Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Olivatko tänään todetut tartuntatapaukset, vanhempi mies ja kouluikäinen lapsi samalla Italian lennolla kuin heidän läheisensä koronan saanut nainen? Miksi miestä ja lasta ei laitettu karanteeniin, kun nyt tutkitaan kuinka monta he mahdollisesti olivat alistaneet tartunnalle ennen tämän päivän tartuntatoteamista? Miksi Italian lennoilta palaavia ei kontrolloitu, eikä kontrolloida?
Koska Hölmölä. Mutta ei kai kukaan ihan aikuisten oikeesti enää luule, että tätä voitaisiin vielä jotenkin hallita? Se juna meni jo viikkoja sitten.
Joku infektiolääkäri sanoi, että virus ei todennäköisesti ole lapsille vaarallinen ja miksi edes huolestuttaisimme omia lapsiamme? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Onko tietoa, minkälainen kuori tässä koronaviruksessa on?
https://www.is.fi/tiede/art-2000000714291.html
"Amerikkalaistutkimuksen mukaan influenssavirusta ympäröivä hemagglutiniinikuori kovettuu kylmässä ja suojelee virusta.
Kun ilmavälitteinen virus joutuu esimerkiksi ihmisen hengitystiehyeisiin, hemagglutiniinikuori sulaa ja muuttuu nestemäiseen muotoon, jolloin hemaggluteniini kykenee liimautumaan isäntäsolun pintaan ja virus pääsee lisääntyäkseen hyödyntämään solun dna:ta.
Jos virusta suojaava hemagglutiniini-kerros muuttuu nestemäiseen muotoon liian aikaisin, virus tuhoutuu eikä kykene kiinnittymään isäntäsoluun ja lisääntymään.
Talviset influenssaepidemiat selittyvät sillä, että kesälämpötiloissa influenssaviruksia suojaavat hemagglutiniinikerrokset nesteytyvät jo ulkoilmassa ennen kuin virukset ovat saavuttaneet isäntäsoluaan."
Sitten täytyy lähteä kuumaan maahan jos adiavon näin. Ei oo kivaa olla liian kuumassakaan. Jos henki siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa tahti kiihtyy vaan.
20.2.2020 tartuntatapauksia oli 4.
Tämän viikon keskiviikkona tapauksia oli päivällä yhteensä 320, iltaan mennessä 400.
Nyt tartuntoja on 1235.
Nyt odotan Italian tämän päivän lukuja, onko Italia lopettanut testien tekemisen ?
Italian tilanne tulee pahenemaan hyvin nopeasti, vaikka siellä ollaan huolestuttu
matkailun vähentymisestä ja siksi ollaan varovaisempia tiedottamisessa, niin kovinkaan pitkään eivät hekään pysty peittelemään tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pari päivää aivan jäätävässä flunssassa. En muista näin pahaa sairastaneeni koskaan.
Se pisti miettimään, että kuinka koronalta edes voi suojautua? Perheessä on hyvä käsihygienia, käsidesiä käytetään.
Silti lapsi sairastui koulussa 3 päivää hiihtoloman loppumisen jälkeen ja 2 päivää myöhemmin olin itse ihan kanttuvei.
Lapsen huoneessa käymisen, lasiin tms. Koskemisen jne. Jälkeenkin käden on pesty hyvin.
Ei apua, tartunta tuli.
Korona tarttuu paljon helpommin kuin tämä "flunssa"
Nyt ei kannata sairastaa hengitystieinfektiota. Solutasolla siitä toipuminen kestää pari kuukautta. Sinä aikana on paljon alttiimpi koronavirukselle ja sen vaikutuksille.
Tämäpä varsin lohdullista kuultavaa.
Nyt kun flunssa kaikista varotoimista huolimatta tuli, niin kuinkahan sen koronan sitten välttää kun se alkaa todella leviämään, viikon-parin päästä, jolloin olen vasta toipunut tästä.
