Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
144581/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä vain, että jos/kun terveydenhuollon henkilökunnan on "pakko" ottaa rokote niin kuka kantaa vastuun jos jotain menee mönkään pahasti? Aika kamala tilanne, koska sijaisia ei noin vain järjestetä. :)

Kuka korvaa, jos hoitajasta tulee työkyvytön, jos sattuu olemaan niin huono tuuri, että saa liian tujun annoksen? 

En ole rokotevastainen enkä lääkevastainen. Vastustan vaan sitä, että hoitajista tehdään taas koekaniineja heiltä asiaa kysymättä. Samaan aikaan jengi bilettää ihan surutta jossain after skis:ssä salaa ja levittää virusta.

Voin ottaa rokotteen, jos valtio takaa sellaisen henkivakuutuksen, että lapseni saavat ison tukun rahaa, jos henki lähtee tai minusta tulee kesäkurpitsa.

t. hoitaja joka sairasti keväällä koronan

Miksi vastakkainasettelu "surutta bilettäviin"? Mistä itse sait koronan?

Yökerhoissa ja baareissa ei ole juurikaan tartuntaketjuja ollut, Levillä taisi olla yksi tapaus. Paljon enemmän niitä on ollut hoivakodeissa, kulttuuririennoissa ja ulkomaanmatkaajilla.

Mitä sinä sanoa? 🧐

Euroopan, myös Suomen koronapaska alkoi itävaltalaisesta juottolasta, jossa yksi työntekijä teki töitä "pikkunuhasta" huolimatta. Sieltä sitä turistit hakivat ja roudasivat iloisesti ympäri Eurooppaa.

Matkailijoista virus tarttui villisti eteenpäin. Ja vaikka jatkotartunta olisi tapahtunut kotona tai kirjastossa tai konsertissa, niin jäljet johtavat sinne saatanan juottolaan, ja siihen yhteen lieväoiresena työskennelleeseen työntekijään.

Eikö se mielestäsi ole merkittävä tartuntaketju?

Toki myöhemmin koronan levittäjiksi on valjastettu työläiset, jotka liikkuvat maasta toiseen. Moni heistäkin levittää sieltä itävaltalaisesta juottolasta leviämään lähtenyttä virusta.

Paheksunta näkyy sanavalinnastasikin: juottola.

Baarit eivät ole olleet mitenkään erityisen merkittävä tartuntojen lähde. Niitä on vain kiva paheksua.

Vierailija
144582/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolassa valittiin laumasuojan hakeminen, mikä on johtamassa inhimilliseen katastrofiin.

Poland implements herd immunity strategy which is euphemism for genocide. With one of the highest rates of new cases and new deaths in the world and the collective denial of the severity of the outbreak Poland is heading toward a humanitarian catastrophe 

40,771 tests (testing capacity 68,300), 32,5% positive, 7 days average: 33,3% positive Cases: 1,041,846 (+13,239) Deaths: 19,359 (+531) At hospital: 20,135 (-342) At ICU: 1,961 (-25) Excess mortality: 86% (Nov 1)

twitter-viestiketju aiheesta https://twitter.com/JoannaTeglund/status/1334983099793412108

jonka mukaan Ruotsin Gieseche on toiminut laumasuojastrategian aktiivisena markkinoijana maailmalla 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
144583/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007639995.html

Juuri nyt Elina Nissinen, toimittaja

THL: Suomessa on todettu 413 uutta koronavirustartuntaa

Suomessa on todettu 413 uutta koronavirustartuntaa, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Ohhoh, melkoinen määrä ja vielä sunnuntaina.

Tällä viikolla oli 3002 tartuntaa, viime viikolla oli  2990 tartuntaa.

Tästä ei voi vielä päätellä mitään. Ensiviikolla nähdään onko olemassa olevilla rajoituksilla vaikutusta tilanteeseen. Jos ensi viikolla on selvästi enemmän kuin 3000 tartuntaa, niin silloin tarvitaan lisää rajoituksia.

Ei kai nämä rajoitukset nyt niin nopeasti voi vaikuttaa? Olen ajatellut, että vasta ehkä 1½- 2 vk päästä näkyy nyt nämä uusimman rajoitukset. Tämänkin päivän luvuissa kuitenkin on tietoja yli viikon takaa, tarkoittaa et tämän päivän tilanne näkyy reilun viikon päästä.

Olet oikeassa, rajoitukset eivät voi vaikuttaa kokonaistilanteeseen oleellisesti, kuin vasta 2-4 viikon päästä.

