Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri on siirtynyt koronan kiihtymisvaiheeseen – tiukennuksia kokoontumiseen ja harrastamiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora lähetys pirkanmaalta sunnuntaina klo. 12
On tämä draamaattista
Pirkanmaan luvut kasvavat, mitä rajoituksia tulee, lukitaanko Pirkanmaan uimahallien pukuhuoneista joka toinen kaappi ? Vai vähennetäänkö uimahallien altaista puolet vedestä ? Joutuvatko kukkakaupat sulkemaan ovensa tuntia aikaisemmin ?
Kukkapuskat ja asiakkaat puolitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti nyt ihmiset, THL:nkin sivuilla lukee:
"Tartuntatautirekisteriin haetaan väestötietojärjestelmästä kuolintiedot kaikille sinne kirjatuille tapauksille. Arvioidaan, että COVID-19 on ollut mukana kuolemaan johtaneessa tapahtumaketjussa, jos COVID-19 positiivisen testituloksen antanut henkilö on kuollut kuukauden sisään näytteenotosta. Tartuntatautirekisterin arvioitu kokonaislukumäärä tautiin liittyvistä kuolemantapauksista saattaa poiketa sairaanhoitopiirien ilmoittamista luvuista."
Ts. arvioidaan ja kirjataan korona-kuolemaksi.
Jos esim. jamppa saa koronatartunnan (flunssan) 1.9. ja kuolee elintavoilla hankittuun maksakirroosiin 30.9. niin tämä on koronakuolema. Herätkää jo, tämä on kaukana mistään tieteestä tai luotettavasta tiedonkeruusta.
Niimpä. olisivat vaan heti kysyneet trumpilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktaa siitä, miten Uudellamaalla kartoitetaan tartuntaketjua:
Olen erään Suomen arvostetuimman lukion oppilaan äiti. Hänen koulussaan oli kahden päivän ajan hlö, jolla todettiin koronatartunta. Yhtäkään hänen seurassaan ollutta ei asetettu karanteeniin ja syyksi ilmoitettiin, ettei ole tarvetta, sillä kaikki lukiolaiset käyttivät maskeja.
:D :D Että näin sitä ehkäistään tartuntojen leviäminen :D
Niin mikä tässä oli nyt se ongelma? :D eikö niitä maskeja just siksi käytetä ettei tartuta muita ja kerta tällä tartunnan saaneella ollu maski ja kaikilla muilla ni eihän se sillon leviä?
Niinpä, ja todella onni, ettei kyseinen sairastunut ole käynyt ollenkaan syömässä koulussa ja jos on niin kaikilla muilla on ollut maski silloin naamalla.
Vierailija kirjoitti:
Viestissään Hetemäelle Marin kertoi olevansa huolissaan Helsingin koronatoimista, joita hän piti liian heikkoina. Pääministeri arvosteli myös hallituskumppaneitaan, ja ilmoitti olevansa ”syvästi turhautunut”.
Hallituskumppanit ovat torjuneet kritiikin ja hämmästelleet Marinin kommentointia. Keskustan puheenjohtaja, tiede-ja kulttuuriministeri Annika Saarikko sanoi, ettei tunnista syytöksistä ainakaan keskustaa. Marinin mukaan kommentit eivät kohdistuneet yksittäiseen puolueeseen.
Minä tunnistan noista helposti ainakin Nakkimies Lintilän, ja sehän keskustan kepulien kepuli... ja aika veitikka mieheksi, rekikoirasafarien ja ukrainalaisen perunannoston ja thaipoiminnan moniosaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiramäen joulu
Tervetuloa Koiramäen Tonttukouluun sekä leikkimään, laulamaan, askartelemaan ja herkuttelemaan yhdessä Koiramäen asukkaiden, Joulupukin ja tonttujen kanssa marras-joulukuussa 2020!Jollain palstakurpalla kauhea huoli, että lapset saattaisivat päästä viettämään kivaa joulunalusaikaa! Kieltää pitää kaikki, ennemmin ei kurppa ole tyytyväinen.
No hiemanhan tuo outoa on että jos paikalliset viranomaiset huvipuistojen sulkemista vahvasti suosittelevat niin tuolla porskutetaan menemään niin kuin ei mitään. Ei ole nyt kyse mistään palstamammojen mielipiteestä vaan viranomaisten suosituksesta.
Toki myös huonoa mainosta Särkänniemelle. Pirkanmaalla mennään nyt terveys edellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kestä tätä Pirkanmaan välinpitämättömyyttä. Oman lapsen koulussa jo 5 tartuntaa, mutta ei tässä tarvita mitään rajoituksia, koska käytämme maskeja.