Pari viikkoa ei riitä. Solutasolla se pari kuukautta. Olen itsekin vielä flunssasta seuranneen yskän kourissa. Yskä on aina sama kuin keuhkoputkentulehdus. Tässä tilassa asetun samalle viivalle muiden ikäisteni riskiryhmäläisten kanssa, eli en aio leikkiä koronan kanssa. Pysyttelen kotona siihen asti kunnes hengitystiet ovat normaalit. Ikävä asia jos nyt sattuisi saamaan koronan, mutta minkäs teet. Voit vain yrittää pienentää tartunnan riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kuvottaa miten tälläkin palstalla mässäillään epidemialla. Kieli pitkällä odotetaan, olisiko uusia tartuntoja ja kuolemia että pääsee tänne "kauhistelemaan". Täysin mututilastoja ja väärää tietoa sivutolkulla.
Hävetkää jos osaatte.
Sannako se siellä? Häpeällä kasvatettu puhuu noin.
Joo, toi oli niin ruma ja ilkeä kommentti. Ruma sielu sillä ihmisellä. Kukaan ei odottaa ketään kuolevan kieli pitkällä. Suomen hallitus ja THL vähettelevät ongelmaa ja paljon virheitä on tehty. Esim Finnairin toiminta. Jopa yksi kuolema on liikaa. Silti ihmisillä on oikeus puhua asiasta, varautua ja kyseenalaistaa auktoritteettien toimintaa.
No mites ruma sielu on niillä ihmisillä, jotka alapeukuttaa sitä faktaa että Suomen tämän hetken todetut ovat hyvävointisia ja siksi kotihoidossa? Pelkästään tämä kertoo siitä, että osalle on pettymys jos täällä yritetään lieventää hysteriaa.
Pelkkää psykologiaahan tämä on, osa ihmisistä rakastaa draamaa ja suorastaan elää näistä katastrofikeskusteluista ja lietsomisesta.
Rakas ihminen! Ne sairaat siellä kotona tartuttavat muita! Kuka valvoo, että se sairas ei mene vaikka viemään roskia? Hän koskee hissinappia, sit tulee seuraava ja koskee sitä samaa nappia ja hän ei sit voikaan niin hyvin. Ruma oli ajatus siitä, että joku kieli pitkällä odottaa muiden kuolemista.
Eiköhän ole syytä luottaa siihen, etteivät nämä ihmiset tieten tahtoen halua tartuttaa muita. Sehän olisi suorastaan ruma ajatus näistä sairastuneista, eikö?
Sä omalla rumalla sielulla ajattelet taas pahemmin. Minä tarkoitan, että sellainen tartuttaja ei ajattelee tai luulee, että on varovainen, mutta se ei riitä. En ajattellut kertakaan, että joku voisi tahallaan tartuttaa jotakuta.
Eiköhän nämä ihmiset osaa ajatella. Käsittääkseni koronatartunta ei surkastuta aivoja.
Myös hiviä on tartutettu tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä yhden todetun sairastuneen kanssa juuri ennen hänen sairastumistaan. Nyt on flunssan oireita, soitin terveyskeskukseen ja kerroin tilanteen, ei kuulema ole syytä testiin tai karanteeniin, epäili normaalia kausiflunssaa. Joten meiltä lähtee oireettomat lapset huomenna kouluun ja harrastuksiin, puoliso menee töihin, samoin minä jos vointi on hyvä. Voin tehdä muutaman etäpäivän tai toki jään saikulle jos olo pahenee.
Mietityttää tottakai, että jos tämä onkin koronaa, tartuttaako lapset /puoliso/minä tätä nyt eteen päin? Mutta tämä oli ohjeistus, joten kotiin lukittautuminen tuntuu ylireagoinnilta ja hysteeriseltä, jos terveydenhuolto ei sellaista ohjetta anna. Voiko lapsia edes pitää kotona ja kuinka pitkään, jos eivät ole kipeitä? Puoliso ei ainakaan voi jäädä kotiin siksi, että minä olen vähän flunssainen!