Jotakin voi näkyä aikaisemmin, mutta koska luvut nousevat ja laskevat satunnaisesti, aina siitäkään mitä näkyy milloinkin, ei voi päätellä selvää suuntaa.

Silti olen hieman optimisti ja odotan, että kun saa sunnuntaina 13.12 tietää ensiviikon tartuntojen yhteismäärän, niin siitä hieman osaisi päätellä mihin suuntaan ollaan menossa.  

Mun perusnäkemys on se, että tilanne pahentuu, koska rajoitukset eivät ole riittäviä, mutta myös pidän mahdollisena lukujen pienentymistä joksikin ajaksi, koska rajoitukset ja ihmisten varovaisuus voi saada sen aikaan.

Joku osaava tilastonikkari voisi muuten laskea ihan todellisen uusien ilmoitettujen tartuntojen määrän tältä ja vaikka parilta edelliseltä viikolta koska THL on taas harrastanut normaaliakin aktiivisempaa miinustelua jopa maaliskuulta astu. Nämä miinustukset sotkee aina päivän lukua kun ne vähennetään siitä uusienkin tartuntojen määrästä eikä vain kokonaismäärästä.

Toisaalta tuo tekee sen, että tulevankin viikon kokonaisluku voi olla ihan mitä vaan koska sitä on mahdollista manipuloida vaikka miten. Jos ei miinustukset "riitä" sopivaan kehityssuuntaan niin silloin voi taas olla hitautta tai jotain muuta tartuntojen rekisteröitymisongelmaa jonka vuoksi muutamana päivänä luku on tasoa "hatusta arvottu" ja kas, viimeisen viikon/kahden luku on pienempi kuin edellisen viikon/kahden. Tietysti jos onkin tarvetta säikyttää ihmisiä rokotemyönteisemmäksi niin luku voikin vaikka tuplaantua..

Oma lukunsa on sitten se, että jos todettuja tartuntoja alkaa olla oikeasti aivan hurjasti niin ehtiikö sh-piirit edes ilmoittamaan niitä niin nopsaan eteenpäin kuin tähän asti? Tämän tartuntataudin rekisteröinnillä kun ei kuitenkaan ole kiire ja tuskinpa niitä ylimääräisiä käsipareja on tähänkään hommaan missään varastossa odottamassa.

Vierailija
144584/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluksi varattu lennot Kittilään. Ihanaa päästä lumen ja kaamosvalon keskelle. Laskettelua, hyvää ruokaa ja yhdessäoloa perheen kesken. Myös pari piipahdusta paikallista iltaelämää ihmettelemään . Me like!

Coronavirus likes your plan as well.

Katkera koronalukujen raportoija av:lta avautuu kaikkien iloksi. Pysy sinä vaan siellä Keravalla beigellä sohvallasi ja kyylää päivittäin vaihtuvia lukemia.

Meni heti tunteisiin, kun on kai huono omatunto kun sisimmässään tiedät olevasi vastuuton. :)

Mitä vastuutonta on Kittilään menossa?

t. eri

No jos Lapin sh-piirin ylilääkäri Broas on vedonnut, ettei pahemman tilanteen maakunnista tulla kevyin syin Lappiin joulun viettoon, niin päättele siitä.

No ei kai se etelää liikuta, jos lapin keskussairaala ei kykene hoitamaan. Kontti vaan pihaan!

Noita kontteja voisi myös mainostaa, laittaa mainoskuvia hotelleista, joiden pihalla kontti. "Olemme varautuneet turistiryntäykseen!"

Ei tarvihe, siellähän on niitä jäisiä iglujakin valmiina, siitä ripaus eksotiikkaa mukaan. "Rest here traveler, great adventures lie ahead!" Koivusta käsintehty uurna kaupan päälle!

Vierailija
144585/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jauhetaan vain maskin käytöstä, kun käsineet vieläkin tärkeämmät!!!!! Ja käsipesu pitää tehdä kunnolla eikä vain huitaista kraanan alla!! Varsinkin miehet ovat tosi välinpitämättömiä.

Vierailija
144586/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko elämä (ja oikeus elämään) vai fyysistä terveyttä? Vai onko oikeus elämään myös oikeutta elää, nauttia elämästä?

No ensimmäinen on aika pitkälle edellytys jälkimmäisille. Eli sikäli se on painavampi.

