Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sellaisia italiasta tulleita ja ihan vähän vaan sairaita kuinka paljon? Onhan se nyt noloa mennä pienessä flunssassa mihinkään testeihin ja tuleehan siitä niin kamala hässäkkä ja ei täs nyt mitään. Ihan hyvin voin mennä töihin. Köh köh.
Eikös tuollainen ollut juuri se oslolainen lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollain palstalaisella, jolla on ylimääräistä aikaa käsillä, innostusta tehdä uusi ketju ja postata sinne tästä ketjusta vinkkejä ja toimintaohjeita koronaviruksen varalta?
Eihän se tietenkään mikään käsikirja olisi, mutta voisi auttaa ihmisiä löytämään ohjeita asiasta. Toki jokaisen pitää itse päättää, mistä vinkistä ottaa vaarin.
No mitä ne ohjeet on? Siis nyt kotivarat, käsidesit yms mutta muuta?
Vierailija kirjoitti:
Hälyttävä BBC:n video Iranista:
https://twitter.com/i/status/1234690297839439872
Ruumita on Iranissa paljon.
Mikä tästä tekee BBC:n videon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näistä epäilyistä pitää uutisoida. Eikö riitä että uutisoidaan vaan tartunnat.
Turhaan luodaan mielikuvaa että on nyt valtavasti joka puolella.Näinhän nyt tehdäänkin ja hyvä niin. Toki jos kyseessä olisi laaja altistuminen, siitä on hyvä tiedottaa, ettei tilanne pääse karkaamaan käsistä.
Minusta epäilytkin pitäisi uutisoida. Osaisi varoa tietyllä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Jäitä hattuun. Ruma ilma pääkaupungissa, vesilumiräntää, tuulee. Kyllä maailma nyt on aivan sekaisin. Reikan pojat jos ei pistäneet hanttiin niin olisi tulossa suuri lauma ihmisiä ja eihän tuosta tiedä miten käy. Tallouskasvua ennustetaan että ei kasva, pörssikurssit sukeltaa. Ai jai. Eikä tiedä milloin pääsee Italiaan, Roomahan se on mun lermppari. Eiköhän tämä tästä.
Toivotaan että yläkerran häiskä antaa meille näitä vaihtelevia säitä rännästä kuivaan pakkaseen siksi että se edes jollain tavalla auttaisi viruksen häätämisessä.
Vaikka meillä on otolliset olot virukselle niin jaksan silti toivoa että tämä sään jatkuva vaihtelu ei olisi sille hyväksi. Tämä on vain toivetta ja mutua, ei tieteellistä faktaa joten ei herneitä nenuun kiitos :)
Kädet ristiin ja rukoillaan että Suomi pääsee tästä vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa taas 5 uutta tapausta, yhteensä jo 35. Luin muutama päivä sitten, että ruotsissa oli jo silloin testattu yli tuhat ihmistä. Onkohan kellään tuoreempia tietoja pohjoismaista, kuinka paljon kussakin maassa testattu ihmisiä? Suomessa varmasti vähiten testattu, kun jopa Islannissakin on jo löydetty 16 tapausta. Tanskassa 10 tapausta ja Norjassa 33.
Viimeisin testattujen määrä, jonka muistan nähneeni pari päivää sitten, oli 130 testattua Suomessa. Se tuskin on enää lähelläkään tuota enää. Toivotaan ainakin, etä perässä olisi nolla.
4.3. klo 12.52 Suomessa on testattu yli 200 ihmistä koronaviruksen varalta
THL kertoo, että Suomessa on tähän päivään mennessä tutkittu yli 200:n näytteenottokriteerit täyttävän potilaan näytteet.
No wau..
Eli reilu 200 testiä on tuottanut 7 tartunnan saanutta. Reilu 1000 testattua tuottaisi siis 35 tartunnan saanutta eli mentäisiin aivan tasatahtia Ruotsin kanssa.
Eikö Ruotsissa ole testattu reilu tuhat ihmistä ja tuloksena on 35 koronan saanutta?
On ja Suomessa tuosta n. 200:sta otetusta näytteestä ei ole saatu tuloksiakaan kaikista. Ti-ke on testattu paljon, mutta tuloksia ei ole vielä.
