Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Iranin ylimmän johtajan ajatollah Ali Khamenein neuvonantaja Mohammad Mirmohammadi, 71, on kuollut koronaviruksen aiheuttamaan sairauteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusin coronatartunta Vantaalla. Ollut töissä altistaen mahdollisesti koko työpaikkansa 1400 henkilöä
Linkki? Pliis! "
Linkkiä en pysty laittaa, kuultu kyseisen tehtaan henkilökunnalta ja altistusketjuja selvitellään
Älkää ikinä osallistuko mihinkään thl terveystutkimuksiin. Laittakaa mailia sinne ettette enää osallistu.
Tutkimusjohtajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleislakkoon kaikki kunnes thl alkaa toimia kuten japanissa ja italiassa. Kunnon karanteenit, matkustuskiellot.
Laitoin kyselyn tänne että olisitko valmis yleislakkoon koska thl ja hallitus saamattomia. Mutta se poistui.
Katsoin äsken että yksi oma kommenttini on myös poistettu. Se koski hoidon priorisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltovarmuuskeskuksen johtaja sanoi äsken YLE uutisissa, että jokaisella pitäisi olla 72 tunniksi kotivara käytössään kotona. Mutta ei hamstraamaan tarvitse ruveta hänen mukaansa.
Jotain kehitystä siis kuitenkin edes!
Mitenköhän se 72h.n kotivara riittää, jos joutuu yllättäen 14vrk.si karanteeniin, ja asuu yksin?
Kaikilla ei ole "jokuja" jotka kävisivät kaupassa.Ei tietenkään mitenkään. 72h on vain minimisuositus. Nyt kun on tiedossa, että on mahdollista joutua 2 viikon karanteeniin jos itse tai joku läheinen saa viruksen, kotivara tietenkin mitoitetaan sen mukaan. Yhteiskunnalla ei missään tapauksessa ole mitään mahdollisuuksia kuskata kansalaisille ruokaa jos epidemia puhkeaa meillä. Se on valitettava fakta ja siihen kannattaa varautua sen mukaisesti.
ryynejä, jauhoja, pastaa, riisiä, hernekeittopurkkeja, tonnikalapurkkeja, sardiiinia, pakkaseen omaa tehtyä ruokaa jne. Tietenkin vessapaperia, käsidesiä, saippuaa, pyykinpesupulveria jne
Tämä mies tartutti oireettomana ollessaan yhdeksään ihmiseem matkallaan koronan ja vasta sitten itse sairastui.
Tullut omalla nimellään julkisuuteen.
https://edition.cnn.com/2020/02/11/europe/steve-walsh-uk-coronavirus-pa…?
Thl suoltaa sitä kakkaa ettei oireeton tartuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltovarmuuskeskuksen johtaja sanoi äsken YLE uutisissa, että jokaisella pitäisi olla 72 tunniksi kotivara käytössään kotona. Mutta ei hamstraamaan tarvitse ruveta hänen mukaansa.
Jotain kehitystä siis kuitenkin edes!
Pääministeri kyllä teki MEGAMOKAn vähätellessään kotivaraa, jonka tietoisuuden eteen niin monet järjestöt Martoista alkaen ovat tehneet jo vuosia töitä. Huoltovarmuuskeskus, SPEK ja monet muut tahot ovat toitottaneet tätä 72 tunnin kotivaraa vuoden jokaisena päivänä vuosikausia, mutta nyt sitten alkaa kansalaisetkin kuulemaan sitä ensimmäisen kerran. Kotivarasuositus on ollut olemassa kymmeniä vuosia, sen sisältöä vaan on päivitetty aikojen myötä.
Myös pelastuslaki velvoittaa kansalaiset omaehtoiseen varautumiseen siinä missä yhteiskunnan yhteiskunnalliseen varautumiseen.
https://www.defmin.fi/files/3070/sahkoriippuvuus_modernissa_yhteiskunna… (Puolustusvoimien julkaisu, sivu 103)
Hieman ohi aiheen, mutta tuli itsellekin tuo kotivara vasta tämän koronan myötä tutuksi. Siis tuo 72 tunnin versio. Kommentoin tänne jo varmaan seitsemänsataa sivua sitten että mulla on ollut kotivara niin kauan kuin olen omillani asunut, mutta se on ollut kahden viikon ajalle. Ja olen siis luullut että yleinen ohjeistus on tuo kaksi viikkoa, mutta ilmeisesti ei? Mistähän ihmeen Maailmanloppuun varautumisen ABC:stä olen oman kotivaraohjeistukseni kaivanut aikoinaan. Ihmekös jos tutut ovatkin pitäneet mua maailmanloppuun varautuvana hysteerikkona kun olen jo vuosia kaikille mainostanut että kaikilla kuuluisi aina olla vähintään kahdeksi viikoksi säilyvää safkaa.
