Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
34161/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksit saavat kieltäytyä ottamasta matkustajaa, jolla epäilevät koronatartuntaa tai matkustaja on tullut epidemia-alueelta. Kuljettajan on desinfoitava kaikki mihin flunssapotilas on koskenut autossa, turvavyön soljesta ovenkahvaan.

Tämä on varmaan ihan oikein. Mietin vaan, että millähän konstilla itse pääsisin sinne sairaalaan tai minne nyt se neuvontapuhelin minut käskisikin, JOS oireeni edellyttäisivät. Kun ei ole omaa autoa, ja tuskin kukaan tuttukaan suostuu kustakaamaan tuossa tilanteessa. Lähdenkö fillarilla aika kaukana olevaan sairaalaan? Vaikka olisi kuuymettakin? Bussiin kai saisin mennä? Vai tuleeko sitten jo ihan ambulanssi noutamaan?

He jäävät kotiin sairastamaan aivan kuten Kiinassakin ja jos vointi menee huonoksi niin kuolevat kotiin. Ei pari ambulanssia ehdi kaikkia kuskaamaan. Koronapotilaitahan ei voi ottaa jokaisen ambulanssin kyytiin koska se olisi aina desinfiointi kyydin jälkeen. 

Eli siis voin mennä siihen testiin sitten taksilla?  Enhän minä voi tietää ennenkuin olen ollut testissä, että se on koronaa...

Sitten varmaan olet ainakin sen verran vastuullinen, että a) käytät hengityssuojainta ja kertakäyttökäsineitä matkan aikana b) otat taksikuitin taksin numeroineen talteen, jotta thl saa tarvittaessa kuskin selville ja kontaktoitua.

Vierailija
34162/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen samaa mieltä. Siitä, että tautitapauksia voi olla maassamme näitä 15.sta  löydettyä ja varmistettua enemmän.

Onhan se nyt itsestään selvää, että ilmoittaminen on jokaisen omalla vastuulla. Eivätkä kaikki uskalla sitä tehdä. Ei, vaikka olisivatkin käyneet matkoilla alueilla, joissa virusta on enemmän. Sama koskee myös näiden ihmisten lähipiirissä olevia.

Toinen juttu on sitten kokonaan se, saadaanko tämä tauti pysymään sillä tavalla aisoissa, ettei pääse tulemaan niitä tautiketjuja.

Mikäli ihmiset jatkavat matkustamista, niin sekin on selvää, että tautitapauksia tulee jatkossa vielä enemmän. Samoin Covid- 19 taudin puhkeaminen varsinaiseksi ja viralliseksi epidemiaksi on vain ajan kysymys.

pssst. Suomessa varmistettuja on nyt 19, ei 15...

Oho!!

Karmee määrä verrattuna influenssa potilaisiin,

paljonkohan niitä tuhansia ja nekin kuolee osa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
34163/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksit saavat kieltäytyä ottamasta matkustajaa, jolla epäilevät koronatartuntaa tai matkustaja on tullut epidemia-alueelta. Kuljettajan on desinfoitava kaikki mihin flunssapotilas on koskenut autossa, turvavyön soljesta ovenkahvaan.

Tämä on varmaan ihan oikein. Mietin vaan, että millähän konstilla itse pääsisin sinne sairaalaan tai minne nyt se neuvontapuhelin minut käskisikin, JOS oireeni edellyttäisivät. Kun ei ole omaa autoa, ja tuskin kukaan tuttukaan suostuu kustakaamaan tuossa tilanteessa. Lähdenkö fillarilla aika kaukana olevaan sairaalaan? Vaikka olisi kuuymettakin? Bussiin kai saisin mennä? Vai tuleeko sitten jo ihan ambulanssi noutamaan?

He jäävät kotiin sairastamaan aivan kuten Kiinassakin ja jos vointi menee huonoksi niin kuolevat kotiin. Ei pari ambulanssia ehdi kaikkia kuskaamaan. Koronapotilaitahan ei voi ottaa jokaisen ambulanssin kyytiin koska se olisi aina desinfiointi kyydin jälkeen. 

Eli siis voin mennä siihen testiin sitten taksilla?  Enhän minä voi tietää ennenkuin olen ollut testissä, että se on koronaa...

Tietysti voit mutta ei kannata näyttää kovin sairaalta ettei taksi kurvaa pois paikalta ennen kuin ehdit edes kyytiin. 