Olen törmännyt joskus tuohon naislääkäriin ja ainakin silloin oli tosi tyly. Nytkin sitä mieltä Tays ei ole ylikuormittunut. Toivottavasti muistaa sitten olla jouluna töissä, jos tilanne onkin kuormittunut.
Hohhoijaa. Oman kouluni opiskelijoilla pääkaupunkiseudulla on todettu useita kymmeniä tartuntoja viimeisten parin kuukauden aikana, ja tähän saakka mentiin lähiopetuksessa. Kukaan ei koulusta tartuntaa saanut, koska jäljitys pelasi ja maskeja käytettiin.
Käskekää niiden äidin kultanuppujenne käyttää maskia oppitunneilla, niin ei tarvitse ripuloida noin kovasti. Tai ottakaa se hellantelttu kotiopetukseen. Mutta älkää estäkö muilta lähiopetuksen saamista.
Oletko 100% varma siitä, että kukaan ei saanut tartuntaa koulusta? Mistä virus tietää, että nyt ollaan koulussa, että eipäs levitäkään ja sitten työpaikoilla se leviää, kun ollaan tiiviisti yhdessä?
Kuka voi olla tässä maailmassa sataprosenttisen varma mistään? Minä opettajana en kuitenkaan saanut tartuntaa näiltä ko. opiskelijoilta, vaikka he eivät edes maskia käyttäneet oppitunnilla ja olivat vielä heitä, joita pitää oikein lähiohjata jatkuvasti vierestä.
Tämä johtui siitä, että heidät oli määrätty karanteeniin ennen omaa tartuntaansa. Eli tartunta oli saatu äiskältä, iskältä tai vapaa-ajan kavereilta. Edes vieressä istuneet eivät saaneet tartuntaa. Kaikki nämä kymmenet tartunnat olivat toisistaan erillisiä siten, etteivät tarttuneet koulussa.
Maskilla ei ole tähän mitään vaikutasta, siis koronaa vastaan. Olet varmasti pitänyt käsihygieniasta huolta, jolloin olet välttänyt tartunnan. Tavallinen maski ei suojaa yhtään viruksia vastaan.
Kyllähän maski jonkin verran muista suojaa, jos minulla on korona ja maski. Virus ei pääse leviämään yhtä tehokkaasti. Mutta sinänsä pidän maskia melko tehottomana vaihtoehtoon, eli etäisyyden pitämiseen, verrattuna.
Käsihygieniasta en juuri huolehdi, sillä olen atoopikko ja jatkuva peseminen saa ihon halkeilemaan. Sillä tavalla kyllä pidän kiinni hygieniasta, etten koskettele kasvojani, hiero nenääni tai suuta, ja pesen kädet tietysti aina ennen ruokailua. Sen sijaan rituaalinomainen käsidesin hankaaminen ei ole ollut missään vaiheessa repertuaarissani. Käsidesistä jää tahmainen olo, ja tahmakäsiinhän kaikki tarttuu paremmin kuin kuiviin atoopikkokäsiin. Kosteassahan taudinaiheuttajat mieluiten kuhisevat.
Koronaviruksen saamisessa on kyse myös henkilön omasta immuunipuolustuksesta. Samassa tilassa koronatartuttajan kanssa olleista sairastuu vain osa, ei välttämättä ne lähinnä olleet edes. Tästäkin on melko tuore esimerkki ihan lähisuvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos tartuntataudin leviämistä estäviin toimiin ryhdytään vasta, kun osa väestöstä on sairastunut tai kuollut, on julkinen valta jo rikkonut velvoitettaan suojata jokaisen henkeä ja terveyttä”, HUS-johtaja Lasse Lehtonen arvioi."
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/hus-johtajalta-tiukka-arvio-sanna-mari…
Tämä!!! Ja tämän tosiasian soisi edes yhden oppositiopuolueen nostavan tikun nokkaan. Etenkin tässä valossa tuo lehdistön jatkuva ylistys Marinin erinomaisuudesta ja onnistumisesta on ainoastaan mautonta ja täydellisen asiatonta.
#vinovttumainenhymy
Opposition kritiikki on hiljennetty tehokkaasti naisviha-kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen erään Suomen arvostetuimman lukion oppilaan äiti. Hänen koulussaan oli kahden päivän ajan hlö, jolla todettiin koronatartunta. Yhtäkään hänen seurassaan ollutta ei asetettu karanteeniin ja syyksi ilmoitettiin, ettei ole tarvetta, sillä kaikki lukiolaiset käyttivät maskeja.
