Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko tietää jos sinun kaupungissasi on altistuneita? Tai lapsesi päiväkodissa? Minä haluaisin mutta sitäpä ei kerrota. Vaan nämä salataan.
Jos kerran tiedät, missä salataan, niin miksi itse salaat sen tietosi?
Koska saan potkut jos kerron.
Ja työsi on tärkeämpää kuin totuus? Nyt ei ole kyse sinusta. Nyt on kyse meistä.
Jos kaksi leviävää lepakkovirusta risteytyy Afrikassa, niin alkaa kuumottaa. (Ebola+Coronavirus)
Mitä jos vaan tapetaan lepakot? Onnistuu se muidenkin lajien massatuho ihmiseltä.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda759…
Yllä olevasta linkistä löytyy parantuneiden määrä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Intiassa ei vielä eilen näkynyt tartunnan saaneita, nyt näyttäisi olevan sielläkin.
Jep.
Health authorities in Kerala on Friday shifted a female student, who has been tested positive for the Novel coronavirus, from the general hospital to the Government Medical College in Thrissur, official sources said.
The medical college student from Wuhan University was shifted to an isolation ward set up in the Medical College Hospital in the early hours on Friday, they said.
The patient had been kept in an isolation ward of the general hospital here since she approached the doctors with symptoms of novel coronavirus.
https://www.indiatoday.in/india/story/kerala-coronavirus-patient-shifte…
Vierailija kirjoitti:
Joku noissa Kiinan luvuissa ei nyt ihan täsmää. Hubein maakunta missä suurin osa sairastuneista on, on väkiluvultaan 58miljoonaa. Ilmoitettuja tapauksia siellä on reilu 7k. Se on 0,0012%. Että niinkun miten hemmetissä ton kokoisella maakunnalla ei riitä kapasiteetti hoitamaan sitä 10-20% jotka ovat sairastuneet vakavasti? Tätä mä olen tässä jo pari päivää miettinyt. 🤔
Ei taida tosiaan julkinen terveydenhoito olla kovin suurelle määrälle mitoitettu?
Tietenkään kapasiteetti ei riitä silloin, jos normaalia merkittävästi suurempi määrä ihmisiä pyrkii kerralla hoitoon, koska tilat ja henkilökunta on mitoitettu pienempään "normaaliin" tarpeeseen.
Nyt tästä viruksesta on kohuttu niin paljon, että ko. alueella varmasti kaikki kuumeiset ja flunssaoireiset haluavat mahdollisuuksien mukaan varmistaa, että saavat hoitoa.
Voisi kuvitella, että Suomessakin nyt aiempaa useampi hakeutuu kuumeen ja yskän takia varmuuden vuoksi hoitoon, vaikka normaalisti hoitaisi tautia kotikonstein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Intiassa ei vielä eilen näkynyt tartunnan saaneita, nyt näyttäisi olevan sielläkin.
Ja sieltä se sitten ottaa ihan uusia kierroksia leviämisnopeudessa.
Yli tuhat tarkkailussa.
Ja lähi-idässä katsotaan jo seuraavaa askelta: https://www.aljazeera.com/news/2020/02/prepared-africa-outbreak-deadly-…
Miten arabimaat selviää, jos tauti leviää Afrikkaan kunnolla?
Helsingin sanomien mukaan Venäjä ei ole antanut Kiinasta saksalaisia lennättävän koneen välilaskeutua Moskovaan, joten kone on tullut tänään välilaskulle Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Päivityksiä tehdään harvoin. Tuoreimmat uutiset CNN seurannasta: https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-02-01-20-in…
Vierailija kirjoitti:
Helsingin sanomien mukaan Venäjä ei ole antanut Kiinasta saksalaisia lennättävän koneen välilaskeutua Moskovaan, joten kone on tullut tänään välilaskulle Suomeen.
Hölmölään*
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän koululle tuli iso lössi kiinalaisia vaihtareita uuden vuoden jälkeen. Kulkeneet samoilla busseilla lisäksi. Nyt mulla on ollut tasan viikon kuumetta, hengenahdistusta ja vihlontaa henkitorvessa :/ Ahdistaa ihan sikana, mulla on vielä 2 pientä lasta. Mietin, menisinkö huomenna tk:ton, mutta ei kai mua siellä kukaan ottais tosissaa ku eihän tää suomalaisia koske. Nauraisivat varmaa vaa pihalle.
Tottakai voit mennä ja kertoa tilanteen ja mahdollisesti saada varmistuksen, onko kyse juuri koronasta vai ei. Tuskin kyse on koronaviruksesta, mutta mikäli olet oikeasti ollut jo viikon kuumeessa, kannattaisi muutenkin selvittää tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku noissa Kiinan luvuissa ei nyt ihan täsmää. Hubein maakunta missä suurin osa sairastuneista on, on väkiluvultaan 58miljoonaa. Ilmoitettuja tapauksia siellä on reilu 7k. Se on 0,0012%. Että niinkun miten hemmetissä ton kokoisella maakunnalla ei riitä kapasiteetti hoitamaan sitä 10-20% jotka ovat sairastuneet vakavasti? Tätä mä olen tässä jo pari päivää miettinyt. 🤔
Ei taida tosiaan julkinen terveydenhoito olla kovin suurelle määrälle mitoitettu?
Tietenkään kapasiteetti ei riitä silloin, jos normaalia merkittävästi suurempi määrä ihmisiä pyrkii kerralla hoitoon, koska tilat ja henkilökunta on mitoitettu pienempään "normaaliin" tarpeeseen.