Vaikka vuosien varrella olen monesti harrastanut eri ajatusleikkejä asian suhteen, niin silti en kyllä edelleenkään haluaisi joutua oikeasti tilanteeseen, että se kotivara on vaan pakko kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleislakkoon kaikki kunnes thl alkaa toimia kuten japanissa ja italiassa. Kunnon karanteenit, matkustuskiellot.
Laitoin kyselyn tänne että olisitko valmis yleislakkoon koska thl ja hallitus saamattomia. Mutta se poistui.
Katsoin äsken että yksi oma kommenttini on myös poistettu. Se koski hoidon priorisointia.
Kiina, venäjä, suomi....kuin kolmepaskanmarjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun tauti leviää, "tällainen rajaaminen ei ole enää järkevää vaan se lopetetaan".
Ihan ollaan siis alistuttu taudin leviämiselle, ja näitä karanteeneja ei tule pitkään enää olemaan.
😆😭DINGDONG😱
Ensin meille kerrotaan että vasta sitten aletaan rajaamaan jos se leviää täällä.
Nyt sitten sanotaan että ei kannata rajata jos se leviää täällä 😖Eikö noita tyyppejä voisi tuomita vaikka jossain EU-tasolla rikoksesta ihmisyyttä vastaan tai pahoinpitelystä ja vamman tuottamisesta. Vielä ei ole ruumiita, mutta vammantuottamisena ja pahoinpitelynä noita toimia voi jo pitää.
Vituttaa jo niin paljon että kohta ei enää veri kierrä.
Nuo ovat niin tottuneet siihen, että suomalaiset ovat 🐑 🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑 joita voi taluttaa teuraalle ilman että yksikään edes määkäisee 🤯Häh? Mitä keuhkoat?! Oletko kuullut kun tiedotteissa sanotaan: ”kaikki tartuntaketjut on tunnustettu”? Se ei ole tyhjää sanahelinää eikä liirumlaarumia vaan tarkoittaa: karanteeni on toteutettavissa. Kun näin ei enää ole, karanteenit puretaan. Ei ole mitään mieltä pysäyttää yhteiskunnan toimintaa telkeämällä ihmisiä aidan taakse jos virus on molemmin puolin aitaa. Lukekaa se varautumissuunnitelma.
Luulen, että hän ei vain ole ymmärtänyt mitä on sanottu, koska ne sanottiin niin hassusti. Usein kansalaisille puhutaan epämääräisesti itse ymmärtäen asiayhteyden ja kokonaisuuksia, mutta unohtaen, että kuulijoille asia ei aukea samalla tavalla. Olen itse huomannut näitä haastatteluita kuunnellessani, että ne tarjoilevat aika ristiriitaista tietoa kuulijoilleen, jos asiasta ei ole ammattitietoa. Sitten tulee juuri tuollaisia sanottua, että rajataan vasta jos leviää ja sen jälkeen että jos leviää, niin ei enää rajata koska se ei kannata. Asioita ei avattu sen enempää, joten on ihan varmasti kuulostanut juuri tuolta.
Ihmisille olisi voitua sanoa vaikka, että jos ja kun tartuntoja ilmenee, tartuntaketjuja seurataan tartunnan saaneesta tartunnan aiheuttajaan niin pitkälle kuin mahdollista, jotta kaikki tartunnalle altistuneet ihmiset saadaan karanteeneihin ja vasta sitten jos tartunnat alkavat yleisesti levitä ilman, että niiden alkuperää voidaan jäljittää tartuttajaan, tartuntojen alkuperää ei enää pyritä selvittämään, sillä tartunnat ovat päässeet varotoimista huolimatta leviämään liian laajalle, eikä tartuntaketjuja ole enää mahdollista katkaista.
