.

Entä jos on onnistunut saamaan vain yksinkertaisimpia lärpäkesuojia, joissa ei ole sellaista erillistä filtterimötikkää (kääks).

No sit voi kai? Luulisin...

Vierailija
44585/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi virus on odotettavissa seuraavien 20 vuoden aikana tai jo muutaman vuoden päästä. Nyt viimeistään kaikkien kannattaa alkaa kerätä vastustuskykyä, liikunnalla ja aktiivisella elämäntavalla.

Ihmiset unohdavat, kun se on ohi.

Vierailija
44586/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä ei niitä kouluja laiteta kiinni, niin minun linja on, että lapsi ei mene kouluun. Jos tarpeeksi moni tekee näin, niin ehkä se herättää päättäjät tai koulun rehtorin. Ei vaan päästetä lapsia kouluun vaikka niitä ei suljetakaan.

Saatko lapsesi muka pysymään neljän seinän sisällä seuraavat 2 kuukautta?

Vierailija
44587/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten mikään maa pystyy varautumaan pahempaan virukseen, kun koronastakin mennään ihan sekaisin ja käytetään sitä koston välineenäkin (Trump)?

Vierailija
44588/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain kenkää töistä just sopivasti ennen kuin tää alkoi. Nyt vaan mietityttää auttaako mitään olla kotikaranteenissa jos asuu kerrostalossa. Aion silti välttää kontakteja asunnon ulkopuolelle.

Ahdistaa ihan älyttömästi miten vaarallinen tilanne jo on ja tuolla ulkona jos joutuu asioimaan ihmiset liikkuu ilman huolen häivää. Ihan kuin koko ympäröivä yhteiskunta kulkisi sumussa. Kohta sitten herätään, että miten tässä nyt näin kävi. Oikea kunnon Hölmölä. Ei mikään ihme, että päättäjätkin on mitä on. Noihan ne on valinnu.

Hävettääköhän yhtään niitäkään Naistenhuoneen kirjoittajia joiden mielestä piti saada ennen vaaleja vasemmiston naiset johtoasemiin? SDP:n tytöt tanssi vaali-illassa kuin pikkutytöt alakoulun diskossa. Jälki näkyy nyt.

Jaaha, demaripissikset alapeukulla. Tehkää nyt jotain konkreettista, vaikka coronanehkäisytanssi.

Vierailija
44589/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
44590/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.finlit.fi/fi/arkisto/vastaa-keruisiin/koronakevat?fbclid=Iw…

SKS kerää kokemuksia koronaviruksesta 12.3.–15.6.2020

Vuoden 2020 keväästä on tullut koronakevät. Koronaviruksen uusi muoto COVID-19 on muodostunut maailmanlaajuiseksi pandemiaksi ja sitä myöten hallinnut niin kahvipöytäkeskusteluita kuin uutisotsikoitakin. Tartuntatautiepidemia sai alkunsa Kiinasta vuodenvaihteessa ja on matkaajien myötä levinnyt sieltä ympäri maailmaa. Tapauksia on todettu yli 100 maassa, myös Suomessa, ja tartuntojen määrä kasvaa päivittäin. Korona on pudottanut pörssikursseja, perunut konsertteja ja urheilutapahtumia, sulkenut maiden rajoja sekä aiheuttanut laajoja karanteeneja ympäri maailmaa.  

Kerro kokemuksistasi ja tuntemuksistasi koronavirukseen liittyen! Kirjoittamisen apuna voit käyttää seuraavia kysymyksiä:

Mitä tunteita ja ajatuksia koronaviruksen leviäminen maailmalla ja Suomeen on herättänyt?

Onko sinulta tai lähipiiriisi kuuluvalta testattu koronavirusta? Millainen tilanne oli, miltä se tuntui? Mitä seuraavaksi tapahtui?

Oletko joutunut tai onko lähipiirissäsi jouduttu kotikaranteeniin? Millaista kotikaranteenissa eläminen on? Oletko tai onko joku lähipiirissäsi sairastunut koronavirukseen?

Oletko varautunut kotikaranteeniin? Miksi tai miksi et? Miten ja missä vaiheessa aloit varautua?

Miten korona on vaikuttanut arkeesi tai tapoihisi? Miten yrität välttää tartunnan? Vältätkö jotain paikkoja tai tilanteita? Jos vältät, millaisia?

Miten korona näkyy työpaikalla tai koulussa? Millaista ohjeistusta työpaikoilta tai koulusta on annettu koronaviruksesta ja mitä ajatuksia ne ovat herättäneet?

Miten korona on vaikuttanut matkustamiseesi?

Millaista koronaviruksesta tiedottaminen on ollut? Miten media käsittelee aihetta?

Kerro millaista keskustelua koronasta käydään lähipiirissäsi. Entä Internetissä?

Millaisia huhuja, kauhukertomuksia tai vitsejä koronasta tai siihen varautumisesta olet kuullut tai nähnyt? Miten suhtaudut niihin?

Millaisia vaikutuksia tai seurauksia arvelet koronavirusepidemialla olevan maailmanlaajuisesti ja Suomessa?

Keruun järjestää Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Vastaukset arkistoidaan SKS:n arkistoon. Tiedotamme keruun tuloksista syksyllä 2020. Arvomme kaikkien vastaajien kesken kirjapalkintoja.

Lisätietoja:

SKS:n arkisto, puh. 0201 131 240, keruu@finlit.fi

Vierailija
44591/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se tyhmä ajatus, että Sanna Marin ei halua, että valmiuslaki otetaan käyttöön, koska sitten hän menettää valtaa?