Nyt tästä viruksesta on kohuttu niin paljon, että ko. alueella varmasti kaikki kuumeiset ja flunssaoireiset haluavat mahdollisuuksien mukaan varmistaa, että saavat hoitoa.
Voisi kuvitella, että Suomessakin nyt aiempaa useampi hakeutuu kuumeen ja yskän takia varmuuden vuoksi hoitoon, vaikka normaalisti hoitaisi tautia kotikonstein.
Juu, ja varmaan niiden 700 vakavasti sairastuneen takia 58 miljoonan ihmisen provinssi kyykkää, hoitotarvikkeet loppuu ja sinne lähetetään tuhansia hoitajia ja lääkäreitä lisää. Uskokoon ken haluaa. Paljon loogisempi päätelmä on se että sairastuneita on aivan helvetisti paljon enemmän kuin viralliset luvut kertovat.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että jos ulkoministeriö me tietäisi lancet tutkimuksen ja näkisi tuon nuoren miehen wuhanista videon (sairaala tarvikkeita on pula), niin Suomessa alkaa Isi tapahtua, esim. Karanteeni ja avustustarvikkeita Kiinaan.
Voiko joku linkittää nuo ulkoministeriön sone kanaviin?
En osaa.
Jos lähetämme tarvikkeemme nyt Kiinaan, miten sitten täällä hoidetaan
Vierailija kirjoitti:
Nimettömän japanilaisen tiedemiehen mukaan (asianews) Kiina peittää törkeästi asian todellisen laidan. Hänen arvionsa mukaan siinä vaiheessa kun Wuhan päätettiin eristää muusta Kiinasta, tartunnan saaneita oli jo toista sataa tuhatta. Ja kuolleita oli jo silloin arvioiden mukaan tuhansia.
Voi olla nuokin luvut alakanttiin. Japanilaisia kannattaa muuten uskoa näisä asioissa, sillä siellä on varmaankin pisimmälle edennyt virologian tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja varmaan niiden 700 vakavasti sairastuneen takia 58 miljoonan ihmisen provinssi kyykkää, hoitotarvikkeet loppuu ja sinne lähetetään tuhansia hoitajia ja lääkäreitä lisää. Uskokoon ken haluaa. Paljon loogisempi päätelmä on se että sairastuneita on aivan helvetisti paljon enemmän kuin viralliset luvut kertovat.
Missä on sanottu, että tuo provinssi kyykkää 700 henkilön hoidon takia?
Juuri uutisoitiin, kuinka 7000 ihmistä eristettiin, koska yhdellä epäiltiin tartuntaa.
Voi vaan kuvitella kuinka paljon seurattavia, hoidettavia, tutkittavia, eristettäviä ymv. ko. alueella nyt riittää, kun halutaan paitsi saada kaikki hoidettua myös varmistaa, että virus ei enää tarpeettomasti leviä.
Onko muut nähnyt niitä videoita joissa Kiinassa linnut lentää pahaenteisesti parvessa? Melkein kuin jostain elokuvasta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko tietää jos sinun kaupungissasi on altistuneita? Tai lapsesi päiväkodissa? Minä haluaisin mutta sitäpä ei kerrota. Vaan nämä salataan.
Jos kerran tiedät, missä salataan, niin miksi itse salaat sen tietosi?
Koska saan potkut jos kerron.
Taidat olla töissä terveydenhuollossa, terveyskeskus, yths? Hitto, olin ihan unohtanut, että Lapin ja pääkaupungin turistien lisäksi täällä on joka kaupungissa vaihto-opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Ei se panikointi silti auta mitään.
Mua ärsyttää nää "ei panikointi auta mitään"/"ei kannata husterisoida"/""se tulee tänne kumminkin/ei sille mitään voi"-tyypit. Mitä se auttaa jauhaa moista?
Ne vasta paniikissa onkin.. yrittävät kieltää muita ihmisiä keskustelemasta asioista, kivempi vissiin elää kieltäen kaikki ikävät asiat.
Välinpitämättömyys se tehokkain tartuttaja on. Se on se syy, miksi saa olla aina joka vuosi milloin missäkin lenssussa ja vatsataudissa kun osa porukasta ei vilkaisekaan käsidesiä, saippuaa tai vesihanaa ja sen lisäksi tullasn sairaana päiväkotiin ja töihin. Koska "sehän on vain pikku flunssa eikä koske just minua". Niin.
Mut vaikka olisit perusterve just nyt, voit olla vaikka infarktipotilas, 1. tai 2. tyypin diabeetikko, astmaatikko, syöpäpotilas tai mikä tahansa (vaikka raskaanakin) kuukauden kuluttua. Ja silloin olet itse sitä riskiryhmää. Tai sitten lapsesi. Tai sitten lapsesi kaverin äiti. Et voi tietää.
Riskiryhmäläiset ei ole aina vanhoja ihmisiä, jotka haluais täältä jo pois. Ne on myös lapsia, perheenäitejä- ja isiä, tavallisia työssäkäyviä ihmisiä.
Riskien laskeminen ja varautuminen ovat realismia, ei panikointia. Tosiasia on se, ettei viruksesta tiedetä vielä tarpeeksi ja se, että se on potentiaalisesti vaarallinen osalle ihmisistä eikä hoitokeinoa ole. Se, mitä lähinnä voidaan tehdä, on ehkäistä sen leviämistä eteenpäin. Sitä voi jokainen ihminen tehdä. Jos yksi ihminen jättää tartuttamatta edes yhden ihmisen, kertaantuu se hyvä aika äkkiä.
Onko kellään tietoa miten se rokote etenee? Nimim. Otan sen vaikka testaamatta ja narkolepsiakin kelpaa