Minusta ei täysin niin. Nuoret miehet nauttivat ajokortin saatuaan vauhdin hurmasta niin, että ottavat vaarallisia riskejä täysin tietäen riskit. Monet myös nauttivat seksistä hieman holtittomasti ilman kondomia, sekin on hurmaa. Elämän hurmaa. Seurauksena voi olla hiv tai elinikäinen herpes. Jotkut haluavat kokeilla laskuvarjohyppyä, benji-hyppyä, kiipeillä korkeilla paikoilla, matkustella alueilla, joissa on dengue-kuumetta tai malariaa, kaikenlaisia riskejä otetaan. Ihmiset nauttivat jatkuvasti elämästä miettimättä niitä riskejä, joita nautinnot aiheuttavat, sitä että vastaavasti elämä voi lyhetä toisesta päästä kun teen tämän ja tämän valinnan vuosi toisensa jälkeen. Myös koronaa pelkäävät saattaneet kerätä tietoisesti vuosikymmenien aikana ylipainoa, on tullut tissuteltua iltaisin kotona, liikuntaa on vältetty, lääkärin ohjeita ei ole viitsitty niin noudattaa, on kaikenlaista elämäntapasairautta. Ruoka ja viini on vain niin hyvää, että on otettu riski!

Mutta nyt sitten yhtäkkiä korona onkin niin paha asia, että kaikesta on luovuttava, jotta siltä välttyisi. Tätä epäloogisuutta en ymmärrä lainkaan. Omasta terveydestään olisi voinut aina huolehtia yhtä hyvin, mutta ei. Vain tämä on nyt ongelma.

Nimenomaan. En voi olla säälimättä ihmistä, jolle elämä on vain yksi iso pelottava riski ja tärkeämpää on kökkiä kotona peläten ja vältellen kaikkea kuin kokea yhtään mitään. Mitä ihmettä teette niillä muutamalla extravuodella, jos missään vaiheessa ei ollut tarkoitustaan elää ja nauttia?

Itse olen tehnyt valintoja, joita nämä elämänpelkoiset peruspessimistit varmaan kauhistelisivat, mutta koskaan ne eivät ole johtaneet mihinkään kamalaan, vaan olen saanut upeita muistoja ja elämääni upeita ihmisiä. Eläminen nyt vain vaatii hieman rohkeutta. Jos sitä ei ole, niin samahan se on homehtua olemattomiin siellä kotikomerossa.

Ikävää että sinulle eläminen ylipäätään tarkoitta jatkuvia elämyksiä. Se kertoo addiktiivisesta persoonallisuudesta. Minä olen äärimmäisen onnellinen täällä kotona, ollut vuosia, ilman mitään kummempaa tai uusia kontakteja. Puhelu pari viikossa riittää.

Tyypillinen epäsosiaalinen suomalainen :-) Kammottavaa.

Voi kuule olla, että epäsosiaaliset perivät maan, jos tällaiset pandemiat toistuvat eikä ylisosiaalisilla pää kestä rajoittaa kontakteja edes muutaman kuukauden ajan. Ja mikä on loppujen lopuksi sosiaalista: se, että haluaa välttämättä toisten seuraan seurauksista välittämättä, vai se, että malttaa olla erillään oman ja toisten turvallisuuden vuoksi?

Tämä vouhotus on kestänyt jo yli yhdeksän kuukautta. Jos tuollaisen ajan pystyy oman ja muka muiden turvallisuuden vuoksi eristäytymään muista ihmisistä, ei ole kovin sosiaalinen. Pelko ja sulkeutuneisuus eivät muutu sosiaalisuudeksi, vaikka väittäisi olevansa eristyksissä ja peloissaan muiden ihmisten terveyden vuoksi.

En minä ainakaan solmi enää uudelleen nyt tämän koronakauden aikana näivettyneitä ihmissuhteita. Pelot ja nimenomaan toisten kuvitteleminen tartuttaviksi siinä missä itse ollaan puhtaita ja terveitä, on rikkonut keskinäisen luottamuksen. Kun taas ne ystävät ja sukulaiset, jotka eivät ole antaneet koronan vaikuttaa yhteydenpitoon ja tapaamisiin, ovat nousseet entistä suurempaan arvoon ja heidän kanssaan on tullut läheisemmiksi. Koska jaamme yhteisen näkemyksen siitä, että elämää ei voi laittaa tauolle, ja ottaa joskus vuosien päästä naftaliinista, ja sitten taas jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Ihminen joko pelkää tai rakastaa. Jo Johannes tiesi, että täydellinen rakkaus karkoittaa pelon. Pelkoa ei rakkaudessa ole. Ja se on aivan ok. Joku pelkää eikä voi sille mitään, en häntä tuomitse. Minä elän kuitenkin joka päivä niiden kanssa, jotka eivät pelkää vaan rakastavat.