Anteeksi tyhmyyteni.
Olen niin autistinen etten ymmärrä sitä jos punaisella omenalla tarkoitetaan vihreää päärynää tai tummentunutta banaania tai jäätynyttä apinaa.
Minulla on outo tapa kuvitella että myös viranomaiset tarkoittavat sitä mitä sanotaan.
🐑 💨
WHO:n pääsihteeri Tedros Adhanom Ghebreyesus sanoi maanantaina, että kuluneen vuorokauden aikana uusia tartuntoja ilmoitettiin lähes viisi kertaa enemmän Kiinan ulkopuolella kuin Kiinan sisällä. Hänen mukaansa suurin huoli tautitilanteesta on tällä haavaa Etelä-Koreassa, Iranissa, Italiassa ja Japanissa.
WHO lähetti maanantaina ensimmäisen avustuskoneen koronaviruksen piinaamaan Iraniin. Maassa on tähän mennessä kuollut 66 ihmistä koronavirukseen. Yhteensä Iranissa on todettu noin 1 500 virustartuntaa.
Italia puolestaan ilmoitti maanantaina, että siellä koronavirukseen on kuollut 52 ihmistä ja tartunnan on saanut yli 2 000 ihmistä. Yli 160 ihmistä on tehohoidossa.
Euroopan tautienehkäisy- ja valvontakeskus nosti maanantaina koronaviruksen leviämisen riskiluokituksen kohtalaisesta korkeaan, kun aiemmin se oli EU:n alueella kohtalainen, kertoo EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen. https://demokraatti.fi/korona-iskenyt-jo-yli-90-000-ihmiseen-yli-60-maa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on jännä maa. Täällä Koronakin muuttuu. Täällä koronavirus ei enää tartuta oireettomana ja altistuneen lähipiirin ei tartte olla karanteenissa. Täällä koronavirus myös kuolee pinnoilta parissa vuorokaudessa eikä desinfiointeja tarvita kuten muualla maailmassa. Kouluja ei laiteta kiinni kuten muualla maailmassa. No eipä siinä antaa mennä nyt kun alamäki alkaa..
Täytyy kyllä sanoa ettei ollut mikään penaalin terävin kynä tää Italian heitukka. Ollut epidemia-alueella, saa koronaoireita ja lähtee kiertelee terveystaloja. Lisäks laittaa sairaan lapsen kouluun ja harkkoihin. Fiksua. Ja turha tulla pätemään ettei Italia sillon ollu epidemiamaa. Oli siellä jo tartuntoja ja vaikkei olisikaan, pitäs järki toimia sen verran, et aattelis, et oon tosiaan reissannu, voisko tää olla sitä!
No ei siinä, hävettäis muakin jäädä historian kirjoihin naisena, joka toi Koronan ekana Suomeen ja altistutti siinä sivussa koko koulun ym ym.
Siis kiinalainen nainen toi koronan ekana Suomeen, mutta tämän sinä olet jo unohtanut. Haluat vain heittää mukanokkelaa heitukkaläppää. Kasva jo aikuiseksi.
Kuulutko Italian heitukan lähipiiriin vai miksi kommenttini aiheutti sinussa ikäviä tuntemuksia? En ole unohtanut, että kiinalainen toi sen ekana. Meinasikin kirjoittaa, että ensimmäisenä suomalaisena, mutta unohtui. Tälle kiinalaiselle on kuitenkin jo annettu anteeksi, hän toimi oikein eikä lähtenyt tartuttamaan muita ihmisiä eikä aiheuttanut meille suomalaisille suurta haittaa. Olenko siis ainoa, jota hieman ärsyttää tämän Italian lomalaisen toiminta?
Kommenttisi voisi olla hieman vakavammin otettava jos et käyttäisi ala-arvoisia nimityksiä kuten kunnon kiusaaja. Mietippä jos esimerkiksi pojan koululaiset alkavat samalla tavalla kiusaamaan tätä lasta? Hänen omaa äitiään nimitellään julkisesti? Menisit hieman itseesi ja ajattelisit nokkaasi pidemmälle mitä tämä aiheuttaa kyseisen henkilön perheelle.