Näin se menee. Itse olen opettaja eräässä Suomen arvostetuimmassa lukiossa, ja olen jo kolme kertaa ollut altistumatta (siis virallisesti), sillä olen käyttänyt maskia. Kaikilla kerroilla ei sairastuneella opiskelijalla ole maskia ollut, mutta se ei muuta tilannetta. Kerran on jäljittäjä soittanut kertoakseen että en ole altistunut. Tuhisi siihen malliin, että taisi itse olla asiasta eri mieltä. Muilla kerroilla rehtori kertoi altistuneille opettajille, mutta opiskelijoille tieto menee vain jos joku on virallisesti altistunut.
Vierailija kirjoitti:
Näin taas tulee todistetuksi etteivät kaikki kykene välttämään lähikontakteja. Olikohan edes maskeja kasvoilla.
Kainuun poliisi kertoo tiedotteessaan, että kahden miehen epäillään vastustaneen järjestyksenvalvojaa sotkamolaisessa ravintolassa perjantai-iltana. Välikohtaus sattui, kun järjestyksenvalvoja oli poistanut toista miehistä ravintolasta
Toisen miehistä epäillään lyöneen järjestyksenvalvojaa ja pahoinpidelleen myös ulkopuolista miestä, joka oli tullut tilanteeseen väliin.
Kumpikaan epäillyistä ei ole sotkamolainen.
Kainuu on koronan kiihtymisvaiheessa.
Pitäähän tuollaiset elämäm kallut saada pidettyä turvassa koronatartunnalta hinnalla millä hyvänsä! Sen verran tärkeitä kansalaisia, että annetaan baarin mennä konkkaan tai vaikka kaikkien Sotkamon yritysten. Ainoa terveysriskihän näillä on tosiaan tuo korona, muuten menee hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiramäen joulu
Tervetuloa Koiramäen Tonttukouluun sekä leikkimään, laulamaan, askartelemaan ja herkuttelemaan yhdessä Koiramäen asukkaiden, Joulupukin ja tonttujen kanssa marras-joulukuussa 2020!Jollain palstakurpalla kauhea huoli, että lapset saattaisivat päästä viettämään kivaa joulunalusaikaa! Kieltää pitää kaikki, ennemmin ei kurppa ole tyytyväinen.
No hiemanhan tuo outoa on että jos paikalliset viranomaiset huvipuistojen sulkemista vahvasti suosittelevat niin tuolla porskutetaan menemään niin kuin ei mitään. Ei ole nyt kyse mistään palstamammojen mielipiteestä vaan viranomaisten suosituksesta.
Toki myös huonoa mainosta Särkänniemelle. Pirkanmaalla mennään nyt terveys edellä!
Psykoosi edellä mennään koko Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Itse olen opettaja eräässä Suomen arvostetuimmassa lukiossa, ja olen jo kolme kertaa ollut altistumatta (siis virallisesti), sillä olen käyttänyt maskia. Kaikilla kerroilla ei sairastuneella opiskelijalla ole maskia ollut, mutta se ei muuta tilannetta. Kerran on jäljittäjä soittanut kertoakseen että en ole altistunut. Tuhisi siihen malliin, että taisi itse olla asiasta eri mieltä. Muilla kerroilla rehtori kertoi altistuneille opettajille, mutta opiskelijoille tieto menee vain jos joku on virallisesti altistunut.
Mistä jäljittäjä saa puhelinnumeron? Minulla ainakin on prepaid, enkä sitä ole kenellekään töissä antanut. Mulle on turha yrittää soitella ;-) Työpaikan numerostakaan on turha tavoitella, kun nyt on siirrytty etäopetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä tässä oli nyt se ongelma? :D eikö niitä maskeja just siksi käytetä ettei tartuta muita ja kerta tällä tartunnan saaneella ollu maski ja kaikilla muilla ni eihän se sillon leviä?
Niinpä, ja todella onni, ettei kyseinen sairastunut ole käynyt ollenkaan syömässä koulussa ja jos on niin kaikilla muilla on ollut maski silloin naamalla.