Onneksi minun ystävieni ja sukulaisteni joukossa ei ole tuollaisia "mulla pitää olla koko aika seuraa vaikka joku sen takia sairastuiskin tai kuoliskin" -tyyppejä. 

Vierailija
144587/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jauhetaan vain maskin käytöstä, kun käsineet vieläkin tärkeämmät!!!!! Ja käsipesu pitää tehdä kunnolla eikä vain huitaista kraanan alla!! Varsinkin miehet ovat tosi välinpitämättömiä.

se on niin itsestään selvää että käsiä pestään saippuan kanssa, käytetään käsidesiä kaupoissa jne. johan siitä jauhettiin koko kevät, etäisyys, vähät kontaktit, ihmisistä on kiinni miten leviää. 

Vierailija
144588/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko elämä (ja oikeus elämään) vai fyysistä terveyttä? Vai onko oikeus elämään myös oikeutta elää, nauttia elämästä?

No ensimmäinen on aika pitkälle edellytys jälkimmäisille. Eli sikäli se on painavampi.

Minusta ei täysin niin. Nuoret miehet nauttivat ajokortin saatuaan vauhdin hurmasta niin, että ottavat vaarallisia riskejä täysin tietäen riskit. Monet myös nauttivat seksistä hieman holtittomasti ilman kondomia, sekin on hurmaa. Elämän hurmaa. Seurauksena voi olla hiv tai elinikäinen herpes. Jotkut haluavat kokeilla laskuvarjohyppyä, benji-hyppyä, kiipeillä korkeilla paikoilla, matkustella alueilla, joissa on dengue-kuumetta tai malariaa, kaikenlaisia riskejä otetaan. Ihmiset nauttivat jatkuvasti elämästä miettimättä niitä riskejä, joita nautinnot aiheuttavat, sitä että vastaavasti elämä voi lyhetä toisesta päästä kun teen tämän ja tämän valinnan vuosi toisensa jälkeen. Myös koronaa pelkäävät saattaneet kerätä tietoisesti vuosikymmenien aikana ylipainoa, on tullut tissuteltua iltaisin kotona, liikuntaa on vältetty, lääkärin ohjeita ei ole viitsitty niin noudattaa, on kaikenlaista elämäntapasairautta. Ruoka ja viini on vain niin hyvää, että on otettu riski!

Mutta nyt sitten yhtäkkiä korona onkin niin paha asia, että kaikesta on luovuttava, jotta siltä välttyisi. Tätä epäloogisuutta en ymmärrä lainkaan. Omasta terveydestään olisi voinut aina huolehtia yhtä hyvin, mutta ei. Vain tämä on nyt ongelma.

Nimenomaan. En voi olla säälimättä ihmistä, jolle elämä on vain yksi iso pelottava riski ja tärkeämpää on kökkiä kotona peläten ja vältellen kaikkea kuin kokea yhtään mitään. Mitä ihmettä teette niillä muutamalla extravuodella, jos missään vaiheessa ei ollut tarkoitustaan elää ja nauttia?

Itse olen tehnyt valintoja, joita nämä elämänpelkoiset peruspessimistit varmaan kauhistelisivat, mutta koskaan ne eivät ole johtaneet mihinkään kamalaan, vaan olen saanut upeita muistoja ja elämääni upeita ihmisiä. Eläminen nyt vain vaatii hieman rohkeutta. Jos sitä ei ole, niin samahan se on homehtua olemattomiin siellä kotikomerossa.

Ikävää että sinulle eläminen ylipäätään tarkoitta jatkuvia elämyksiä. Se kertoo addiktiivisesta persoonallisuudesta. Minä olen äärimmäisen onnellinen täällä kotona, ollut vuosia, ilman mitään kummempaa tai uusia kontakteja. Puhelu pari viikossa riittää.

Tyypillinen epäsosiaalinen suomalainen :-) Kammottavaa.

Voi kuule olla, että epäsosiaaliset perivät maan, jos tällaiset pandemiat toistuvat eikä ylisosiaalisilla pää kestä rajoittaa kontakteja edes muutaman kuukauden ajan. Ja mikä on loppujen lopuksi sosiaalista: se, että haluaa välttämättä toisten seuraan seurauksista välittämättä, vai se, että malttaa olla erillään oman ja toisten turvallisuuden vuoksi?

Tämä vouhotus on kestänyt jo yli yhdeksän kuukautta. Jos tuollaisen ajan pystyy oman ja muka muiden turvallisuuden vuoksi eristäytymään muista ihmisistä, ei ole kovin sosiaalinen. Pelko ja sulkeutuneisuus eivät muutu sosiaalisuudeksi, vaikka väittäisi olevansa eristyksissä ja peloissaan muiden ihmisten terveyden vuoksi.