Suosittelen käyttämään omaa järkeä, jos viranomaisten järki ja ohjeistus on tuolla tasolla.
Miksi täällä ei nyt oikeasti tehdä jotain ja todella nopeasti!
Tämä ei ole mikään kausiflunssa, Kiinan toimet joissa ihmiset väkisin on teljetty kotiin, osoittavat sen.
Ei ole mitään faktatietoa että KUKAAN PARANTUU OIKEASTI!
Eli on mahdollista että 100% sairastuneista saa vielä myöhemmin muita oireita kuten HIV:ssä.
Tottakai kaikki toivovat että tämä menee ohi, ja parantuneet parantuvat OIKEASTI. Mutta tästä ei ole MITÄÄN FAKTATIETOA että näin kävisi, koska TAUTI ON UUSI.
Joten, nyt.... parahin suomen hallitus! Sitä toimintaa ihan v**** nopeasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. It is unclear ei tarkoita samaa kuin aiempi väite "Tutkijat ovat huomanneet tämä leviää oikeasti ilmateitse"
Olen samaa mieltä, mutta tässä vaiheessa tilanne on vielä se, että näkemys riippuu siitä, ketä haluaa uskoa tai minkälaisen näkemyksen kuulee ensimmäisenä. Valitettavaa on, että tässä vaiheessa annetaan ymmärtää varmasti olevan joko niin tai näin.
Henkilökohtaisesti pidän liiallista paniikin lietsontaa (“joo, kyllä se tarttuu hyttystenkin kautta”) ikävänä asiana, mutta silti parempana kuin toisen ääripään “varmaa tietoa”, ettei varmasti voi tarttua ilman että toinen yskii pisaroita suoraan kasvoille.
Mutta nämä ovat henkilökohtaisia preferenssejä. Toiset tykkäävät turvallisuudesta, ja toiset saavat kiksejä riskeistä ja sen tuomasta adrenaliinista.
Itse taas mietin, että kaikilla ihmisillä ei ole kykyä pohtia dataa analyyttisesti, miettiä syitä ja seurauksia ja oikeasti vetää perusteltuja johtopäätöksiä tiedosta. Tällainen ihminen nappaa helposti jonkun "Faktan" ja kehittelee sen ympärille kauhuskenaarioita ja oikeasti menee hysteeriseen paniikkiin. Minusta ihmisillä, jotka osaavat punnita erilaisia vaihtoehtoja ja ymmärtävät lähdekritiikin, on tietty velvollisuus suojella muita eikä levittää mitään hyvin epävarmaa spekulaatiota, jopa suoranaista vääristelyä tai esittää vain pahimpia mahdollisia skenaarioita.
Olen pitkälti samaa mieltä, mutta kumpi on pahempi asia, esittää vain pahimpia skenaarioita vai esittää vain parhaimpia skenaarioita? Voin olla väärässä, mutta minusta näyttää siltä, että monet “hyssyttelijöistä” ovat tutustuneet aiheeseen liian pintapuolisesti, tai sitten vetoavat omaan elämänkokemukseen (ebolat, SARS:it jne eivät lopulta uhanneetkaan Suomea peloista huolimatta), tai ihan vaan siihen, että ikävät asiat halutaan kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Pitäisikö tämän faktan pohjalta teljetä kaikki HIV-positiiviset vankilaan?
Vierailija kirjoitti:
Olivatko tänään todetut tartuntatapaukset, vanhempi mies ja kouluikäinen lapsi samalla Italian lennolla kuin heidän läheisensä koronan saanut nainen? Miksi miestä ja lasta ei laitettu karanteeniin, kun nyt tutkitaan kuinka monta he mahdollisesti olivat alistaneet tartunnalle ennen tämän päivän tartuntatoteamista? Miksi Italian lennoilta palaavia ei kontrolloitu, eikä kontrolloida?