En ole lähipiiristä mutta minulla on empatiakykyä etenkin lapsia kohtaan.
-Eri
Eihän tämä tosiaan sen italiassa lomailleen naisen syytä ole. Hän ei ole vastuussa viranomaisten tekemästä päätöksestä antaa koronan levitä Suomeen ihan vapaasti ilman mitään rajoituksia.
Hän on toiminut saamiensa ohjeiden mukaan. Miten muutenkaan hän olisi voinut toimia?Tämä koko soppa on vain ja ainoastaan päättäjien ja viranomaisten syytä.
Sieltä Italiasta lennätetään joka päivä uusia potentiaalisia koronalastillisia Suomeen.Ihmisten pitäisi pystyä luottamaan viranomaisiin ja päättäjiin.
Ai ei ole millään lailla tämän naisen syytä?
1. Matkusti Italiaan. Tällaisena aikana on todella itsekästä, välinpitämätöntä ja omahyväistä reissata, kun on riski saada tartunta. Vaikka tämä nainen ei itse siihen välttämättä kuole, korona voi kuitenkin jonkun toisen tappaa.
2. Viranomainen, jota syytit, on antanut selkeät ohjeet. ENSIN SOITTO, EI LÄHDETÄ JOKA ASEMALLE TARTUTTAMAAN! Eikä lasta laiteta kouluun.
Eli kyllä, tämä nainen on omalta osaltaan myös syyllinen tähän.
Miten te ihmiset voitte olla niin itsekkäitä lampaita?
"Joku puhelimessa sanoi ettei minulla voi olla koronaa vaikka tapasin juuri Hubeista palanneen tuttuni, joten vien lapsen tarhaan ja menen vilkkaalle terveysasemalle."
"Lapseni on koronakaranteenissa, mutta menen töihin julkisilla tartuttamaan kaikki."
"Rehtori valehteli että korona kuolee pinnoilta parissa tunnissa joten laitoin lapseni koronakouluun."
Näiden toimien vuoksi ruumiita tulee hirvittävästi. En tajua miten jotkut ihmiset pystyvät nukkumaan yönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten pitää alkaa laatimaan omat lait kun ei kerran viranomaiset osaa. Matkustuskielto ja karanteeni kaikille vähänkin riskiin kuuluvalle. Nyt suomalaiset ollaanko valmiina!?
Yleislakko!# loistava idea.[/quote
Mitek yleislakkoa voisi alkaa järjestää?
Vierailija kirjoitti:
ITALIA:
74% parantuneita
26% kuolleita
Kiinassa oli epidemian alkuvaiheessa lukemat luokkaa 60/40, joten jos samalla kaavalla mennään (eikä ole mitään syytä olettaa etteikö mentäisi) niin eiköhän tuolla päädytä lopulta pariin prosenttiin.
Norjassa 5 uutta tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun tauti leviää, "tällainen rajaaminen ei ole enää järkevää vaan se lopetetaan".
Ihan ollaan siis alistuttu taudin leviämiselle, ja näitä karanteeneja ei tule pitkään enää olemaan.
😆😭DINGDONG😱
Ensin meille kerrotaan että vasta sitten aletaan rajaamaan jos se leviää täällä.
Nyt sitten sanotaan että ei kannata rajata jos se leviää täällä 😖Eikö noita tyyppejä voisi tuomita vaikka jossain EU-tasolla rikoksesta ihmisyyttä vastaan tai pahoinpitelystä ja vamman tuottamisesta. Vielä ei ole ruumiita, mutta vammantuottamisena ja pahoinpitelynä noita toimia voi jo pitää.
Nuo ovat niin tottuneet siihen, että suomalaiset ovat 🐑 🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑 joita voi taluttaa teuraalle ilman että yksikään edes määkäisee 🤯Häh? Mitä keuhkoat?! Oletko kuullut kun tiedotteissa sanotaan: ”kaikki tartuntaketjut on tunnustettu”? Se ei ole tyhjää sanahelinää eikä liirumlaarumia vaan tarkoittaa: karanteeni on toteutettavissa. Kun näin ei enää ole, karanteenit puretaan. Ei ole mitään mieltä pysäyttää yhteiskunnan toimintaa telkeämällä ihmisiä aidan taakse jos virus on molemmin puolin aitaa. Lukekaa se varautumissuunnitelma.