En minä ainakaan solmi enää uudelleen nyt tämän koronakauden aikana näivettyneitä ihmissuhteita. Pelot ja nimenomaan toisten kuvitteleminen tartuttaviksi siinä missä itse ollaan puhtaita ja terveitä, on rikkonut keskinäisen luottamuksen. Kun taas ne ystävät ja sukulaiset, jotka eivät ole antaneet koronan vaikuttaa yhteydenpitoon ja tapaamisiin, ovat nousseet entistä suurempaan arvoon ja heidän kanssaan on tullut läheisemmiksi. Koska jaamme yhteisen näkemyksen siitä, että elämää ei voi laittaa tauolle, ja ottaa joskus vuosien päästä naftaliinista, ja sitten taas jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Ihminen joko pelkää tai rakastaa. Jo Johannes tiesi, että täydellinen rakkaus karkoittaa pelon. Pelkoa ei rakkaudessa ole. Ja se on aivan ok. Joku pelkää eikä voi sille mitään, en häntä tuomitse. Minä elän kuitenkin joka päivä niiden kanssa, jotka eivät pelkää vaan rakastavat.

Onneksi minun ystävieni ja sukulaisteni joukossa ei ole tuollaisia "mulla pitää olla koko aika seuraa vaikka joku sen takia sairastuiskin tai kuoliskin" -tyyppejä. 

en oo kuukausiin kutsunut ketään muuta kotiini vaan poikani. En lähde mihinkään kyläpaikkoihin enää, asun Hgissä. Ruokakauppa ja joskus apteekki. Ei kiinnosta lahjat ja en halua antaa. 

Vierailija
144589/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää se, miten rokotetta lobataan..

Maskit, välit, desit, ei oo niin justiinsa. ”Kukaan ei kiellä käyttämästä”-linja keväällä.

Rokote: olet suurinpiirtein yhteiskunnan vihollinen, jos et heti juokse sitä käsivarteesi ottamaan.

En ole rokote vastainen. Rokotteista on ollut ääretön apu ihmiskunnalle kautta aikojen.

Olen sitä vastaan, että kauhealla kiireellä tehdään hätäisiä päätöksiä ja kehitellään rokotetta, ennenkuin ollaan edes kunnolla selvillä taudin kaikista vaikutuksista ja oireista. Koko ajan putkahtelee uutta tietoa, miten Korona virus on vaikuttanut tai mitä sivu- ja jälkioireita voikaan tulla vielä ajan päästä!

Kaikki tieto, testaus julkiseksi rokotetta koskien.

Nyt tuntuu, että vaan runnotaan sitä läpi.

Ihmetyttää, kun pahimmassa tapauksessa se voi olla paljon vaarallisempi, kuin maskit, parhaimmassa paljon tehokkaampi, kun maskit.

Missä on se rauhallinen harkinta tässä asiassa?

Maski on pieni todella vaaraton rätti, ja niitä kohtaan oltu pitkään negatiivisia ja peloteltu suurinpiirtein kuolemalla, että siihen voi kuolla, jos käyttää väärin.

Rokote, joka on aika uusi, sitä kohtaan ollaan todella positiivisia. Voihan Suomi tilata oman tutkimuksen myös tästä rokotteesta. Ehkäpä sekin kestää valmistua pitkään, harkitaan tarkkaan. Ja on yhtä paikkaansa pitävä, kun maskitutkimus.

Minusta näissä pitäisi olla toisinpäin: rokote harkita ja tutkia tarkkaan, ja maski nopeasti kaikille.

Tuntuu että kaikki sellainen kyllä käy (käsidesit, koronavilkku, maskit, rokote) joiden takia ei tarvitse oikeastaan ollenkaan muuttaa elämäänsä eikä käytöstään, mutta kun pitäisi ottaakin normaalia iisimmin, kotoilla enemmän ja pitää etäisyyttä muihin ihmisiin niin se onkin ihan no-no.

Kuitenkin se on ainoa konsti jolla tartuntoja voi oikeasti vähentää ja nämä käsidesit, vilkut ja maskit (ja rokotteet) on vaan sitä tukevia apukeinoja.

Sama juttu sitten hallituksella, että mitään sellaista ei vaan voi tehdä joka vaatisi (ikäviä) kovia päätöksiä ja oikeasti tekoja. Ehei, vähätellään ja väännellään käsiä eikä saada aikaan oikein mitään mutta sitten yht'äkkiä aletaan ihan vauhkona jakamaan rokotusvuoroja rokotteelle jolla ei vielä ole edes myyntilupaa ja jonka tehosta ei ole vielä minkäänlaista näyttöä olettaen että tällä koko pandemia saadaan pois sen siliän tien.