Okei. Suomen "hyvä" tilanne verrattuna naapurimaihin johtuu siis ainoastaan laiskemmasta testaamisesta ja täällä(kin) virus leviää todennäköisesti ihan hurjaa vauhtia.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/bf17e49b-a8cc-431e-ad2d-8b04a3307058
"Emme ole koskaan nähneet hengitysteiden taudinaiheuttajaa, joka pystyy leviämään yhteisötartunnan (community transmission) avulla" sanoo WHO:n johtaja. Eli eikai korona nyt tyhjästä synny, kai jokaisen sairastuneen on täytynyt saada tartunta joltakulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin viimeksi huulipunahallitus on ottanut sanallakaan kantaa tähän korona-keissiin?
Keissit ne on vaan mielessä! Meinasitko ostaa Karhua vai Karjalaa?
Miten isona keissinä saa Coronaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollain palstalaisella, jolla on ylimääräistä aikaa käsillä, innostusta tehdä uusi ketju ja postata sinne tästä ketjusta vinkkejä ja toimintaohjeita koronaviruksen varalta?
Eihän se tietenkään mikään käsikirja olisi, mutta voisi auttaa ihmisiä löytämään ohjeita asiasta. Toki jokaisen pitää itse päättää, mistä vinkistä ottaa vaarin.
No mitä ne ohjeet on? Siis nyt kotivarat, käsidesit yms mutta muuta?
2 m välimatka ihmisiin. Erakot ja introvertit ovat tässä vahvoilla. Vältä väkijoukkoja. Älä koske naamaasi muuten kuin vastapestyillä käsillä. Käsienpesu saippualla vähintään 20 sekuntia, useita kertoja päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iranissa vapautetaan 54 000 vankia koronaviruksen vuoksi. Tervetuloa!
tervetuloa, autamme teidät turvaan! t: tytöt
Siis mitäh!!! Onko tuo totta vangit vapautetaan. Miksi.
Että ihan kaikki vankiloissa ei vaan kuolisi tuphon, uutinen löytyy is:n sivuilta.
Tuo ruumisvideo Iranista on todella hälyttävä.
Ei ole ollenkaan mahdotonta, että samanlaisia videoita kuvataan kohta Suomessakin. Ei se tauti ole yhtään vähemmän tarttuvampi tai tappavampi täällä lottovoittajien maassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä Kannattaa kaikkien vähättelijöiden lukea!!! https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006426526.html
Tuon mielipiteen kirjoittajan tulisi ymmärtää ettei vakavassa epidemiatilanteessa noudateta tasa-arvoa. Silloin priorisoidaan. Jos hoitoa ei riitä kaikille, suunnataan resurssit todennäköisimmin selviäville ja heidän keskuudessa nuorimmille ensin. Tästä on ollut puhetta täällä aikaisemminkin ja samaa metodia noudattavat muutkin länsimaat.
Onneksi nuoret pääsäntöisesti sairastaa kevyesti eivätkä kuormita terveydenhuoltoa. Puolet suomalaisista kuuluu riskiryhmään. Perusterveistäkin osa tarvitsee sairaalahoitoa ja kuolee siitä huolimatta. Kyllä riskiryhmäläisille kuitenkin tilaa sairaalahoidon osalta löytyy tämän taudin osalta kun etenkin nuoret ja lapset käyvät taudin kevyenä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kansalaisille ei anneta nyt hyvissäajoin ohjeita miten koronan kotihoito kannattaa kussakin perheessä järjestää. Miten lääkitään jne. Ehtisivät perheet valmistautua ja varata lääkkeitä, kuumemittareita ja nesteitä tai mitä nyt hyvänsä suosittelevatkaan. Kohta ollaan taas "yllättäen" tilanteessa, jossa sairaita määrätään kotihoitoon, koska sairaalapaikat kortilla. Sitten ruvetaan kovalla kiireellä laatimaan ohjeita ja järjestetään sekava tiedotus siitä.
Tätä minäkin mietin eilen nukkumaan mennessä. Tässä täytyy nyt valmistautua siihen, että sairastuu joko itse tai puoliso tai lapsi. Niin mitäs sitten, ilmeisesti kotona karanteenissa sairastetaan ja muut saavat väkisinkin tartunnan.