Menettää talouden tunnuslukuja, kuten sanoi, yhteiskunnan kokonaisetu. Tämä ei kosketa nuoria ja terveitä. 

Vierailija
44592/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisten liikuntatunteihin kiinnitettävä huomio. Palloiluhallit, uimahallit, jäähallit. Nyt voi reippailla esim metsäretkellä. Noita liikuntahallije vältettävä

Vierailija
44593/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Venäjän rajan yli saa tulla valtavat määrät ihmisiä koko ajan Suomeen ostoksille?

Miten hallitus ei sitäkään asiaa saa hoidettua että venäläiset pysyis poissa. Suomen sisällä ei tehdä toimenpiteitä, vaan ei kyllä rajoillakaan. Ikinä ollut noin saamatonta ja aivotonta hallitusta.

Vierailija
44594/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta pitää sairastua ja kuolla ennen kuin poikkeuslaki otetaan käyttöön? Veikkaan että viikon kuluttua laki on jo voimassa. Miksi ei toimita nyt, kun jotain pelastettavaa vielä on?

Jos tämä ei ole poikkeustila niin kuinka paha tilanteen pitäisi olla että se täyttäisi kriteerit?

Vierailija
44595/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähden kohta vikalle hamstrausreissulle. Aloin varaamaan kotivaraa, kun Italiassa alkoi näyttää huonolle jokunen viikko sitten. Ja jos tämä laantuu niin eipähän hetkeen tarvitse käydä kaupassa, kyllä ne ruuat syötyä tulee. Vielä puuro- ja kiisseliaineita, aina unohtuneet.

Minäkin käyn vielä kaupassa. Parin viikon päästä olisi ollut Helsingissä pari tapaamista, jotka peruin vaikka olin ostanut jo junaliput. Sinne tautipesäkkeeseen ei nyt kannata lähteä.

Kunpa tämä Suomen tautitilanne lähtisi laskuun samoin kuin Kiinassa. Tosin siellä tehtiin radikaaleja ratkaisuja - Suomessa kehotetaan vaan pesemään käsiä.

Vierailija
44596/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin käyn vielä kaupassa. Parin viikon päästä olisi ollut Helsingissä pari tapaamista, jotka peruin vaikka olin ostanut jo junaliput. Sinne tautipesäkkeeseen ei nyt kannata lähteä.

Kunpa tämä Suomen tautitilanne lähtisi laskuun samoin kuin Kiinassa. Tosin siellä tehtiin radikaaleja ratkaisuja - Suomessa kehotetaan vaan pesemään käsiä.

En ymmärrä miksi Helsinkiä + Espoo, Vantaa ei suljeta. Nyt olisi sen aika.

Vierailija
44597/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vuosia panostanut terveyteen syömällä hyvin ja liikkumalla. Veriarvot ei kuitenkaan kohene mitenkään. Sitten kärsin myös uniongelmista ja masennuksesta. Urheilustakaan en enää palaudu kunnolla. En oo edes vanha. Tohon päälle jos läheisiä alkaa mennä en tiedä miten päin olisi. Vtuttaa kun jotkut sitten vain ajattelevat noista vain itseään, muut on ihan sama, vanhukset ja sairaat ihan sama.

En tiedä haluanko olla katsomassa miten sellaset juhlii "kun ei käynyt mitään kun minulla on niin terveet elämäntavat". Johan ne tuolla ihmetteli jossain ketjussa kun joku sai kenkää runsaiden sairaspoissaolojen takia. Hölmöläiset retostelivat miten minä en ole ikinä kipeä kun minä minä ja minun erityiset elämäntavat! Jääkööt tänne pyörittämään tätä ihmemaata!

Vierailija
44598/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan viksummat: onko hengityssuojaimia mahdollista desinfioida laittamalla ne 80 C saunaan? Jossakin kirjoitettiin, että virus kuolisi jo 60 C:ssäkin.

Nyt järki käteen ihmiset. Hengityssuojaimet suojaavat noin 15 minuuttia, sen takia niitä esim haavanhoidossa vaihdetaan usein. Kuinka moni teistä osaa ottaa hengityssuojaimen kasvoiltaan kolonisoimatta samalla likaisilla käsillä kasvot?

Hengityssuojaimet ovat kertakäyttöiset.

Ja kertakäyttöhanskojen suhteen, kuka osaa ottaa hanskat oikeaoppisesti käsistä pois? Niiden laittoa ja poisottoa ei ihan syyttä harjoitella moneen kertaan esim terveydenhoito-oppilaitoksissa ja tehdä pistokokeita ja kertausharjoituksia sairaaloissa.

Ihan paras mitä voi tehdä on olla menemättä julkisiin tiloihin heti kun tuntuu että on tulossa kipeäksi ja olla yskimättä julkisilla paikoilla. Ihan hämmästyttävän moni ihminen ei osaa edes yskiä oikein, vaikka nyt mediassa on koetettu takoa ihmisten päähän kuinka yskitään.

Jos itse otat sen järjen käteen, ehkä ymmärrät, että minulla ei ole mitään sairaalavarastoa niitä suojaimia, vaan 6 kpl ja 3 hlöä perheessä. Olemme jo mahdollisimman pitkälle eristäytyneet, mutta jossakin vaiheessa pitää kuitenkin käydä kaupassa jne. Mikäli ne olisi mahdollista jotenkin puhdistaa, että suojaisivat paremmin kuin ei-mikään, niin olisi helpottava tieto.

Vierailija
44599/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattuna Ruotsiin ja Norjaan Suomen tartuntojen tahti nopeampi.

Vierailija
44600/176779 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapakat, diskot ravintolat, kahvilat.

Ketju on lukittu.