Vierailija
34164/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karsea tuo Diamond Princessin tapaus. Mitenkähän mahtaa tulevan sesongin risteilyjen myynti vetää tällä hetkellä?

Se on kieltämättä myös Suomelle potentiaalinen hirmuisen riskin paikka, sillä valtion Finnveralla on järisyttävän isot takaukset tilatuille laivoille ja telakoille: VK 2019;

Vastuukanta, vientitakuut ja erityistakaukset sisältäen pk- ja midcap-

vientitakuut: 25 489 Me (23 631), muutos 8 %

• Tästä alus- ja telakkavastuiden osuus 13 786 Me (12 835)

• Nostetut vastuut 11 443 Me (10 275), muutos 11 %, tästä alus- ja

telakkavastuiden osuus 3 669 Me (3 005)

• Nostamattomat vastuut 9 486 Me (9 474) ja sitovat tarjoukset

4 560 Me (3 881), muutos yhteensä 5 %, näistä alus- ja

telakkavastuiden osuus yhteensä 10 117 Me (9 830)

Elina lukee varmaan tätä palstaa, koska nostaa nyt takausasiatkin esiin ;)

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/eaaae971-2494-4aa3-b5bc-0f3c7cc67…

Suomeksi sanottuna Suomi tulee velkaantumaan ehkä niin paljon, että mikään maa ei anna meille enää lisävelkaa (josta maksettaisiin mm. terveydenhuolto ja ihmisten tuet).

Silloin Suomi saattaa joutua polvilleen ja kerjäämään apua Euroopan keskuspankilta.

Eurokriisikin voi vielä tulla, ja kuka silloin auttaa Suomea.

Vierailija
34165/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla monelle yllätyksenä, kun on akuutti tarve taksille. Ainakin normaalin kasvosuojaimen tai ffp3-maskin ja kertakäyttöhansikkaisen käyttö ehkäisisi viruksen leviämisen taksissa. Samoin kuin muissa pidemmissä lähikontakteissa kuten kokouksissa, kauppaneuvotteluissa, hammaslääkärillä, kampaajalla, kosmetologilla, hierojalla,

Yksinkertaisempaa olisi, jos taksikuskit tarjoavat kasvosuojan ja käsidesiä asiakkaalle.

Jos taksikuskilla oikeus kieltäytyä eikä ambulanssia soiteta niin millä h€lvetillä ne koronatyypit sitten matkustaa...tuskin kävellen eli ne menee JULKISILLA!!! Voi saakelin saakeli!

Niin tai ambulanssia ei suostuta lähettämään paikalle, eikä taksiin pääse. Sitten vaan bussilla.

Vierailija
34166/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä Suomessa estää sen, että täällä ei kohta ole kuin Italiassa koronan suhteen?

Tällä hyssyttely määrällä tilanne on kohta menetetty.

Who:kin kehotti kaikkia maita varautumaan. Suomi ei varaudu mitenkään. (ainoa, mitä on tehty, on kaivettu esiin influenssavalmiuspaperit. Luettu ne, muttei ole tehty mitään.)

Hallitus kuvittelee, että se on riittävä varautuminen kun sanotaan että on varauduttu ja vielä aivan erinomaisesti.

Tämä virus on ihan tylsä juttu ja varsinkin siksi että pitäisi jaksaa keskittyä suomalaisten ja Suomen etuun, paljon kivempaa on keskittyä kaikella tarmolla johonkin muuhun kuten vaikka Kreikan tekemisten haukkumiseen ja oman erinomaisuuden esiin nostamiseen. Naistenpäivääkin piti ehtiä juhlimaan ihan Nykissä asti.

Vierailija
34167/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit tietty kuvitella meneväsi testiin. Sen ottamisesta et itse päätä.

Ja jos/kun epidemia pian alkaa, ei testejä oteta kuin siinä tapauksessa, että sillä on jotain vaikutusta hoitoon. Jos siis olet perus kuumepotilas joka on vielä jaloillaan, tulet käännytetyksi kotiin takaisin sairastamaan. Ilman mitään testiä.

Vierailija
34168/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voit mutta ei kannata näyttää kovin sairaalta ettei taksi kurvaa pois paikalta ennen kuin ehdit edes kyytiin. 

Eikun soitat sinne ensin ja sitten ne ohjeistaa, että miten sinne testiin mennään. Olikohan Jyväskylästä vai mistä joku haastateltu terveydenhuollon ihminen kun sanoi, että jos ei omaa autoa ole, niin ambulanssilla. Mihinkään julkisiin ei pidä mennä.