Niin ja miten ne Otaniemen 50 eristettyä? Matka voinut olla työmatka.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä yhden todetun sairastuneen kanssa juuri ennen hänen sairastumistaan. Nyt on flunssan oireita, soitin terveyskeskukseen ja kerroin tilanteen, ei kuulema ole syytä testiin tai karanteeniin, epäili normaalia kausiflunssaa. Joten meiltä lähtee oireettomat lapset huomenna kouluun ja harrastuksiin, puoliso menee töihin, samoin minä jos vointi on hyvä. Voin tehdä muutaman etäpäivän tai toki jään saikulle jos olo pahenee.
Mietityttää tottakai, että jos tämä onkin koronaa, tartuttaako lapset /puoliso/minä tätä nyt eteen päin? Mutta tämä oli ohjeistus, joten kotiin lukittautuminen tuntuu ylireagoinnilta ja hysteeriseltä, jos terveydenhuolto ei sellaista ohjetta anna. Voiko lapsia edes pitää kotona ja kuinka pitkään, jos eivät ole kipeitä? Puoliso ei ainakaan voi jäädä kotiin siksi, että minä olen vähän flunssainen!
Todellakin jäätte kaikki kotiin! Ei voi ottaa sitä riskiä että tartuttaa muita! Eikö työnantaja muka ymmärrä miksi ette halua tulla tartuttamaan työkavereita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Pitäisikö tämän faktan pohjalta teljetä kaikki HIV-positiiviset vankilaan?
Vasta pääsi se rovaniemeläinen tartuttaja vapaaksi. Vaihtoi nimensä ja paikkakunnan ja tartutti taas tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea ja mihin kouluun lapset menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronatartuntoja on havaittu jo 1/3 kaikista maailman maista. Vieläkö väittävät että hallinnassa on eikä pandemian merkkejä ole...
WHO julistaa pandemian vasta sitten, kun Antarktiksella todetaan joku tartunnan saanut. Se mantereista on vielä ilman todettua tartuntaa.
Siis WHO julistaa pandemian, jos koronavirusta löytyy Atlantikselta.
Eikös sitten vasta ole kasvanut riski pandemiaan? Vasta kun Antarktiksella ja Atlantiksella on hallitsematonta leviämistä, on kyseessä pandemia. Siihen asti enintään paikallisia epidemioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tietoa, minkälainen kuori tässä koronaviruksessa on?
https://www.is.fi/tiede/art-2000000714291.html
"Amerikkalaistutkimuksen mukaan influenssavirusta ympäröivä hemagglutiniinikuori kovettuu kylmässä ja suojelee virusta.
Kun ilmavälitteinen virus joutuu esimerkiksi ihmisen hengitystiehyeisiin, hemagglutiniinikuori sulaa ja muuttuu nestemäiseen muotoon, jolloin hemaggluteniini kykenee liimautumaan isäntäsolun pintaan ja virus pääsee lisääntyäkseen hyödyntämään solun dna:ta.
Jos virusta suojaava hemagglutiniini-kerros muuttuu nestemäiseen muotoon liian aikaisin, virus tuhoutuu eikä kykene kiinnittymään isäntäsoluun ja lisääntymään.
Talviset influenssaepidemiat selittyvät sillä, että kesälämpötiloissa influenssaviruksia suojaavat hemagglutiniinikerrokset nesteytyvät jo ulkoilmassa ennen kuin virukset ovat saavuttaneet isäntäsoluaan."
Sitten täytyy lähteä kuumaan maahan jos adiavon näin. Ei oo kivaa olla liian kuumassakaan. Jos henki siitä kiinni.
Monihan täällä joka vuosi itkee, kun on liian kuuma, mutta nyt on valitettavasti niin, että meistä kaikista tulee afrikkalaisia. Siellä kuumuudessa ei virus tartu, eikä leviä, joten hallitus suunnittelee nyt yhteistyössä Finnairin kanssa Suomen muuttoa Afrikkaan. Yksityiskohdista tiedotetaan myöhemmin. Sori en löytänyt lähdettä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.worldometers.info/
Coronvirus deaths this year 2994
Seasonal flu deaths this year 80641
Vieläkään en ymmärrä, että jos korona on sama kuin kausi influenssa, miksi WHO on määritellyt sen samaan tartuntatautiluokkaan kuin tuhkarokko ja ebola?