Olen varannut jotain valmisruokia ja lapselle myöa suklaata, kun ruoka tuskin maittaa kipeänä. Ja on laimennettavaa,mehua ja särkylääkettä. Meillä on pieni asunto ja vain yksi vessa, joten kyllähän se virus olisi kaikilla silloin.
Mutta tilanne on sellsinen, että olen todellisuudessa lapsen yh, lapsi ei ole miehen, eikä hän osallistu normaaliinkaan hoitamiseen arkena tai ole lapsenvahtina, jos olen poissa kotoa. Eli elää rinnakkaiselämää ja minä ja lapseni toista elämää. En voisi lainkaan luottaa siihen, että hän huolehtisi lapsesta, jos minä joutuisin vaikka teholle sairaalaan. Ei hän edes huomaisi tai kuinkahan paljon välittäisi, jos lapsi alksisi saada oireita sillä välin. Mun olisi käytännössä otettava lapsi sinne sairaalaan kanssani eristykseen.
Entä jos lapsi olisi se sairastuja? Tästä on kokemusts siltä ajalta, kun olin yh ihan konkreettisesti ja lapsi sai keuhkokuumeen. Se oli aivan hirveää aikaa. En uskaltanut lähes nukkua vaan tuntui, että pitää valvoa koko ajan, jos vaikka olo huononee yllättäen. Olimme siis kotihoidossa vakavan taudin kanssa ja oli välillä myös epäilyä verenmyrkytyksestä. Ja piti koko ajan laskea ja kirjata, montako hengenvetoa hän vetää minuutissa, että miten tilanne kehittyy. Tämä koronahan voi pahentua vielä nopeammin yhtäkkiä. Kodeissa pitäisi olla jotain laitteita, joilla voi mitata esim hapettumista jne.
Entä iäkkäät perussairaat vanhempani, jos ovat kotihoidossa koronassa? Ei kai heitä voi jättää yksin pärjäilemään? Siis onhan heistäkin huolehdittava. Menenkö minä sinne hoitamaan vai pitäisikö ottaa heidät meille olohuoneeseen sairastamaan, varsinkin jos ollaan kaikki saatu se tartunta? Sellaisia perhepiirin jättisairastupia koteihin?
Suurin osa tulee sairastamaan koronan luultavasti tällä lailla kotona. Nämä tilanteet pitäisi suunnitella ja hahmottaa etukäteen. Tarvittaisiin ammattilaisten neuvoja, sillä meistä kukaan ei ole terveydenhuoltoalan ihminen todellakaan, ei ole pohjalla mitään ammattiosaamista.
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt onko jotain mitä voidaan tehdä tälle? Kaikki alkaa jostain. Nyt jos muuta vaihtoehtoa ei ole, niin vaikka "mammojen vauvapalstalta". Konkreettisia ehdotuksia?
Ainoa keino estää epidemiaa siirtymästä ja muodostumasta uudelle alueelle on estää virusta fyysisesti tulemasta alueelle jossa virusta ei ole.
Se virus ei ilmeisesti ole tullut Suomeenkaan ilmavirran mukana tuulessa leijailemalla eikä lintujen tai hyönteisten mukana vaan ihmisten mukana lentomatkustajana.
Ainoa tehokas keino olisi ollut estää matkustaminen niiltä alueilta joissa virusta on aluksi havaittu.
Niin ei tehty alkuvaiheessa riittävässä määrin eikä tehdä edelleenkään koska Finnairkin hakee vielä potentiaalisia taudin tartuttajia mm. Italiasta Suomeen.
Koska tuota ainoaa keinoa estää viruksen eteneminen ei haluta tai kyetä riittävässä määrin ja riittävän aikaisin käyttämään, epidemian laajeneminen jatkuu eikä sitä pystytä estämään useaan viikkoon, mahdollisesti useaan kuukauteen.
Virus käyttää kaikki ne leviämismahdollisuudet mitkä sille annetaan. Sille kelpaa kulkuvälineeksi niin Tupolev, Boeing kuin Airbuskin.