Vierailija
34169/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus tietää sijainti kirjoitti:

Olisi hyvä, jos Suomessa olisi kartta - apps sovellus, jossa näkyisi, missä sairastuneita on.

Tämä siksi, että perussairaat ja haavoittuvat henkilöt voisivat suojella irseään, kiertää ko. Paikat kaukaa.

Hong kongissa on tälläinen sovellus, linkki oli tällä palstalla. Kiitos sinulle, joka sen laitoit.

Tilanne on nyt se, että maantieteellistä infoa tarvitaan. Perusairaille on mielestäni oikeus tietää, missäpäin yleisvaarallista tautia on.

Muuten elämä ja liikkuminen on kuin venäläistä rulettia. Pitäisi olla oikeus yksilöllä kiertää se venäläisen ruletin revolveri.

Koska riski sairastua liittyy kohtaamisiin.

Hong Kongissa ja Singaporessa tosiaan tällaiset tiedot käytössä https://chp-dashboard.geodata.gov.hk/covid-19/en.html ja juurikin näissä maissa ei ole lähtenyt tapaukset eksponentiaalisesti leviämään! Ihmiset osaavat itse vältellä näitä paikkoja, joissa sillä hetkellä sairastuneita eivätkä saa lisätartuntoja menemällä juuri väärällä hetkellä "kuumalle" alueelle. 

Vierailija
34170/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin viimme yönä sellasta unta että Marin ajoi bussia. Se meni hullua vauhtia ala- ja ylämäkiä, ohuita serpentiiniteitä. Marin nuokkui välillä ja bussi seilasi miten sattuu. Lumi vaan tuiskusi. Pelkääjän paikalla istui Sale. Saulin takana vaimonsa, hänen takana lapsensa, jolla sentäs turvavyö.

Bussi oli täynnä populaa, nuoria ja vanhoja. Mua huimasi miten vauhti oli holtitonta. Eikä kyydistä päässy pois. Jotkun vaan naureskelivat. Mä etsin turvavyötä. Ja löysinkin, mutta päättelin, että jos kosahtaa, kosahtaa niin kovaa että se on sitten menoo.

Vierailija
34171/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntatasolla ruokahuollon resurssit (enemmänkin sen puute) käy selväksi Puolustusministeriön julkaisemasta turvallisuuskomitean (2015) tutkimusraportista sekä ohjeista kuntatasolla. Raportissa käsitellään pitkän sähkökatkon vaikutuksia yhteiskunnassa. Tuo julkaisu on hyvä lukea. Se kertoo karulla, mutta asiallisella tavalla missä tilassa yhteiskuntamme varautumistaso on ja kuinka tärkeää kotivara on.

Käytännössä kunnan voimavarat eivät riitä ruoan  jakeluun  kaikille  kunnan  asukkaille.  Siksi  etusijalle  pitää  asettaa  kunnan  ruokapalveluja  normaalioloissakin käyttävät ryhmät eli terveyskeskusten vuodeosastojen  potilaat, vanhainkotien  ja  palvelutalojen  asukkaat,  kotipalvelun  ja  kotisairaanhoidon  asiakkaat  sekä  lastensuojelulaitoksissa asuvat lapset ja nuoret.

https://www.defmin.fi/files/3070/sahkoriippuvuus_modernissa_yhteiskunna…

Vierailija
34172/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit tietty kuvitella meneväsi testiin. Sen ottamisesta et itse päätä.

Ja jos/kun epidemia pian alkaa, ei testejä oteta kuin siinä tapauksessa, että sillä on jotain vaikutusta hoitoon. Jos siis olet perus kuumepotilas joka on vielä jaloillaan, tulet käännytetyksi kotiin takaisin sairastamaan. Ilman mitään testiä.

Näin juuri. Koronahoitajien puhelinneuvontoja aukeaa varmaan pian pitkin maata ja ainoastaan sairaalahoitoa tarvitsevat ehkä testataan.

Vierailija
34173/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on, että koronavirus antaa mahdollisuuden parantaa nykysukupolvia henkisesti rasittavaa elämäntyyliä.

Vierailija
34174/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen samaa mieltä. Siitä, että tautitapauksia voi olla maassamme näitä 15.sta  löydettyä ja varmistettua enemmän.