Vierailija
144590/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkää kotiin. Lapin sairaanhoito ei tule riittämään kaikille

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007662831.html

ONKO joulu välttämätön syy matkustaa Lappiin, LSHP:n infektioylilääkäri Markku Broas?

”Meidän on vaikea lähteä täältä arvioimaan, mikä matka on välttämätön. Tässä täytyy luottaa ihmisten omaan arviointikykyyn ja siihen, että ne, jotka katsovat matkan olevan välttämätön, noudattavat turvallisuusohjeita”, Broas sanoo.

en mene nyt Lappiin koska en uskalla jos sairastuu koronaan ja ei riitä petipaikat ei tehohoito. 

Vierailija
144591/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten ketjussa jo alkuvaiheissa todettiin, korona on sitä vaarallisempi, mitä vanhempi ihminen on. Kukaan meistä ei tästä enää nuorene, joten mitä nopeammin koronan saa, sen parempi ennuste selvitä.

Raskaana suojautuisin kyllä koronalta minkä ikäisenä tahansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/erika-ei-koskaan-saanut-pitaa-vauva…

Ruotsin teho-osastolla koronan takia olleista 20-39-vuotiasta naisista kolmasosa raskaana.

Maahanmuuttajataustaisilla on eniten koronaa niin Suomessa kuin Ruotsissakin. He myös lisääntyvät eniten. Eihän suomalaiset juuri lapsia teekään. Tämä selittää suuren osan lukemasta.

isot perheet koska perheeseen kuuluu serkut, tädit, sedät vielä kaupan päälle, sukurakkaus, kokoonnutaan useesti syömisen yms merkeissä. 

Vierailija
144592/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten ketjussa jo alkuvaiheissa todettiin, korona on sitä vaarallisempi, mitä vanhempi ihminen on. Kukaan meistä ei tästä enää nuorene, joten mitä nopeammin koronan saa, sen parempi ennuste selvitä.

Ruotsin teho-osastolla koronan takia olleista 20-39-vuotiasta naisista kolmasosa raskaana.

Maahanmuuttajataustaisilla on eniten koronaa niin Suomessa kuin Ruotsissakin. He myös lisääntyvät eniten. Eihän suomalaiset juuri lapsia teekään. Tämä selittää suuren osan lukemasta.

isot perheet koska perheeseen kuuluu serkut, tädit, sedät vielä kaupan päälle, sukurakkaus, kokoonnutaan useesti syömisen yms merkeissä. 

Ja sekös ihmisvihamielisiä suomalaisia harmittaa! Joillakin on vielä iloisia sukupäivällisiä.

Vierailija
144593/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tilastoista vastanneelle! Olisin ihan valmis järeämpiin rajoituksiin, jotta saataisiin tartunnat kuriin. Otin omat lapseni jo kotikouluun hetkeksi.

Toivottavasti sitä lastasi opettaa joku muukin, eli sellainen, joka osaa tulkita noita koronatartuntojen taulukoita, joita et ymmärtänyt.

Joo kyllä, täällä saastuneessa Helsingissä oma opettaja opettaa kotikoululaisia.

kotikoulu ja etäkoulu, ota selvää mikä ero. 

Vierailija
144594/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sekös ihmisvihamielisiä suomalaisia harmittaa! Joillakin on vielä iloisia sukupäivällisiä.

kyllä muuten ok mutta nyt korona aika

Vierailija
144595/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se että kotona ei viihdytä vai edes joulun aikaan? Itse oon mennyt aina jouluisin erääseen paikkaan Suomessa, 3 joulua ulkomailla . Tämä joulu on poikkeus jolloin vietän joulun Hgissä missä asun. 

Vierailija
144596/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskit, välit, desit, ei oo niin justiinsa. ”Kukaan ei kiellä käyttämästä”-linja keväällä.

Rokote: olet suurinpiirtein yhteiskunnan vihollinen, jos et heti juokse sitä käsivarteesi ottamaan.

En ole rokote vastainen. Rokotteista on ollut ääretön apu ihmiskunnalle kautta aikojen.

Olen sitä vastaan, että kauhealla kiireellä tehdään hätäisiä päätöksiä ja kehitellään rokotetta, ennenkuin ollaan edes kunnolla selvillä taudin kaikista vaikutuksista ja oireista. Koko ajan putkahtelee uutta tietoa, miten Korona virus on vaikuttanut tai mitä sivu- ja jälkioireita voikaan tulla vielä ajan päästä!