Luulen, että hän ei vain ole ymmärtänyt mitä on sanottu, koska ne sanottiin niin hassusti. Usein kansalaisille puhutaan epämääräisesti itse ymmärtäen asiayhteyden ja kokonaisuuksia, mutta unohtaen, että kuulijoille asia ei aukea samalla tavalla. Olen itse huomannut näitä haastatteluita kuunnellessani, että ne tarjoilevat aika ristiriitaista tietoa kuulijoilleen, jos asiasta ei ole ammattitietoa. Sitten tulee juuri tuollaisia sanottua, että rajataan vasta jos leviää ja sen jälkeen että jos leviää, niin ei enää rajata koska se ei kannata. Asioita ei avattu sen enempää, joten on ihan varmasti kuulostanut juuri tuolta.
Ihmisille olisi voitua sanoa vaikka, että jos ja kun tartuntoja ilmenee, tartuntaketjuja seurataan tartunnan saaneesta tartunnan aiheuttajaan niin pitkälle kuin mahdollista, jotta kaikki tartunnalle altistuneet ihmiset saadaan karanteeneihin ja vasta sitten jos tartunnat alkavat yleisesti levitä ilman, että niiden alkuperää voidaan jäljittää tartuttajaan, tartuntojen alkuperää ei enää pyritä selvittämään, sillä tartunnat ovat päässeet varotoimista huolimatta leviämään liian laajalle, eikä tartuntaketjuja ole enää mahdollista katkaista.
Anteeksi tyhmyyteni.
Olen niin autistinen etten ymmärrä sitä jos punaisella omenalla tarkoitetaan vihreää päärynää tai tummentunutta banaania tai jäätynyttä apinaa.Minulla on outo tapa kuvitella että myös viranomaiset tarkoittavat sitä mitä sanotaan.
🐑 💨
Sä olet ihan oikeassa, mutta taidat nyt olla niin hiiltynyt noista lausunnoista, ettet huomannut, että puolustin sinua ja olin sitä mieltä, että se miten ymmärsit haastatteluissa sanotut asiat johtui siitä, miten ne sanottiin. Ei siitä että sinä tai kuulija olisi tyhmä ;) Se mitä siinä tarkoitettiin ja se miten se sanottiin oli niin kaukana toisistaan, että punainen lanka oli kokonaan kadoksissa. Niin ei pitäisi puhua näin tärkeissä asioissa.
HELSINGIN ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (Hus) on maanantaina todettu yksi uusi koronavirustartunta henkilöllä, joka kuuluu perjantaina 28. helmikuuta todetun tapauksen lähipiiriin.
-> kun koulussa yhdellä lapsella korina niin puoli koulua karanteenissa.
Meneekö tuon uusen positiivisen korinahenkiløn työpaikka katanteeniin?
Luulen että ei. Raha puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😆😭DINGDONG😱
Siinähän hupaisa olet.
Mitä nämä mainitsemasi varotoimet ovat?
Käsien peseminen ja hihaan yskiminen eivät ole varotoimia vaan ihan normaalia hygieniaa ja muiden huomioimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten pitää alkaa laatimaan omat lait kun ei kerran viranomaiset osaa. Matkustuskielto ja karanteeni kaikille vähänkin riskiin kuuluvalle. Nyt suomalaiset ollaanko valmiina!?
Yleislakko!# loistava idea.[/quote
Mitek yleislakkoa voisi alkaa järjestää?
Sillä ainakin saataisiin Sanna nopeasti takaisin parrasvaloihin:
"Öö joo, myönnetään, olitte oikeassa ja valehtelin teille... eli on vakava tilanne jo ja ollaan kustu tämä homma Suomessa. Voitteko nyt mennä takaisin sinne töihin please? Muuten tää koko pakka kaatuu..."
Ei se Korona puhelimesta tulee. Se tulee puhelimen päällä olevasta liasta. Meillä on ulkooven vieressä, sähkökaapin päällä, vessapaperin palaset rasiassa ja käsidesi. Jokainen, joka tulee kotiin desinfioi pikaisesti kädet ja puhelimen ja sitten menee pesemään käsiä 20 sek lämpimällä vedellä ja saippualla.