No jos se ruokailu on kestäny alle 15min ni ei oo voinu tarttua :'D
Professori ihmettelee Ruotsin koronatoimia
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/23a-2020/professori-ihmettelee-tmn-ha…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tästä on opittu, että seuraavan koronan tasoisen tai vakavamman pandemian suhteen ainoa oikea toimintamalli on tehokas ja määrätietoinen tukahduttaminen Uuden-Seelannin tapaan. Jos meillä olisi rohkeita ja aikaansaavia päättäjiä, olisimme saaneet elää koko vuoden hyvin pitkälti normaalioloissa (ulkomaanmatkailua lukuunottamatta) ja odottelisimme tällä hetkellä joulua ennätyksellisen kovan kysynnän ja sisämarkkinoiden kukoistuksen olosuhteissa. Nyt odottelemme konkurssi- ja työttömyysaaltoa sekä sairaaloiden ylikuormittumista.
Ei tuo nyt ihan pidä paikkaansa, vaikka itsekin kannatan tukahduttamista. Uudessa-Seelannissa on ainakin Aucklandissa eletty täydessä lockdownissa 2-3 kuukautta tänä vuonna. Suomessa ei olla menty päiväksikään noin pitkälle toimissa. Ausseissa on ainakin Melbournessa lockdowneja ollut vielä pidempään kuin Aucklandissa, ei tietenkään tosin putkeen. Kaveri Melbournesta sanoi, että on ollut todella raskasta, koska kireimpiä rajoituksia pidettiin yllä niin pitkään (hän siis asuu yksin). Eli kyllä hyvästä tilanteesta on todella kovaa hintaakin maksaneet monet siellä.
Niin no. Onko se yksinolo sitten kova hinta kireistä rajoituksista ja hyvästä tilanteesta kun vaihtoehtona on maata lappu varpaassa ruumishuoneella lepsujen rajoitusten ja päättäjien käsien vääntelyn takia..?
Päiväkoteihin tuli maskit henkilökunnalle, huomauttaisin kuitenkin, että päiväkodeissa edelleenkin täytyy henkilökunnan syödä ruokansa lasten keskellä, eikä ole oikeutta lähteä syömään ruokaa kahvihuoneeseen, eli lapsenne altistuvat hoidossa ollessaan joka tapauksessa, vaikka hoitajilla olisikin näennäisesti maskit kun viette ja haette lapsianne.
Vierailija kirjoitti:
Professori ihmettelee Ruotsin koronatoimia
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/23a-2020/professori-ihmettelee-tmn-ha…
Professori Lehtiö muistuttaa, että viruksen odotettiin tarttuvan syksyyn mennessä yli 60 prosenttiin ruotsalaisista, joka olisi ollut riittävä niin sanotun laumasuojan eli joukkoimmuniteetin saavuttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tästä on opittu, että seuraavan koronan tasoisen tai vakavamman pandemian suhteen ainoa oikea toimintamalli on tehokas ja määrätietoinen tukahduttaminen Uuden-Seelannin tapaan. Jos meillä olisi rohkeita ja aikaansaavia päättäjiä, olisimme saaneet elää koko vuoden hyvin pitkälti normaalioloissa (ulkomaanmatkailua lukuunottamatta) ja odottelisimme tällä hetkellä joulua ennätyksellisen kovan kysynnän ja sisämarkkinoiden kukoistuksen olosuhteissa. Nyt odottelemme konkurssi- ja työttömyysaaltoa sekä sairaaloiden ylikuormittumista.
Ei tuo nyt ihan pidä paikkaansa, vaikka itsekin kannatan tukahduttamista. Uudessa-Seelannissa on ainakin Aucklandissa eletty täydessä lockdownissa 2-3 kuukautta tänä vuonna. Suomessa ei olla menty päiväksikään noin pitkälle toimissa. Ausseissa on ainakin Melbournessa lockdowneja ollut vielä pidempään kuin Aucklandissa, ei tietenkään tosin putkeen. Kaveri Melbournesta sanoi, että on ollut todella raskasta, koska kireimpiä rajoituksia pidettiin yllä niin pitkään (hän siis asuu yksin). Eli kyllä hyvästä tilanteesta on todella kovaa hintaakin maksaneet monet siellä.
Niin no. Onko se yksinolo sitten kova hinta kireistä rajoituksista ja hyvästä tilanteesta kun vaihtoehtona on maata lappu varpaassa ruumishuoneella lepsujen rajoitusten ja päättäjien käsien vääntelyn takia..?
Onko yksinolo ja kotona istuminen kova hinta kireistä rajoituksista ja hyvästä tilanteesta, kun vaihtoehtona lappu varpaassa ruumishuoneella, koska kotirappusi oli liukas ja kaaduit löit pääsi niin pahasti?