Ihmetyttää, kun pahimmassa tapauksessa se voi olla paljon vaarallisempi, kuin maskit, parhaimmassa paljon tehokkaampi, kun maskit.

Maski on pieni todella vaaraton rätti, ja niitä kohtaan oltu pitkään negatiivisia ja peloteltu suurinpiirtein kuolemalla, että siihen voi kuolla, jos käyttää väärin.

Rokote, joka on aika uusi, sitä kohtaan ollaan todella positiivisia. Voihan Suomi tilata oman tutkimuksen myös tästä rokotteesta. Ehkäpä sekin kestää valmistua pitkään, harkitaan tarkkaan. Ja on yhtä paikkaansa pitävä, kun maskitutkimus.

Minusta näissä pitäisi olla toisinpäin: rokote harkita ja tutkia tarkkaan, ja maski nopeasti kaikille.

MASKIT antaa harhakuvan turvallisuudesta  !!

Mitä mainostetaan Lehdissä ja Mediassa ? - Ihmisiä jotka ovat ositain koronalle immuuneja jotka käyttävät maskeja !

Entä ne ihmiset jotka käyttivät maskeja ja sairastuvat koronaan täysin oikein ja näitä ihmisiä on sairaanhoitajissa, lääkäreissä, tohtoreissa, kaikissa ihmisissä. Todetuissa tutkimuksissa marginaali ero maskin hyväksi on n. 2 %

Maskit ei pysäytä koronaa vaan oikeat toimet !

Testit ei pysätä koronaa koska niissä on huomattava virhe marginaali - korona voidaan saada myös testiä varten tultaessa ! pitää olla riittävä määrä koronaa että näyte antaa positiivisen tuloksen !

Rokote ei lopeta koronaa vaan hyvin todennäköistä että käy kuten kaikessa sairaala bakteeri ja virus tartunnoissa Virus muuntuu sille immuuniksi !

https://yle.fi/uutiset/3-11676950

Niin no, jos ne maskit olisi alustapitäen opetettu oikein, eikä vähätelty, ehkä ne ei antaisi sitä väärää turvallisuuden tunnetta.

Maski on yksi osa taudin torjuntaa. Välit on yksi osa torjuntaa. Käsidesi on yksi osa torjuntaa. Rokote on yksi osa torjuntaa ( jahka on turvalliseksi todettu). Tällä palstalla sitä on jauhettu niin paljon, että on monta osaa torjunnassa, mikään ei yksin riitä. Aika pitkiä viestejä tulee, jos aina maskeista puhuessa, pitää pitää pitkä sepustus:

Maskit yksin ei suojaa ja se tarvitsee rinnalleen myös muita keinoja. Maski saattaa jopa vaikuttaa valheellisen turvallisuuden tunteen, ellei ihminen ymmärrä ja pidä mielessä samanaikaisesti myös muita torjuntakeinoja, kuten etäisyys, desit, välttää ahtaita tiloja, jossa paljon ihmisiä.

Ei se ole ihmekään ettei ihmiset enää ymmärrä huolehtia turvaväleistä ja välttää kokoontumisia kun kaikki turvavälistä muistuttavat mainoksetkin on hävinneet kuin p saharaan. Sen sijaan hoetaan vaan maskimaskimaski eikä ollenkaan korosteta sitä, että maski ei auta hevonpeetäkään jos hengaa samoissa sisätiloissa muiden ihmisten kanssa tuntikausia tai änkeää johonkin jouluruuhkaan miljoonan muun kanssa. Täällä luotetaan liki sokeasti käsideseihin, kasvomaskeihin ja koronavilkkuihin ja unohdetaan ihan kokonaan tuo tärkein eli kunnon etäisyyden pitäminen (myös ulkona) sekä kaikenlaisten saman katon alle kokoontumisten välttäminen. Joo, ei ole kivaa pidemmän päälle ja siksikin tämä olisi pitänyt tukahduttaa lopullisesti silloin kun siihen oli eka tilaisuus.

Maskinkäyttö auttaa ainoastaan ehkäisemään niitä tartuntoja jotka tulee sellaisista ohimennen kohtaamisista vaikka ruokakaupassa. Ei se maski estä noistakaan kaikkia, mutta osan. Huomattavasti tehokkaampi keino olisi se, että kaupassa olisi samaan aikaan vähemmän ihmisiä niin silloin mahdollisia altistuneita/tartunnansaaneita olisi jo lähtökohtaisesti vähemmän ja kun kaikilla olisi maski niin se vielä estäisi muutaman tartunnan lisää jos/kun kaupassa on samaan aikaan tartuttaja.