Sille kelpaa kantajaksi niin mies kuin nainenkin, niin musta kuin valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hälyttävä BBC:n video Iranista:
https://twitter.com/i/status/1234690297839439872
Ruumita on Iranissa paljon.
77 virallisten tietojen mukaan. Miksei niitä heti polteta?
Johan tuossa videossa näkyi varmaan jo neljännes tuosta "virallisesta" ruumismäärästä.
Mitä jos.. tehdään lista missä on faktat sekä arvio tulevaisuudesta?
Lähdelinkkeineen.
Tämä ketju on niin pitkä ja asia "monimutkainen" joten se on myös perustoimittajankin kapasiteetin ulkopuolella. Joku palstaa lukeva toimittaja, uskaltaisi tehdä jutun? Tai onko riippumatonta julkaisua?
Onko ketään, muita kuin "kotiäitejä" jonka mielipide ei ketään kiinnosta.... joka voisi postata KOKONAISUUDEN johonkin? Tyyliin se uskottava asiantuntija....
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaikki koronavirukseen viittaavat oireet. Mutta myös pahoinvointia, voiko se liittyä koronaan?
No oletko ollut esim. Italiassa tai tavannut jonkun koronalle altistuneen? Soita sinne neuvontapuhelimeen. Luultavasti tavallista mahatautia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tässä ketjussa NIIN s..tanan paljon nuo kaikki TYTTÖhallitus, TAMPAXhallitus, TYTÖT, HUULIPUNAhallitus jne että en pysty enää seuraamaan, vaikka olin alusta saakka mukana. Kiitos ja hei.
So tell me what you want, what you really really want.....
I wanna
156 000 partalasta Koronan kera
T. Spaissarihallitus
Oliko tää Baby Spicen soolo? Multa meni vähän Ohi...
Iltaa taas täältä Ranskasta! Kirjoittelin noin sata sivua sitten kuulumisisa ja tässä lisää. Alueellamme on nyt 51 sairastunutta, joista 47 sairaalahoidossa, kuka missäkin. Pari ensimmäistä potilasta on parantunut (28-vuotias mies, joka sai tartunnan Milanosta sekä 49-vuotias Dolomiiteilta tartunnan saanut). Molemmat olivat hoidossa Sveitsin puolella, joten heidät lienee tilastoitu toisen maan kantaan.
Kaupoissa ei näy "maailmanlopun" meininkiä, ehkä normaalia rauhallisempaa. Vessapaperiakin riittää. Radiosta tulee tietoiskuja koronan torjuntaan - tyyliin käyttäkää maskia, yskikää hihaan ja peskää käsiänne! Yhtään maskia en ole liikenteessä kyllä nähnyt.
Lähin yliopisto ilmoitti, että kaikki luennot nauhoitetaan. Siellä on maanantaina positiivisen testin antanut opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tässä ketjussa NIIN s..tanan paljon nuo kaikki TYTTÖhallitus, TAMPAXhallitus, TYTÖT, HUULIPUNAhallitus jne että en pysty enää seuraamaan, vaikka olin alusta saakka mukana. Kiitos ja hei.
So tell me what you want, what you really really want.....
Oikeasti vika ei ole naisissa. Suomessa on valtavasti tolkunnaisia kuten esim. Susanna Koski.
No nyt tuli sellainen esimerkki ettei tiedä pitäisi itkeä vai nauraa.
Rumppikin on sinusta varmuudella tolkun mies?
TÄMÄ ON HARTAIN PYYNTÖ MITÄ VOIN ESITTÄÄ SUOMEN KANSALLE :
PERUKAA KAIKKI MATKAT PUOLEKSI VUODEKSI ! Jokaisella on lähipiirissä vanhuksia ja riskiryhmiin kuuluvia. Ei olisi kiva alkaa järjestämään ennenaikaisia hautajaisia.
Se vaan on fakta, että nykyisen tiedon mukaan 3% kuolee.
Tämä ei ole influenssavirus eikä läheskään siihen verrattava virus. Influenssaan on rokote.
Monen lähipiirissä on varmasti syöpälääkityksellä olevia ihmisiä. Heidän todennäköisyys kuolla on suuri. Syöpäpotilaita on niin nuoria kuin vanhoja.