Ihan oikeasti todella moni fiksu ihminen Suomessa on vakuuttunut, että kyseessä on sama asia kuin kausi-influenssa. Husin ylilääkäri sanoi juuri samaa että enemmän pitäisi olla Suomessa kausi-influessasta huolissaan.
WHOn ja muiden maiden toiminta on ihan naurettavaa! Miksi Suomen hallitus ei voi mennä näihin kokouksiin tai tuoda EU tasolla esille että tämä on ihan perus influenssa? Mielestäni Suomen pitäisi toimia tässä asiassa nyt edelläkävijänä. On uskomatonta, että WHOn ja muiden valtioiden on annettu pelotella ihmisiä turhaan näin.
Minä luotan suomalaisen terveydenhuollon arviointikykyyn ja tutkimukseen. Tulee tuosta WHOn johtajasta ihan mieleen, että tahallaan luo hysteriaa.
Jos Suomen viranomaiset tietäisivät että kyseessä on tuhkarokon tapaan vaarallinen tartuntatauti, toimet olisivat erilaisia. Suomessa tiedetään ettei näin ole. Miksi Suomi ei voi valistaa muuta maailmaa näistä asioista?!
Ottaa päähän ihmisten turha pelottelu. Ylimitoitetut toimet luo pelkoa. Kiinassa tehty aivan älyttömiä , perustettu sairaaloita jne. Miksi ihmisten ei annettu vaan ihan rauhassa kotona sairastaa vaan pakotettiin sairaaloihin yms? Perusinfluenssasta toipuu kotioloissakin suurin osa ja tauti on lievä. Kiina alkoi hoitaa tätä väärin alusta alkaen tehdessään karanteenia jne. Kun olisi antanut ihmisten sairastaa itse omalla tavallaan kotonaan eikä olisi tehnyt tästä haloota jolla on nyt saanut WHOnkin kuvittelemaan ties mitä!
Järjen köyhyyttä puhua koulujen karanteeneista jne ja on tosi hyvä että näihin toimiin ei Suomessa ryhdytä.
Miten saadaan tätä tietoa eteenpäin myös muualle maailmalle?! Miten WHO voi olla näin väärässä?! En kestä.
Italia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa tahti kiihtyy vaan.
20.2.2020 tartuntatapauksia oli 4.
Tämän viikon keskiviikkona tapauksia oli päivällä yhteensä 320, iltaan mennessä 400.
Nyt tartuntoja on 1235.Nyt odotan Italian tämän päivän lukuja, onko Italia lopettanut testien tekemisen ?
Italian tilanne tulee pahenemaan hyvin nopeasti, vaikka siellä ollaan huolestuttu
matkailun vähentymisestä ja siksi ollaan varovaisempia tiedottamisessa, niin kovinkaan pitkään eivät hekään pysty peittelemään tilannetta.
Eilen oli 1049 ja tänään 1235 eli tänään jo 186 uutta tapausta.
En ole hysteerikko tai salaliittoteorioiden ystävä, mutta yksi asia tässä hämää pahasti. Ihan kaikissa muissa vakavissa tapauksissa (ebola,sars,polio jne) ovatpa ne olleet missä tahansa, kv tutkijaryhmät on päästetty kriisialueelle kun kriisi on puhjennut.
Kiina pitkitti ja pitkitti sitä, missä kohtaa se päästi who:n ryhmän tutustumaan Wuhaniin tilanteeseen. Kiina ei suostunut päästämään sinne ulkopuolisia epidemian alettua.
Perustelut tälläiselle täysin poikkeukselliselle toiminnalle on ollut epämääräistä ja ristiriitaista.
Voisi jopa ajatella, että heillä oli syytä salailla jotain siinä vaiheessa.