Kuka vaan kun voi olla se tartuttaja ihan tietämättään.

Näistä kaikista tehokkaista keinoista puhuttiin keväällä ja niitä myös noudatettiin tosi hyvin. Miksi ihmeessä nyt ollaan kuin tämä olisi jotenkin vähemmän tarttuva eikä nuo keväiset keinot ja eritysesti etäisyyden pitäminen olisi enää tarpeen?!

Vierailija
144597/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä smaa, että on jännä miten rokotteen osalta ei tarvitse nyt tutkia ja selvittää ensin itse, kun kaikki muu on pitänyt. Kiinassa selvisi vaikka mitä jo kevättalvella ja ne linkitettiin tässä ketjussa ja nyt syksyn aikana ne on Suomessa uutisoitu uunituoreena tietona, kun on pitänyt ne ensin Suomessa joko todentaa, tutkia tai muuten vaan on hitaat piuhat. Mutta rokote sen sijaan.. saa tulla ihan mitä vaan, luotetaan että on hyvä ja vakuutellaan, ettei sisällä mitään riskejä.

Rokote on hallitukselle helpoin ratkaisu joten mitäpä sitä selvittelemään sen enempää. Sen sijaan nuo kaikki muut asiat olisi ollut kamalan työläitä eikä sellainen ole kivaa, joten ne saatiin torpattua tuolla vakiolässytyksellä että ensin pitää asiaa selvittää. Tätä selvittämistä varten taas on kivaa ja helppoa perustaa jokin komitea tai muu ryhmä ja siihen kuuluminen vasta kivaa onkin..

Meillä on nyt hallitus jolla kaiken pitää olla kivaa ja omaa ideologiaan sopivaa eikä mikään muu kiinnosta.

Vierailija
144598/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidettiin eilen kaveriporukassa etäpikkujoulut, eihän se ihan sama ollut kuin livenä, mutta yllättävän okei. Kaikki olivat tehneet suunnilleen samat herkut ja ostaneet juomat, niin oli melkein kuin yhdessä.

Yksi tosin mökötti, eikä suostunut osallistumaan. Hieman jäi huono fiilis siitä, että suuttui meille pikkujoulujen siirrosta etään, mutta ei voi mitään. Toivottavasti leppyy.

Vierailija
144599/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää viekö lapsia kouluun joulun jälkeen, jos ei ole aivan pakko

https://yle.fi/uutiset/3-11269825

Maaliskuussa opetusministeri Li Anderssonilta voimakas vetoomus vanhemmille: Älkää viekö lapsianne kouluun, ellei ole pakko. Ja nyt pitää kynsin hampain kiinni lähiopetuksesta. Mikähän takin käänsi kesän aikana?

Keskusta

Ei kannata äänestää Lin kaltaisia poliitikkoja joita muut puolueet noin helposti ohjailevat.

Saati Marinin jonka vahinkopääministeriys aiheutti ikuisen kiitollisuudenvelan keskustalle ja siitä kärsii nyt koko Suomi.

Vierailija
144600/176779 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä moni sanoi menevänsä koronaa pakoon "piilopirtille", ja niin täälläkin. Raportoin nyt siis täältä pirtiltä, jossa edelleen ollaan ja aiotaan n. vuodesta kahteen olla jatkossakin.

Vuosi 2020 on ollut ihan hyvä ja tervetullutta vaihtelua, kiitos koronan. Pakon edessä tehty elämänmuutos tekikin hyvää, kun matkustelut ja kiirettä sisältävä elämä vaihtui tällaiseen yksinkertaisempaan mutta omalla tavallaan jopa parempaan elämään ja etätöihin.

Mielenkiinnolla aina välillä tsekkaan tätä palstaa ja mediaa. Itse asiassa nyt tuntuu kuin jännää leffaa katsoisi - mitenkähän tässä käy? Ihmiset on pörränneet ympäri ämpäriä tartuttamassa toisiaan, eivätkä muuten usko joten rokotuksista odotetaan nyt pelastajaa tilanteelle. En malta oikein odottaa, että kuulen pian ihmisten ottavan rokotteita ja saadaan nähdä, miten heille käy. Ja koko maalle/maailmalle. Tuleeko tästä koronan loppu vai joku päinvastainen katastrofi... Tätä on kyllä niin kiinnostavaa seurata!

Tsemppiä siis kaikille sinne kaupunkeihin ja muihin paikkoihin! Pitäkää niitä maskeja ja suojatkaa toisianne, ja hyvää itsenäisyyspäivää myös kaikille!!

Ketju on lukittu.