Onhan se nyt itsestään selvää, että ilmoittaminen on jokaisen omalla vastuulla. Eivätkä kaikki uskalla sitä tehdä. Ei, vaikka olisivatkin käyneet matkoilla alueilla, joissa virusta on enemmän. Sama koskee myös näiden ihmisten lähipiirissä olevia.

Toinen juttu on sitten kokonaan se, saadaanko tämä tauti pysymään sillä tavalla aisoissa, ettei pääse tulemaan niitä tautiketjuja.

Mikäli ihmiset jatkavat matkustamista, niin sekin on selvää, että tautitapauksia tulee jatkossa vielä enemmän. Samoin Covid- 19 taudin puhkeaminen varsinaiseksi ja viralliseksi epidemiaksi on vain ajan kysymys.

Oho!!

Ei kannata verrata influenssaan kun ei ole!, Pahin skenaario on paha, siksi karanteenit!

Vierailija
34175/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan siivousfirmoille tullut paljon viestejä koskien Koronaa?

Meille tuli eilen vasta ensimmäinen viesti; kaikki pinnat pitää tietysti pyyhkiä joka päivä, vaikka sopimuksessa lukisi mitä. Muiden töiden lisäksi. Ilmaiseksi tietenkin.

Vierailija
34176/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nzz.ch

Joana Kelen 06.03.20, 5.30

Sveitsiin levisi P. Italiasta:

24.2 - 3.3.20:

1-2-8-14-20-23-46... kokonaismäärä

joista vain 14 positiivista jäljitettiin aiemmista.

Tilanne nyt n. 250 positiivista.

Eksponentiaalinen leviäminen. Johtaa ilman toimenpiteitä yli maan.

Lukusarja verrattavissa Suomeen 1:1.

Vierailija
34177/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten varmaan olet ainakin sen verran vastuullinen, että a) käytät hengityssuojainta ja kertakäyttökäsineitä matkan aikana b) otat taksikuitin taksin numeroineen talteen, jotta thl saa tarvittaessa kuskin selville ja kontaktoitua.

Takuulla. Minä olen ehkä supervarautuja; tilasin jo vissiin pari viikkoa sitten hengityssuojaimiakin. Tosin en silloin tiennyt, millaisia niiden olisi pitänyt olla. No kuitenkin ovat FFP2- mallisia. Kertakäyttökäsineitä sattuu olemaankin, käsi-ihottuman jäljiltä. 

Asun yksin ja aion pysytellä kotona. En ole muutenkaan huippusosiaalinen ihminen. Telkkarissa on Netflix.

Vierailija
34178/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho!!

Tämä ei ole influenssa! Ota selvää asioista.

Vierailija
34179/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän oli jo asiaa monessa paikkaa.

Tartuntataudin kohdalla täytyy olla yhteydessä hoitavaan tahoon ja he järjestävät tarvittaessa kuljetukset, useimmissa tapauksissa varmaankin sen ambulanssin. Jos hoitava taho ei pidä tällaista kyytiä tarpeellisena, voi käyttää sitä liikkumistapaa jonka katsoo parhaaksi. Oma auto, taksi, julkiset. Terveydenhoito päättää, kuljettaja kuljettaa.

Pyörällä tai jalkaisin ei ole kenenkään pakko lähteä liikkeelle, sitä ei tarvitse pelätä.

Ja nuo käytettävissä olevat autot tai käyttöön tarpeen vaatiessa otettavat autot eivät Suomessa ihan heti lopu kesken.

Vierailija
34180/176779 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa ei taudin laantuminen tapahtunut itsestään, vaan hyvin tiukilla karanteeneilla.

Onko meillä muka valmistauduttu sellaiseen?

Mitä enemmän tästä viruksesta tulee ilmi, niin sitä todennäköisempää on että tämä "tekele" karkasi Kiinalta vahingossa. Se selittää myös sen miksi Kiina löi noin kovat karanteenit päälle ja alkoi rakentaa pikavauhtia uusia sairaaloita vain näiden sairastuneiden hoitamiseen. Tiesivät liian hyvin. ettei tätä virusta voi päästää leviämään yhtään laajemmalle koska tätä prkelettä ei nujerra mikään ja täydellisesti (ennalleen) toipuneita ei tule, vaan virus jää sairastuneen elimistöön tekemään sitä mitä se on suunniteltukin tekemään. Tämän viruksen perimmäinen tarkoitus ei ole aiheuttaa flunssaa eikä edes sen oireita.

Ketju on lukittu.